Yökastelijoiden vanhemmat!
Tarkoitan tässä siis oikeita yökastelijoita 5-v tai yli. Minkälaista ratkaisua käytätte lapsellanne? Meillä on vaippa (nyt libero good night, muitakin on ollut) ja joka yö on siitä huolimatta sänky märkä, samoin peitot, tyynyt yms. Pyykkiä riittää!
Ja niille, jotka katsovat aiheelliseksi kertoa, miten lapsi "opetetaan" kuivaksi, tämä viesti ei ole teille.
Jos jollain kohtalotoverilla olisi vinkkejä/neuvoja tilanteeseen, otan ne ilolla vastaan.
Kommentit (60)
kastelee muutaman kerran kuukaudessa silti kyseessä 7v poika.
7-vuotiaaksi kasteli joka yö ja samanlaisia määriä kuin ap:n poika. Jopa Minirinillä. Eli siitä ei ollut mitään apua vaikka aina välillä kokeiltiin muutaman kuukauden.
Samoin hälyttävä "pikkuhousunsuoja" oli hyödytön. Poika nukkui niin sikeästi, että vanhempien piti käydä herättämässä. Eikä pissaaminen loppunut.
Yhtäkkiä sitten 7 v 4 kk taas kerran uudelleen aloitettu Minirin tepsi ja yöpissat jäi pois. Vähensimme aika nopeasti lääkityksen nolliin ja nyt poika on kuiva!! Ehkä pari kertaa kuussa tulee pieni lirahdus.
En olisi vielä viime syksynä uskonut että tämä voi olla mahdollista.
Älä vaivu epätoivoon ap, kyllä se sieltä pikku hiljaa tulee. Et ole ainoa joka pistää joka aamu lakanapyykin pyörimään ;) ja joku aamu se on loppu.
otsikko meni yllä pipariksi näköjään
yökastelija ja välillä tulee päivisinkin vahinkoja. Hälytintä kokeiltiin tuloksetta. Lääkäri ehdotti Minirin lääkitystä, mutta emme kokeneet sitä tässä vaiheessa tarpeelliseksi. En halua syöttää lapselle turhaan lääkkeitä, kun ei ole pakko. Meillä oma isäni oli yökastelija (esikoinen), samoin minä (esikoinen) ja nyt tyttäreni (esikoinen). Olen koko elämäni ajan tottunut siihen, että aamulla on sänky märkänä ja pesukone laulaa koko ajan. Itse en yli 4 vuotiaalle vaippaa laittaisi, se on lasta halventavaa!
Meillä lapsi itse vaihtaa yöllä lakanat jos on käynyt vahinko, aiemmin minä vaihdoin. Lasta itseään ei asia häiritse, joten lääkitys otetaan sitten puheeksi jos yökastelu vielä jatkuu vanhempana tai asia lasta itseään häiritsee. Itse yökastelin vielä ylä-asteella ja taisi loppua joskus 9 luokan aikoihin. Silti nyt aikuisenkain joskus sattuu vahinkoja.
Pesukone on keksitty ja se on sitä varten, että pestään pyykkiä. Ymärrän toki, että jotakuta voi vituttaa ainainen petivaatteiden vaihto/pesu, mutta me olemme sen kanssa eläneet aina, joten se on ihan normaalia.
Saara nostetaan lattialle nukkumaan kun kusee alleen... nukkunut lattialla jo 5vuotta, ei virtsatie-tulehduksia pahempia vaivoja... mitä nyt pelkää isäänsä..? ihan normaalia?
ja vaippaa pitää mielellään vieläkin sitä yhtään häpeilemättä. Ihan normi housuvaippoja olen ostanut kun nämä isommat yövaipat tippuvat päältä kun on hoikkapoika. Miniriniä olemme kokeilleet pariinkin kertaa ja hetkellinen apu ollut mutta ei pidempi aikaista. Välillä kun saattaa olla parikin viikkoa kuivana ja sitten kastella taas melkein joka yö, välillä vaipasta huolimatta peitot ja tyynyt märkänä. Nyt syntymäpäivän jälkeen kastelu vähentynyt ja unentarvekin myös. Unista lasta on aivan turha pissaattaa yöllä kastelee kuitenkin kun ei ole hereillä vessatuksen aikana! Nesteitä ollaan rajoitettu iltasella, kovasti niitä vaan hinkuaa kun tietää ettei voi juoda paljon. Ei olla vaan päästy "juonesta" kiinni mikä aiheuttaa kastelua kun ei suoraan pysty yhdistämään päivän tapahtumiin yms.
meilläkin pojalla oli päiväkastelua ihan viime kesään saakka, kun ei kuulemma kerennyt vessaan. Nyt se onneksi jäänyt pois. Veljensä on ollut yökuiva 3 vuotiaasta asti ja vahinkoja on sattunut vai muutamia näinä vuosina! Olen todennut että aika vain auttaa tähän vaivaan ei muu!
Kahdella tabletilla per ilta mennään ja on auttanut ainostaan siihen, ettei pissa tulee vaipan kanssa sänkyyn saakka. Onhan sekin toki parempi kuin pissat vaipan läpi vähän väliä sänkyyn saakka. Mutta ei minkäänlaisia merkkejä siitä, että vaipan voisi jättää pois.
Meillä tyttö on itse nolona asiasta, esim. vieraiden aikana pitäää salaa laittaa vaippa ja ottaa aamulla pois. Eikä tosiaan halua yökylään kuin mummeille.
Pitää mennä uudelleen lääkäriin, Minirin ollut käytössä jo monta kuukautta.
Tarkoitan tässä siis oikeita yökastelijoita 5-v tai yli. Minkälaista ratkaisua käytätte lapsellanne? Meillä on vaippa (nyt libero good night, muitakin on ollut) ja joka yö on siitä huolimatta sänky märkä, samoin peitot, tyynyt yms. Pyykkiä riittää!
Ja niille, jotka katsovat aiheelliseksi kertoa, miten lapsi "opetetaan" kuivaksi, tämä viesti ei ole teille.
Jos jollain kohtalotoverilla olisi vinkkejä/neuvoja tilanteeseen, otan ne ilolla vastaan.
Meillä oli myös ennen vaipat käytössä. Vaippafirmoilta kannattaa muuten pyytää ilmaisia näytteitä! Ollaan sen avulla kokeiltu erilaisia vaippoja. Otat vaan asiakaspalveluun yhteyttä sähköpostilla tai puhelimella.
Ja sama juttu meilläkin, vaipat ei pitäny :( Olisin ostanut kastelijan patjankin, mutta se oli hirveän kallis, joten jäi mietintävaiheeseen. br-pulista tein sitten suojakankaan patjaan ja ohut petari-fleece peitto vielä ennen lakanoita imemään kosteutta. Muutenkin kaikki peitot ja tyynyt ohuita, että mahtuivat hyvin pesukoneeseen ja kuivuriin.
Lääkkeenä kokeiltiin minirinia, mutta tuntui jotenkin väärältä se lääkitys. Rupesinkin miettimään luonnollisempaa ratkaisua.
Nyt poika on seitsemän ja nukkuu kännykän kanssa. Kännykkä herättää hänet kerran yössä, kello kolme pissalle. Alussa poika ei millään halunnut herätä. Melkein vuoden ajan herätin hänet itse: aluksi kaksi kertaa ja myöhemmin vain kerran yössä pissalle. Kiukuttelujen ja itkujen jälkeen herääminen alkoikin sujumaan rutiinilla ja poika heräsi nopsaan ylös-pissalle ja takaisin sänkyyn. -Poika oli siis aluksi todella sikeäuninen ja oli todella raskasta herättää vastentahtoista lasta öisin pissalle...
Asiaa auttoi paljon kahden keskinen jutustelu, jossa pohdittiin tuota kasteluongelmaa- sellainen, kun harmitti lastakin todella paljon. Ja varsinkin, kun kerran kaveri pyysi yökylään, niin poika ei uskaltanut mennä, kun pelkäsi, että kastelu paljastuu.. :( Mutta siis tilanne yleisesti oli lapselle todella rankka henkisesti. Tähän auttoi myös kirjastosta lainaamamme kirjat, jotka antoivat "vertaistukea" kastelusta kärsivälle lapselle. En muista nimiä, mutta kirjastohoitajalta kysyin semmoisia iltasaduksi.
Nyt poika siis kouluiässä ja herää oman kännykän herätyksen avulla kerran yössä pissalle. Hyvin on toiminut meillä. Eikä lääkitystä tarvita. Olen vain päättänyt hyväksyä kastelun ja ainoa ratkaisu jonka siihen keksin on tämä yöpissalla käynti. Varmasti on muitakin ratkaisuja, mutta meillä tämä toimii.
Poika pissasi aivan tolkuttomasti yöllä ja vaippa oli käytössä 6 vuotiaaksi asti. Sitten saatiin ensin hälytinlakana lainaksi terkkarista ja se ei yksinään auttanut.
Rinnalle otettiin Minirin ja ihme tapahtui: ei mennyt kun viikko ( ja mies unohti parina iltana antaan Minirini) niin huomattiin, ettei sitä enää tarvita ja lakanakin jätettiin pois.
Nyt yksittäisiä vahinkoja sattunut vuoden aikana muutama, loogisesti aina silloin jos tosi raskas päivä takana ja uni syvää.
Mutta meillä tuntui 6 vuoden ikä olevan optimaalin hoidolle, kypsyminen oli siinä vaiheessa, että hoidosta oli apua.
Meillä kastelu perinnöllistä, isä kasteli vielä 1-2luokallakin, joten olen iloinen, että meillä selvittiin näin vähällä.
Tsemppiä kaikille yölliseen lakanarumbaan, kyllä se joksus helpottaa!!!
Kun joku mainitsi tuosta ettei vaipat haittaa lasta: meillä vaippojen käytön aloitus oli todella rankkaa aikaa: lapsi itki ja itsetunto kärsi todella paljon. Eräs tuttu tyttö oli meillä pari yötä hoidossa ja meidän piti pukea vaippa salaa pyjaman alle ettei tyttö huomaisi mitään (ja tyttö oli siis jo kolmentoista vanha ja olisi varmaan ymmärtänyt kastelun, mutta poika oli todella tarkka ettei kastelua huomattaisi).
Ei tykännyt myöskään siitä, jos puhuin kastelusta kenellekään muulle, edes mummolle jonka kanssa poika on paljon tekemisissä.
Siksikin siis kännykkä on ollut todella hyvä ratkaisu kasteluun. Olisi ollut aivan hirveää (ainakin meidän lapselle), jos kouluun olisi menty vielä yövaippaa käyttäen. Kännykkä taas on muutenkin sellainen isompien juttu. Sen avulla poika ei enää kastele sänkyään, vaikka pissaakin vielä öisin.
Mutta varmasti on niitäkin lapsia joille on aivan sama ollaanko vaipan kanssa vai ilman. Lapset ovat hyvin erilaisia. Tästä ei kuitenkaan kannata ketään ruveta syyllistämään, sillä toiselle lapselle se vaipan käyttö voi oikeasti olla todella kova henkinen rasitus ja kolaus itsetunnolle vaikkei kukaan häntä siitä syyllistäisikään.
Me kaytetaan yokastelijoille tarkoitettua vaippaa (Huggies:in valmistama -Goodnites-lieko Suomessa tarjolla). Meidan lastenlaakari sanoi aikoinaan laakityksesta, ettei suosittele sivuvaikutusten takia. Meilla tytto on ns. hitaasti kehittyva-paivakuivuuskin tuli lahella 5v:ta (alyllisesti normaali). Olemme harkinneet halytinpatjaa. Tytto itse toivoisi voivansa jattaa vaipan pois, mutta sitten on sanky marka aamulla. Minulle riittaa se, etta tytto yrittaa parhaansa, kylla han ennemmin tai myohemmin oppii.
pikkareihin tulevasta piipparista. Aina hälytti kun tuli edes tippa housuun. Lapsi tajusi siis herätä kun alkaa hätä ja mennä vessaan. Muutamassa yössä laitteen kanssa oppi ja nyt herää joka yö kerran vessaan automaattisesti.
mikähän terapeutti oli kyseessä. On todettu, että yökastelu ei liity tällaisiin juttuihin. Paitsi jos alkaa kastelemaan oltuaan aikaisemmin kuiva, sillon ehkä. Kannattaa varoa leimaamasta kastelijalapsia jotenkin psyykkisesti oireileviksi. Sellainen ajattelu on vanhanaikaista ja perusteetonta.
Meillä lähes joka lapsella on jouduttu käyttämään Miniriniä (lapsia 5). Jollakin on mennyt muutama kuukausi, jollakin muutama viikko. En ole jaksanut lähteä hälytinrumbaan, koska on ollut aina pieniä lapsia ja yöt muutenkin rikkonaisia. Ei ole ollut mitään ongelmia Minirinistä. Se on mahdollistanut esim yökyläilyt ilman vaippaa. Noin 5-vuotiaina ovat aloittaneet hoidon.
Lopulta ryhdistäydyin ja haimme lääkäriltä Minirin-lääkkeet syksyllä koulun alettua (lokakuussa).
Ensin yhdellä tabletilla ja sitten nostimme lääkärin ohjeesta annostuksen kahteen kun kolmen kuivan yön jälkeen poika alkoi taas kastella. Kahdella tabletillakaan ei kuivaa yötä ollut kuin kerran.
Lopulta päätimme kokeilla vaipan poisjättämistä Minirin-lääkkeen kanssa.
JA IHME JA KUMMA!
Poika ei pissannutkaan enää yöllä ollenkaan. Ei kertaakaan. Vaan nousi yöllä käymään vessassa.
Vaippa oli ns. mukavuustekijä, jonka takia pojan ei tarvinnut nousta vessaan, helppohan se oli vaippaan pissaata.
Nyt on tainnut kerran yöllä nousta sen verran hitaasti, että on hiukan ehtinyt housut kostua (tai sitten on vain pissannut vessassa vähän ohi), mutta muuten on ollut kuiva yhtäjaksoisesti jo tammikuusta asti!
Kyllä se vaan kannatti jättää vaippa testimielessä pois.
Seuraavana oliskin vuorossa pikkuveljen yökuivaksi saattaminen...
ja pissailin satunniasesti lapsena sänkyyn. vasta aikuisena olen selvittänyt asiaa terapeutin kanssa ja syyksi on paljastunut turvattomuuden tunne. kotini oli normaali ehjä ja hyvä rakastava lapsuus. silti olen kokenut lapsena turvattomuutta joka johti pissaamiseen. lähtekää purkamaan ikävää ongelmavyyhtiä tätä kautta!
6 vuotiaana jäi sitten yllättäen pois kastelu ja nyt ollut 4 vuotta kuiva.
Nämä auttoivat:
-säännöllinen ja tiheä pissalla käynti päiväsaikaan -> rakko oppii yöaktiivisesta päiväaktiiviseksi
-Minirin (käytettiin vain muutama kk)
olen 35 v. nainen ja pissailin satunniasesti lapsena sänkyyn. vasta aikuisena olen selvittänyt asiaa terapeutin kanssa ja syyksi on paljastunut turvattomuuden tunne. kotini oli normaali ehjä ja hyvä rakastava lapsuus. silti olen kokenut lapsena turvattomuutta joka johti pissaamiseen. lähtekää purkamaan ikävää ongelmavyyhtiä tätä kautta!
Tämä varmaan selittää myös sen voimakkaan perinnöllisyyden, joka yökasteluun liittyy... Tässä taas on hyvä esimerkki siitä, että on "yökastelua" ja yökastelua. Ja tässä ketjussa nimenomaan kokemuksia siitä "oikeasta" yökastelusta eli kun lapsi kastelee joka yö. Siitä on satunnaisuus (ja turvattomuus) melko kaukana...
kastelu loppui kahden kuukauden kuluessa. Sen jälkeen ei ole kertaakaan öisin kastellut. Eli meillä lääke auttoi tosi hienosti. Se lääke pitää vaan aloittaa ihan kunnon annoksella. Kysykää lääkäriltä mikä on max. aloitusannos ja noudattakaa sitä