Palstaileeko täällä paljon lapsettomia ihmisiä?
Itse niihin lukeudun. Jotenki oon vaan tänne eksyny - ja jääny koukkuun...
Kommentit (45)
Täällä yksi, vauvakuume on kyllä kova ja pitkäaikainen. Haluan äidiksi.
Aihevapaa on tämmöistä rentoutumista, mutta käyn myös muilla vauvalehden keskusteluosioilla.
Päädyin siskoni kautta, jolla on muksuja. Ensin vain lueskelin juttuja, sitten ryhdyin vastailemaankin. Aika usein kyllä mietin, että pitäisi lopettaa tää palstailu, kun otan joskus herkästikin pahaa mieltä ihmisten rumista kommenteista, ja jos kerron, että olen lapseton, ei mielipiteelleni juurikaan anneta arvoa. Olenkin tässä yrittänyt pohtia, mikä olisi oikea foorumi sellaiseen älykkääseen ajatustenvaihtoon, mutta eipä sellaisia netissä taida olla. Nettikulttuuriin kuuluvat provoilijat, kärjistäjät ja fanaatikot :)
Kivoja hetkiä av:llä ovat sellaiset, kun oikeasti onnistuu auttamaan jotain vaikkapa kieliasioissa, tai hyvän leffan tai kirjan löytämisessä. On kiva huomata, että täälläkin välillä pilkahtelee ihan vilpitöntä auttamisen halua.
Vaikka olisit miten ammattilainen, et voi tietää, mitä on raskaana oleminen, synyttäminen, imettäminen, loputon uupumis, erityislapsi, sairas lapsi, lapsen kuolema, parisuhteen väljähtyminen lapsen synnyttyä, haluttomuus, pettäminen (lapsiperhe), ajanpuute, stessi, työn ja perheen yhteensovittaminen, pätkätyöt perheellisenä, lapsiperheen köyhyys, vartalon muuttuminen äidillä, väärät odotukset, huostaanotto, abortti, väärät tunteet, synnytyksen jälkeinen masennus tai psykoosi, epäonnistuminen, äitimyytti, vaativahoitoiset lapset, erityislapset, murrosikä, ongelmat jne.
Kukaan lapseton ei voi tietää.
En minäkään lapsettomana.
Siis tarkoitatko, että lapsettomien ihmisten (ammattilainen tai ei) ei olisi aiheellista palstailla täällä ??
Eihän tässä ketjussa kai kukaan ole väittänytkään TIETÄVÄNSÄ luettelosi asioita henk.kohtaisesti, vai? Ja on myös vanhempia, jotka eivät ole kokeneet kaikkea tuota.
Tarkoitukseni ei todellakaan ollut saada aikaiseksi mitään vanhemmat(lue äidit) vastaan lapsettomat väittelyä, tai 'kumpi tietää enemmän' -keskustelua. Mua kiinnosti vain se, mitä alotuksessa kysyin.
Voin vielä mainita, etten työssänikään (johon siis liittyy myös lapsiperheiden ongelmia) mielellään anna suoria ohjeita tai neuvoja, vaan yritän keskustella asiakkaiden kanssa niin, että he itse lopulta ratkaisisivat ongelman omalle perheelleen sopivalla tavalla.
-ap
mullakaan ei oo lapsi edes suunnitelmissa (olis kyl varmaan, jos olis mies kuviossa), mutta silti tää on jotenki mielenkiintonen palsta. Oon pyöriny täällä vast vähän aikaa. Ja siitä se koukutus ehkä alkoi syvemmin, kun ekan kerran otti osaa "keskusteluun" :)
-ap
Mutta pian syksyn kiireet ajaa mut pois...
Elän kyllä lapsiperheessä, mutta en ole synnyttänyt näitä lapsia enkä myöskään aio koskaan synnyttää.
vai seurusteletko/asutko lasten isän kanssa?
Jotenkin silti laskisin sut lapsiperheelliseksi, kun vietät sitä elämää (ainakin osan ajasta).
Ei ole vauvat suunnitelmissa tai haaveissa, kunhan pyörin täällä. Kohta kymmenen vuotta takana, säälittävää ehkä. Täältä kuitenkin löytyy keskusteltavaa, vaikkei edes avaa vauva- tai lapsiaiheisia keskusteluja.
Tällä palstalla käsitellään kuitenkin niin monenlaisia asioita ja on paljon aktiivisia kirjoittajia, että mielenkiinto käymiseen säilyy.
lastenkasvatusneuvoja, kun täällä on noin paljon lapsettomia...
No eipä ihme, että täällä aina saa niin "fiksuja" lastenkasvatusneuvoja, kun täällä on noin paljon lapsettomia...
kaiken pahan alku & juuri. Mistä nekin mitään tietää. Kaikki vaan saunan taakse...
ja toiseksi, en koskaan vastaa lastenkasvatusta koskeviin ketjuihin. Toki minulla on joitakin mietteitä sen suhteen, miten haluaisin omat lapseni kasvatettavan, mutta olen myös varautunut siihen, että ne kaikki menevät uusiksi, kun lapsia todella tulee.
Sitä paitsi, mikään av:llä lukemani ei ole muuttanu käsitystäni lastenkasvatuksesta, mikä sinällään kertoo niistä "neuvoista" :)
No eipä ihme, että täällä aina saa niin "fiksuja" lastenkasvatusneuvoja, kun täällä on noin paljon lapsettomia...
Jaa... mäkään en oo itseasiassa "puuttunu" yhteenkään lastenkasvatusasiaan av:lla, vaikka koulutukseni ja työni puolesta mulla olis tietoa (...ja ehkä taitoakin), jonka pohjalta neuvoja voisin antaa. Että siitäpä.
-ap
ja ikääkin jo 47 v.
Eksyin tänne vasta pari kk sitten, ja tykkään siksi palstasta kun täällä on aiheita ihan laidasta laitaan.
voi tietää, mitä on raskaana oleminen, synyttäminen, imettäminen, loputon uupumis, erityislapsi, sairas lapsi, lapsen kuolema, parisuhteen väljähtyminen lapsen synnyttyä, haluttomuus, pettäminen (lapsiperhe), ajanpuute, stessi, työn ja perheen yhteensovittaminen, pätkätyöt perheellisenä, lapsiperheen köyhyys, vartalon muuttuminen äidillä, väärät odotukset, huostaanotto, abortti, väärät tunteet, synnytyksen jälkeinen masennus tai psykoosi, epäonnistuminen, äitimyytti, vaativahoitoiset lapset, erityislapset, murrosikä, ongelmat jne.
Vain murto-osa perheellisistä ihmisistä on kokenut noista kaikki, tai edes suuren osa. Jos sinun kaikki lapsesi ovat elossa, oletko siis kykenemätön tukemaan sellaista, joka on menettänyt lapsen?
Ikävää, että tänne nyt tuli joku, jonka kommenteista näkee, että hänen mielestään lapsettomuus on tietämättömyyttä ja osaamattomuutta, ja jotenkin huonompi ratkaisu. No, palstaillaan me pää pystyssä!
Täällä yksi vela, siis vapaaehtoisesti lapseton. Jäin tälle palstalle jumiin pari viikkoa sitten kun Google johdatti minut tänne etsiessäni kommentteja eräästä lapsiin liittymättömästä asiasta :)
voi tietää, mitä on raskaana oleminen, synyttäminen, imettäminen, loputon uupumis, erityislapsi, sairas lapsi, lapsen kuolema, parisuhteen väljähtyminen lapsen synnyttyä, haluttomuus, pettäminen (lapsiperhe), ajanpuute, stessi, työn ja perheen yhteensovittaminen, pätkätyöt perheellisenä, lapsiperheen köyhyys, vartalon muuttuminen äidillä, väärät odotukset, huostaanotto, abortti, väärät tunteet, synnytyksen jälkeinen masennus tai psykoosi, epäonnistuminen, äitimyytti, vaativahoitoiset lapset, erityislapset, murrosikä, ongelmat jne.
Minä lapseton tiedän mitä on raskaana oleminen, erityislapsi, sairaslapsi, lapsen kuolema, stressi, pätkätyöt, lapsiperheen köyhyys, vartalon muuttumisen..Meitä lapsettomia on monenlaisia.
2 lasta, eikä minulla silti ole tietoakaan puolestakaan mainitsemistasi asioista. Esim, synnyttäminen, voin kommentoida vain alakautta synnyttämiseen, en ole kokenut sektiota. Molemmissa alakautta synnytyksissä on lapsi jäänyt eloon, en siis voi kommentoida mitään jos jonkun lapsi on kuollut synnytyksessä tai ennen sitä tai heti sen jälkeen. Tai ainakaan en voisi kommentoida jos saa kommentoida vasta sitten kun ne asiat on itse omakohtaisesti kokenut...
Teille lapsettomille annan neuvoksi että saa kommentoida kunhan ei väitä että näin tekemällä onnistuu.
Kaikkihan me - myös se kasvatusalan ammattilainen - sanottiin, ettei puututa kasvatus- tai lastenhoito-ongelmiin. Eikä ne lapsettomat ystäväsikään varmaan pahalla tarkoita, ehkei siitäkään pitäisi ottaa nokkiinsa :)
tuo seuraava äiti-ihminen kylläkin mesoaa, huomaatko eron?
Ai että vielä kysyt, kuinka vauva-palstalle eksyi äiti.....?
lapseton 25v