Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on 17-vuotias asperger tytär, kauheaa sanoa, mutta kohta varmaan vihaan häntä!

Vierailija
02.08.2010 |

Ihan uskomaton tapaus tuo mun tytär. Hirveän ylimielinen ja koppava. Törkeä, kylmä ja aina oikeassa kaikessa.

Kykenee kyllä empatiaan, on itseasiassa hyvinkin empaattinen ihminen, mutta muuten ihan törkeän itseriittoinen.

Osaa olla kohtelias kun sitä vaaditaan, mutta kotona on taas ihan hirveä.

Kyllä, tyttö on sata kertaa fiksumpi kuin minä, tiedän sen, mutta ei silti tarvitse suhtautua minuun alentuvasti.

Missään ei saa häntä neuvoa, kun aina tulee ärtynyt tiuskaisu; " No kyllä minä nyt TUON tiedän/osaan!"

Kaiken hän kuulemma osaa! On kuulemma niin paljon sivistyneempi kuin minä, kun on lukenut Raamatun ja Koraanin ja voi nyt päteä minulle uskostani. Kyllä, hän on kaikenlisäksi vielä ateisti. Puollustaa Darwninia ja evoluutioteoriaa. Puhuu kriittisesti kristinuskosta ja väittää vastaan jos totean ateismissa olevan suuria aukkoja.

Lukee siis ihan jatkuvasti, Mika Waltaria, Oscar Wildea, Sofi Oskasta yms. Sitten narisee minulle, kun luen vain dekkareita, että dekkarikirjallisuuden suosiminen vie pohjan muulta kirjallisuudelta. EI TODELLAKAAN OLE MINUN ONGELMANI!

Klassisen musiikin kuuntelu on kuulemma hyväksi älykkyydelle, ja sitä pitäisi kuulemma kuunnella illalla ennen nukkumaanmenoa! Siis mitäh??

Ei harrasta urheulua, koska urheilu on niille tyhmille, jotka alistuvat juoksemaan eläimen pallon perässä pitkin kenttää.

Koulussa on todella hyvä, se ei ole mikään ongelma. Ei tosin lue ikinä mihinkään, joten ihmettelen miten hitossa se sen tekee. Kavereita ei hänellä tosin ole ainuttakaan, ihan häpeilemättä voin kyllä uskoa minkä takia.

Kuuluuko se aspergeriin, että on tuollainen ylimielinen ja koppava "yleisnero", vai olisikohan tuossa jo narsismia, että pitää itseään noin hyvänä?

Minua ei enää kunnioita lainkaan, olen hänelle vain nalkuttava ja valittava rasite, jota on siedettävä vielä pari vuotta, koska en anna hänen muuttaa pois kotoa ennenkuin valmistuu.

Miksi en voinut saada normaalia lasta? Miksi minulla on tuollainen kylmä ja etäinen pikku-professori, jonka kanssa en voi enää edes puhua tasavertaisesti? D:

Kyllä, vihaan tytärtäni. Ja niin vihaisitte tekin jos hänet tuntisitte. Hänessä ei ole mitään piirrettä josta pitäisin.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoalla erotukselle, ettei hän ole vielä lukenut noin paljon, ja minua hän vielä kunnioittaa suuressa osassa asioita.

mutta vaarana on koko ajan se, että hän katsoo minut heikompitasoiseksi ja sitten saadaan uusia ongelmia. tyylillistä as ihmisille.

mieheni vihaa lastani, koska mitään hänelle ei voi sanoa, ettei hän huutaisi vastaan, olisi ylimielinen ja uhmakas. minä en häntä vihaa, mutta välillä koen suurta raivoa ja turhautumista.

lapsi on asperger ilman liitännäisdiagnooseja eli hyvin lahjakas, sosiaalisesti kömpelö, eikä kiinnostunut muista ihmisistä. ei osaa tulkita tilanteita kuten me muut ja siksi hänen todellisuus on se, jota hän toitottaa. jatkuvasti olemme, monta kertaa päivässä, tilanteissa, joissa väitellään sanasemantiikasta tai tilanteiden kulusta. lapsi on töykeä ja äreä, koska ei muuta osaa. vaikka olen päivät toisensa jälkeen opettanut.

että ymmärrän sinua ap, päästele viha täällä pois ja keksi sen jälkeen lapsestasi 10 hyvää asiaa ja anna niiden kantaa omien myönteisten tunteidesi pohjaksi.

Vierailija
42/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka on koppava ja ylimielinen, tosin kirjallisuudessa päihitän hänet mennen tullen. Kohta helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhemmat on yhtä joustamattomia kuin as-lapsetkin, eivätkä pysty siksi toimimaan aikuisina, vaan menevät mukaan huutamiseen ja tiuskimiseen ja niin edelleen. ja vaativat itselleen auktoriteettia myös sellaisissa asioissa, joista tietävät vähemmän kuin lapsensa. Siellä, missä vanhemmat ovat joustavampia ja valmiita etsimään Ross Greenen kuvaamaa b- tai c-tietä kohti päämäärää, ja missä vanhemmat perustavat auktoriteettinsa sille, että ottavat selvää niistä asioista, mistä haluavat mielipiteensä painavan, homma sujuu paremmin.

Näin siis ainakin omissa vertaistukiryhmissä näkee olevan.

Vierailija
44/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan:)

Tuttavallanikin on Aspergeeni tyttö ja kutakuinkin saman ikäinenkin. Vanhemmat ovat aina pitäneet tytön kurissa ja siksi kai asiat sujuu suht hyvin.

Sun tunteet on ymmärrettäviä kun muistaa et viha voi olla niin lähellä rakkautta. Kun tyttö muuttaa pois tilanne saattaa parantua teitin välillä.

Tyttäresi on muuten oikeassa Kristinuskosta. Sen historia on niin vastoin Raamatun opetuksia et ihan ihmetellä täytyy miten älykkäät ihmiset tukee sitä rahoillaan ja nimellään?? Riittää kun tutkii hieman mitä bisneksiä Vatikaanilla on! Kristinuskolla on toisessa kädessä Raamattu, toisessa miekka ja lipevä hymy.

Tsemppiä sulle!

Vierailija
45/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan ne tietää kaiken paremmin kuin vanhempansa.

Sun pitäisi aikuisena kyetä nousemaan moisen yläpuolelle. Tuollaisena kuulostat melko keskenkasvuiselta itsekin.

Vierailija
46/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikään kuuluu vanhempien kyseenalaistaminen, kaikkitietävyys ja itseriittoisuus. Lapsesi on selvästi nk älyllistä, kirjallisesti ja verbaalisesti lahjakasta tyyppiä, siksi teini-ikä ilmenee tuolla tavalla.

Olette ilmeisesti aika erilaisia tyttäresi kanssa. Millainen tyttäresi isä on? Onko tytär enemmän hänen kaltaisensa? Minulla on näin, äitini ei ole kirjallisesti tai verbaallisesti suuntautunut, ja teini-iässä tuli aika paljon mutkia matkaan, kun pärjäsin koulussa jne. Kuten joku muukin totesi, sen muistaa vieläkin, että oma äiti ei hyväksynyt sellaisena kuin oli.

Koeta hyväksyä tyttäresi ja olla ylpeä siitä, että hän menestyy koulussa. Ylimielisyys laimenee kyllä ajan myötä.

Vierailija
47/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempia:))

Vierailija
48/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta nuoremopi,mutta samat kujeet.Ei aio mennä rippikouluun,kun ei usko jumalaan.Tietää kaiken ja on aina oikeassa.Kaikki on muiden vikaa ja itsessä ei mitään.

Silti rakastan ja tykkään hänestä yli kaiken,vaikka hän päivittäin hermoille käykin ja pahasti.Meillä poika keskittää älykkyytensä peleihin ja onneksi on urheiluharrastuksiakin intohimona,että on poissa kotoa välillä,että ehdin ladata akkuja.

Täällä päin on asperger yhdistyksen järjestämä kerho nuorille,jossa voivat tavata kaltaisiaan,käydä leffassa uimassa ym.Sosiaaliset tidot,kun ovat kaikilla heikot,niin auttaa kun on aikuinen ohjailemassa hieman toimintaa....

Vierailija
49/82 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumman aukkoja ateismissa on? Ei ihmekään että ap:n tyttö pitää äitiään tyhmänä...

Vierailija
50/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juuri tuollaisia as nuoret ovat ja kyllä sen klassisen musiikin hyödyt on ihan tutkittu. Tyttösi on fiksu. Ole ylpeä hänestä :) kuinka paljon olet tutkinut Aspergeria? Ei ole todellakaan helppoa elää as:in kanssa, mutta kyllä sitä ajanmyötä tottuu :)

Vierailija
51/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap vihaa tytärtä vaan sitä käytöstä. Minulla on normaali (anteeksi) tytär ja vihaan hänen käytöstään niin että voisin antaa hänet välillä pois. En anna koska kuitenkin rakastan häntä valtavasti!

Vierailija
52/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tuokin tytär asu jo omillaan...

Vierailija
53/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa rasittavalta typyltä, mutta voisin kyllä moiskauttaa hänelle suukon.

-Mies 29v-

Vierailija
54/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:37"]No eiköhän tuokin tytär asu jo omillaan...
[/quote]totta :o miksi tämä vanha ketju nostettiin :o

Vierailija
55/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy tytärtäsi :( Olisit ylpeä etkä kateellinen. Googlaa aspergerin syndrooma ja tutustu siihen, ehkä oppisit ymmärtämään tytärtäsi paremmin.

Vierailija
56/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa, vanhemmat saa joustaa ja sietää ja kärsiä maailman tappiin asti, aspergeria kun pitää ymmärtää ja lässynlässynlää. Jokainen joskus vihaa kakaraansa, get over it, mommies.

Vierailija
57/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:33"]

Tuskin ap vihaa tytärtä vaan sitä käytöstä. Minulla on normaali (anteeksi) tytär ja vihaan hänen käytöstään niin että voisin antaa hänet välillä pois. En anna koska kuitenkin rakastan häntä valtavasti!

[/quote]

Samma här, tuon pojan vois laittaa kertoon :)

Vierailija
58/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2010 klo 20:57"]

...Kyllä, hän on kaikenlisäksi vielä ateisti. Puollustaa Darwninia ja evoluutioteoriaa. Puhuu kriittisesti kristinuskosta ja väittää vastaan jos totean ateismissa olevan suuria aukkoja. ...

[/quote]

Tyttöhän se on joka on ylimielinen ja aina oikeassa? Ihanko puhuu kriittisesti, puolustaa evoluutioteoriaa ja on ateistikin? Kehtaa vielä väittää vastaan?

Ihan oikeasti, jos lukee Sofi Oksasta ei voi dissata dekkareita. Sitäpaitsi osa dekkareista on ihan oikeaa "korkeakulttuuria" jopa tämmöisen kirjallisuusharrastajan näkökulmasta (joka kyllä jaksaa useammin lukea hömppää kuin korkeakulttuuria).

Vierailija
59/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asperger ja tuo kuulostaa tutulta. Paasasin teininä milloin mistäkin turhasta, huomiota koitin saada omalla kömpelöllä tavallani. Ehkä tyttäresi yrittää kompensoida soiaalisten taitojensa puutetta? Itselläni on vieläkin hirveä alemmuudentunne ja masennusta kun en pysty edes keskustelemaan normaalisti ihmisten kanssa, kotona ei paljoa tukea saanut...

Vierailija
60/82 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kylmä tai ylimielinen, mutta on oikeasti raastavaa, kun ei voi puhua vanhempiensa kanssa läheskään samalla tasolla kuin ystäviensä. Tulee samalla syyllinen ja ärtynyt olo.

T. Akateeminen duunarin tytär

Ketju on lukittu.