Onko mielestäsi ok määrä kotitöitä 11-vuotiaalle:
- Siivoaa huoneensa kerran viikossa
- Kerää omat tavaransa muualta asunnosta pois kulkumasta joka ilta
- Vie roskat aina
- Hakee postit lähes aina
- Tiskaa noin kerran viikossa (käsitiski, ei ole konetta)
- Pesee pyykkiä noin 2 kertaa viikossa
- Käy kaupassa 2-3 kertaa viikossa
- Laittaa ruoan noin 4 kertaa viikossa
- Ei tee oikeastaan muita kotitöitä, paitsi pyynnöstä
Kommentit (21)
LIIKAA! Hirveä määrä tuon ikäiselle.
Liikaa mun mielestä. Paitsi jos itse välttämättä haluaa tehdä.
Vai tarkoittaako tuo, että lämmittää aterian neljästi viikossa?
Jos kauppa on lähellä ja vain päivittäis ostokset ja vanhemmat tekevät suuremmat/painavammat ostokset niin ei ongelmaa. Jos sinne kauppaan pitää kävellä vaikka viis kilsaa, niin sitten on paljon.
Täällä varmaan monen omat miehetkään tee noin paljon. Ja siis eniten pisti silmään tuo ruuanlaitto? Onko vanhemmat ihan patalaiskoja? Meillä lapset saa olla lapsia, ei mitään kodinhoitajia, vaikka toki esim. omat sotkut kuuluu siivotakin ja auttaa tarpeen vaatiessa, jos omat kädet ei riitä ihan joka paikkaan.
Minua kiinnostaa, koska minun piti joka lauantai aamu tehdä vanhemmilleni aamupala
Mutta veljeni ei koskaan tarvinnut. Siitä he monta kertaa minulle huusivat jne jne
Sitten myohemmin menin aika dominoivan miehen kanssa naimisiin ja sain isältäni kuulla miten olen skandinaavinen nainen ja en tuollaiseen suostu. Mutta suostuin. Ja se oli ihan minun oma moka, ei kenenkään muun. enkä tästä ketään syytäkään, mutta silti joskus tuntuu pahalta kun muistelen
Itse tein suunnilleen tuon 11-vuotiaana, tosin joka päivä laitoin päivällisen (miten nyt sitten osasin) ja pyykkiä en pessyt.
Kapinoin sitten myöhemmin kovasti...
Keitä muita perheeseen kuuluu? ja mitä he tekevät. Ovatko vanhemmat paljon pois kotoa?
Kotitöitä ja vastuuta ehtii harjoitella myöhemminkin.
Pienet määrät ok.
Kauppareissut ja ruuanlaitto eivät ole lastenhommia.
- Siivoaa huoneensa kerran viikossa
- Kerää omat tavaransa muualta asunnosta pois kulkumasta joka ilta
- Vie roskat aina
- Hakee postit lähes aina
- Tiskaa noin kerran viikossa (käsitiski, ei ole konetta)
- Pesee pyykkiä noin 2 kertaa viikossa
- Käy kaupassa 2-3 kertaa viikossa
- Vie roskat aina (tämä simputusta, se vie, joka asian havaitsee)
- Hakee postit lähes aina (jos tulee ekana kotiin, niin ok)
- Tiskaa noin kerran viikossa (käsitiski, ei ole konetta) (ok)
- Pesee pyykkiä noin 2 kertaa viikossa (tämä on liikaa)
- Käy kaupassa 2-3 kertaa viikossa (pois)
No ihanko totta????
On hyvä, että lapselle opetetaan vastuuta kotitöiden muodossa. mitä muut tekevät?
Noihin töihin voisi harkita kiertoa, esim. huolehtisi pyykistä 1 vk:n, sitten tuosta tiskauksesta, sitten imuroinnista.
Kaupassakäynti ja ruuanlaitto ei ole oikein lapsen hommaa, tavarat ovat kuitenkin painavia ja palovammojen saantiriski. Paitsi tietenkin jos lapsi näistä askareista pitää.
nimenomaan halua laittaa aina ruokaa. Yksi kertaa viikossa olisi kohtuullinen määrä tuonikäiselle. Myös kaupassakäyntejä on liikaa, ellei kauppa sijaitse max 100 metrin päässä kotoa. Muut tehtävät ovat mielestäni ok, jos pyykinpesu tarkoittaa sitä, että lapsi panee pyykit koneeseen, koneen päälle ja ripustaa puhtaat kuivumaan. Jos tämä sisältää muutakin (esim. puhtaan pyykin viikkaus), on 2 kertaa jo liikaa.
mutta muut asiat hoituu, ainiin, kaupassa käyn itse, satunnaisesti käy kaupassa, jos jotain pientä uupuu. Mun lapsi tosiaan tykkää ruuanlaitosta, aloitti sen jo 7 veenä, tosin pitkään olin mukana, nykyään haluaa tehdä itse.
Jos nuo on pakko tehdä, se on liikaa, ehdottomasti.
Perheessä kukaan muu ei siis vie roskia koskaan, ei hae postia koskaan, ei käy kaupassa koskaan.
Pyykinpesuakin on muille satunnaisesti, ruokaa muut laittavat harvoin, pyykkiäkin jää muille harvoin.
Jos tämä on 1 vanhempi+ 1 lapsi, niin ok. muuten lasta kyllä käytetään orjana.
Meillä 7v ja 9v huolehtivat tiskikoneen tyhjennyksestä, omien huoneiden siivoouksesta ja yläkerran aulan ja vessan siivouksesta. Imurointi ja vessan siivous on n 2 vk välein. päivittäin lapset kattavat pöydän, ja joskus tekevät salaatin.
mun mielestä muuten ok mut vois ehkä tehdä 1-2 ruokaa viikossa ja kerran viikossa kaupassa jos jotain on unohtunut tmv vanhempien VIIKOTTAISELTA isolta kauppareissulta. Jos lapsi tekee 4 kertaa viikossa ruoan niin miksi enemmän kuin vanhemmat? Siis jotenkin järjetöntä... Ihan ok olis et lapsi "harrastaa ja harjoittelee" ruoanlaittoa sen 1-2 kertaa viikossa.
On kyllä liikaa minusta. Meillä sääntö että oman huoneen siivous + yhtä monta tehtävää kuin vuosiluokkia koulussa. Eli tuo tyyppi varmaan vitosella, joten meillä sääntö olisi esim. huoneen siivous + 1x roskien vienti, 1x pyykin ripustus, 1x aamiaisen tms. laitto, 1x postin haku ja 1x maidon haku kaupasta.
Mitä sä itse teet?
Tossa on aivan liikaa 11vuotiaalle. Meillä samanikäinen siivoaa huoneensa, tyhjentää 1-2krt viikossa astianpesukoneen ja vie noin 2-3krt viikossa roskat.
eli et kerro mitä tuo ruuanlaitto sisältää oikeasti. Onko esim. välipalan tekoa vai mitä. Ja tuo kaupassa käynti... onko joku lähikauppa ja tyyliin tuo maidon ja leivän vai kantaako monta kassillista ruokaa. tuo ei sellaisenaan kerro oikein totuutta, jos et yhtään kerro enempää.
Meillä ski lapsista haluaa pestä vessan, keittiön ja eteisen sekä imuroida makuuhuoneet. Koskaan ei tarvitse edes pyytää, kun tykkää oikeasti tehdä noita hommia :)
Tiedän myös lapsen, joka tykkää laittaa ruokaa, joten ruuan laitto on lapselle palkitsevampaa kuin esim. TV:n katselu.
kuulostaa kans aika paljolta... Meillä 11-v hakee postia kahden muun sisaruksen kanssa vuorotellen, roskat vie se, joka huomaa sen olevan täynnä. Meillä kuuluu joka ilta lapsille huoneiden siivoukset, koska kerran viikossa siivottuna siihen menisi koko päivä... Tiskikoneen tyhjentää joskus. Astiat ruuan jälkeen laittaa kaikki koneeseen. Ruokaa laittaa joskus sen verran, että laittaa ranskalaiset uuniin tai pesee perunat ja laittaa kiehumaan, joskus auttaa salaatin pilkkomisessa. Vahtii joskus nuorempia sisaruksia. Nurmikkoa on halunnut itse leikata ja sen on toki saanutkin. Mutta ei mitään mahdottomia haluta vaatia, koska lasten kuuluu olla lapsia.
Mun mielestä muuten ok, mutta pyykinpesu, ruoanlaitto, kaupassakäynti joskus riittäisi muttei mitenkään säännöllisesti.
Meidän 11v ei käy kaupassa, mutta ulkoiluttaa koiria ja tyhjentää kyllä tiskikonetta. Pyykkiä pesee satunnaisesti. Lähinnä itselleen tekee ruokaa kavereiden kanssa.