Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen tulossa: mitä kaikkea meidän pitää hankkia

Vierailija
27.07.2010 |

Esikoinen siis tulossa. Mitä kaikkea meidän pitää hankkia? Siis lapselle, lapsen huoneeseen, kotiin muuten?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään kans viikolla 8 ja tällaiset ketjut kiinnsotavat!

Vierailija
42/49 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin täällä yksi ex-suurkuluttaja! Yksi lapsista oksensi kaaressa ekan vuoden jolloin rättejä sai olla hirveästi. Seuraava sitten ei oksennellut juur lainkaan ja niinpä minä sitten ihmettelin suuren rättivarastoni kanssa että voiko olla totta ettei tartte pelätä jatkuva oksentelua;)

harsoja koururuokalapun alla vaatteita suojaamassa ruokatahroilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(sori, en lukenut koko ketjua läpi, voi tulla toistoa) vaunujen, sängyn, turvakaukalon ja sitterin lisäksi on hyvä olla useampia lakanoita ja tyynyliinoja, yhdessä yössä voi mennä pyykkiin vaikka muutama. Yöpukuja saa olla reilusti samasta syystä ja ne on sellaisia, joita ainakaan meille ei kukaan vauvaa katsomaan tullut tuonut. (Kaikki ei pue vauvaa yöksi eri vaatteisiin, mutta mielestäni kannattaa heti alkuun totuttaa lapsi siihen, että illalla vaihdetaan päälle yökkäri ja aamulla päivävaatteet, tuo heti tiettyä rytmiä päivään.) Kietaisubodyt on mainioita, esim. Lindex myy ihania pieniä kietaisubodeja ja niitä isäkin tykkää pukea, kun on niin paljon helpompia kuin pään yli vedettävät. Sideharsoliinoja meillä kuluu ihan hurjasti. Käytän niitä röyhtäyttäessä, leuan alla kun annan maitoa pullosta, lämpimällä säällä peittoina, vaunussa valon suojana, hoitotasolla pehmeän alustan päällä, toisinaan myös peppupyyhkeenä ja kun pari on aina mukana hoitolaukussa, löytyy niille milloin mitäkin käyttöä. Ja kuten joku muukin kirjoitti, t-paidat ja farkut melkeinpä jää käyttämättä, bodeja ja pehmoisia housuja kannattaa ostaa ja tarkistaa, että vyötärökuminauhaa ei ole ommeltu kiinni, vaan sen saa helposti pois, useimmiten ne kiristää hoikkaakin vauvaa. Onnea odotukseen!!!

Vierailija
44/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huuto.netistä tai muuten käytettynä. Turha ostaa uutena, kun hyvää tavaraa on kirppikset ja netti pullollaan. Säästyy rahaa ja luontoa.

Onnea odotukseen!

Vierailija
45/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kohdalla hankittavaa on paljon eikä niitä kaikkia löydä saman kaupan samasta hyllystä ainakaan jos haluaa vertailla tuotteita. Keskenmenoa pelkäävät voivat jättää kommentinsa itselleen ja mennä pelkäämään vaikka suojatiellä auton alle jäämistä! AP, meilläkin oli KAIKKI valmiina jos joskus rv:lla 20, nyt mennään viikolla 31 ja olen laitellut lastenhuonetta, pessyt kestovaippoja ja vaatteita jne. On ollut mukavaa tehdä rauhassa, nyt on hyvin rauhallinen mieli kun tietää että jos vauva jostain syystä päättää tulla etuajassa, senkun tulee, täällä on kaikki valmiina. Tietysti puolivalmis lastenhuone on isku palleaan jos menee kesken, mutta jokainen tavallaan, itse tykkään pitää positiivista mieltä yllä. Ja kun asiat on valmiina, saa sitten mammalomalla oikeasti lomailla, levätä ja kerätä virtaa. Sääli niitä jotka jättävät paljon järjestämistä viimetinkaan. Onnea odotukseen!!

Vierailija
46/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä tarpeellisia:

- sänky (taikauskoisena en ostais ennenkun raskaus on pitkällä), jos haluatte jotain hankkia etukäteen niin tätä nyt varmasti jossain vaiheessa tarvitaan. Itse halusin sen myös sen takia, että pientä kämppäämme joutui vähän järjestelemään uusiksi vauvaa varten, ja sängynhankinta selkeytti vähän tulevaa tilankäyttöä.

- amme, ei tietenkään viikolla 7, mutta mun mielestä kuitenkin tarpeellinen. Kyllä me on molemmat lapset kylvetetty ammeessa, eikä lavuaarissa. Mutta kukin tavallaan. Amme vieläkin ahkerassa käytössä pihaleikeissä.

- Siteitä sinulle, sairaalastakin voi sitten napata

- Löysiä mukavia vaatteita sinulle! Vauvan koosta ei vielä tiedä, ja me ainakin saatiin äitiyspakkauksesta ja lahjaksi niin paljon vaatteita ettei itse tarvinnut ostaa mitään.

- Jos kuitenkin hankitte vaatteita, mun suosikki oli kans bodyt ja sukkahousut. Yöllä mukava unihaalari tai unipussi. Bodya en pukenut (lisäksi) yöksi, kyllä ois meijän lapset hikoillu!

- Kaukalo ja vaunut, jotta pääsette edes sairaalasta kotiin. Niitä tarvitaan kuitenkin molempia (mikäli teillä on auto) alusta asti, ettekä rupea pienen vauvan kanssa juoksemaan mitään isoja hankintoja jotka vaativat tuotevertailuja.

Turhakkeita:

- hoitopöytä (esikoisella käytettiin, kuopuksella ei. Onhan se ihan jees, mutta ei todellakaan välttämätön. Vaipat vaihtuu sängyllä tai lattialla tai sohvalla. Hoitoalusta vaikka pesukoneen päälle on ihan hyvä olla.)

- liivinsuojat/imetysliivit/rintapumppu: et voi tietää, mikä on imetystilanne, tuleeko maitoa jne. Et myöskään tiedä rintavarustuksesi kokoa siinä vaiheessa ;) Lähetä mies hakemaan liivinsuojia sitten jos niitä tarvitset. Liivit voit lähteä ostamaan itse, tietysti vaikka yhdet voi olla varmuuden vuoksi olemassa.

- niistäjät, kaikenmaailman ihmevoiteet jne. Äitiyspakkauksessa on perusvoide, näytteitä saat sairaalasta ja postissa mainosten mukana kun vauva on syntynyt. Loput hankit tarpeen mukaan. Kuten harsotkin.

- Ite en ole koskaan käyttänyt kantoliinaa/ergoreppua. Ilmankin pärjää. Nää on ihan tyyppikysymyksiä, ei ollenkaan mitään "pakko olla".

Ymmärrän kyllä shoppailuvietin, alkuraskaus on sellaista pitkäveteistä odottelua, ja aika matelee hitaasti. Itse suunnittelin sisustusta vaikkei ollut talokaan vielä hankittuna. Tottakai tekee mieli hankkia jotain konkreettista joka muistuttaa siitä että teille on tulossa vauva. Älä välitä palstan idiooteista, niitä on joka keskustelussa..

Onnea odotukseen!

Vierailija
47/49 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausviikkoja 7... voi apua. Mee nyt äkkiä ostamaan vaunut ja kasa harsoja, että ehdit ennenkuin tulee keskenmeno!

täytyy olla ihimisellä itsensä kanssa tosi pahaolla kun laukoo tälläsiä kommentteja.

AP:lle onnellista odotusta :)

Vierailija
48/49 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia saamiasi vastauksia mutta aikasta hyviä vinkkejä olit saanut. Mun mielestä todella hyvä pohtia jo raskausaikana noita tavarajuttuja. Eri perheet kokee eri tavarat ja varusteet tarpeellisiksi ja sen vuoksi on hyvä kuulla monenlaisia kokemuksia. Musta ei kannata ihan kaiken suhteen ajatella et hankkii sitten kun lapsi syntyy. On silloin parempaakin tekemistä kun juoksennella kaupoissa kun vauva on jo syntynyt. Lisäksi ainakin itse ostan mieluummin käytettyä niin sopivaa ei helposti löydykään heti samantien. Eikä uuttakaan tavaraa sitä paitsi jos niitä tilaa esim. nettikaupoista saa aina ihan samantien. Jos taloudellinen tilanne on kohtuullinen niin mielestäni mieluummin jotakin turhaakin käytettynä erityisesti ja pistää sitten itse kiertoon kun toteaa ettei tarvitsekaan. Meillä oli paljon kaikkea vauvalle ja ensimmäisinä viikkoina hankittiin paljon tavaraa ja suurin osa tavaroista on meidän 14 kuukautiselle hankittu tai saatu käytettynä

Mun listaa siis (näitä meillä tarvittiin ja monia edelleen, myös muutama juttu joita meillä ei ole mutta seuraavalle hankkisin):

Kantoliina (kannattaa opetella sidontoja jo etukäteen, musta ehdottomasti pitkä liina mutta tämä on toki makuasia)

Manduca-reppu (aivan yliveto edelleen, nyt käytetään enemmän kuin vaunuja)

Kantotakki (Tätä meillä ei ole mutta mietin yhä hankkisinko, olisi ollut aivan todella paljon käyttöä)

Vaunut (meillä halvat käytetyt mutta tukevat, tilavat, hyvät renkaat, hyvin tavarankuljetustilaa koska ollaan autottomia mielestäni mieluummin hyvät vaunut käytettynä kuin halvat uusina.)

Turvakaukalo (autotonkin tarvii, meillä on itseasiassa mummoloissa omat, eli 3 saatu käytettynä, ei pystyttäisi junareissuilla rehata mukana kaukaloita)

(kesto)Liivinsuojia (bambuiset ovat ihania)

hyviä imetysrintsikoita

Silkkivaippa rinnanpäiden hoitoon

lansinoh voidetta rinnanpäille (pelastus ja ihana tuote)

Imetyspaidat ovat luksusta, joita mulla ei alkuun ollut mutta tosi onnellinen olen kun niitä älysin hankkia kun imetys edelleen jatkuu, löytyy hyvin myös käytettyinä esim huutiksesta.

Rintapumppu oli meillä alkuun superhyödyllinen, luultavasti ilman sitä ei imetys olisi onnistunut.

Tuttipullot (en tajunnut että näitä tarvii ja ideaalitapauksessa ei toki tarvikaan, mutta me saatiin määräys alkuun antaa maitoa myös pullosta niinpä sitä rintamaitoa sitten pumpattiin ja annettiin pullosta ja pulloja oli hyvä olla paljon kun se sterilointi on aika hommaa, varalle ostettiin korviketta joka onneksi jäi käyttämättä).

Kestovaippoja (jos haluaa käyttää kannattaa etukäteen tutustua niin on helpompaa, me on lähes täyskestoiltu alusta asti ja se on ollut helppoa koska hankin suurimman osan oleellisesta tiedosta jo ennen vauvan syntymää)

Kestoja jos aikoo käyttää tai muutenkin kenties hankkisin myös hyvän kuljetuspussin likavaipoille, hyvän kestovaipanvaihtoalustan (mulla oli vaunujen hoitolaukussa irrotettava tällainen ja oli hyvä)

Harsoja (Tarvii ja voi käyttää vaikka mihin juttuihin)

Vauvan makuupussi, todella hyvä esim vauvan maassa lököttelyyn

Weledan sinkkivoide (aivan ehdoton vauvan pepulle jos jotakin punoitusta tms, meillä ei ole tarvittu mitään muuta)

Pesulappuja

vanupuikkoja

Ruokaöljyä vauvan hieromista varten (vauvahierontakurssin vetäjän suositus nimenomaan kylmäpuristettu ruokaöljy ei mitään vauvahieronta-ainetta, eli samaa mitä itekin voi sitten syödä).

Vauvan kynsisakset, harja, lämpömittari, kylpyveden lämpömittari, kylpyamme, kosteusvoide myös varmaan hyvä olla varalla vaikka weleda kyllä käy siihenkin.

Hoitopöytä oli meillä alkuun tarpeen (ilmankin olisi pärjännyt mutta on ollut kyllä kätevä, nyt toimii edelleen vauvan vaatteiden ja vaippojen säilytystilana vaikkei enää siinä vaippoja vaihdetakaan).

Itkuhälyttimet saatiin käytettyinä ja pidin niitä ihan hölmöinä mutta noloa kyllä olivatkin sitten ihan kätevät kun vauva mummolareissuilla nukkui omakotitalon pihalla.

Kehtolaulukirja oli yksi parhaista hankinnoista, lauloin tosi paljon niitä juttuja vauvalle (Meillä Sari Kaasisen kirja, onhan niitä muitakin), monet kirjat on muutenkin ollut meillä tärkeitä sekä itselle että lapselle.

Vaatteista vielä sen verran että kaikilla omat mieltymykset. Mä tykkäsin pienellä kokoterällisistä potkareista, ihan pienellä body, jossa on hihat jotka saa tumpuiksi on kätevä kun vauva raapi meillä eikä tumput tahtoneet pysyä käsissä, villahousuja, kapalovaatetta ja myöhemmin unipussia kannattaa ehdottomasti käyttää mielestäni. Ruskovillan vauvan silkkimyssy on mielestäni todella ihana ja vauvalle rauhoittava. Sellaiset pikkuaikuisvaatteet kuten farkut ja collegepaidat on musta ennen kävelemään lähtemistä pääsääntöisesti ihan tyhmiä ja hankaloita. Meillä lapsi vaikka jo kävelee on edelleen paljon ns. vauvan vaatteissa eli erilaisissa haalareissa kun ovat niin käteviä käyttää. Nyt ne terättömät mallit on jo ihan hyviä kun sukat pysyy jalassa, terällisten käyttöikä pakkaa isommalla jäädä lyhyeksi kun ei oikein voi kasvuvaraa olla enää) mut meillä ei ainakaan ekojen kuukausien aikana tahtonut mitkään pysyä (yhdet hyvät kiristettävät tossut meillä oli ja sellaisiin ehkä kantsii satsata jos terättömiä aikoo paljon käyttää, puolipotkarit, bodyt ja nauhapaidat oli mielestäni näppäriä myös. Vastasyntyneen vaatteet saa olla hiukan väljiä. Ruskovillan villahaalari on musta myös yliveto tuote. Silkkiä, villaa ja bambua kantsii mahdollisuuksien mukaan suosia koska ne on kivoja vauvan iholle mutta meillä ainakin ollut vaatteita laidasta laitaan käytössä. Eri vanhemmilla tosiaan omat suosikit vaatteista joten kannattaa varmaan kokeilla erilaisia juttuja ja sitten todeta mikä teille parhaiten sopii.

Pinnasänky oli meillä lähinnä hyvä tavaroiden säilytystila mutta kyllä lapsi siinä alkuun jotkut päikkärit nukkuikin.

Onnellista odotusta!

Vierailija
49/49 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjolla olevasta tavaramäärästä oikein voi uskoa.

Vaipat ja vaatteet tietysti. Kantoliina on ollut mulle ihan ehdoton. Vaunut ja turvakaukalo ovat myös tarpeen. Sideharsoja on meillä käytetty paljon.

Vauva ei välttämättä tarvitse omaa sänkyä, omasta huoneesta puhumattakaan.

Imetysrekvisiitan hankkimisen jättäisin syntymän jälkeiseen aikaan. Mulle on ollut maidonkerääjästä ja pumpusta hyötyä, mutta ei niitä kaikki tarvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan