Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Exä piinaa, miten toimisit tässä?

Vierailija
02.08.2010 |

Meillä yhteishuoltajuus, lapsi isällään joka toinen viikonloppu. Ollaan sovittu kirjallisesti tietyn elarisumman elämistä varten plus että vaatteet maksamme puokkiin. Käytännössä on tehty jo pari vuotta niin, että minä hommaan vaatteet kun tiedän mitä lapsi tarvitsee. Itse toimistotyöläinen eikä päätä huimaava palkka, joten olen ostellut vaatteita kirppareilta ja muutenkin edullista, mutta siistiä.

Nyt mies (yrittäjä) on saanut päähänsä, että haluaa pukea lapsen merkkivaatteisiin... Nyt jo muutaman kerran käynyt niin, että hän ostaa pari vaatekertaa kalliita merkkejä, jotka sopimuksen mukaan maksetaan siis puoliksi... Käytännössä siis koko lapsen elari menee näihin vaatekustannuksiin, eli en saa mitään käteen!!

Kiusallaanhan se tätä tekee, mutta miksi yhtäkkiä näin...? Ja mitä mä voin, äijähän toimii sopimuksen mukaan mutta maalaisjärki on siltä nyt paennut. Hitto, tiukkaa tekee. :(

(Ja ennen kuin joku tulee motkottamaan että olisit miettinyt tuota ennen eroa; siinä vaiheessa kun otin turpaani, en jäänyt miettimään taloudellista pärjäämistä...)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran ennekuin tajusin laittaa äijän kiertoon. ei kai tolle mitään voi, yritä puhua, ettei sulla ole varaa noihin merkkivaatteisiin, sopikaa vaikka, että sinä hankit vaatteet.

miehellehän se ei nyt kuitenkaan sitten sovi, mutta yritä.

Vierailija
2/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitten ostaa minkä hintaista kumpainenkin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoselle pahoittelut sullekin "huonosta miesvalinnasta". :(

Uuteen sopimukseen ei suostu, jo vänkäämisen ilosta. Lisäksi tämä sopimus on hänelle niin edullinen, että senkään takia ei suostu.

Ostan kuulemma niin "huonoja" vaatteita ettei kehtaa kulkea lapsen kanssa kun on niihin pukeutunut... Vaikka olen yrittänyt sanoa ettei mulla ole varaa käyttää koko elarisummaa vaatteisiin, kun tarvitsen sen lapsen elatukseen! Vaatteet ovat oikeasti sitäpaitsi siistejä, mutta pitää olla merkkiä... Eli ihan kiusallaan tekee tätä.

AAAARGH!!! :(

Vierailija
4/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä ihan kirjallinen sopimus vaatteiden ostosta??

Vierailija
5/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tehdään niin, ettet kiusaannu. Ei hän kauan jaksa kiusata sinua, kun ihan kiltisti makselet osasi vaatteista etkä kommentoi mitenkään. Sinun kannattaa vähän aikaa kaivaa se raha vaikka kiven kolosta tai pankkilainana, että saat miehen lopettamaan. Se tulee loppujen lopuksi ihan halvaksi, jos vertailukohtana on monivuotinen piina.

Hankalissa tapauksissa yhteydenpidon lopettaminen toimii lähes aina. Et vain reagoi enää yhtään mihinkään paitsi ihan välttämättömään, lapsen tapaamisia koskevaan.

Teit alun perin sen virheen, että teit sopimuksen, joka edellyttää jatkuvaa yhteydenpitoa. Kyllä minuakin v-uttaisi,jos joutuisin koko ajan olemaan exän kanssa tekemisissä vaivaisten vaatteiden takia.

Vierailija
6/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopparissa lukee elarisumma + vaatekulut puoliksi.

Vierailija
7/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tehdään niin, ettet kiusaannu. Ei hän kauan jaksa kiusata sinua, kun ihan kiltisti makselet osasi vaatteista etkä kommentoi mitenkään. Sinun kannattaa vähän aikaa kaivaa se raha vaikka kiven kolosta tai pankkilainana, että saat miehen lopettamaan. Se tulee loppujen lopuksi ihan halvaksi, jos vertailukohtana on monivuotinen piina.

Hankalissa tapauksissa yhteydenpidon lopettaminen toimii lähes aina. Et vain reagoi enää yhtään mihinkään paitsi ihan välttämättömään, lapsen tapaamisia koskevaan.

Teit alun perin sen virheen, että teit sopimuksen, joka edellyttää jatkuvaa yhteydenpitoa. Kyllä minuakin v-uttaisi,jos joutuisin koko ajan olemaan exän kanssa tekemisissä vaivaisten vaatteiden takia.

No ihan alussa tämä toimi ja tuntui kohtuulliselta, kun oli vaikea arvioida paljonko vaatteisiin menisi rahaa. Näin siis elarisumma meni elättämiseen ja vaatekulut päälle puoliksi.

Kaikenlaista ylimääräistä yhteydenpitoa on vältelty puolin ja toisin, ollaan nähty vain vuoronvaihdon yhteydessä ja tekstaritse ilmoitettu nämä vaatesummat + muut pakolliset lapseen liittyvät menot tai asiat, tämä on ollut hyvä näin. Mutta yritän vielä pärjäillä näin, että makselen napisematta mitä herra päättää ostaa, kulkekoon tenava sitten merkkivaatteissa!

Uskotteko että syö pikkasen naista kyllä!? >:(

Vierailija
8/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muu auta niin käräjäoikeuden kautta. Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos ei varat toisella vanhemmalla riitä. Kumpikin vanhempi elättää lasta ELATUSKYKYNSÄ mukaan. Ilmeisesti isällä on parempi elatuskyky ja vaikka kyse olisi siitä, ettei oikeasti kehtaa kulkea kirpparivaatetetun lapsen kanssa tai haluaa kiusata, niin ei tilanteen voi kuitenkaan antaa jatkua tuollaisena.

Vierailija
9/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä siis koko lapsen elari menee näihin vaatekustannuksiin, eli en saa mitään käteen!!

Ei kai ole tarkoituskaan, että sulle jää jotain elarista käteen!!! Sehän on tarkoitettu lasten kuluihin. Elarin lisäksi saat vielä lapsilisänkin!

Olethan huomioinut senkin, että myös sinun tulee osallistua lapsen elinkustannuksiin. Ei ole tarkoituskaan, että elari ja lapsilisät kattavat kaiken, vaan lisäksi myös oma osuutesi (toki sen suuruus riippuu exäsi tuloista ja menoista).

Ota yhteyttä lastenvalvojaa. Uusiksi koko sopimus. Jos ei suostu suosiolla, niin sitten oikeuden kautta.

Vierailija
10/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä siis koko lapsen elari menee näihin vaatekustannuksiin, eli en saa mitään käteen!!

Ei kai ole tarkoituskaan, että sulle jää jotain elarista käteen!!! Sehän on tarkoitettu lasten kuluihin. Elarin lisäksi saat vielä lapsilisänkin!

Olethan huomioinut senkin, että myös sinun tulee osallistua lapsen elinkustannuksiin. Ei ole tarkoituskaan, että elari ja lapsilisät kattavat kaiken, vaan lisäksi myös oma osuutesi (toki sen suuruus riippuu exäsi tuloista ja menoista).

Ota yhteyttä lastenvalvojaa. Uusiksi koko sopimus. Jos ei suostu suosiolla, niin sitten oikeuden kautta.

En toki tarkoittanut, että "säästöön". Vaan on sovittu, että elari = elinkustannuksiin, elättämiseen, kuten kuuluukin, ja siihen päälle vaatekulut puoliksi. Ja aiemmin on toimittu niin, että olen ostanut tarvittavat vaatteet ja ilmoittanut puolet siitä summasta exälle, jolloin hän maksaa elarin x euroa + esim. 100 euron vaatekulusta puolet. Mutta nyttemmin HÄN on ostanut vaatteita niin, että tuo elari on mennyt kokonaisuudessaan pelkkiin merkkivaatteisiin, eli itse _elättämiseen_ ei jää rahaa, kun kaikki se raha on kiinni lippiksissä ja tennareissa...

Ja lapsilisä menee kokonaisuudessaan päivähoitomaksuun, eli minä en mitenkään "saa" sitä itselleni.

Elarisumma on jo nyt miehelle edullinen, ei siis todellakaan kata kuluja, jotka laskimme (kulut suhteessa etä- ja lähipäiviin), mutta siinä kriisissä ei ollut voimia lähteä taistelemaan. Laskin että kunhan jotenkin pärjäämme niin se riittää, missään vaiheessa MINULLA ei ole ollut tarkoitus päästä mitenkään "voitolle" tai tienaamaan! Lisäksi mies on yrittäjä ja itse tosiaan palkallinen.

Sopimusta ei kaiketi voi muuttaa vain toisen tahdosta, vaan vain molempien suostumuksesta. No, ei ole suostumassa... Sopimusta tehdessä miehen firma oli tekemässä vähän persnettoa joten siinä tilanteessa palkkatili ei ollut paljon omaani parempi, mutta ottaa kuitenkin osinkoja yms. etuuksia, joten hänelle käteen jäävä summa on reilusti enemmän kuin omani.

Sori vaan mutta: voi vittu! :(

Vierailija
11/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsilisä menee kokonaisuudessaan päivähoitomaksuun, eli minä en mitenkään "saa" sitä itselleni.

Ei siis ihan näinkään... Sopimusta tehdessä ei ollut vielä tullut päätöstä uudesta päivähoitomaksusta, mutta lastenvalvojan kanssa laskimme sen olevan tulojeni perusteella n. 100 euroa, joka laitettiin laskelmaan, jonka perusteella summa sovittiin. Kun päätös myöhemmin tuli, summa olikin 120 euroa, eli tämäkin päätähuimaava 20 euroa menee "omaan piikkiin".

Vierailija
12/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ihan näinkään... Sopimusta tehdessä ei ollut vielä tullut päätöstä uudesta päivähoitomaksusta, mutta lastenvalvojan kanssa laskimme sen olevan tulojeni perusteella n. 100 euroa, joka laitettiin laskelmaan, jonka perusteella summa sovittiin. Kun päätös myöhemmin tuli, summa olikin 120 euroa, eli tämäkin päätähuimaava 20 euroa menee "omaan piikkiin".

Tottakai jokaisen kuuluu maksaa "omista"rahoista lapsen hoitomaksut, elättäminen yms. Luuletteko, että lapsilisä on tarkoitettu näihin menoihin? Lapsilisä on kirjaimellisesti "lisätulonsiirtoa" vanhemmille.

Vierailija
13/26 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään elari tai lapsilisä ei ole tarkoitettu vanhemman elämiseen, mutta erovanhempien pitäisi osallistua lasten elatukseen molempien ja tässä tapauksessa isä vaatehankinnoillaan jättää ap:n vastaamaan lapsen muista kuluista (asuminen, ruoka, harrastukset, mitä näitä nyt onkaan...) ihan yksin ja käyttää oman osuutensa vaatteisiin neuvottelematta. reilua?

t. ohikulkenut yh

Ja joo ap, uusi se sopimus tarvittaessa oikeuden kautta. Noin ei toimi!

Vierailija
14/26 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokaisen kuuluu maksaa "omista"rahoista lapsen hoitomaksut, elättäminen yms. Luuletteko, että lapsilisä on tarkoitettu näihin menoihin? Lapsilisä on kirjaimellisesti "lisätulonsiirtoa" vanhemmille.

Aivan, aivan... En luule tai oleta, että valtio kustantaa mun lapsen elämisen, tai exäkään kokonaisuudessaan, todellakaan. Hei, luitko sä mun kirjoituksia ollenkaan?? Nyt ei ollutkaan aiheena siis minä ja exä vs. valtio, vaan kyse oli siitä, että mielestäni itseni kustannettavaksi tulee nyt kohtuuttoman paljon menoja, verrattuna isään, jolla vieläpä rutkasti suuremmat tulot. Omista menoista tietysti maksetaan, mutta ei kai olisi tarkoitus, että yksin MINUN omista tuloistani?

Vierailija
15/26 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään elari tai lapsilisä ei ole tarkoitettu vanhemman elämiseen, mutta erovanhempien pitäisi osallistua lasten elatukseen molempien ja tässä tapauksessa isä vaatehankinnoillaan jättää ap:n vastaamaan lapsen muista kuluista (asuminen, ruoka, harrastukset, mitä näitä nyt onkaan...) ihan yksin ja käyttää oman osuutensa vaatteisiin neuvottelematta. reilua? t. ohikulkenut yh Ja joo ap, uusi se sopimus tarvittaessa oikeuden kautta. Noin ei toimi!

alkoi jo tuntua että kirjoitanko mä ihan hepreaa! :D

Nimenomaan näin; elari laskettiin juokseviin kuluihin (nimen omaan ruoka, harrastukset, lapsen "osuus" asumiskuluista, parturit, kavereiden synttärilahjat... onhan näitä!) ja siihen päälle oli tarkoitus maksaa vaatekulut puoliksi. Nyt koko isän osuus menee tytön vaatteisiin, ja itse maksan kaikki nämä juoksevat kulut, plus tietysti puolet näistä kalliista vaatteista.

Laitoin ystävällisen viestin miehelle, ettei mulla simppelisti riitä rahat pukea tenavaa koko elarin edestä, katson tehoaako tämä, ellei, niin oikeuteen sitten.

Vierailija
16/26 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ostit kirpparivaatteita, ja sen mielestä ne oli huonoja.

Teillä voipi olla vain ihan eriarvot tässä kohtaa.

Osteletteko tosiaan noin paljon vaatteita, että joka kk menee elarit siihen ja vielä omastakin kukkarosta?

Vierailija
17/26 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ostit kirpparivaatteita, ja sen mielestä ne oli huonoja. Teillä voipi olla vain ihan eriarvot tässä kohtaa. Osteletteko tosiaan noin paljon vaatteita, että joka kk menee elarit siihen ja vielä omastakin kukkarosta?

Voi tietysti olla että koki mun kiusaavan, mutta eipä koskaan maininnut. Ja ostin toki vain hyväkuntoisia vaatteita (merkki-sellaisiakin), kiertelen niitä niin paljon että teen hyviä löytöjä. Tämä ostelubuumi hänen osaltaan on uusi juttu.

Aiemmin ei olla/en ole ostellut mitenkään paljon vaatteita, vain tarpeeseen, ehkä 50 eurolla (arvio) kuussa, jolloin hänen lisänsä elareihin oli siis puolet siitä.

Arvot on todellakin erit - hän on melkoinen materialisti ja kulissit pitää olla kunnossa, itse olen vähän kulutustietoisempi.

Elarisumma ei tosiaan ole erityisen iso edes, joten se menee helposti pariin merkkivaatteeseen.

Mutta elätän vielä toivetta, että nykyisen koon vaatekerta alkaisi olla pikkuhiljaa kasassa, ei kai sekään niitä loputtomiin jaksa ostella...? :)

Vierailija
18/26 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Anteeksi, mutta miksi näin? Etkö ole hakenut lapsilisään yksinhuoltajakorotusta? Vai asuuko sulla jo uusi mies samassa osoitteessa? Yksinhuoltajakorotushan ei ole kuin huimat 46 euroa, mutta sen saa jos kaksin lapsen kanssa asustat.. yhteishuoltajuus ei siihen vaikuta mitenkään. Siihen osoitteeseen maksetaan, missä lapsi on virallisesti kirjoilla.. olettaen, että taloudesa ei asu "toista" aikuista eli "uutta" miestä, jonka silloin automaattisesti oletettaisiin osallistuvan lapsen kuluihin.

Kauhea poru teillä vaatteista.. Minks ikäinen tämä lapsukainen on? Harrasttako mitään? Mites ihan perus harrastekulut? Polkupyörä, luistimet, sukset.. jonkunhan nekin on maksettava. elatussopimus uusiksi, ja jos jompi kumpi ostaa sitten jotain extraa, josta ei ole sovittu, niin se on sitten omasta pussista pois. Turha sitä on toiselta lähteä osuutta kerjäämään.

Vierailija
19/26 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pitäisi lähteä oikeuteen tekemään ja sehän taas maksaa.

2 sama tilanne, meillä lukee sopimuksessa että isä pitää lapsia 2 vkr/vko, mutta koskaa ei ole pitänyt, kaikki lomat ja muut sovitaan erikseen ja esim viime kesänä ei pitänyt päivääkään, nyt on pitänyt kuukauden, kun vei lapset entiseen kotimaahansa.

ja tommonen sopimus noista lomista ihan vaan siksi, että teimme sopimuksen ennenkuin erosimme, ja pari vuotta aikaisemmin. ja uutta sopimusta mies ei aio tehdä. eli mulle ei jää muuta vaihtoehtoa kun totella paskaa hakkaajaexää, joka tekee niin kuin haluaa. pari kertaa olen saanut uhkailtua, että jos nyt et lapsiasi hae, et näe niitä koskaan enään, mutta sekin on aika rasittavaa aikuista ihmistä uhkailla ihankuin jotain kolmivuotiasta.

Vierailija
20/26 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastapuolena on jäärä, kyllä sitä mieluummin ottaa vähän takkiinsa kuin pitää jatkuvaa riitaa yllä. Lapsen mielenterveyskin siitä kärsii helposti, jos vanhempien energia menee oikeudenkäynteihin. Puhumattakaan siitä, mitä se helposti maksaa rahana.

Meillä on lähipiirissä käräjöity erään erolapsen asioista vuosikaudet. Tuho ulottuu laajalle ja on aika totaalinen.

Kun kyse sentään on ihan oman lapsen asioista eikä hänelle ole mitään haittaa siitä, että vaatteissa on merkki niin oikeesti - en todella lähtisi siitä oikeuteen!

Riisukaa vaaleanpunaiset lasinne. Oikeudenmukaisuutta ei ole olemassakaan, mutta suhteellisuudentaju on silti hyvä säilyttää. Sellaista elämä on.