Onko meidän kuopus matemaattisesti lahjakas?
Mä olen vähän ihmetellyt, kun meidän kohta 4v osaa numerot sataan asti. Välillä väläyttelee oikein myös numeroita yli sadan. Tunnistaa siis numerot, tänäänkin kaupassa katsoi yhdestä vaatteesta kokoa ja sanoi, että tässä on yhdeksänkymmentäkahdeksan.
En kyllä muista mitä isommat lapset osasivat tuon ikäisenä, mutta tuntuu, että aika ajoissa osaa numerot noinkin pitkälle. Laskee myös yksinkertaisia plus-laskuja tyyliin 5+5, 10+10 jne. Kertolaskun alkeitakin jo osaa.
Osaa myös hyvin viikonpäivät, ja muistaa tosi tarkkaan, minä päivänä tapahtui mitäkin.
Kellonajat kiinnostavat nyt kovasti :)
Mitä muiden vaille 4v:t osaavat?
Kuvittelenko vaan, vai onko tuo noissa asioissa aika ajoissa?
Kommentit (20)
Kyllä mun lapsi osaa samat, täyttää lokakuussa neljä. Osaa myös kirjaimet eikä lukutaito ole kaukana, tunnistaa paljon tuttuja sanoja. Lisäksi on musikaalisesti lahjakas. Liikuntapuoli onkin sitten meillä heikommalla.
Mutta ei varmaankaan ole kyse matemaattisesta lahjakkuudesta vaan hyvästä muistista. (Mikä sekin on toki todella hyvä ominaisuus!) Onko hyvä myös muistipeleissä yms. vastaavissa?
Minäkin laskin 4-vuotiaana kertolaskuja, ja myöhemmin osoittautui, että olen matemaattisesti lahjakas.
Voit kehua ja kannustaa, ja kysellä pieniä tehtäviä tyyliin jos ostetaan kaikille perheen lapsille kaksi jogurttia, niin montako pitää ostaa.
Meillä matemaattisesti lahjakas lapsi ja ihan erilailla mitataan lahjakkuus.
Lapsellasi on hyvä muisti
Kirjaimet osaa suunnilleen, mutta ei tosiaankaan lue tai edes yritä.
ap
Mutta ei varmaankaan ole kyse matemaattisesta lahjakkuudesta vaan hyvästä muistista. (Mikä sekin on toki todella hyvä ominaisuus!) Onko hyvä myös muistipeleissä yms. vastaavissa?
Me ei siis olla mitenkään opetettu numeroita tai näytetty esim. minkälainen numero on 98. Ei siis hyvällä muistilla voi kaikki selittyä, vaan kyllä itse on oivaltanut jotain juttuja.
En siis väitä, että olisi matemaattisesti lahjakas, mutta ihmettelen vaan. Meidän isommat lapset ovat kyllä hyviä matikassa (matikannumerot keväällä 10 ja 9,) mutta eivät mitään neroja kuitenkaan.
ap
Meillä matemaattisesti lahjakas lapsi ja ihan erilailla mitataan lahjakkuus. Lapsellasi on hyvä muisti
Meillä matemaattisesti lahjakas lapsi ja ihan erilailla mitataan lahjakkuus.
Kyselee se aikuinen matemaattisesti lahjakas
Kattellaan sitten kun lapsesi on siinä iässä, että integraalit, derivaatat ja muut MATEMATIIKKAA vaativat asiat tulevat ajankohtaisiksi.
Jollekkin voi tulla järkytyksenä mutta Suomessa ei koulussa opeteta matematiikka kun vasta lukion pitkässä matikassa. Siihen asti kyseessä on lähinnä laskento.
Älä välitä dissaajista. Ole ylpeä lapsestasi ja kannusta häntä.
Minun lapset ovat hyviä "laskennossa" niin kuin joku ilmaisi, heillä 10 ja 9. Yläkoulussa molemmat.
Enpä itse osaa enää lasteni laskuja, se loppui alakouluun.
mut ihmetyttää vaan, kun en muista et isommat olisivat noin paljon osanneet tuossa iässä :)
Älä välitä dissaajista. Ole ylpeä lapsestasi ja kannusta häntä. Minun lapset ovat hyviä "laskennossa" niin kuin joku ilmaisi, heillä 10 ja 9. Yläkoulussa molemmat. Enpä itse osaa enää lasteni laskuja, se loppui alakouluun.
Me ei siis olla mitenkään opetettu numeroita tai näytetty esim. minkälainen numero on 98. Ei siis hyvällä muistilla voi kaikki selittyä, vaan kyllä itse on oivaltanut jotain juttuja.
ap
Tää meni nyt vähän ohi... Ipana siis on ihan itekseen keksinyt, että numeroista 9 ja 8 tulee numero yhdeksänkymmentäkahdeksan, eikä kukaan oo sitä sille kertonut...? Just.
Mitä matemaattiseen lahjakkuuteen tulee, niin joku lto mulle kerran selitti, että mm. hahmotuskyky liittyy tähän läheisesti. Tähän kuuluvat mm. kyky tehdä palapelejä (eskari-ikäiseltä "vaaditaan", että noin 30 palan pelit sujuu -> hyvä pohja matikan opiskeluun) tai rakennella palikoista erilaisia juttuja (kolmiulotteinen hahmottaminen).
Matematiikka itsessään on muutakin kuin numeroita.
mitään numeroja pojalle. Tottakai, jos on jotain kysyny, on kerrottu, mut ei oo varmasti kaikkia numeroita kerrottu. Lämpötiloja poika kyttää digitaalisesta mittarista ja siitä kai oppinu, mut harvoin on lämmintä 98 astetta...
Kerran veljeni kysyi puhelimessa, että paljon on lämmintä, poika sano ensin, et 32 astetta ja sit korjas et eiku 23 astetta, joka oli oikein.
Palapeleissä on ollut pienestä asti aika taitava.
Me ei siis olla mitenkään opetettu numeroita tai näytetty esim. minkälainen numero on 98. Ei siis hyvällä muistilla voi kaikki selittyä, vaan kyllä itse on oivaltanut jotain juttuja. ap
Tää meni nyt vähän ohi... Ipana siis on ihan itekseen keksinyt, että numeroista 9 ja 8 tulee numero yhdeksänkymmentäkahdeksan, eikä kukaan oo sitä sille kertonut...? Just. Mitä matemaattiseen lahjakkuuteen tulee, niin joku lto mulle kerran selitti, että mm. hahmotuskyky liittyy tähän läheisesti. Tähän kuuluvat mm. kyky tehdä palapelejä (eskari-ikäiseltä "vaaditaan", että noin 30 palan pelit sujuu -> hyvä pohja matikan opiskeluun) tai rakennella palikoista erilaisia juttuja (kolmiulotteinen hahmottaminen). Matematiikka itsessään on muutakin kuin numeroita.
Mä just kysyin tytöltäni (vajaa 4 v), mikä numero tulee, jos laitetaan ensin 9 ja sitten 8. Kyllä tyttö osasi sanoa, että 98. Vaikkei olla tuollaista opetettu, eikä osoiteltu mitään numeroita koskaan missään. Kysyin muutaman esimerkin, ja kaikki meni oikein. Ainoastaan 10 ja 20 väliltä tyttö ei osannut, kun hänen mielestään esim. 16 oli yksikymmentä kuusi.
Ollaan kyllä opetettu tyttöä luettelemaan numeroita, niin, että osaa laskea nyt sataan ja vaikka ylikin.
Palapelit sujuu meidän tytöllä ihan hyvin myös.
Olinkohan nro 3
luettelee nrot 1-20 ja tekee 4+ palapelejä, ajaa apupyörillä varustetulla polkupyörällä sujuvasti ja on taitava pallonkäsittelijä, mutta pidän tätä normaalina. En tiedä, mikä on lahjakkuutta ja mikä ei, ehkä lapset on eri tavalla orientoituneita eri asioihin.
Mä olen vähän ihmetellyt, kun meidän kohta 4v osaa numerot sataan asti. Välillä väläyttelee oikein myös numeroita yli sadan. Tunnistaa siis numerot, tänäänkin kaupassa katsoi yhdestä vaatteesta kokoa ja sanoi, että tässä on yhdeksänkymmentäkahdeksan.
En kyllä muista mitä isommat lapset osasivat tuon ikäisenä, mutta tuntuu, että aika ajoissa osaa numerot noinkin pitkälle. Laskee myös yksinkertaisia plus-laskuja tyyliin 5+5, 10+10 jne. Kertolaskun alkeitakin jo osaa.
Osaa myös hyvin viikonpäivät, ja muistaa tosi tarkkaan, minä päivänä tapahtui mitäkin.
Kellonajat kiinnostavat nyt kovasti :)Mitä muiden vaille 4v:t osaavat?
Kuvittelenko vaan, vai onko tuo noissa asioissa aika ajoissa?
Meidänkin lapsi osasi ( jaksoi ) tuossa iässä luetella numerot 300:n asti. Meillä on todistetusti ( psykologin testit muiden asioiden tiimoilta ) lahjakas lapsi, mutta ei hänkään olisi osannut muodostaa lukua 98 ilman jonkinasteista ennalta oppimista, jonka sitten soveltaa. Lapsihan "imee" asioita ympäristöstään, ei pelkästään vanhemmiltaan...
En nyt missään nimessä tarkoita, etteikö teidän lapsenne voisi olla lahjakas, lähinnä muistutan, että lahjakaskin lapsi oppii asiat jostakin, ei pelkästään keksi päästään. Toisaalta lapset oppivat asioita hyvin eri tahtiin, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin, se ei vielä tee kenestäkään lahjakasta. Mutta nauti silti lapsesi kyvystä oivaltaa asioita!
jos ainoa lapsi tai jos viettää paljon aikaa aikuisten kanssa opetellen numeroita ym. niin minusta on normaalia osata noi jutut tuossa iässä.
meillä eivät osanneet mutta esikoinen menikin perhepäivähoitajalle jo 10 kk iässä ja muutenkin on koko ajan ollut kaikkea muuta joten ei ole ollut aikaa lapsille opettaa.
poikani on matemaattisesti todella lahjakas vaikka hänellä on todettu lievää hahmotushäiriötä.
Kaikki lapseni ovat matemaattisesti lahjakkaita(lukiolaisilla pitkänmatikankurssit 10), mutta tämä hahmotushäiriöinen on vielä lahjakkaampi kuin muut. Musikaalisuutta meiltä ei löydy, osa lapsista on liikunnallisia ja osa ei(motorisia vaikeuksia)
minunkin lapseni oli pienestä asti erittäin matemaattisesti lahjakas, esikoulussa kyllä havaittiin sosiaalista epäkypsyyttä ja olevan ei kypsä kouluun, mutta kun tuota lahjakkuutta matikan puolella, niin kouluun vaan....
Nyt poikani on 20-vuotias asrgeenikko
on hahmoitus häiriö, aspergeenin syndrooma siis pojallani, joka on putkinero
lahjakas, varo ettei vaan pimahda niinkuin yleensä matemaattisesti lahjkkaat