Raskaana olevan liikunnan määrä ja ylimääräisen painonnousun ehkäisy
Yritän nyt pitää hieman kurissa tuota painonnousua kun mulla on usein nälkä ja joudun syömään usein. Syön aina kaksi lämmintä ruokaa ja päälle vielä välipalat ja aamupalat yms. normaalit ruuat. Ja koska syön usein, paino nousee helposti. Annoskoot ovat ilmeisesti hieman liian suuria, sillä mulla tosiaan on nälkä ja pienempi määrä ei riitä. Herkkuja en juurikaan syö (toki joskus tietenkin on pakko saada, mutta ehkä kerran viikossa kohtuullinen määrä), vaan yritän katsoa järkevää perusruokaa. Salaattia, perunaa, lihaa, kalaa, ruisleipää, puuroa, marjoja, maustamatonta jogurttia yms..
Paino on noussut nyt 4 kiloa ja viikkoja kasassa 18. Liikunta on melko vähäistä. Lähinnä hyötyliikuntaa. Riittääkö jos tekee 30 min kävelylenkin säännöllisesti ainakin 3-4 kertaa viikossa? Työmatkoja pyöräilen, mutta matka on aika lyhyt, vain muutama kilometri. Olen melko laiska liikkuja ja mitään uutta lajia on varmaan aika paha nyt aloittaa?
Kommentit (12)
Lähtöpaino 50 kg, pituus 170 cm. Nyt toisessa on tullut -2 kg, raskausviikko 24 nyt menossa. Pahimmillaan painon pudotus oli 5 kg, tosin edellisestä raskaudesta oli "jäljellä" 3 kg.
Painoa tulee reilusti lisää raskauden aikana kaikille. itselläni paino nousi 17 kg, joista 7kg jäi laitokselle. En ostanut yksiäkään mammavaatteita, vaan käytin koko raskausajan tismalleen samoja vaatteita kuin ennenkin raskautta (joustavia ja matalavyötäröisiä tietenkin, maha nyt väkisinkin rajoittaa housumalleja =)
Mietin monesti, että mihin ne kilot menee? turvotusta tietysti oli kun nestettä kertyy ja verimäärä lisääntyy jne, mutta ne todelliset kilot ei kyllä mulle tullu rasvan kertymisestä. jonkin verran varmaan sitäkin, mutta ei kyllä todellakaan niin montaa kiloa, kuin mitä vaaka näytti. Tasaisesti paino putosikin, mutta mielestäni en käytännössä laihtunut kuitenkaan. vaatekoko on edelleen se samae kuin ennen raskauttakin ja sen aikana. Mihin ne kilot siis todella varastoituu? vaa'an näytöllä ne näyttää hurjalta,mutta peli ja vaatteet kai totuuden kertoo?
Jos vaikka 167 cm pitkällä lähtöpaino on 55 kg tai 85 kg, niin 10 kg lisäys näkyy eri tavalla.
Kyllä minulla 10 kg näkyisi merkittävästi. Vaatekoko kasvaisi 1-2 numerolla!
kannata alottaa varsinaisesti urheileen. Toi kuulostaa ihan hyvältä. Jos vielä kävelisit työmatkat?
Minulla oli sama jo varmaan rv 8. Jos nyt hieman liioitellaan.
Jos lähtöBMI on yli 30 niin silloin ei todellakaan tarvitse tulla ylimääräisiä kiloja yhtään. Jos se taas on n 25, niin sitten tuo painon nousu on ihan kohtuullinen. Liikuntaa et todennäköisesti pysty harrastamaan niin paljoa, että paino pysyisi edes samassa kuin nyt (siis jos syöt samaan malliin). Kyllä se asia nyt vaan on niin, että jos haluat pysyä samassa painossa, niin sinun on syytä vähentää syömäsi ruoan määrää. Sen laatua ja hiilihydraattimääriä kannattaa tarkkailla. Onko sinulla raskausajan diabetes? Onko sokerirasitusta tehty? Jos sinulla on raskausajan diabetes niin sitte kehotan muuttamaan ruokavaliota heti!
Ei mikään superpaha siis, mutta ei niitä kiloja silti ihan mahdottomasti tarvisi tulla kun tässä on yli puolet vielä jäljellä. Ei ole raskausajan diabetesta, ainakaan todettuna. Sokerirasitustesti tehdään myöhemmin tässä raskaudessa.
Onhan tuo nousu nyt ihan ok vielä, ei sikäli liikaa, mutta ei sitä painoa nyt tässä vaiheessa tarvisi niin paljoa silti ollakkaan.. tai ainakin nousu saisi hidastua hieman kun tästähän se vaan kiihtyy. Eli ettei tulisi nyt ihan kiloa viikossa sentään ;)...
ap
Mulla paino nousi viime raskaudessa puoleenväliin mennessä sen mitä nousi, sen jälkeen laski. Ei sun kannata ajatella että välttämättä sun paino nousee samaa rataa koko ajan. Kilo viikossa on liikaa toki, mutta en usko että sulla joka viikko niin käykään.
Mutta googleta raskausdiabeetikon ruokavalio, niin saat ohjeita terveelliseen syömiseen jolla ei paino taatusti nouse, tai se mikä nousee sen pitääkin nousta.
Jaksamista raskauteen! Mulla nyt toka raskaus rv 23+4 ja painoa tullut tällä kertaa tähän mennessä semmoiset 2-3kg, enkä usko että nousu jatkuu. Olen raskausdiabeetikko, rasittava sukuvika! :)
lähtö BMI oli 19 ja tähän asti tullu jo yli 15kg lisää. Neuvolantäti muistuttelee asiasta mutta itte pidän siitä kiii että jos on ok olo, kaikki on hyvin. Meillä on koiria joten niiden kaa tulee käveltyä mutta en mäkään muuta liikuntaa oo kovemmin harrastanu. Kyllä se huomaa jos ei liiku tarpeeks, mulle ainakin alkaa tulla sellanen nuutunu olo ja jalat turpoo. Eiköhän se ihan arkiliikunta piisaa. Nii ja minä syön myös sen 5 kertaa päivässä ja joka päivä jotain hyvää jos mieli tekee :o)
Kun tulin raskaaksi, toki yritin syödä mahdollisimman terveellisesti ja jätinkin paljon herkkuja pois.
Kuitenkin söin ja liikuin aikalailla samalla tavalla kuin ennen raskautta ja mulle ei tullu kuin raskauteen liittyvät kilot, ei mitään ylimääräistä. Oli nestettä ja turvotti, oli mielihaluja muttei silti tullut yhtään ylimääräistä. Synnytyksestä n. kaksi viikkoa ja kaikki oli lähtenyt. Enkä ollu ennen enkä raskauden aikana mikään himoliikkuja.
Mulla ei asiasta ole kokemusta mutta suoraan sanoen mä en ymmärrä mistä joillekkin tulee "ylimääräistä"?? Antaako he itselleen vain luvan syödä enemmän?
minä olen ollut raskaana kahdesti ja paino on molemmilla kerroilla noussut 18 kg.
Ekall akerralla liikuin ja vahdin syömisiäni. Vaihdoin leivänkin ruisleipään, jota en ole normaalisti syönyt. Join piimää ja söin paljon vihanneksia. Vältin karkkia.
Toisella kerralla heitin lekkeriksi. Söin mitä huvitti. Paljon karkkia.
Olen tullut siihen tulokseen, että paino nousee raskausaikana sen, mitä se nousee. Siihen ei voi itse vaikuttaa.
Todettakoon vielä, että ekan jälkeen olin vanhoissa mitoissa 7 kk jälkeen, toisen raskauden jälkeen se kesti 10 kk.
14 ja kiloja tullut jo 6. Aika järkkyä. Ja mulla oli hillitön nälkä alkuraskaudessa, aika vaikea tietää että syönkö tarpeeksi kun nälkä tuli vähän väliä. Ja myös paha olo jos ei vähän väliä syönyt.
Nyt ei varmaan enää nouse edes kun ruokahalu mennyt täysin elämäntilanteen takia.
Painoa tulee reilusti lisää raskauden aikana kaikille. itselläni paino nousi 17 kg, joista 7kg jäi laitokselle. En ostanut yksiäkään mammavaatteita, vaan käytin koko raskausajan tismalleen samoja vaatteita kuin ennenkin raskautta (joustavia ja matalavyötäröisiä tietenkin, maha nyt väkisinkin rajoittaa housumalleja =)
Mietin monesti, että mihin ne kilot menee? turvotusta tietysti oli kun nestettä kertyy ja verimäärä lisääntyy jne, mutta ne todelliset kilot ei kyllä mulle tullu rasvan kertymisestä. jonkin verran varmaan sitäkin, mutta ei kyllä todellakaan niin montaa kiloa, kuin mitä vaaka näytti. Tasaisesti paino putosikin, mutta mielestäni en käytännössä laihtunut kuitenkaan. vaatekoko on edelleen se samae kuin ennen raskauttakin ja sen aikana. Mihin ne kilot siis todella varastoituu? vaa'an näytöllä ne näyttää hurjalta,mutta peli ja vaatteet kai totuuden kertoo?