Kauanko olette lapsen kanssa yhdessä olleet harjoittelemassa tarhassa?
Millon jätit ensimmäisen kerran ihan yksin tarhaan?
Kommentit (53)
olin ja seuraavana päivänä sisarukset jäivät sinne pariksi tunniksi jne. Yhden lapsen kanssa olisin varmaan ollut pari kolme päivää.
Olin varautunut pariin viikkoon, mutta ihan turhaan.
Esikoinen menikin suoraan eskariin. Siellä ei mitään tutustumisia olekaan.
kannattaa kysyä tarhasta suoraan, miten he neuvovat toimimaan.
Ja yksi seikka on, ettei lasta saa jättää tarhaan yksin, jos et vielä maksa sitä maksua eli hoito ei ole virallisesti alkanut. Vastuukysymys - eli hoitajat eivät ole vastuussa lapsesi turvallisuudesta, jos lapsi ei virallisesti vielä ole siellä. Sanon tämän, koska tiedän monia perheitä, joissa on oltu tutustumassa tarhassa jo ennen varsinaista hoidon aloittamista - se on ok, jos vanhempi itse on paikalla vastaamassa lapsensa valvonnasta.
Meillä olin lasten kanssa yhden päivän ensin aamulla klo 9.11.30, lähdimme kotiin ennen ruokailua. Seuraavana päivänä lapset jäivät syömään (minut heitettiin ulos odottamaan, koska ei saa kuulemma vanhempi olla läsnä, ettei lapset häiriinny). Sitten kolmantena päivänä oli taas ap paikalla ja lapset jäivät syömään ja päiväunille ilman minua, se olikin aika jännittävää, sillä lapset olivat lopettaneet päiväunet kotona jo kaksivuotiana (ja menivät siis pk:iin 4,5 ja 2,5 -vuotiaina).
Koko aikana en valitettavasti saanut hoitajilta selvää ohjetta siitä, miten he katsovat tutustumisen parhaiten sujuvan. Ikävä sanoa, että homma oli ainakin meidän päiväkodissamme todella huonosti ohjeistettu ja epämääräistä muutenkin. Koin, että minun olisi maallikkona ja ensikertalaisena pitänyt tietää täsmälleen, mitä tehdä. Ja kumminkin esim. tuo ruuan jälkeen kotiin hakeminen oli hoitajien mielestä jotenkin kamalan hankalaa, kun muut lapset menivät päiväunille ja yksi ei.
Jäi aika paha maku suuhun siitä, mutta toivottavasti sinulla se tutustuminen sujuu paremmassa yhteisymmärryksessä.
PS: vielä yksi asia kannattaa huomioida: aika monet (myös meillä) tuntemani muksut ovat jo tutustumisaikana "poimineet" ryhmästä jonkun kulkutaudin pöpön.
- Torstaina 1,5 tuntia sisällä äidin kanssa
- Perjantaina tunnin ryhmän kanssa ulkona äidin ollessa sisällä aloituskeskustelussa.
- Maanantaina äidin kanssa aamiainen ja lounas (väliajan äiti asioilla ja lapsi ryhmän kanssa)
- Tiistaina lapsi yksin aamupäivän eli 8-11.30
- Keskiviikkona jo päiväuniharjoittelu eli oli yksin 9-14.30
Erittäin hyvin meni.
Olin siis varautunut koko viikon yhteisharjoitteluun, mutta koimme hoitohenkilökunnan kanssa paremmaksi yksinharjoittelun lyhyempänä päivänä, kun sopeutui niin hyvin. Töihin palattuani lapsella olikin sitten ihan normipäivät (7-9 h)
Meidän kunnassa tällaiset ohjeet:
Ennen varsinaisen hoitosuhteen alkua vanhempi tutustuu päiväkotiin yhdessä lapsensa kanssa. Hoitosuhteen ensimmäinen viikko on hyvä aloittaa lyhyemmillä päivillä, jos mahdollista. Tutustumiskertoja on 1-10 riippuen lapsen yksilöllisistä tarpeista.
Tutustumiskerrat:
Tutustumiskerroilla lapsen ottaa vastaan aikuinen, joka toimii lapsen tulevassa ryhmässä.
1. Taloon tutustuminen, leikkiä ryhmässä.
2-4. Vanhempi on läsnä, mutta lapsi osallistuu ryhmän toimintaan ja ottaa vähitellen etäisyyttä vanhempaansa.
5->. Lapsen ensimmäinen varsinainen erotilanne vanhemmasta voi olla esim. vanhemman keskustelu oman ryhmän aikuisen kanssa. Keskustelussa käydään läpi Tervetuloa päivähoitoon-kaavake ja muut vanhemman/vanhempien mielestä tärkeät hoitosuhteeseen liittyvät asiat. Tämä keskustelu voidaan vaihtoehtoisesti käydä myös lapsen kotona vanhempien niin halutessa.
kolme aina jätetty ekasta päivästä lähtien ja hyvin on mennyt. Ollaan tietty puhuttu aina etukäteen päiväkodin alkamisesta ja kerrottu mitä siellä tehdään jne. Ei ole ollut mitään ongelmia.
että tarhaan mennään harjottelemaan !! Meillä se on edessä vasta ensi vuoden alussa. No, aina oppii uutta. Ei mulle oo tullu mieleenkään tommonen.
eikä poika enää huomannutkaan minua joten that's it. Kertaakaan ei ole jäänyt perään itkemään aamulla. Kun ei vie liian pienenä (alle 3v) hoitoon niin no problem.
Ujo ja arka 3v tyttö joutui ummikkona vieraskieliseen päiväkotiin, jossa ei tuntenut ketään eikä osannut kuin kaksi sanaa kieltä (milk & toilet). Olin varannut viikon tutustumiseen, mutta miten kävi: marssimme sisään, tyttö sai paperia + kyniä ja kääntyi katsomaan minua hölmistyneenä sanoen ""Mitä äiti sinä vielä siinä seisot?""
No, enpä sitten kait mitään. Lounaan jälkeen kävin hakemassa ja tulin kuulema liian aikaisin. Tästä on aikaa jo 3 vuotta eikä takapakkia tullut. Olin sitten hiljaa mielessäni tyytyväinen päiväkotivalintaan ja vietin viikon raivaten uutta kotia :)
Kuopukselle ei annettu mitään mahdollisuutta harjoitella. Hoito alkoi elokuun alussa ja päiväkoti oli heinäkuun kiinni.... Mutta hyvin meni kummallakin. Reippaita ja ennakkoluulottomia lapsia.
Kymmenen vuotta olen päiväkodinopettajana työskennellyt. Täällä Pohjanmaalla käydään tutstumassa kerran, ehkä pari.tutustumiskerrat kestävät puolesta tunnista kahteen. Ajatelkaa, jos elokuussa kaikki uudet olisivat harjoittelemassa tuommoisia aikoja ... johan tilat loppuisivat kesken. Kyllä useimmat lapset sopeutuvat nopeasti. Vanhempien läsnäolo lähinnä pitkittää sopeutumista.
viikon ajan, siten että aluksi isin kanssa yhdessä kaksi päivää ja sitten kolmena päivänä vähitellen pidemmän ajan yksin hoidossa. Tämä aika oli siis jo virallista hoitoaikaa, eikä mitään tutustumisaikaa.
Tänä maanantaina poika aloitti toisen päiväkotivuotensa, ikää 3v, oli ryhmässä uusia aloittaneita yhteensä 7 ja kaikki ainakin klo 8 aamulla olivat siellä ilman vanhempiaan. En tiedä oliko heillä ollut tutustumista kesäkuussa, mutta heinäkuun päiväkoti oli kiinni, joten silloin ei ainakaan tutustuttu.
Voi sitä huudon määrää, mitä näistä lapsista lähti. En siis suosittele ihan kylmiltään hoitoon jättämistä.
Kaksi viikkoa aiomme siis reenata, henkilökunta saattaa tuota kyllä ihmetellä.
Kymmenen vuotta olen päiväkodinopettajana työskennellyt. Täällä Pohjanmaalla käydään tutstumassa kerran, ehkä pari.tutustumiskerrat kestävät puolesta tunnista kahteen. Ajatelkaa, jos elokuussa kaikki uudet olisivat harjoittelemassa tuommoisia aikoja ... johan tilat loppuisivat kesken. Kyllä useimmat lapset sopeutuvat nopeasti. Vanhempien läsnäolo lähinnä pitkittää sopeutumista.
Olen pph ja mulla on moni lapsi aloittanut ihan kylmiltään, jopa ilman tutustumiskäyntiä esim. mun lomien takia. Sopeutumisvaikeuksia ei ole ollut yhdelläkään lapsella.
kaikki lapset meillä on aloittaneet päiväkodissa siten, että ovat olleet heti ekasta päivästä päiväkodissa koko päivän ilman minkäänlaisia harjoitteluja. Päiväkoti on kiinni kesällä, ja auennut aina ekana työpäivänäni.
erittäin tärkeänä. Sen lisäksi, että varmistin lapseni saavan puheyhteyden päiväkodin aikuisiin, näin käytännössä, mitä päiväkotipäivän aikana suurin piirtein tapahtuu. Samalla tutustuin henkilökuntaan, joiden kanssa oli helpompi sitten myöhemminkin kommunikoida, kun olivat jo tuttuja.
Tiedän, että vanhempien läsnäolo häiritsee henkilökuntaa ja lapsia. Siitä huolimatta pidän sitä ihan välttämättömänä. Sääliksi käy niitä lapsia, jotka jätetään kylmiltään hoitoon. He sopeutuvat, mutta turvaton olo varmasti on aluksi.
mitä päiväkodissa tapahtuu?
kolme aina jätetty ekasta päivästä lähtien ja hyvin on mennyt. Ollaan tietty puhuttu aina etukäteen päiväkodin alkamisesta ja kerrottu mitä siellä tehdään jne. Ei ole ollut mitään ongelmia.
Eli noin puolet Suomen populasta toimii näin.
..edellisellä viikolla (eli ke, to ja pe). Sitten jätin seuraavalla jo 8-päikkäreille, hain siis kahden aikaan, kokonaan koko päiväksi sitä seuraavalla viikolla.