Miten menetellä? Asiaa lainasta.
Tilanne on se, että meillä on exän kanssa yhteinen laina, jossa minä olen päävelallinen. Ollaan sovittu että molemmat maksavat saman summan joka kuukausi, eli puolet velasta on hänen ja puolet minun.
Nyt olen jäänyt työttömäksi, ja vakuutus maksaa minun tililleni noin 60% koko velasta. (Vaikka siis 50% velasta on minun vastuullani). Nämä vakuutusrahat ovat siis tuloja, ja maksan niistä veroja.
Mitä mieltä av-raati on, tai mitä lakipykälät sanoo (Pankissa eivät tienneet lakipykälistä mitään, joten heistä ei ollut mitään apua) Eli kysymys kuuluu, kuuluuko exän hyötyä työttömyydestäni? Eli kun maksan oman osuuteni velasta pois, niin mitä lopuille vakuutusrahoille pitäisi tehdä? Ne kun kaiketi ovat minun rahojani? Exä vaatii että maksan niillä osan hänenkin lainaosuudesta.
Kommentit (26)
Tarkkaa summaa en vielä tiedä, kun päätöstä ei ole vielä tullut, mutta käsittääkseni noin 60% koko velan summasta jää käteen verojen jälkeen.
-ap
Kun verot vähentää, jääkö summasta tosiaan jäljelle 60 %?
Kaiken kaikkiaan tekisin nyt äkkiä exän kanssa virallisen sopimuksen, miten lainaa maksellaan. Jos exän nimeä ei ole pankin papereissa, hän saattaa milloin tahansa lopettaa maksamisen. Sillä ei ole merkitystä, kuka on päävelallinen tai kenen verkkopankissa laina näkyy, vaan kenen/keiden nimet on pankin papereissa allekirjoitettuina.
maksat sen 50% äijä maksakoot loput tai sitten äitinsä joka on takaajana.
Hyvät naiset ajatelkaa omilla aivoillanne.
ei olisi pitänyt kertoa. :)
-ap
maksat sen 50% äijä maksakoot loput tai sitten äitinsä joka on takaajana.
Hyvät naiset ajatelkaa omilla aivoillanne.
Siis mitä tarkoittaa, että sinulla on exän kanssa yhteinen laina? Oletteko olleet naimisissa? Oletteko eronneeet? Onko ositus tehty?
Mitä tarkoittaa, että olet päävelallinen? Missä on sovittu, että maksatte saman smman? Missä on sovittu, että puolet on sinun ja puolet on exän?
Oletko ollut yhteydessä lakimieheen?
Kun vielä olimme naimisissa, otimme yhteisen lainan. Molemmat allekirjoittivat. Erottiin jokunen vuosi sitten, mutta velkaa on edelleen jäljellä.
Kuten sanoin, en sittenkään ole varma tuosta päävelallisuudesta, jos se siis tarkoittaa sitä, että yli 50% on minun vastuullani. Ilmeisesti en siis ole päävelallinen, koska tasan 50% velasta on minun ja 50% hänen.
Koska velka on molempien nimellä, on selvää, että molemmat ovat siitä vastuussa, eli molemmat lyhentävät sitä saman verran joka kuukausi.
En ole ollut yhteydessä lakimieheen.
-ap
Siis mitä tarkoittaa, että sinulla on exän kanssa yhteinen laina? Oletteko olleet naimisissa? Oletteko eronneeet? Onko ositus tehty?
Mitä tarkoittaa, että olet päävelallinen? Missä on sovittu, että maksatte saman smman? Missä on sovittu, että puolet on sinun ja puolet on exän?
Oletko ollut yhteydessä lakimieheen?