SYYSUNELMAT ELO-SYYSKUUSSA
Päädyin nyt kuitenkin aloittamaan uuden pinon vaikka ei edellinen hurjan pitkä ollutkaan.
Tänään se sitten alkoi, äitiysloma. =) Mies palasi töihin. Esikoinen aloittaa kerhon syyskuun alussa, joten sitä tässä myös kovasti odotellaan. Helteet helpotti ja samalla myös olotila. Ihanaa, kun hiki ei enää virtaa kokoajan.
Joko olette kovasti laitelleet juttuja valmiiksi vauvaa varten? Me tuossa vkl koottiin pinnasänky , joka siis nyt näyttää liinavaatevarastolta. Vauvalle tulee kyllä aluksi kori, mutta meillä on sellainen pinnasängyn päälle laitettava hoitopöytä niin täytyy sit sänkykin olla kasassa. Esikoisen aikana sellaista ei ollut. Onko muilla käyttökokemuksia hoitotasosta? Vaatteet ja liinavaatteet olen pessyt. Autokin tuli vaihdettua, niin mahtuu takakonttiin vaunujen lisäksi muutakin. =)
Synnytys on pyörinyt unissa tosi vahvasti mukana. Lähes joka yö näen jotain vauvaan liittyvää unta. Vihlaisut kohdunsuulla ovat lisääntyneet huomattavasti ja lisäksi supistukset ovat alkaneet tuntua myös selän puolella. Ensi viikolla onkin neuvolalääkäri niin saa sit tietää onko siellä mitään kypsymistä tapahtunut. Lisäksi mietityttää se, että milloin synnytys mahtaa käynnistyä. Mies kun on sen verran kaukana töissä, että kestää n. 1.5h soitosta, että on kotona olettaen että juna lähtee sopivasti. Lisäksi mies on työreissulla viikkoo ennen laskettua aikaa. Olenkin haalinut tietoja kaikkien lähellä asuvien menoista, että tiedän kenet voin tarvittaessa hälyyttää lapsenvahdiksi.
Mutta nyt taidetaan lähteä esikoisen kanssa ulos nauttimaan sopivan lämpöisestä päivästä! Jaksamisia kaikille tähän loppuaikaan! =)
meikku ja taimi 35+1
Kommentit (141)
Mulla oli myös tosi levoton ja huono yö! Heräsin klo 4, enkä saanut millään unta. Sitten tuntui, etten saa millään vauvaa liikkumaan, n. 45 min. meni, kun en tuntenut oikeastaan yhtään liikettä. Olin ihan vähällä jo soitella sairaalaan itku kurkussa. Sit päätin käydä suihkussa klo 5 ja sit onneksi vauva alkoi potkimaan normaaliin tapaansa. Jotenkin asiat saa aamuyön tunteina ihan erilaiset mittasuhteet ja hermot on tosi kireellä! Onneksi sitten nukahdin aamusta vielä uudestaan. Ja tänään vauva on potkinutkin sitten lähes koko ajan. :)
Kiukuttaa ja itkettää kyllä tosi herkästi. Jäätelöä ja muita herkkuja kuluu "lohdutukseksi" vaikka kuinka... ;)
Jakselkaahan kaikki! :)
Mulle on tullut tänään uusi vaiva ja tosi inhottava, alavatsaa vihloo kaikki liikkuminen =( Aamulla jo huomasin kun meinasin alkaa siivoamaan että jotkut sivuttaisliikkeet vihloo ja päivän mittaan on pahentunut niin että kävelykin sattuu. Muutenkin vatsa tuntuu kovin aralta ja vauvan liikkeetkin sattuu välillä vaikkei normaalia enempää liikukaan. Toivottavasti tää menis ohi vaikka yön aikana...
Imetysliiveistä on ollut puhetta. Mulla on edellisten jäljiltä parit ja meinasin ensi viikolla vielä ostaa parit lisää kun kumminkin niitä saa pestä tosi usein kun alkavat haista maidolle, varsinkin alussa kun maitoa tulee millon sattuu ja vaikka käyttäisi liivinsuojia niin jotenkin ne aina menee ainakin mulla maitotahroihin. Kannattaa ostaa tarpeeksi isot, vaikka niinkuin Meikku sanoi niin ne venyvätkin kyllä aika paljon. Mulla on normaalisti a-kuppi mutta imetysliivit on c-kokoa, onhan se kiva olla ainakin hetken aikaa isotissinen =) Ostin myös huutonetistä sellaisen imetystopin missä on liiviosa siinä topissa ettei tarvi erikseen, saa nähdä onko käytännöllinen vaate, ainakin tuntuu jo nyt tosi mukavalta päällä!
Jaksamista kaikille loppuviikkoihin ja unettomiin öihin...
-henrietta ja masuvauva rv. 37+6
Täällä yksi myöhäisherännäinen! Taisin kyllä ihan alkuraskaudesta kirjoittaa jotakin, mutta nyt päätin aktivoitua. Olen lukenut teidän muiden viestejä ja pakko sanoa että niin samoilla fiiliksillä mennään! La 6.9. ja alan olemaan ihan kypsä tähän odotteluun. Perheeseen kuuluu miehen ja mun lisäksi 5- ja 2-vuotiaat lapset joten tekemistä piisaa. Mutta silti odottavan aika vaan on pitkä! Merkkejä lähestyvästä synnytyksestä on ollut viikon verran ilmoilla, mutta mitään ei vaan tapahdu. Ehkä sitä vaan on liian malttamaton.. Synnyttämään menen jorviin. Sekava viesti mutta lukee ken tahtoo:)
-kolmeko78 38+6
Täälläkin alkaa olla yöt aikamoista pyöriskelyä ja kipristelyä. Varsinkin viimeyönä oli nipisteleviä supistuksia ja kaikennäköisiä muitakin kivistelyjä. Liitoskivut on taas ihan kamalat. Normaalia rankempi yö johtui todennäköisesti siitä, että eilinen oli aika rankka päivä. Järjestin omille serkuilleni meidän perinteeksi muodostuneen serkkukokoontumisen. Tuli sitten aamusta asti siirreltyä tuoleja ja ravattua rappusia jne. Illalla olin sitten aika loppu.
Sovittiin myös mieheni kanssa, että eilinen oli hänen viimeinen kaljottelupäivänsä ennen varpajaisia. Saunakaljan mies saa juoda, mutta ajokunnossa on oltava seuraava kuukausi. Lisäksi tarttis varmaan huolehtia että autossa olisi bensaa ;D
Huomenna tyksiin diabeteskontrolliin.
t: Essi ja The Maha 36+1
Heippa pitkästä aikaa kaikille!
Olen ollu tosi laiskalla tuulella kirjoittelun suhteen, mutta josko nyt pikaseen vähän riipustais kun isäntä hääräilee keittiössä :)
Täällä ollaan ihan samoissa fiiliksissä kuin valta osa muistakin. On niin elefanttiolo, supistaa, liitokset venyy ja paukkuu, eikä nukkumisesta tuu juur mitään. Jokaista supistusta kuulostelee sillä fiiliksellä, että joko jo lähdetään, muttei savua halki. Alkaa painaa nupissa :/. Muuten olen myös ollut kiukkuinen kuin ampiainen ja tosi räjähdysherkkä, mutta eipä kai tuo ihme näillä fiiliksillä. Sääli vaan muksuja ja isäntää! Meillä tuo 2,5vee on ihan järjettömässä uhmassa ja 1 vee saa kasan leegoja suuhunsa, joten känkkäränkkäpäiviä riittää itsekullakin. Samoin tuntuu ekaluokkalainen olevan välillä tosi väsy, kun juur yhtenä päivänä sai tunnin vollotuskohtauksen kynän vuoksi, jota pikkuveli lainasi....
Maksimissaan olis sitte 3 vkoa jäljellä... Nyt sen tuntuu ikuisuudelta jos näillä vaivoilla se 2 vkoa ylitte mennään.
Neuvolassa ei ihmeempiä, kaik ollu ihan normaaleja. Tossa pari vkoa sitten painoarvio ol 3 kg, joten 4 kiloinen poikanen sieltä sitte tulis jos loppuun mennään. Alkaa kyllä koko jo tuntua ja nahka välillä tosi arka kun myllää masussa. Esikoinen ol 4,5 kg joten ei huolta etteikö mahtuis tuleen, mutta nyt jo vähän jännittää synnytys. Lähinnä sen takia kun viimeksikin sairaalassa oltiin vaan 2,5 h ja kipulääkkeet jäi vähän viime tippaan. Josko nyt ottais kaik mitä tarjotaan heti, eikä vitkuttelis, kun viime kerrasta sai huomata että sitte kun tapahtuu niin silloin mennään eikä meinata... Noh sen näkee sitten, eiköhän sitä hengissä selvitä. Täytyy vaan toivoa että kaik menee hyvin ja pääsis myös pikaseen kotio.
Tsemppiä kaikille!
Mamma & muru 38+6
Oppii arvostamaan tässä viime metreillä pieniä asioita kuten sitä, että herää vain 4 kertaa yössä vessaan/kääntämään kylkeä ja saa väliajat oikeasti nukuttua :) Päikkäreitä on tullu kyllä harrastettua ahkerasti mutta eiköhän kaikki on plussaa mitä saa pankkoon nukuttua... Välillä miettii kun herää keskellä yötä vessaan että jos NYT tulis lähtö niin voi luoja miten väsynyt olis... Ja kun esikoista odotan niin mulla ei sentään muut lapset herättele. Nostan kyllä korkealle hattua teille joilla on jo useampia, arjen pyörittämisen lisäksi on varmaan ihan eri lailla miettimistä ja järjestelemistä hoitopaikan suhteen sun muuta, mä sentään vaan täällä kaksistaan isännän kanssa odottelen että koska alkaa tapahtua :)
Henriettan tavoin mä tein heräteostoksena semmosen imetystopin, joka on mulle kyllä nyt vähän reilu mutta eiköhän se maidonnousu vähän tuo kuppeihin täytettä. Toivossa hyvä elää sanoi lapamato... Vaikutti kyllä ihan kätevältä!
Mukula on taas pyöriny tänään masussa aika lailla, mahtaneeko raivailla jo tietä ulos kun on vihlonu muutaman kerran aika tujusti tuolla kohdunsuulla. No, saa se sieltä jo tullakin että antaa pyöriä vaan. Mä salaa toivon että homma lähtis päiväsaikaan käyntiin, jotenkin nuo yöt on niin sekavia eikä osaa ajatella selkeästi että mitä nyt oikeasti tapahtuu. Päivällä olis niin paljon helpompi pitää ittensä rauhallisena ja hallita tilanne...
No tulihan taas vuodatusta, täällä kotosalla on aikaa ajatella kaikenmoista :)
Liinoo + pikkuinen 38+6
Täällä jännätään supistusten kourissa kuinka pian tulee lähtö synnärille. Viimeiset parin tunnin ajan on tullut säännöllisesti lyhyitä, mutta aina toistaan vähän kipeämpiä supistuksia, jotka saavat jo ottamaan tukea ja irvistämään. Ehkä jotain limatulpan kaltaistakin irtosi pari tuntia sitten. Kahdesta edellisestä raskaudesta tiedän, että lapsi on silloin tulossa. Hui!
Jotenkin epätodellinen olo enkä kuitenkaan usko, että lähtö tässä nyt vielä vähään aikaan tulee. Varoiksi kuitenkin vietiin tytöt mummolaan yöksi. Jos lähtö ei yön aikana tulekaan, hakee mies aamulla tytöt kotiin, ettei isovanhempien tarvitse töistä jäädä kotiin. Muussa tapauksessa mummi pystyy jäämään päiväksi kotiin.
Viimeiset kolmisen päivää on kyllä ollut tällä suunnalla rauhallista. Tenava ei ole paljoa möyrinyt masussa eikä supistuksiakaan ole paljoa ollut. Unenpäästä on ollut myös vaikea saada kiinni, varsinkin jos on yöllä joutunut heräämään ja auttamaan 2-vuotiasta vessatouhuissa. Tänään on kyllä aamusta asti tullut pieniä supistuksia ja puolen päivän aikoihin rupesi supistukset tuntumaan siltä kuin joku rutistaisi nyrkillä alavatsaani kasaan.
Mutta jotenkin niin epätodellinen olo...
Vaikka luin viestit läpi, en muista mistä kaikesta ketjussa on juuri juteltu. Ainakin tuosta unensaamisesta oli jotain ja imetysliiveistä. Itse hankin aikanaan ympärysmitaltaan ja kuppikooltaan seuraavan koon liivit ja niillä pärjäsi hyvin. Kannattaa tosiaan ottaa kaarituettomat, niin niitä on mukavampi pitää yölläkin.
Tässä ehtisi vielä kaikkea hääräämään. Pitäisiköhän se synnärikassi katsoa nyt kuitenkin valmiiksi?
Etrina, rv 39+0
Voiii Etriinalla jännät paikat, tsemppiä vaan matkaan jos lähtö tuli :)
Liinoo: Ihan kun olisin ite kirjottanu osan tosta sun edellisestä tekstistä..Niin monta kertaa oon miettiny kun yöllä käy vessassa, että herranjestas jos nyt tulis lähtö ni pitäs vähintään jääkylmään suihkuun mennä että silmät pysyis auki ja pystyis toimimaan suht järkevästi, esikoista ootan iteki. Mutta aamulla sitten taas tulee naureskeltua että eiköhän sitä tosi paikan tullen herää ihan varmasti ja ole terävänä telkkänä pystyssä jos oikeesti on tilanne päällä...Hassua :D
Huvitti yks päivä, kun varasin parturiajan kun ei tiiä millon pääsee uusimaan tätä järkkyä juurikasvua, niin mies siinä vieressä kommentoi että:" Voithan käyä synnytyksen jälkeenki, kylhän mä oon sen vauvan kans. Voit käyä samalla vaikka hampparilla." :D Voi toista...ekana lähtisin varmaan hampparille ;) Heh...hyvää viikonalkua kaikille!
*Maaria* & Jake 37+4
Voiii Etriinalla jännät paikat, tsemppiä vaan matkaan jos lähtö tuli :)
Liinoo: Ihan kun olisin ite kirjottanu osan tosta sun edellisestä tekstistä..Niin monta kertaa oon miettiny kun yöllä käy vessassa, että herranjestas jos nyt tulis lähtö ni pitäs vähintään jääkylmään suihkuun mennä että silmät pysyis auki ja pystyis toimimaan suht järkevästi, esikoista ootan iteki. Mutta aamulla sitten taas tulee naureskeltua että eiköhän sitä tosi paikan tullen herää ihan varmasti ja ole terävänä telkkänä pystyssä jos oikeesti on tilanne päällä...Hassua :D
Huvitti yks päivä, kun varasin parturiajan kun ei tiiä millon pääsee uusimaan tätä järkkyä juurikasvua, niin mies siinä vieressä kommentoi että:" Voithan käyä synnytyksen jälkeenki, kylhän mä oon sen vauvan kans. Voit käyä samalla vaikka hampparilla." :D Voi toista...ekana lähtisin varmaan hampparille ;) Heh...hyvää viikonalkua kaikille!
*Maaria* & Jake 37+4
Voi, että onpa Etrinalla ollut eilen jo lupaavan kuuloiset meiningit. Toivottavasti on tullut tuloksia! Peukut pystyssä täällä ollaan, että ensimmäinen syyskuinen olisi saatu maailmaan onnellisesti! =)
kolmeko78 Tervetuloa joukkoon, vielä mahtuu! =)
liinoo: Mä taas toivon, että pääsisin lähteen yöllä. =) Silloin on paljon rauhallisempaa ja mua ei houkuta ajatus täpötäydestä sairaalan aulasta josta pitää puhkua läpi ennen synnärille pääsyä. Ja lisäksi naapurit olis nukkumassa eikä pihalla, kun lähtö tulee. =D Ja kaikista tärkein olisi se, että mies on kotona eikä yli sadan kilsan päässä töissä.
Muutaman hankalan yön jälkeen mulla on ollut pari kohtuullista yötä. Ja niistä tosiaan osaa olla kiitollinen, että ihan jokainen liike ei saa aikaan mieletöntä kipua vatsan ja lonkkien alueella. Tänään olisi taas neuvolakin. AIka on vasta puolen päivän aikaan ja mua risoo tää, kun ei pääse aamusta menemään vaan pitää odotella. Kaikki muakin nykyisin ärsyttää... =)
Piti muuten vielä sanoa, että ihan kaveriporukan kesken (10 synnyttänyttä) tehty vertailevaa tutkimusta imetysliivien koon riittävyydestä ja tultu siihen tulokseen, että luonnostaan pienempi rintaiset ovat tarvinneet useemman koon isommat imetysliivit kuin ne keillä on luonnostaan isommat. Mutta tämä siis hyvin hyvin epävirallinen tutkimus. =D Jospa sitä sit jotain aamupalaa tähän väliin.! Jaksuja kaikille!
meikku ja taimi rv 39+1
Yöllä usein ajattelee että kumpa ei nyt tarvitsisi lähteä. Jännättävä onko mies kotona vai jossain kaukana töitten takia jne.
Yöt on todella katkonasia ja aamukahvit tuli keitettyä neljän aikaan.Siitä sit kamala närastys...aikaisemmissa raskauksissa en ole tiennyt närästyksestä mitään.
Jännä odotella joko kohta kuullaan ekoja vauva uutisia. Jaksuja kaikille!
Witch 37+4
Huokauksia ja unettomia öitä täältäkin. On nytten ollut useempana päivänä jo hengittelyä vaativia suppareita, mutta toooosi epäsäännöllisesti. Oon siltiki edelleen varma, että yliajalle mennään. Huomenna on naikkarilla käynti, niin saa tietää että onko tapahtunu yhtään mitään muutoksia kaulalla tai suulla.
Mullakin on vähän kinkkistä noitten imetysliivien kanssa. Esikoisen aikana ei tosissaan imetys onnistunut ollenkaan, mutta tän tokan kohalla vuotaa jo nyt jonkun verran, että välillä joutuu ihan suojaakin jo laittamaan. Ovat myös paisuneet melko paljon, vaikka suht isorintainen olen muutenkin. Eli oma kuppi on D ja nyt raskauden myötä joudun käyttämään E:tä. Hyvin häiritsevää, kun olen vielä todella lyhyt. Niin nyt jännäänkin, että paisuukohan nämä lisää synnytyksen jälkeen. Näinpä en ole viitsinyt imetysliivejä ostaa, kun ovat niin arvaamattomat. Lähetänpä isännän sitten alusvaateostoksille. :)
Joku kirjotteli vatsan arkuudesta. Täällä on ihan samaa. Mulla on monena päivänä ollu tossa mahan sivussa sellanen kipu, niin kun juostessa pistäis kylkeen. Tiedä sitte johtuuko tästä flunssasta, joka on muuten jo hellittäny, mutta yskä on hirveä. Että jos on vetänyt vatsalihakset jumiin jostain tuolta hyyyyyvin syvältä. :D
Mutta nyt lähen tästä hoiteleen asioita ennen esikon hakua. Jaksuja kaikille, ja koitellaanhan pikkuhiljaa synnytellä... ;)
terv.Harza+mukula 38+3
Muillahan kuulostaa jo niin lupaavalta, toisin kun täällä!! Ei ensimmäistäkään kunnon supistusta tullut. Tänään neuvolassa kuulemma pää kiinnittyny jo, että terkkari sanos et laskettuun aikaan ei päästä. Muuten ei kummempaa. Valittelin kyllä että tämä lapsi on niin laiska liikkumaan, et oikeen kauhistuttaa, mutta sanos vaan että normaalia.
Yöt menee vessassa ravatessa, mutta onneksi väliajat saa hyvin nukuttua. Muuta vaivaa ei pahemmin kyllä ole. Vatsa kyllä tuntuu repevän välillä ja on aivan toispuoleinen toisinaan.
Itse olen varautunut imetykseen ja ostanut kahdet erilaiset liivit lindexiltä, voi olla ettei tarvita mutta ei sitten ainakaan jää siitä kiinni. Otin kuppikokoa isommat ja ympärysmitta myöskin yhtä isompi. Isot tuntuu nyt olevan mutta ovat sellasta kangasta että se ei tule haittamaan. Ja venyvät lisää tarpeen mukaan.
Edelleen tunnin lenkin olen sauvojen kanssa tehnyt aamuin ja illoin. Nyt paino oli hieman pudonnut, mutta edelleen 9,5kg plakkarissa, toivon mukaan ei päästä yli kymmenen kilon, koska valmiiksi oli jo pudotettavaa. Nyt kyllä herkut maistuu ja varsinkin sipsit, joita koskaaan en ole ostanut ni nyt niitä tekee mieli iltaisin oikeen kunnolla. No, ehkä sen on ansainnu tälläsen koetuksen jälkeen..
Minä myöskin nostan hattua niille jotka odottavan ja sisaruksia aiemmille lapsille. En ymmärrä miten tässä jaksaisi ku täys työ että saa ittensä pidettyy kasassa ja huushollin siinä sivussa. Mies aloitti tänään 8viikon loman ja huh ku se on hyppiny silmille. Mut kaipa siihen tottuu. Ja onhan ne viime hetket kaksistaan ihan kivakin viettää..
No mutta tulipas taas joristua niitä näitä..
Tsemppiä taas tähänkin päivään ja kirjotelkaa!!
Hanna ja masuvauva 38+5
Heipsan taas!
Taas uutta viikkoa pukkaa ja olo senkuin muuttuu kärttyisemmäksi. Nyt siis 39 vkoa kasassa ja tod.näk. yliajalle mennään tänkin lapsosen kohdalla (muut 40+5-6), mutta silti sitä jokaista vihlaisua omassa kropassaa tarkkailee sillä fiiliksellä että joko jo... Supparit tulee ja menee. Koko päivän niitä on ja kipeemmäksi muuttuvat, mutta niin se on menny aikaisemminkin. Tätä fiilistä nyt sit kärsitään :/ Sori vaan, on taas huono yö takana ja aika valmis fiilis.
Mulla kaikki synnytykset on alkaneet vedenmenoilla ja nyt taas mietin, vaikka 4. oma muksu jo tulossa, että osaanko lähteä sairaalaan jos tämä alkaakin supisteluilla... :D Juu, olen pölö, mut raskaushan vähentää aivosolujen määrää ;). Tiedän toki että miltä ne kunnon supistelut tuntuu, mut silti sitä epäilee itseään...
Mulle parasta aikaa synnyttää olis kyllä ilta/aamuyö ja mieluusti vkonloppu. No yks vkonloppu taas takana ja seuraavaan ei millään malttais enää ootella, joten kyllä viikollakin käy. Niin siis siksi ilta/aamuyö, että sais muille muksuille hoitajan. Muutoin kyllä pitäis mennä itekseen synnärille ja sitä en aikonut tehdä. Kyllä sin mukaan tarttee sen mies polon, jolle voi valittaa ja vaikertaa ja rutistaa nahkat käsistä ruttuun... :D. Esikoisesta meni vedet aamuneljältä vessareissulla, ja ei kyllä sen jälkeen nukuttanut enää tippaakaan. Kyllä sen verran adrenaliini alkaa kehossa rullaan, että mä ainakin olen ihan tikkana tilanteen tultua. Muita onkin lähetty synnyttää iltasella ja sama efekti, vaikka ois kuinka päivällä väsyttänyt...
Liiviostoksille pitäis kyllä viel venyä, kun vanhat alkaa oleen aikansa eläneet. Mulle on kans yks isompi kuppi riittänyt. Alkuun kyllä turpoovat maidonnoustua, mutta mulla se tasaantuukin aika nopeesti... Ekan kanssa käytin kaaritueettomia liivejä aika pitkää, mutta muiden kohdalla taas tuelliset on tuntuneet mukavilta alusta-loppuun. Pitävät jotenkin ne hinkit paremmin menossa mukana, eikä ees yöllä oo painaneet. Mutta riippuu kai niin liiveistä kuin käyttäjästäkin.
Sillassii tänään. Voikaa paksusti ja kertokaa ny joku jo vauvauutisia, niin tulis ees sellainen fiilis että tää oottelu joskus loppuu itelläkin :)
Mamma & muru 39 tasan
Nyt sitten meikäläiselläkin käynnistu 40. viikko, ja synnytys lähenee vääjäämättä. Viime yö oli unien suhteen taas ihan naurettava, ei millään kunnon unta ennen aamuyötä ja aamulla heräsin pari kertaa jonkinmoisiin supisteluihin. Tänään on tullu päiväsaikaankin muutama alavatsaa juiliva supistus, joten josko tää homma tästä pikkuhiljaa etenis... Muksu potkii ja pyörii välillä niin pontevasti, että tuntuu kuin irroteltais kylkiluita. Hieman kyllä hirvittää minkä kokoinen vauveli sieltä on tulossa: vaikka sf-mitta menee ihan keskellä niin terkkari veikkaili jo tossa pari viikkoa sitten että vois olla lähemmäs 3,5 kg... Juuh, että tasasen vauhdin taulukolla mentäis sit jo yli 4 kg laskettuna aikana. Tiedän kyllä että painoarviot on tosi hataroita jopa ultralla tehtynä mutta silti välillä käy mieles että mitä jos arvaus menikin oikein ja vielä jos menee kovin paljon yli lasketusta...*jaiks*
Ihan mahtavaa että joku jaksaa vielä kuntoilla, ite luovutin kävelylenkkien suhteen siinä vaihees ku joka lenkiltä lyllersin kipuillen kotiin, ei enää lantio tykkää pitkistä kävelyistä. Onneksi tässä kotona on sen verran hommaa että saa edes hyötyliikuntaa pikkusen. Mä alan kyllä olla jo kovin kypsä tähän odotteluun, varsinkin illat on raastavia ja on tosi turhautunu ja kiukkuinen olo. Stressaan jo etukäteen seuraavasta yöstä, että saako yhtään nukuttua. Ja tätä herkkua voi olla pahimmillaan tiedos vielä 3 viikkoa... :/
Saas nähdä onko Etrina päässyt tositoimiin! Eiköhän tästä muutkin ala kuoriutua, kun kuukausi vaihtuu...
Liinoo + pikkuinen 39+0
viimeiset kolme viikkoa on menty 2-5h yöunilla.. päivällä otan kyllä esikoisen kanssa kimppapäikkärit sitten. Ei se silti sama asia ole kuin kunnon yöunet :(
Nyt jo oikeasti toivoisi, että pääsisi synnyttään. No enää 2viikkoa ja muutama tunti korkeintaan. Mutta sopisi asukkaan jättää yksiö jo hieman aikaisemminkin.
Esikoisesta rinnat alkoivat vuotamaan jo puoli välissä raskautta. Toisessa raskaudessa rinnat ovat alkaneeet vuotamaan vasta nyt. Aika jännä. Toisaalta esikoinen ei varoitellut ennakkoon lainkaan tulostaan ja yönikin nukuin paremmin.
liikunta ei täälläkään tunnu enää hyvältä. aina paikat ihan kipeänä sen jälkeen ja vaunujen lykkiminen saa supistuksia aikaan.
Seksi ei tunnu enää missään, kun tuntuu, että paikat ovat niin pehmenneet vauvaa varten. Ihan omituista sekin :D
noffetus 37+4
Tonne alkuperäiseen kerkesinki jo ilmoittautuun, laskettuaika siis 19.9. ja esikoista odotellaan täälläkin :)
Itsellä ollut tässä kovin raskasta, eka tuli raskausdiabetes ja inhottava neuvolantäti ja lääkäri jotka jakso motkottaa kaikesta alusta saakka ettei varmasti olisi hyvä olo millään raskaudesta.. no vaihdettiin nyt sitten omalääkäriä jonka mukana vaihtu myös neuvolan täti!! (ihanaa, olispa tajunnu jo aikaisemmin!)
No tokana tuli sitten tieto että meidän masuasukki on perätilassa ja ei suostunu kääntyyn kääntöyrityksessä. Kovasti TAYS:ssa mulle puhu ja painosti et alatiesynnytyksellä vaan se on niiiin helppo ja täääyyysin normaali synnytys.. helppohan siinä on esikoistaan odottavalle puhua nättejä, vaikka totuus olisi kuinka kauhea! onneksi sitten saanu tietoa muilta asian kokeneilta, ja on myös paljon tuttuja joiden lapsi on vammautunut perätilasynnytyksessä, joten minä valitsin sektion, vaikka kovasti toivoin luonnollista synnytystä, mutta tässä valossa koin että kaikkein paras ratkaisu meille molemmille! varsinkin ensisynnyttäjälle! Kovasti oli lääkäri käärmeissään kun kerroin seuraavana päivänä päätökseni.. (ja asiahan olisi pitänyt päättää jo silloin edellisenä päivänä, kauhee painostus oli, onkohan tays:lla määrärahat loppunut kun tämmöisiä ehdotuksia heitellään tuosta noin vaan)
Muutenki ollu tosi tylyä ja tuntunut osaamattomalta henkilökunnalta TAYS:ssa, pitäiskö sittenki mennä muualle synnyttääm, jääny kyllä jo sen verta paha maku tuosta.. muilla kokemuksia TAYS:ta??
Niin ja tämä samainen lääkäri painosti vielä päätöksen kuultuuaan että "jos käynnistyy aikaisemmin synnytys oletko valmis alatiesynnytykseen" siis onko toi jotenkin ihanaa että pääsis vammauttaan lapsen ja ehkä äidinkin että näyttäis tilastot paremmalle.. *kylmätväreet*
No viikon päästä seuraava kontrolli jolloin varataan sitten sektio aikaa jos ei oo vaavi kääntynyt eikä mieli muuttunut.
TAYS diabeteshoitajakin on ollut täys m* , ihmetyttääkin miksi omalle kohdalle on osunut kaikkein ääliöimmät ihmiset, oon aina ennen kuvitellut että tälle alalle hakeutuisi juuri niitä lapsi ja ihmisrakkaita ihmisiä...
Kyllä harmittaa TAYS henkilökunnan toiminta, tuntee olonsa kyllä tosi tervetulleeksi sinne...
Selkä sängystä noustessa tosi kipeä ei meinaa käveleen päästä, pissillä saa käydä aina kun nousee ylös istumasta, nukkua pystyy ehkä 4h putkeen sitten pakko päästä pissille, ja uudelleen unen päästä turha edes haaveilla saavansa kiinni :D no päikkärit kunniaan!
Vielä on pientä remonttia kesken, siihen syynä kipeenä oleva remonttimies ja oman miehen työkiireet.. noo äiten kanssa laiteltu pikkuhiljaa :) eiköhän täällä pärjätä vaikka vähän kesken olisikin... kaikki on muuten valmista vauvan tuloa odotellen, kehtoa tuossa vielä maalailin äidillä, sen vielä tuo kotia ja petaa niin.. :)
Muuten ei ole kyllä pelottanut tai jännittänyt pahemmin mutta nyt kun piti sektiosta päättää, on ruvennut jännittään ja pelottaan.. myös mies on puhunut peloistaan, mikä on tietty hieno asia että puhuu, mutta tuntuu itsestä pahalle kun tehnyt valinnan... no toivotaan että oli oikea valinta! :)
Tulipas sekavaa avautumista! :<
Jaksamisia kaikille ja lisää tarinoita odotellessa, hyvää syksyä kaikille!!!
T: Johanna ja Masuasukki rv 37+2
Sinulle on varmaan sattunut sama lääkäri kuin minulle toisella kertaa taysissa. Yleensä siellä on todella mukavaa väkeä, mutta nyt tuli vain ahdistus.
Esikoinen syntyi taysissa ja jos olisimme Vammalassa olleet synnyttämässä niin tuskin lapsi olisi elossa. Siellähän ei aina ole leikkaavaa henkilökuntaa.
Tiedän onnistuneita alatiesynnytyksiä perätilassa, mutta tokihan niissä on aina isompi riski joutua kiireelliseen sektioon. Milloin sinulla on sektioaika? Minulla se on 14.9. ja osastona 2a. Jos oma vauvani tulee ennen sitä, se tulee alateitse, muutoin sektiolla.
Osastolla oli ainakin itsellä ihanat kätilöt ja synnytyksessäkin ihanat kätilö ja lääkäri. hyvä mieli jäi kaikenkaikkiaan silloin, mutta paljonhan kai taysissakin vaihtelee paljonko kiirettä on ja kenet sattuu saamaan hoitamaan itseään. Naapuripedin ihmisen kätilöistä yksi oli ainakin aivan hirveä takakireä ämmä.
Tsemppiä kovasti sinulle!
Eilen kävin siis TYKSissä diabeteskontrollissa ja samalla tehtiin synnytystapa-arvio. Lantio on kuulemma normaali, eli alateitse olisi tarkoitus lähteä yrittämään. Vauvan painoarvio oli n. 2900g, eli edelleen keskikäyrillä. Ja vauva on nätisti raivotarjonnassa, mutta ei vielä kiinnittynyt. Kohdun sisäsuu edelleen kiinni ja kohdunkaula täysmittainen.
Nyt varmistui myös se, että TYKSiin olisi tarkoitus lähteä synnyttämään. Ei päästä Saloon :( Seuraava kontrolli varattiin kolmen viikon päähän ja jos sinne asti kokonaisena pääsen, niin silloin todennäköisesti sovitaan synnytyksen käynnistyksestä. Perjantaina olisi taas neuvolan vuoro...
Vatsassa käy tällähetkellä hirmuinen jumppa, pieniä supistuksia on harvakseltaan. Sairaalan sydänäänikäyrälle saatiin muutama supistuskin, mutta en itse niitä edes tuntenut. Eilen illalla tuli vähän kirkasta sitkeää limaa, mutta itse ajattelin vain, että sitä on irronnut kohdunsuulta sen kaiken roplaamisen takia. En siis usko että kyseessä olisi varsinainen limatulppa... Tai mistä minä ensikkona mitään tiedän :D
Ja sairaalakassi edelleen pakkaamatta...
Ehhies 36+3
liinoo: Samat tunnelmat täällä. Jo toinen peräkkäinen yö mielettömän huono. Mulla ainakin tällä hetkellä liitoskivut edelleen todella kovat. Supparit erotan juuri siitä, että maha menee kovaksi ja kipu nousee ja sit laskee, liitoskivut jatkuvan tasaista kipua. Mulla myön maha jää pinkeäksi vaikka itse kipu on ohi, sit usein pehmenee kun hieman vaihtaa asentoa. Esikoisen aikaan muistan, että mietin mitkä on supistuksia ja mikä taas muuta. Mutta voin sanoa, että kyllä sen sit tietää milloin on synnytys käynnissä ja milloin ei. Nyt on vaan sellainen odottava olo, että milloin nää kipeät supistukset muuttuu epäsäännöllisen säännöllisistä säännöllisiksi. Jaksuja, unettomat yöt verottaa kyllä. Nyt jos on mahdollista niin nukkuu päivällä.
Mulla on esikoisen ajoilta kahdet imetysliivit. Olen ostanut yhden kuppikoon isommat. Ja ne vaikuttivat nytkin siltä, että riittävät. Mulla ei esikoisen aikanakaan rinnat juuri paisuneet, maidontuotanto oli kyllä todella niukkaa ja loppuikin sit 3kk:ssa. Jostain olen lukenut, että 1-2 kuppikokoa normia isommat. Imetysliivit on kyllä sen verran joustavat että antavat sitten myöden. Mulla oli käytösssä myös ihan urheiluliivit, olivat sopivan napakat.
Mutta kai tästä tarvii vetäytyä odottelemaan, koska lähtö tulisi. Alkaa ärsyttään oma malttamattomuus, mutta olo on kohta puoleen sietämätön näiden kipujen kanssa, että mielellään jo synnyttäisi. Ja huomisesta viikon päästä on laskettu aikakin. Viime yönä näin taas unta, että meille oli syntynyt tyttövauva. Yritin epätoivoisesti etsiä vauvalle kivoja housuja kaupasta ja siinä samalla olin huolissani ehdinkö keittämään rintapumpun osat ennen imetystä. Hassuja unia... =) Tsemppiä kaikille!
meikku ja taimi rv 38+6