Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espanjan kielen opiskelu. Aikuislukio vai Suomi-Espanja seuran kielikurssit?? Ov

Vierailija
03.08.2010 |

Eli nyt syksen tullessa haluaisin aloittaa espanjan kielen opiskelun. Ihan alkeista vaikka joskus vuosia vuosia sitten sitä ehdin yhen alkeiskurssin käymään.

Kokemuksia? Kumpaa suosittelette, aikuislukiota vai Suomi-Espanja seuran kielikursseja?

Aikuislukio olisi kaksi kertaa viikossa ja halvempi mutta Ses:in kurssi mainostaa itseään tehokkaaksi ja niillä on käytössä tuo Que tal -kirjasarja jonka tiedän olevan vaativa mutta hyvä.

Onko myös kokemuksia näistä muista espanjan kielen oppikirjasarjoista??

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin englannin kursseilla olen ollut aika pettynyt natiiviopettajiin (kokemuksia useasta eri opettajasta ja kurssista). Monesti heillä ei ole opettajan pätevyyttä lainkaan, vaan ihan toisen alan koulutus. Se sitten on näkynyt opetuksessa. Tunneilla kyllä jutellaan hauskoja juttuja englanniksi, mutta mitään järjestelmällisyyttä opetuksessa ei tunnu olevan. Kotitehtäviä ei tule juuri lainkaan. Ainakin minulle lukiotyylinen opetus, jossa käydään järjestelmällisesti läpi jotain oppikirjaa ja tulee runsaasti läksyjä joka kerta, sopii paljon paremmin.

Mutta voi toki olla, että omat kokemukseni natiiviopettajista ei päde SES:n kursseilla, vaan ne ovat paremmin järjestettyjä. Miten muuten tuo oppikirja? Onko se kokonaan espanjankielinen vai suomalaisille suunnattu? Jos kirjasta puuttuu kappalekohtainen sanasto (espanja - suomi), niin ainakin minulle sanavaraston kartuttaminen on paljon hankalampaa kuin sellaisen kirjan kanssa, jossa sanastot ovat mukana.

Vierailija
22/33 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Miten muuten tuo oppikirja? Onko se kokonaan espanjankielinen vai suomalaisille suunnattu? Jos kirjasta puuttuu kappalekohtainen sanasto (espanja - suomi), niin ainakin minulle sanavaraston kartuttaminen on paljon hankalampaa kuin sellaisen kirjan kanssa, jossa sanastot ovat mukana.

Kyllä tuo Que tal on suomalaisten tekemä ja suomalaisille suunnattu. Sanastot löytyy kyllä.

Siinä on erikoisuutena joka kappaleessa tehtävänä useampi kymmenen suomenkielistä lausetta jotka pitää kääntää espanjaksi. Tämä harjoitusmuoto tuntui itsestäni aika tehokkaalta silloin aikoinaan. Piti pohtia niin sanoja kuin kielioppia samassa tehtävässä oikein kunnolla.

Jos ylipäätänsä jostain kielen opiskelusta on kirjasarja jäänyt, ainakin minulle, mieleen niin tuo. En tiedä miksi! Mutta uskon kyllä muidenkin espanjan kirjasarjojen kanssa kieltä oppivan.

Se on jännä juttu, että tuota Que tal kirjaa käytettiin vielä jokunen vuosi sitten esim. aikuislukiossa ja joissain kansanopiston kursseillakin mutta nyt samat paikat ovat vaihtaneet toisiin kirjoihin, mm. tuohon edellä hidastempoiseksi mainittuun Fantasticoon.

Olen vain pohtinut, että onko se sitten ollut liian vaativa kirjasarja, vai mikä on syynä!?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten ainakin työväen/kansanopistoissa se suosituin kirjasarja oli Este Pais. Siinä olin Ylen tekemää 'tv-sarjaa' oppikirjan rinnalla. Este Pais taisi vain vanheta ja Fantastico tuli tilalle, en tiedä on siinä tv-ohjelmaa rinnalla?

Que tal, on vanha välillä uusittukin sarja tehokkaampaan opiskeluun. Ymmärtääkseni näi Suomi-Espanja-Seuran opettajia on ollut aikoinaan tekemässä kyseistä sarjaa.

Entre Amigos on kanssa pitkään ollut lukion kirjana, vastaavasti Español Uno ja Dos taas yliopistoissa. Siinäkin kustantaja taitaa muutenkin tehdä 'yliopistokirjoja'. Mulle on ainakin jäänyt monesta vähän sisapiirikaupanteko mieleen, mutta onhan kirjasarjat selkeesti kohdennettu, muokattu erilaisille kohderyhmälle, oppijoille.

Aiheesta natiivi vai kotimainen opettaja, olen erimieltä. Mulla on ollut kauppakorkean avoimella puolella englannin viestinnän ja kommunikaation kursseilla kaksi eri natiivia opettajaa, toinen britti ja toinen skotti. Aivan loistavaa opetusta, ja kyllä oli myös kotitehtäviä, projekteja ja ryhmätöitä. Opettajat oli kyllä koulutettuja vaikka natiiveja olivatkin. Ehkei natiivi sitten ole parasopettaja jos on kyse ihan peruskieliopin opettamista, mutta pidemmälle menneillä tasoilla ainakin itse pidin...

t. en muista numeroani, mutta se helsingin seudun kesäyliopistoa suositellut

p.s. Kun tässä kerran suositellaan niin annan mennä, olen itse viimevuosina käynyt muutamalla kiinankielenkurssilla ja aivan loistavaksi opettajaksi voi suositella Guo Haita, täyden kympin opettaja. Opettaa ainakin Helsingin työväenopistossa ja Avoimen yliopiston kiinankielenkursseilla ja on myös kirjoittanut oppikirjan Matka Kiinan kieleen ja kulttuuriin. Kävin myös kauppiksen liikekiinankurssilla ja sielläkin opettaja oli ihan mukava, mutta opettamisen ammattitaito oli jotain ihan muuta :-(

Opettajissa on eroa.

Vierailija
24/33 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt opiskellut vuoden espanjaa Espoon Aikuislukiossa. Tunnit on olleet tosiaan kahtena iltana viikossa, mutta opetus ilmaista. Ainoa kustannus on ollut kirjojen hankinta. Meillä on käytössä Entre Amigos, joka on mielestäni ollut ihan ok, tosin ehkä suunnattu vähän "nuoremmille", eli siis päivälukiota käyville teineille. Niitäkin toki on kyllä sitten kursseilla ollut, mutta myös vanhempaa väkeä. Opettajana on joku Jorma, joka on ilmeisesti paljonkin oleillut myös Espanjassa ja tietää siitä tosi paljon.

Vierailija
25/33 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskos nyt paikalla ketään jolla lisää kokemuksia aiheesta?? SES:n kursseista, aikuislukion espanjasta tai avoimen yliopiston kursseista?

Kiitos jo kokemuksistaan ja mielipiteistään kertoneille! :)

Vierailija
26/33 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kolumbialaissyntyinen vaimoni voisi antaa yksityistunteja :)

soita ja kysy enemmän

040 510 3898

Vierailija
27/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja lienee jo valintansa tehnyt, mutta vastaan nyt kuitenkin jos muitakin kiinnostaa.

Kävin viime syksyn Suomi-Espanja seuran alkeiskurssia ja päätin jatkaa nyt keväällä.Hinta on todella kallis (295e 13krt-motivoi kyllä menemään jokaiselle tunnille!) mutta olen oppinut kieltä paljon enemmän, mitä kaksi työväenopistossa aloittanutta tuttavaani.Kirjat on hyviä ja niitä käytetään myös yliopistotasolla.Sama tunti on tarjolla useaan eri aikaan viikolla, joten joustoa on aikatauluissa jos ei aina pääse samana päivänä.Suosittelen kokeilemaan!

Vierailija
28/33 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras mahdollinen vaihtoehto on SES ja opettajana Maria Savilaakso. Olen itse harrastanut espanjaa jo 15 vuotta ja kokeillut aikuislukion, työväenopiston, yliopiston ja SESsin tarjontaa.

Vierailija
29/33 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi oikein suositella, koska omista kokemuksistani on liikaa aikaa (reilu 10 vuotta), mutta kävin SES:n kursseilla 90-luvun lopulla ja olin todella tyytyväinen sekä opettajiin että oppimateriaaliin. Opin!!!

Valitettavasti perheellistyin ja muutin saksankieliseen maahan jne., joten hyvä oppi on päässyt unehtumaan...

Vierailija
30/33 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, yritän etsiä sopivaa kirjasarjaa omaehtoiseen opiskeluun 10 v lapsen kanssa. kumpikaan meistä ei osaa espanjaa, mutta yhdessä iltapuhdehommina ajateltiin aloittaa. tai aloitettiin jo jonkun espanjaa matkustajalle kirjan kanssa. periaatteessa opiskelutapa sopii meille mutta kirja ei.

sopivatko nuo aiemmin mainitut fantastico ja que tal(?) lapsen kanssa. mitä suosittelisitte? vai onko jollain myydä hyviä käytettyjä peruskoulun kirjoja.

Vierailija
31/33 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kolumbialaissyntyinen vaimoni voisi antaa yksityistunteja :)

soita ja kysy enemmän

040 510 3898

Suomalaisen espanjan opiskelijan kannattaa ehdottomasti etsiä itselleen opettaja joka puhuu espanjaa eurooppalaiselle tavalla, ei missään nimessä Etelä-Amerikan maiden aksenteilla ja sanastoilla ellei sitten ole kiinnostusta oppia juuri sen sorttista espanjaa. Ero on suuri etenkin lausunnassa ja sanastokin vaihtelee. Lisäksi ainakin Espanjassa Etelä-Amerikkalainen aksentti ei ole mitenkään positiivinen asia, monet yrittävätkin "eurooppalaistaa" puhetyylinsä.

Vierailija
32/33 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lukenut 2 vuotta espanjaa. Kirja espanol uno on kattava ja yksissä kansissa, fantasticoonhan menee 4 kirjaa. Tosin kansalaisopistot käyttää fantasticoa ja se on ihan mukava kirja myös. Entre Amigos minun suosikki noista, Que tal kirjaan en ole tutustunut, ehkä pitäis käydä kirjastossa tsekkaamassa sekin. mulla siis käytössä kansalaisopistossa Entre Amigos, olin ensin fantastico tunneilla mutta se eteni niin älyttömän hitaasti että suunnattu varmaanki enemmänkin noille eläkeläisille, nuoremmille varmaan noi muut.

Vierailija
33/33 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mut jos joku tänne eksyy, niin tää espanjan kielen kurssi kannattaa tsekkaa. Ite opin tällä niin hyvin kaikki perusjutut, et pystyin jo espanjassa puhumaan espanjaa. Kivan selkee kurssi ilman ylimäärästä sälää. Ite koittanu monia kieltenopiskeli appeja, mut ei vaan oo oma juttu. 

https://www.languagesquickly.com/fi2/