Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko olette lapsen kanssa yhdessä olleet harjoittelemassa tarhassa?

Vierailija
05.08.2010 |

Millon jätit ensimmäisen kerran ihan yksin tarhaan?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on oltu ehkä tunti uudessa paikassa, kateltu paikkoja ja seuraavan kerran jäänyt ihan kokopäiväisesti yksin. No drama, no trauma.

Vierailija
42/53 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ollut tarkoitus totuttaa sitä hiljalleen koko viikko, mutta se tuntui vähän pointittomalta kun tyttö oli alusta asti niin valtavan innoissaan.

Toisen kanssa pari viikkoa vähitellen aikoja vähentäen, se kun on paljon vähemmän ulospäinsuuntautuva kuin isosiskonsa ja tuntui tarvitsevan tukea päivähoidon aloitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotiaan kanssa perjantaina klo 9-11. Maanantaina alkaa tositoimet. Eiköhän tuo riitä hyvin.

Vierailija
44/53 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa vain olla harvinaista nykyään. Meillä uuteen päiväkotiin tutustuminen sujui 2- ja 5-vuotiaiden sisarusten kanssa näin:

keväällä, kun saimme tiedon paikasta, kävimme kerran tutustumassa tiloihin ja henkilökuntaan.

Viime viikolla olin lasten kanssa ryhmässä aamupäivän klo 9-11.

Seuraavina kahtena päivänä lapset olivat ryhmässä ilman minua klo 9.30 - 11.30.

Ensi viikolla aloitan työni, ja lapset ovat hoidossa n. 8.30 - 15.

Päiväkotiin tutustumisesta mulle on aina jäänyt vähän samantapainen fiilis kuin jollekin aiemmin vastanneista - ettei oikein tiennyt, kuinka olisi pitänyt olla ja miten päiväkoti toivoo tutustumisen hoidettavan.

Ei se niin harvinaista ole. Kaikissa päiväkodeissa esim. Tuusulassa on omahoitajakäytäntö ja 2viikkoa tutustumista äidin kanssa ennen aloitusta. Paljon on tullut hyvää palautetta.

Vierailija
45/53 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotiaan kanssa perjantaina klo 9-11. Maanantaina alkaa tositoimet. Eiköhän tuo riitä hyvin.

En usko.

Vierailija
46/53 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina käytiin leikkimässä ryhmässä, tiistaina mentiin ulkoiluun ja syömään mukaan, keskiviikkona vein ulkoiluun ja jätin sinne, hain ruokailun jälkeen, torstaina vein aamulla ja sinne jäi.

Vierailija
47/53 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kerralla oltiin siis muutettu 1 kk aikaisemmin ja harjoittelin tuolloin 1,5 v ja 3,5 vuotiaitten kanssa sen 2 viikkoa. Kuopus oli menossa ensi kertaa hoitoon.

Kannattaa aloittaa harjoittelu ajoissa, sillä päiväkodista voi tarttua flunssaa, jonka vuoksi joutuu pitämään harjoittelussa tauokoa.

Elokuun alussa aloittaville vinkiksi. Yleensä sen hoitopaikan saa tietoon jo kesäkuun puolella (no ehkä loppupuolella), joten kannattaa lapsen kanssa käydä jo tuolloin tarhassa. Ja kesävaratarhassa olen käynyt lapsen kanssa tutustumassa sen ollessa kiinni eli ollaan leikitty edes pihalla katseltu paikkoja. Sekin on parempi kuin vaan heittää vieraaseen paikkaan suoraan.

Vierailija
48/53 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kerralla oltiin siis muutettu 1 kk aikaisemmin ja harjoittelin tuolloin 1,5 v ja 3,5 vuotiaitten kanssa sen 2 viikkoa. Kuopus oli menossa ensi kertaa hoitoon.

Kannattaa aloittaa harjoittelu ajoissa, sillä päiväkodista voi tarttua flunssaa, jonka vuoksi joutuu pitämään harjoittelussa tauokoa.

Elokuun alussa aloittaville vinkiksi. Yleensä sen hoitopaikan saa tietoon jo kesäkuun puolella (no ehkä loppupuolella), joten kannattaa lapsen kanssa käydä jo tuolloin tarhassa. Ja kesävaratarhassa olen käynyt lapsen kanssa tutustumassa sen ollessa kiinni eli ollaan leikitty edes pihalla katseltu paikkoja. Sekin on parempi kuin vaan heittää vieraaseen paikkaan suoraan.

Lapsi vain tottuu, että "tää on tää paikka mihin tullaan äidin kanssa leikkimään" ja kun äiti ei enää tulekaan aloitetaan ihan alusta. 2-3 päivää on ihan riittävä, se shokki tulee kuitenkin.

päiväkoti"täti"

Vierailija
49/53 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli perjantaina klo 9-10.30 oltiin yhdessä, ja maanantaina jäi aamusta yksin. 5-vuotias.

Vierailija
50/53 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin tärkeänä. Sen lisäksi, että varmistin lapseni saavan puheyhteyden päiväkodin aikuisiin, näin käytännössä, mitä päiväkotipäivän aikana suurin piirtein tapahtuu. Samalla tutustuin henkilökuntaan, joiden kanssa oli helpompi sitten myöhemminkin kommunikoida, kun olivat jo tuttuja. Tiedän, että vanhempien läsnäolo häiritsee henkilökuntaa ja lapsia. Siitä huolimatta pidän sitä ihan välttämättömänä. Sääliksi käy niitä lapsia, jotka jätetään kylmiltään hoitoon. He sopeutuvat, mutta turvaton olo varmasti on aluksi.

Kymmenen vuotta olen päiväkodinopettajana työskennellyt. Täällä Pohjanmaalla käydään tutstumassa kerran, ehkä pari.tutustumiskerrat kestävät puolesta tunnista kahteen. Ajatelkaa, jos elokuussa kaikki uudet olisivat harjoittelemassa tuommoisia aikoja ... johan tilat loppuisivat kesken. Kyllä useimmat lapset sopeutuvat nopeasti. Vanhempien läsnäolo lähinnä pitkittää sopeutumista.

Ei tulisi vanhempana mieleenkään, että jättäisin lapseni vieraalle ihmiselle hoitoon ennen tutustumista. Mikä ihmeen logiikka on jättää suoraan vaan lennosta lapsensa vieraille? Ootteko näitä vanhempia jotka kysyy illaksikin lapselleen hoitajaa jostain kaupan jonosta?? Käsittämätöntä.

Vierailija
51/53 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljäntenä ja viidentenä jätin sitten jo yksikseen lyhyemmäksi päiväksi. Tuntuihan se aika karulta kun ryhmässä oli esim. juuri vuoden täyttänyt taapero joka jätettiin sinne ihan kylmiltään (aloitti siis samana päivänä kun mun pian 3 v täyttävä, enkä nähnyt äitiä ollenkaan).

Vierailija
52/53 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä

Vierailija
53/53 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli meidän aikana 2 viikon suositus, mutta mun 4-vuotiaani kyllä solahti sinne vartissa, enkä siellä sitten notkunut sitä ekaa päivää enempää.