Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HUOMIO! Te joiden lapsi on mennyt n.1v:nä päiväkotiin

Vierailija
05.08.2010 |

Mua alko nyt ihan hulluna jännittää kun tajusin että lapsihan menee tän kuun lopussa päiväkottin ja on sillon siis 1v. Miten teillä on lapset sielä pärjänneet mitä lapselle sinne mukaan? mitä ne sielä tekee kun ton ikänenhän on kuitenkin aika pieni ja tarvii aika paljon huomiota ja vahtia? saako nukkua päikkärit sillon ku itse tuntuu siltä vai laitetaanko nukkumaan samaan aikaan kun muutkin?

Mä nyt varmaan kyselen tosi tyhmiä mutta en oo oikeestaan ennen tätä ajattellut ees tätä asiaa.

Joo ja en nyt kaipaa sitten mitään saarnaa että on liian pieni päiväkotiin ja plääplääplää. Tää on mun päätös ja se miksi menee nyt jo hoitoon ei kuulu kellekään muulle.

Kiitos kaikille jotka viittii vastata!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota AP rennosti, hyvin se sujuu :)

Ja nämä typerät AV-mammat voi jättää omaan lukuunsa. Heidän lapsillaan olisi paljon paremmat oltavat ilman ilkeitä äitejään, mutta itsekkäät äidit eivät sitä ymmärrä ;)

Yleensä nämä ilkeilijät ovat niitä kouluttamattomia, ylipainoisia ja syrjäytyneitä lähiöäitejä...

Vierailija
22/31 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta aloituksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan myönnä sitä, että päiväkoti on se paikka, mistä saa selvyyden näihin asioihin O_o. Ilkeäksi vaan haukutte :D

Vierailija
24/31 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vielä tullut päätstä siitä että mihin päiväkotiin menee. pitäsi lähipäivinä tulla päätös sillä on se 44 kk aikaa kun oon hakemuksen sisään laittanut. meidän kunnalla on se tapa että niiden on PAKKO osoittaa lapselle hoitopaikka 4kk sisällä. Muuten olisin jo mennyt tietty tutustumaan, mutta en viittis jokaisessa päiväkodissa täällä käydä.

Vierailija
25/31 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tähän aikaan vuorokaudesta! Jos asia on nyt alkanut mietityttämään niin se silloin mietityttää!!!!

Ja ei, en todellakaan ole AP

Vierailija
26/31 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellako tuuppaat lapsen ihan minne vaan käsky käy sen kummemmin etukäteen edes tutustumatta?? Yksivuotiaan?

Vierailija
27/31 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua, näin juuri asiat usein menevät. Ei haluta etukäteen päivähoitoonmenoa ajatella koska tuntuu liian vaikealta. Pitäisi olla kaikille vanhemmille jonkunlainen pakollinen "päiväkotikoulu" jossa ihan asiallisesti pohditaan mitä on olla päiväkodissa kun näin pieni, miten vanhempana auttaa ja tukea hoitajan kanssa, minkälainen hyvä aloitus on jne.

Vaikeisiin asioihin kannattaa aina kunnolla etukäteen valmistautua, netistäkin löytyy paljon asiaa aiheesta esim. autalastakasvamaan blogi ja siellä erityisesti "Taapero päivähoidossa" kirjoitus jossa yksityiskohtaisesti mietitään taaperon aloitusta hoidossa. tsemppiä!

Vierailija
28/31 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 1-vuotias aloitti päiväkodissa tälläviikolla ja olin itse kolmena päivänä mukana tutustumassa, joten tässä ainakin tuoreita tietoja:

Hoitajat istuu lattialla lasten kanssa, itkevä lapsi otetaan syliin ja välillä niitä riittää molemmille polville. Harvoin tulee tilanteita, ettei sylit riitä ja hienosti pienetkin pärjää, ei se ole itkua koko päivä vaikka lapsi aamulla jäisikin itkevänä hoitoon. Toki syliin pääsee vaikkei itkettäisikään, esim. luetaan kirjoja yhdessä.

Isossa päiväkodissa homma pyörii kuin kone ja asiat vaikuttaa monen työntekijän elämään: ruoka pitää syödä ruoka-aikaan, jotta keittiö saa tiskit ajoissa tiskattavaksi ja päiväunet pitää nukkua samaan aikaan, jotta siivoojat pääsevät sitten siivoamaan sen unitilan. Tilat on yllättävän pienet ja päikkärit pitää nukkua samaan aikaan ihan jo senkin takia, ettei metelöinnillään herättäisi muita lapsia.

Meidän vesseli heräilee jo viiden aikaan, joten hänet nukutetaan aamupalan jälkeen rattaisiin aamupäikkäreille puoleksi tunniksi muiden ulkoillessa, muuten ei jaksa lounaaseen asti. Eli kyllä sitä joustoakin jonkin verran löytyy.

Oma poikani ei vielä kävele, joten housun polvet kuluu, kun hän ulkoillessa konttailee ympäri sorapihaa. Toinen vaihtoehto olisi ulkoilla rattaissa, mutta vilkkaalle pojalle on parempi päästä kuluttamaan energiaa. Itse ulkoillessa kannan/kävelytän pojan esim. keinuilta hiekkalaatikolle, mutta siihen ei henkilökunnan aika rittä.

Päiväkotiin pitää viedä omat vaipat (ei housuvaippoja), tarvittaessa tutit ja tuttipullo, unilelu, sisä- ja ulkohousut erikseen, hattu, tossut tai liukuestesukat, sadekamppeet ja vaihtovaatteita vahinkojen varalle.

Kannattaa olla yhteydessä päiväkotiin etukäteen ja kysellä tutustumiskäytännöistä. Ainakin tuolla oli tällä viikolla joka päivä pari-kolme lasta vanhempineen tutustumassa. Tutustumispäivinä lapselle ei välttämättä ole varattu ruokaa (säästöt...), joten jos aiotte olla koko päivän niin muista eväät sekä lapselle, että itsellesi.

Vierailija
29/31 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi laitetaan menemään päiväkodin rytmin mukaan. Mitä sitten jos nukahtaa aluksi hiekkakasalle? Potalla käy myös, onhan se jo aika oppia kuivaksi. LTO:sta riippuen voi olla ihan hirveää. Itse kuuluu syödä. Mitä ihmettä, eikö muka 1v. osaa syödä itse keittoa ja karjalanpiirakaa? No, olkoot ilman, kyllä se kotona ruokaa saa. Itse en ikinä veisi sen ikäistä päiväkotiin vaan pph olisi ainut vaihtoehto. Kyllähän lapsi äkkiä oppii mutta alku voi olla vanhempien tietämättä todella kamalaa.

Vierailija
30/31 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi laitetaan menemään päiväkodin rytmin mukaan. Mitä sitten jos nukahtaa aluksi hiekkakasalle? Potalla käy myös, onhan se jo aika oppia kuivaksi. LTO:sta riippuen voi olla ihan hirveää. Itse kuuluu syödä. Mitä ihmettä, eikö muka 1v. osaa syödä itse keittoa ja karjalanpiirakaa? No, olkoot ilman, kyllä se kotona ruokaa saa. Itse en ikinä veisi sen ikäistä päiväkotiin vaan pph olisi ainut vaihtoehto. Kyllähän lapsi äkkiä oppii mutta alku voi olla vanhempien tietämättä todella kamalaa.

meidän 1-vuotiasta syötetään ihan ruuasta riippumatta. Istuu syöttötuolissa "aikuisten pöydässä" eli samassa, jossa hoitajat itsekin syövät.Leivän syö itse, koska sen hyvin osaa.

Vierailija
31/31 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1v. söi itse kaikki ruokansa, myös kotona jo ennen pk:tiin menoa. Ne jotka eivät osaa, syötetään.

Tossut ja riittävästi vaihtovaatteita mukaan.

Niissä pienten ryhmissä itkevät ALUKSI ne ryhmän vanhemmat lapset. Pienet luottavat vielä aikuisiin. Parin viikon päästä ei itke kukaan :)

Jos aiemmilla kirjoittajilla on ollut tuollaisia ongelmia ja kauhukokemuksia päiväkodeista, olisitte ihmeessä ottaneet johtajaan yhteyttä. Meillä on kokemusta kolmesta päiväkodista ja kaikissa ollaan hyvin joustavia ja lasten asialla. Pienten ryhmissä on myös paljon aikuisia, joten syliin pääsee varmasti!