Lääkärit! Kun kirjoitat potilaskertomukseen...
...potilasta kuvailevan sanan " asiallinen" , mitä haluat sillä sanoa?
Useat lekurit ovat kirjoittaneet minusta tyyliin yt hyvä, asiallinen. Onko tämä teidän yleinen suosikkiterminne vai olenko erityisen asiallinen tyyppi vai onko tällä jokin syvempi merkitys (esim. varautunut, ujo, tunneilmaisuissaan rajoittunut?)
Kommentit (37)
osastolta kotiin lähtiessäni kotiutusyhteenvedossa oli diagnoosi leikkauksesta ja löydöksistä no viikon päästä posti toi kotiin epikriisin ja tarina oli hieman muuttunut diagnoosin suhteen. Miten tämä voi olla mahdollista?! Kotiutusyhteenvedossa oli löydös josta ei sanallakaan aiemmin tutkimuksissa mainittu ja kyseinen löydös nyt kadonnut epikriisistä. Hoitaneilta lääkäreiltä ei saa mitään muuta kuin epämääräisiä vastauksia.....ihmettelee suuresti.
, vaikka se ei aina ole tarpeen.
Jos minä tai toinen lääkäri käyttää tuollaista ilmaisua on tarkoitus kuvata psyykkista tilaa. Esim. jos haluaa tuoda esiin, ettei potilaan käytös ole poikkeavaa.
Oli kiva saada noin nopeita vastauksia.
Kyllä tämä Vauva-palsta on ihana, oikeasti! Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta ainakin minulle tulee turvallinen olo kun tietää että täältä voi saada lääkärin kiinni nopeammin kuin mistään julkisesta järjestelmästä, vaikka keskellä yötä :-)
t. ap
minulla lausunto alkoi, että: potilas orjentoitunut ja blaa blaa.. jne. ja sitten oli vammat.
Voi myös tarkoittaa joissain tapauksissa esim. sitä ettei ole väkivaltainen (esim jos on kyse dementikosta tms.)
Ja sitten on myös tällaisia lääkäreitä kuin minä, jotka kirjoittavat KAIKKI tekstinsä itse. En ymmärrä miksi jonkun muun ne pitäisi kirjoittaa, kun itse kirjoitain yhtä nopeasti kuin sanelen ja tekstit on sitten valmiina.
Lääkärin kauhu on btw konekirjoittaja / osastonsihteeri, joka ei osaa alkeellisimpiakaan kielioppisääntöjä ja virheiden korjaukseen menee enemmän aikaa kuin itse saneluun.
Ja 20:selle tiedoksi että, mikään ei ole kauheampaa kuin sönköttävä lääkäri jonka suomenkielisestäkään puheesta ei saa mitään selvää, saati sitten niistä latinankielisistä sanoista. Tosi asiassa moni lääkäri ois kusessa ilman meitä tekstinkäsittelijöitä. Kaikilla lääkäreillä ei ole aikaa kirjoitella tekstejä itse, suuri osa haluaa antaa senkin ajan potilaille. Kiitos kovasti sinulle " lääkäri" . Toivottavasti en joudu potilaaksesi koskaan, luokittelusi on typerää. T: Tekstinkäsittelijä, toimistosihteeri HUS:silta.
Sisätautilääkäri saneli minulle erikoisohjeet synnytyksen aikaista lääkitystä varten. Olin paikalla, kun hän saneli sen, ja ymmärsin mielestäni asian oikein hyvin. Puhtaaksikirjoittaja oli kuitenkin tumpeloinut: ei kai ollut ymmärtänyt ajatusta, ja siksi tekstin sisältö muuttui vähän. Kun menin synnyttämään, kätilö ei ymmärtänyt asiasta mitään ja joutui hakemaan lääkärin neuvomaan. Mínä yritin sanoa väliin, että hei, näin sen pitäisi olla, paperissa vain on painovirhe... No arvatkaa vain kuunteliko kätilö mua :)
kivuliaasta ihmisestä voi tulla agressiivinen ja sehän ei ole asiallista käyttäytymistä.Niin monta tarkoitusta kun potilastakin!Mutta Hyvässä mielessä se kirjoitellaan.
oi, mikä uhittelu haluaisitko misulta pimppiä, ei siis pin-pinppiä..?
Kävithän toissa viikolla viimeksi...
Sen jälkeen hyvin pukitettu pimppi/pin-pinini jäi kyllä odottavaiselle kannalle. Tuletko alkuviikosta taas, voin olla ihan alasti, vain ne nätit kengät jalassa, joista pidät :-)
tiedät sen, että pimppini pitää siitä kun käyt " sheivaamassa" ja annostelemassa...Olen joka viikko sinua varten pimppi kuumana, kun kiireiltäsi ehdit :-)
tiedäthän, kulta, että sinulla on niin " painava" varustus, että sinulta riittää vain pikku ilmoitus, kesken päivän tai miten vaan, niin rupean puunaamaan pimppiä juhlakuntoon...
Psykiatrisen puolen papereissa tota näkee useinkin, ja tarkoittaa just ei-riehuvaa,ei- psykoottista, ei-maanista, vaan tavallista normaalia ihmistä.