Lääkärit! Kun kirjoitat potilaskertomukseen...
...potilasta kuvailevan sanan " asiallinen" , mitä haluat sillä sanoa?
Useat lekurit ovat kirjoittaneet minusta tyyliin yt hyvä, asiallinen. Onko tämä teidän yleinen suosikkiterminne vai olenko erityisen asiallinen tyyppi vai onko tällä jokin syvempi merkitys (esim. varautunut, ujo, tunneilmaisuissaan rajoittunut?)
Kommentit (37)
minä olen kotona ja odottelen pin-pin kuumana sinua, sitten alkuviikosta? :-)
kun annat kikkelin pusutusohjeita muille naisille toisessa ketjussa, juuri esim. palleja koskevia,miten lipon sinua saunassa jne., olen mustasukkainen :-)
Kulta puunattu, sheivattu pimppini haluaa kikkeliä sitten erityisen antaumuksella ja hartaudella, kun menit nyt pukittamaan siellä toisessa ketjussa :-).
pelottaa hiukan laittaa tähän, mutta toivottavasti ketju tuhoutuu jossain vaiheessa:
shavebaby@yahoo.com
kulta, jos painelen monta kertaa tätä viestiä alaspäin, niin kai minun viesti häipyy sinne alas?
huomioida onko potilas asiallinen, koska esim moni neurologinen tauti ons ellainen että potilas ei käyttäydy asiallisesti. on vakiintuntu tapa.
T lääk kand
erikoislääkärit, osastonylilääkärit ym. (vain pari mainitakseni) monesti kiteyttävät sanelunsa ihan vain olennaiseen. Jokaisella sanelijalla on oma tyylinsä, on tosi selviä sanelijoita ja sitten taas jokaisen tekstinkäsittelijän " kauhuja" , joista ei millään meinaa saada selvää.
Vierailija:
jUSTIIN SEN TAKIA, KUN MAALLIKOT EI YMMÄRRÄ NÄITÄ ILMAISUJA, EI MIELELLÄÄN ANNETA TEKSTEJÄ POTILAIDEN ITSENSÄ LUETTAVAKSI!
Sanelun sisältöhän ei saa muuttua ollenkaan. Tekstinkäsittelijät kirjoittavat juuri niin kuin lääkärit sanelevat. Lisäksi sanelemistaan teksteistä on vain ja ainoastaan lääkäri vastuussa, eli jos jotain menee pieleen on lääkärin korjattava/korjautettava teksti oikeaksi.
Vierailija:
Puhtaaksikirjoittaja oli kuitenkin tumpeloinut: ei kai ollut ymmärtänyt ajatusta, ja siksi tekstin sisältö muuttui vähän.
Hyvä sinulle, jos ehdit kirjoittaa kaikki sairauskertomustekstisi itse. Toisaalta tekstarin ammatissa näkee myös todella paljon lääkäreiden itsensä kirjoittamia tekstejä, jotka ovat täynnä " lääkärislangiin" perustuvia lyhenteitä ja jotka ovat täynnä kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Että ei se lääkärinkoulutuskaan kaikkea takaa. Meitä tekstareita on sekä hyviä, että huonoja ja onnellisimpia ovat ne polit ja osastot, jotka saavat itselleen hyvän, nopean ja osaavan kirjoittajan.
Vierailija:
Lääkärin kauhu on btw konekirjoittaja / osastonsihteeri, joka ei osaa alkeellisimpiakaan kielioppisääntöjä ja virheiden korjaukseen menee enemmän aikaa kuin itse saneluun.
Ihan hyvin käy, tiedät, että palvon vain yhtä ja ainoaa...
Mutta et ehkä taida vaimoltasi päästä, tähän aikaanhan on vaikea keksiä mitään.