Lihava nainen kysyi lihavilta lapsiltaan kaupassa:
"Syöttrkö mansikat vaniljakastikkeen vai vaahterasiirapin kanssa?"Miksi pitää opettaa lapsilleen kaikki paskat epäterveelliset tavat, joita toi lihava äiti itse harjoittaa??!
Kommentit (103)
tosi on että tällä palstalla juttu paisuu vähän liian suureksi eli lihavat syövät ainas ipsejä ym paskaa.Eihän se välttämättä näin ole.Kuitenkin olen samaa mieltä siitä,että lapselle pitäisi opettaa ne terveelliset elämäntavat ja itse syödä vaikka salassa sitä makeaa kun lapsi ei näkemässä jos ei kerran itse pääse eroon siitä tai halua.
Mun lihavat kaverini syövät paljon ja monesti ruoan laatu on heikko. Syödään paljon makeaa, makkaroita, joskus sipsejä, leivän sijasta karjalanpiirakoita. Tämän lisäksi liikunnan määrä on vähäistä. Ihmettelen suuresti, jos joku lihava syö pelkkää porkkanaa, eikä siitä huolimatta laihdu.
itse olen ylipainoinen äiti mutta lapseni on normaali tai hoikka. no ihan miten vaan mutta meidän lapsi rupesi tajuamaan vasta herkkujen perään kun aloitti tarhan!!! eli onkos sitten niin et tarha on syynä siihen että opetti herkkujen perään??? en ole edes koskaan ajatellut et joku laittaa siirappia mansikoille hyi helvetti meinaa oksennus lentää =/
siis todella lihava. Välillä laihdun kymmenenkin kiloa ja kaikki tulee aina takaisin. Mieheni ja poikani ovat hoikkia. Itse syön epäterveellisesti joka ilta kun poika on mennyt nukkumaan. Koskaan en lapselleni halua tällaista ja sen vuoksi syödäänkin monipuolisesti ja terveellisesti. Mutta jos törmäät perheeseeni kaupassa, katsot varmasti kauhuissasi miten aion syöttää lapselle krakkia ja sipsiä ja jäätelöä, mutta kun ne ovatkin minulle ja miehelleni, lapsi ei edes niistä välitä... itseni kanssa on kamala olla, kaikkea olen yrittänyt ja aina tulee takapakkia. Luuseri mikä luuseri ja täysin varmaa on etten halua samanlaista ylipainohelvettiä lapselleni kuin itselläni on. itsekkin olin lapsena hoikka kuin mikä mutta sitten tapahtui kaikenlaista...
ohis
Kärry oli täynnä hot dogeja, valmispitsoja, lihapiirakkaa, makkaraa, nakkeja, jäätelöä, karkkia, sipsiä, munkkia, pakastealtaan pyttiksiä, ranskanperunoita yms.
Mulle tuli nälkä.
vaikka voissa paistaisi.
TheMies
hyvin sanottu tämä!
Kiva olla teini-ikäisenä läski ja huonokuntoinen vailla omaa mahdollisuutta valita terve ja normaalipainoinen kroppa vain, koska äiti halusi lapsestaan herkuttelukaverin!
Mutta jos törmäät perheeseeni kaupassa, katsot varmasti kauhuissasi miten aion syöttää lapselle krakkia ja sipsiä ja jäätelöä, mutta kun ne ovatkin minulle ja miehelleni, lapsi ei edes niistä välitä...
kaupassa. Eihän niistä voi päätellä mitään, ruuat saattaa olla vaikka jonnekin isomman porukan juhliin tai ihan minne vaan, en mä mieti että kuka ne lopulta syö.
Se on vaan niin kurjaa katsottavaa että jo valmiiksi lihavalle lapselle oikein tuputetaan jotain epäterveellistä. Noihin kiinnittää huomiota vaikka ravintolassa, ei vaan voi mitään. sori.
Kyllä se nyt vaan niin on, että LASTEN asioita saa ja pitääkin vähän kytätä! - Miten suhtautuisitte äitiin, joka polttaa tupakkaa ja puhaltaa savut suoraan lastensa naamalle? Varmasti paheksuisitte!
Jos LAPSI (siis terve lapsi, jolla ei ole mitään aineenvaihduntahäiriötä tai muuta asiaa selittävää sairautta/fyysistä taipumusta) on lihava, se on aina vanhemman vika! Ihan sama minulle, jos joku haluaa ylensyödä itsensä sairaaksi, mutta aikuiset ovat vastuussa lastensa TERVEISTÄ elintavoista, kaikin puolin - myös ja etenkin ruokailutottumusten suhteen. Minun nenääni ei kaiva, jos tämä läski äiti itse mättää kermavaahtoa ja siirappia 24/7, mutta se kyllä pistää vihaksi, että opetetaan epäterveitä elintapoja lapsille, lihotetaan heidät ja pilataan heidän terveytensä jo lähtökohtaisesti. Lapset kun eivät voi - tai ainakaan heidän ei pitäisi voida - itse valita syömisiään ja muita elintapojaan...eivätkä näin ollen myöskään painoindeksiään.
Kiva olla teini-ikäisenä läski ja huonokuntoinen vailla omaa mahdollisuutta valita terve ja normaalipainoinen kroppa vain, koska äiti halusi lapsestaan herkuttelukaverin! - Minusta lasten ylensyöttäminen ja epäterveesti kasvattaminen on verrattavissa fyysiseen pahoinpitelyyn...
Totta kai fiksummin käyttäytyvälle pistää silmään, jos joku toinen käyttäytyy typerämmin.
Kyllä se nyt vaan niin on, että LASTEN asioita saa ja pitääkin vähän kytätä! - Miten suhtautuisitte äitiin, joka polttaa tupakkaa ja puhaltaa savut suoraan lastensa naamalle? Varmasti paheksuisitte!
Jos LAPSI (siis terve lapsi, jolla ei ole mitään aineenvaihduntahäiriötä tai muuta asiaa selittävää sairautta/fyysistä taipumusta) on lihava, se on aina vanhemman vika! Ihan sama minulle, jos joku haluaa ylensyödä itsensä sairaaksi, mutta aikuiset ovat vastuussa lastensa TERVEISTÄ elintavoista, kaikin puolin - myös ja etenkin ruokailutottumusten suhteen. Minun nenääni ei kaiva, jos tämä läski äiti itse mättää kermavaahtoa ja siirappia 24/7, mutta se kyllä pistää vihaksi, että opetetaan epäterveitä elintapoja lapsille, lihotetaan heidät ja pilataan heidän terveytensä jo lähtökohtaisesti. Lapset kun eivät voi - tai ainakaan heidän ei pitäisi voida - itse valita syömisiään ja muita elintapojaan...eivätkä näin ollen myöskään painoindeksiään.
Kiva olla teini-ikäisenä läski ja huonokuntoinen vailla omaa mahdollisuutta valita terve ja normaalipainoinen kroppa vain, koska äiti halusi lapsestaan herkuttelukaverin! - Minusta lasten ylensyöttäminen ja epäterveesti kasvattaminen on verrattavissa fyysiseen pahoinpitelyyn...
Totta kai fiksummin käyttäytyvälle pistää silmään, jos joku toinen käyttäytyy typerämmin.
Joskus vaan sattuu väkisinkin näkemään. Aikaisemmassa asuinpaikassa lähiseudun lihavat perheet sattui aika usein samaan aikaan lähikauppaan, ja kyllä siinä väkisinkin näki millaista sapuskaa kotiin kannettiin. Useimmiten linja oli juurikin tyyliin vaaleaa leipää, makkaraa, nakkeja, ranskalaisia, lihapiirakoita, sokerimehuja/limsaa, sipsejä, leivonnaisia jne, eikä yhtään mitään hedelmiä, kasviksia tai salaatteja ikinä.
Mutta jos törmäät perheeseeni kaupassa, katsot varmasti kauhuissasi miten aion syöttää lapselle krakkia ja sipsiä ja jäätelöä, mutta kun ne ovatkin minulle ja miehelleni, lapsi ei edes niistä välitä...
Joskus vaan sattuu väkisinkin näkemään. Aikaisemmassa asuinpaikassa lähiseudun lihavat perheet sattui aika usein samaan aikaan lähikauppaan, ja kyllä siinä väkisinkin näki millaista sapuskaa kotiin kannettiin. Useimmiten linja oli juurikin tyyliin vaaleaa leipää, makkaraa, nakkeja, ranskalaisia, lihapiirakoita, sokerimehuja/limsaa, sipsejä, leivonnaisia jne, eikä yhtään mitään hedelmiä, kasviksia tai salaatteja ikinä.
Mun miehen vanhemmat olivat aikanaan paljon töissä ja mies yksin kotona, poissaoloa paikattiin ostamalla kaikkea kivaa ja äiti leipoi kaiket illat ja viikonloput herkkuja.
Mies on todella ylipainoinen ollut n. 12-vuotiaana ja muistona tuolta ajalta on lihomisarvet käsivarsissa ja reisissä. Ei tuollaisella 10-12-vuotiaalla ole vielä kanttia tai edes itsekuria kieltäytyä jatkuvasti eteen kannetuista herkuista.
Omille muutettuuan mies viimein laihtui mutta kovan työn ja tuskan takana se on ollut.
Jotain cheerios-muroja tai vastaavia kaloripommeja kun vetää kulhokaupalla sekä aamulla että illalla niin jo se saa aika myöden ylipainoiseksi, vaikkei muita herkkuja ylenmäärin olisikaan.
Enpä muista koskaan nähneeni ylipainoisten syövän esim. hotelliaamiaisella puuroa...
kouluikäisiä todella isokokoisia lapsia jotka käy ostamassa 1,5litran limsaa, sipsipussin, vanukkaita, valmis pitsoja yms.
Säälittää ne lapset ja ärsyttää vanhemmat jotka päästää lapset sellaiseen kuntoon.
Ja kyllä sen väkisinkin näkee ostoksista perheen ruumiinrakenteen. Se on just sitä einestä, makkaraa, sipsiä, limua, pillimehuja, vanukkaita, lihapiirakoita, pakasteranskiksia, kalapuikkoja, perunasalaattia yms. sotkuja. Perusruokaa ei juurikaan. Kyllähän muutkin niitä ostaa mutta joillain koko satsi on tota tavaraa ja sitten just joku porkkanapussi tai omenoita lisäksi. Niin ja tupakkaa ja kaljaa...
Toisetkin ihmiset ostavat em. tuotteita mutta pääosa ostoksista on kuitenkin perunaa, lihaa, kasviksia ja leipää jos ymmärrätte eron. Onhan se selvä että jos on lihava niin syö yli tarpeen kaloreita. Noista valmisruuista ja muista herkuista kertyy tosi paljon kaloreita. Sääliksi käy lapsia jotka tottuvat tuollaiseen ruokavalioon. Sitten isompana voi toki muuttaa mutta kyllä jo ekaluokalla kiusataan pullukoita ja itsetunto on huono sellaisilla. Vanhemmat tekevät kyllä karhunpalveluksen syöttäessään lapsensa lihaviksi.
Itse ollut kuin kukkakeppi lapsena ja nuorena. Miehen iässä ollut aivan normaalirakenteinen riippumatta siitä, mitä vetää napaansa työpäivän aikana ja sen jälkeen (herkkumuffinssit ja suklaalevyt, mehut ja iltapäiväpatukat). Nyt nelikymppisenä alkaa näkymään ja kertymään kiloja, mutta ei vieläkään tajua, että tuota herkkujen syöntiä pitäisi rajoittaa. Kaupasta tuo myös kaikenmoista einestä itselleen, vaikka laitan ruokaa joka päivä.
Valitettavasti tuo herkkuperseys näkyy myös lapsessamme, on vaatimassa joka ruoan jälkeen jälkiruokaa ja makeaa (no ei sentään aamiaisen jälkeen). En tietenkään anna, mutta hirmuinen himo näyttää olevan, vaikka kunnon ravitsevaa ruokaa laitan ja säännöllisesti. Lapsi syö kyllä onneksi myös vihanneksia ja salaattia. On myös vielä laiha suorastaan, joten sinänsä ei ole akuuttia hätää, mutta kauhulla kuuntelen tuota makeanhimoa...
En ole lihava enkä laiha vaan mielestäni ihan normaalipainoinen oikein lihavan rinnalla jopa laiha. Lapsemme on hiukan pullukka ollut pienestä pitäen tullut lahjottua herkuilla.
Ostimme kaupasta tänään: omenoita, kurkkua, rypäleitä, jogurttia (norm.rasvaista) .. näyttiköhän terveelliseltä? Olen alkanut miettiä, miltä ostoksemme näyttää ettei kukaan vaan huomaa, että joskus syödään herkkuja.
ja nyrpistelee nenäänsä, kun vetää marjoja, esim. mansikoita ihan naturellina ja narisee, "että kyllä nämä ovat niin happamia - sokeria kaipaavat". Lapatkoon kotonaan sokeria niin paljon kun sielu sietää, mutta voisi lopettaa irvistelynsä lasten läsnäollessa - he kun vetävät marjansa aivan tyytyväisenä ilman sokeria, eivätkä pysty syömään esim. maustettuja jogurtteja, koska ovat niin makeita. Niitä äitini yrittää aina tyrkyttää, kun lapset ovat hänellä kylässä ja toitottaa, että "Jacky Makupala oli äidinkin herkkua lapsena". Onneksi ei kuitenkaan niin suurta herkkua, ettei minusta tullut lihavaa. Eikä tule minunkaan lapsistani, niin kauan kuin minä pystyn asiaan vaikuttamaan.
kaveri joka kyllä syö banaaneja ja omenoita yms, mutta tunkee kaikki tehosekoittimeen ja syö ne pirtelönä... Painoa on sitten jotain 95kg ja pituutta hyvä jos 163cm...