Lapsi Steinerkouluun?
Mieheni haluaisi lapsemme Steinerkouluun. Mitä hyviä / huonoja puolia ko. koulusa on?
Kommentit (60)
Se, että tekstissä ei ole tyhjää riviä jokaisen kappaleen välissä, ei tee kappalejakoa huonoksi. Tekstissä kappaleet päättyivät omalle rivilleen ja uusi alkoi seuraavalta riviltä.
Nyt osui kyllä omaan nilkkaan.
T: Ei steinerlainen
Itse en laittaisi tuohon opinahjoon.
Hyvät puolet:
+ kokonaisvaltainen ihmiskäsitys (esim. oppiminen on pienelle lapselle kokemuksen kautta tapahtuvaa ja tätä pyritään hyödyntämään opetuksessa). Tähän siis liittyy kirjattomuuskin, ensimmäisinä vuosina vaikkapa Kalevalan opiskelu toteutettiin tarinoilla, piirtämisellä, näytelmällä ja parilla vierailulla. Tietoaines kirjoitettiin itse vihkoihin, jolloin se jää muistiin. Samalla tyylillä on opiskeltu Raamattua, paikallishistoriaa, biologiaa jne. Lapset eivät käytä oppikirjoja, mutta lukevat varsin paljon romaaneja ja lainaavat kirjastosta tietokirjoja esitelmiin, pääpointti on siis kannustamisessa itsenäiseen tiedonhakuun. Myytti siitä, ettei Steinerissa tyyliin oppisi edes lukemaan, on ihan väärä. Oma 10-vuotiaani lukee noin 500-1000 sivua viikossa.
+ opettajat ovat tosi paneutuneita, kaikki koulun opettajat esim. puuttuvat käytävillä, tuntevat toistenkin luokkien lapset nimiltä, tervehtivät aikuisia.
+ luokkayhteisö on sama kirjoituksiin asti, tosi lämpimät suhteet lasten ja perheiden välillä. Lisäksi yhteinen varainhankinta lähentää perheitä.
+ kiusaamiseen puututtu nopeasti, koska kaikki tuntevat
+ luokassa vaaditaan rauhoittumista kaikilta. Eli lapset opetetaan jo ekalta olemaan tarvittaessa hiljaa, parijonossa, odottamaan vuoroa. Kuulostaa tosi vanhanaikaiselta, mutta luokkahuone, jossa on hiljaista, on jotain ihanaa sen jälkeen, kun olen itse tehnyt sijaisuuksia peruskoulun puolella!
Huonot puolet:
- antroposofinen filosofia vaikuttaa opettajien "logiikan" takana, ja jos ei itse ymmärrä tai hyväksy sitä, voi olla joskus hankala käsittää, miksi opettajat tekevät asiat eri tavalla kuin peruskoulussa
- pienet piirit eli jos välit tulehtuvat..
- Varainhankintaan on osallistuttava peruskoulua enemmän. Lapset tekevät koulun puitteissa useita opintomatkoja ulkomaille, ja rahoitus tulee vanhempien hankkimista myyjäis yms tuottoista.
- opettajan suuri valta. Eli jos opettajaksi sattuu joku ääristeineristi, jolla on vielä huonot opetustaidot tai huono pätevyys, koulu on ihan yhtä tyhjän kanssa. Omat lapset ovat ns. hyvässä Steinerissa, jossa opetuksen laatuun satsataan koko ajan. Tulee plussat sekä tiedollisesta että kokemuksellisesta opetuksesta. Kaikkialla ei ehkä ole näin eli suosittelen kriittisyyttä ja tulevaan opettajaan tutustumista.
- Osa Steinereista on toiminut kaikkien erilaisten vapaakasvatettujen häirikköjen oppilaitoksena, ja meno on voinut olla ihan kauheaa. Ehkä tämä on myyttikin, en tiedä. Meidän koulusta erityistarpeinen lapsi lähti aika nopeasti pois, kun koulun kanta on se, että kaikkien tulee pystyä käyttäytymään. Mutta ehkä asiaa kannattaa kysellä myös, kun koulussa käy tutustumassa.
Tätähän kukaan ei täällä usko, koska av.lla on aina ollut tarkoitus vain mollata kyseistä koulua.
Mutta niitä hyviä puolia nyt kumminkin. Ensimmäinen hyvä puoli on se että opettajat ovat vaativia.
Meidän koulussa on kirjoja matikassa ja kielissä, ainakin yläluokkalaisilla.
Kauneus, ympäristön viihtyvyys, vanhempien tiiviit suhteet opettajiin. Musiikki, lorut, kehonhallinta yhdistettynä oppimiseen.
ko. koulumuoto perustettu aikanaan lapsille jotka eivät pärjää normaalikoulussa.. En tiedä mutta olen kuullut (toki voi olla puheitakin) et lapset jotka ovat vaihtaneet yläasteella tavalliseen kouluun eivät ole siellä pärjänneet. Itselläni on kaksi ystävää jotka ovat aikanaan käyneet Steinerin ja eivät ole mitään ruudinkeksijöitä. Itse en laittaisi mutta kukin taplaa tyylillään.
Tämä nyt ihan ensiksi tiedoksi. Olen käynyt itse Steiner-koulun. Näillä näkymin oma lapseni on menossa tavalliseen lähikouluun, koska emme pysty kuljettamaan häntä toiselle puolen kaupunkia. Ei ole niin tärkeä, että muuttaisimme sen takia.
Hyviä puolia on runsaasti, mutta on myös kritiikin aihetta. Huonoista puolista suurin oli omana aikanani matemaattis-luonnontieteellisten aineiden ala-arvoinen taso. Vastaavasti taas saimme erittäin hyvän pohjan kielille ja humanistisille aineille. Niitä on upotettu koulun pedagogiikkaan sinne sun tänne. Aivan omaa luokkaansa, hyvää ja laadukasta oli myös tietty taideaineiden opetus. Selitys lienee, että kouluun hakeutuu helpommin hyviä humanististen aineiden opettajia.
Mielestäni iso plussa oli, että vaikka olimme ihan tavallisia lapsia, niin saime koko kouluajan selitellä milloin kenellekin omituista kouluamme ja oikoa mitä kummempia ennakkoluuloja (esim. eräs silloinen muistaakseni keskustan kansanedustaja esitti julkisuudessa, että koulu edesauttaa pilvenpolton ja homoseksuaalisuuden leviämistä maassamme!). Olen siksi näin aikuisena aika suvaitsevainen ja ymmärrän, että omat ennakkoluuloni muita kohtaan voivat olla yhtä perusteettomia.
Lisäksi koulu on aika kansainvälinen, koska Steiner-kouluja on tosi monissa maissa ja opettajat ja oppilaat oppivat tuntemaan toisiaan. Ja ehkä myös hieman elitistinen, koska aika hyvistä taustoistahan monet perheistä ovat, jos edes ovat moisesta koulusta kuulleet ja jaksaneet sen vaivan lastensa koulun eteen nähdä, että osaavat tehdä tuollaisen valinnan.
Osa opettajista oli todella melko hörhöjä, mutta ainakaan minulle ei jäänyt siitä mitään traumoja. Kaunis ihmiskäsityshän heillä on, vaikken itse niihin juttuihin tipan tippaa usko.
Sellaiseen opinahjoon, jossa kasvatetaan noin lähdekritiikittömiä ihmisiä en lapsiani laittaisi.
Meidän 3 lasta Steikussa. Vanhin kävi lukioiden infoissa, mutta päätti jatkaa steikussa, koska niin "ihana paikka". Keskiarvo 9,8.
Toki riippuu koulusta. Puhun nyt Helsingin Rudolf Steiner-koulusta.
http://rudolfsteinerkoulu.fi/
koulu on peruja 1900-luvun alussa Euroopassa levinneistä teosofisista liikkeistä ja pohjaa yhteen tällaiseen liikkeeseen, jota kutsutaan antroposofiaksi. Steiner-koulun pedagogiikka pohjautuu siis antroposofiseen ihmiskäsitykseen. Liike on melko kansainvälinen, noita kouluja on Euroopan lisäksi ainakin Jenkeissä, Australiassa, Venäjällä, Japanissa jne. Eri maissa tietty hieman eri painotuksin. Uskoisin, että osassa tuo antroposofinen liike vaikuttaa vahvemmin, osassa on vähemmän vahvasti, mutten kyllä tiedä.
ko. koulumuoto perustettu aikanaan lapsille jotka eivät pärjää normaalikoulussa.. En tiedä mutta olen kuullut (toki voi olla puheitakin) et lapset jotka ovat vaihtaneet yläasteella tavalliseen kouluun eivät ole siellä pärjänneet. Itselläni on kaksi ystävää jotka ovat aikanaan käyneet Steinerin ja eivät ole mitään ruudinkeksijöitä. Itse en laittaisi mutta kukin taplaa tyylillään.
Miehen työkavereiden lapsista on kaksi Steinerkoulussa. Asumme pk-seudulla ja miehelläni on pelko, että peruskoulu kiusaamisineen ja isoine luokkakokoineen tappaa luovuuden lapsesta.
Itse olen hieman epäileväinen. Lähikouluna Ylästön koulu, joka lienee ihan hyvä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2010 klo 10:04"]
Mieheni haluaisi lapsemme Steinerkouluun.
[/quote]
Miksi...
Hyvä puoli: lapsella ei paljon läksyjä ja kiltit opettajat.
Huono puoli: lapsestani tuli irokeesipäinen punkkari ja sisäilmaongelmat
Nosiis joo oon steiner koulusssa. Me saadaan vitun vähän läksyj ja meil on kiltit opettajat. Meil on siel nätti sisätila ja ulkotila. Ainoo ongelma on että koko pytinki on homeessa. Mua ei tääl kiusata, ja kaikkee kivaa aktiviteettii mitö ei muis kouluis oo nii tääl on. Kaikki ruoka on terveellistä luomuruokaa joka maistuu paskalta.
T: 7B hesan steiner
Varautukaa myös pieneen kiusoitteluun naapurin tavislasten taholta. Koska Steinerissa ei panosteta lukemisen oppimiseen, voi olla vähän vaikea lasten ymmärtää miksi tokaluokkalainen ei osaa vielä lukea.
Aloittajalle:
Steinerkoulussa on mahdollisuus kasvaa omaksi itsekseen ilman valtavaa menestymis- ja suorituspainetta. Tämä antaa tilaa psyykkiselle kasvulle. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö lapsi yksilönä haluaisi myös kilpailla toisten kanssa, mutta steinerkoulussa yhteisö ei siihen yllytä ja painosta. Mielestäni steinerkoulussa on stressivapaampi mahdollisuus kasvaa ja kehittyä lapsena ja nuorena ajattelevaksi ja myös kyseenalaistavaksi ihmiseksi. Koulun lähiaikuiset tulevat tutuiksi ja se luo turvallisuutta.
Koululaitoksemme on menestynyt Pisa:ssa muutama vuosi sitten, mutta kouluviihtyvyys oli Suomessa heikkoa.
Tietysti kaikkien koulumuotojen ja luokkien välillä on monia tekijöitä, mitkä vaikuttavat koululaisen viihtyvyyteen ja onnistumisen tunteeseen, mutta jos haluat hiukan varmistaa sitä, ettei lapsesi ole kyyninen suorittaja tai alisuoriutuja jo ala-asteella, suosittelen steinerkoulua. Siinä on mahdollisuus.
"Varautukaa myös pieneen kiusoitteluun naapurin tavislasten taholta. Koska Steinerissa ei panosteta lukemisen oppimiseen, voi olla vähän vaikea lasten ymmärtää miksi tokaluokkalainen ei osaa vielä lukea."
- Steiner -koulun käyneenä minua kyllä enemmän kiusasivat typerillä ennakkoluuloillaan jotkut vanhemmat, kuin "tavis"-koulussa käyneet kaverit. - Ikäänkuin sitä olisi osannut antaa kovinkin seikkaperäsien selvityksen siitä, miksi sitä olin "päätynyt" Steiner-kouluun enkä "tavis" kouluun...
Itse olen käynyt normikoulut pikkukylässä ja en tiennytkään mistään steinereista ennen kuin muutin nykyiselle isommalle paikkakunnalle. Täällä mm. harrastusten/ työn kautta tutustuin steiner-koulun käyneisiin. Varsinaisesti en siis koulun hyviä tai huonoja puolia pysty kertomaan, ainoastaan omia kokemuksia steinereista.
Mukavia ihmisiä jotka tulivat hyvin lasten kanssa toimeen, mutta ihan järkyttävän tyhmiä! Monesti meinasi leuka valahtaa lattiaan, kun kyselivät mitä yksinkertaisimpia itsestäänselviä asioita, mitkä jo alakoulussa opetetaan. Pidin itseäni aina ennen todella huonona matematiikassa, mutta en sen jälkeen kun tutustuin steiner-koulun käyneisiin. Englantia eivät osanneet yhtään. Ja todellakin ne jotka siirtyi steinerista normilukioon / ammattikouluun niin olivat ihan hukassa ja jäljessä kaikissa reaaliaineissa.
Sillä pelkällä luovuudella ja taiteellisuudella, kun ei kauhean pitkälle pötki ellei ala joksikin taiteilijaksi. Niille vaan ei ihan kauheasti töitä ole tarjolla eikä tarvita määräänsä enempää.
Suhmu osoittaa täällä viisautensa yleistämällä. Onneksi kävit peruskoulun pikkukylällä.
Akateeminen äiti kirjoitti:
Suhmu osoittaa täällä viisautensa yleistämällä. Onneksi kävit peruskoulun pikkukylällä.
Onneksi perustan yleistykseni moneen eri ikäluokista olevaan henkilöön joita olen päässyt seuraamaan läheltä usean vuoden ajan enkä anna steineriuden sumentaa arviointiani. :D
Kuten sanoin, uskomattoman mukavia ja hyviä ihmisiä. Jos nuo kaikki tuntemani olisivat tai alkaisivat vaikka lastentarhanopettajiksi tai sijaisvanhemmiksi niin ei koskaan jouduttaisi lukemaan mistään sijoitus- tai tarhapahoinpitelyistä. Tunneäly hyvä, muu äly ei niinkään.
muoks. Pikkukylällä kasvaminen tässä kohtaa oli hyvä asia, kuten sanoin en ollut koskaan varsinaisesti kuullut steiner-kouluista eikä kylillä sellaisista puhuttu joten en heti suoriltani ajatellut, näistä ihmisistä mitään "Jaa te ootte niitä jotka leikkii vaan kivillä ja käpylehmillä? Ootko sää sellanen flegmaattinen vai koleriinen?" tms. tyhmää.
Miten sitten ne steineriläiset, jotka ovat erittäin hyvin menestyneet sekä steinerissä että lukiossa että yliopistossa että työelämässä kuten minun sisarukseni?