Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen tulossa: mitä kaikkea meidän pitää hankkia

Vierailija
27.07.2010 |

Esikoinen siis tulossa. Mitä kaikkea meidän pitää hankkia? Siis lapselle, lapsen huoneeseen, kotiin muuten?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut kysymykselläni, että nyt me miehen kanssa lähdemme heti shoppailemaan. Mutta kun kerran tässä ekaa lasta ollaan toivon mukaan maailmaan saattamassa niin on ihan mielenkiintoista ekaa kertaa päästä kyselemään, että mitähän kaikkea sitä oikeasti pitäisi varautua hankkimaan. Kuulumme niihin kolmekymppisiin aikuisiin, joilla lasten hankinta on kestänyt. Joten mietin vain, että miksi joillain on niin kova tarve tuomita muita..?

Minäkin varmaan kuulun niihin taikauskoisiin, jotka eivät uskalla ostaa vaunuja ennen äitiysloman alkua. Yhden bodyn olen monta vuotta sitten ostanut omaan salaiseen jemmaani ulkomaanmatkalta, mutta muuten en kyllä ole ajatellut vielä ryhtyä mitään vauvanvaatevarastoa hankkimaan ennen kuin raskaus on vahvasti pitkällä.

Mutta on se vaan aika kivaa nyt alkaa miettiä, että mitä sitä oikeasti sitten tarvitaan. Tällä palstalla kuitenkin tuntuu olevan asiantuntevia äitejä, joilla on tosi hyviä vinkkejä. Joista muuten on ainakin meille ollut nyt tosi paljon iloa ja keskustelun aihetta.

Ja kyllä - tiedostamme vallan mainiosti, että tämä sikiö saattaa mennä kesken jo ensi yönä tai ensi viikonloppuna tai ennen sitä elokuun puoliväliä, jolloin pääsemme sinne neuvolaan ensimmäistä kertaa.

Kai silti saa miettiä, että mitähän tulevaisuus tuo tullessaan...

ap

Raskausviikkoja 7... voi apua. Mee nyt äkkiä ostamaan vaunut ja kasa harsoja, että ehdit ennenkuin tulee keskenmeno!

Eikä vasta viikkoa ennen la alkaa miettiä että "tarttis varmaan hommata jotain tarvikkeita" ja rynnätä sitten ekaan lastentarvike liikkeeseen ja ostaa kaikki kerralla kalliilla. Lastentarvikkeissahan on aivan valtavasti hintaeroja, laatueroja ja eri tyylisiä tavaroita.

Vierailija
2/49 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut niille harsoille vauvan kanssa käyttöä, mutta jälkeen päin keksin käyttää niitä kotijuuston valmistuksessa. Harson lävitse saa hyvin valutettua juustomassan.

:-)

niin täällä yksi ex-suurkuluttaja! Yksi lapsista oksensi kaaressa ekan vuoden jolloin rättejä sai olla hirveästi. Seuraava sitten ei oksennellut juur lainkaan ja niinpä minä sitten ihmettelin suuren rättivarastoni kanssa että voiko olla totta ettei tartte pelätä jatkuva oksentelua;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen vinkin antaisin, että osta käytännöllisiä vaatteita. Puuvillaa, pehmeää, kietaisubodeja, potkuhousuja yms..

Itse esikoiselle tuli ostettua paitoja (aina kainalossa pikkuvauvalla), nättejä, mutta vyötäröltä kiristäviä housuja jne.

Nyt odotan toista lasta ja hänelle olen hankkinut kunnon VAUVANvaatteita.

Vierailija
4/49 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aina pakko vastailla noin ilkeesti???

Onnea odotukseen!

Vierailija
5/49 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehellesi, että niitä kannattaa tutkia :-)

Miehet tykkää ja tuntee osallistuvansa

Vierailija
6/49 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä hankittiin esikoiselle valmiiksi turvakaukalo, vaunut, pinnasänky, lakanoita, harsoja, pari pakettia vaippoja, vaatteita (ihan liikaa, vauvan syntymän jälkeen tajuaa vasta millaiset toimii), sitteri, itkuhälytin (kesävauva ja 2-tasoinen rivariasunto), rintapumppu, parit imetysliivit, liivinsuojia, isoja terveyssiteitä, Bepanthenia, perusvoidetta, Lansinoh-rasvaa verillä oleviin rinnanpäihin, tutti, pari purkkia korviketta, tuttipullo...

Ja vauvan ollessa viikon vanha, äippä kävi shoppaamassa poikamaisia vaatteita ja kahdet imetysliivit lisää, maidontuotanto oli melkoista alkuun, aina tuli maito läpi...

Vierailija
7/49 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni jäi käyttämättä myös kaikki t-paidat yms. sillä ovat tosi hankalat pienellä vauvalla, kun rullautuvat ylös. Bodyt parhaimmat. Samaten ylisöpöt minikokoiset farkut yms. joita tuli hankittua "edustustilaisuuksiin" jäivät käyttämättä, sillä niiden kova kangas ja kiristävät vyötärönauhat ja kovat nepit olivat tosi luotaantyöntäviä sitten kun se pehmoinen nyytti oli olemassa. Itse en tykännyt toisaalta myöskään potkuhousuista, siis sellaisista haalarityyppisistä housuista, joissa on ikäänkuin sukat valmiina. Joko ne olivat aina liian isoja, jolloin henkselit valuivat niissä koko ajan tai sitten viikon päästä liian pieniä, jolloin housut jäivät liian lyhyiksi ja kiristivät. Parhaita olivat mun mielestä talvivauvalla pitkähihaiset bodyt ja ihanan pehmeää kangasta olevat, samettimaiset velour-pöksyt ja erilliset sukat.

Vaatteiden koosta: meillä jäi käyttämättä kaikki kokoa 50 olevat vaatteet, kun vauva oli 55cm pitkä syntyessään. Ja kokoa 56 olevat vaatteet menivät päälle ehkä pari viikkoa... eli tositosi paljon vaatteita meni ihan hukkaan. Tuota 50 kokoa ei kannata ostaa kuin pari bodyä ehkä varalle, koska niin moni vauva on isompi jo syntyessään.

Ja meidän liikkuvaiselle vauvalle leikkimatto oli ihan ehdoton hankinta. Oppi kääntymään 2 kk ikäisenä, joten on tosiaan ollut kovassa käytössä, kun siinä tykännyt pöngertää melkein alusta asti.

Harsoista: meillä ne on ihan suurkulutuksessa, sillä käytämme niitä pyllypyyhkeinä, puklurätteinä, vaihtoalustoina reissussa, ruokailurätteinä jne. Erilaiset harsot eri tilanteisiin (värilliset ruokailuun ja tavalliset kakkaharsoiksi esim. jne.)

Sellaisen vinkin antaisin, että osta käytännöllisiä vaatteita. Puuvillaa, pehmeää, kietaisubodeja, potkuhousuja yms.. Itse esikoiselle tuli ostettua paitoja (aina kainalossa pikkuvauvalla), nättejä, mutta vyötäröltä kiristäviä housuja jne. Nyt odotan toista lasta ja hänelle olen hankkinut kunnon VAUVANvaatteita.

Vierailija
8/49 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyväksi havaitut:

- Manduca - kantoreppu Isi ystävällinen käyttää, menee pitkään vasta syntyneestä 20kg asti

- kunnolliset rattaat, joilla pääsee menemään metsässä ja ostarilla

- turvakaukalo,

- ns. sateenvarjo rattaat, jotka meni makuuasentoon; todella hyvät reissun päällä!

- mukavia perusvaatteita tarpeeksi

Turhakkeet:

- kylpyamme (vastasyntynyt pestiin alkuksi lavuaarissa, myöhemmin suihkussa. nyt lapsella on puhallettava allas suihkuleikkejä varten)

- hoitopöytä, siinä oli vaan kasa roinaa päällä ja lapsen vaipat vaihdettin sängynpäällä.

Vierailija
9/49 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten alku meni ihan sillä paketilla,oli siis pienikokoinen lapsi eli aika pitkään pärjättiin niillä vaatteilla. Tarpeen mukaan sitten ostettiin mitä tarvittiin,vaatteita saatiin myös sukulaisilta ym.

Pointtini on kuitenkin se, että kannattaa katsoa minkäkokoinen tulokas on eli vaatteita turha hirveesti ostaa ennakkoon, jos äippäpaketti on hommattu.

Vierailija
10/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla 9 mennään!

Vierailija
11/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä (asiallisia, huom.!) vastauksia mielenkiinnolla, vaikka tämä onkin toinen raskauteni. Ekasta raskaudesta on kuitenkin kulunut sen verran pitkä aika, että on ihan kiva "verestää" muistiaan. =)

T. Eräs rv:lla 10+5 menijä

Vierailija
12/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaraa kyllä saat kaupasta- miestä et

---

ps ostata anopeilla lastenvaunut ja pinnasängyt ja turvaistuimet- säästät 1000 e

Vierailija
13/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luottaa, että tulevat isovanhemmat ostais yhtään mitään. Olen kyllä sitä mieltä, että on parasta varautua ja tehdä budjetti ajoissa.

LuvasSa on paljon ostoksia. Mutta onneksi olkoon siis!

tavaraa kyllä saat kaupasta- miestä et --- ps ostata anopeilla lastenvaunut ja pinnasängyt ja turvaistuimet- säästät 1000 e

Vierailija
14/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita en ehkä minäkään ostaisi paljoa varastoon. Vaikka lapsen synnyttyä oli pakko sitten lähteä ostamaan koon 50 vaatteita; olin ostanut vain kokoa 56-62, kun mulle väitettiin, että ne 56-senttisetkin on turhia. Just joo. Ei niitä äitiyspakkauksen ylisuuria 60-senttisiä voi pitää kuin jollain jättikokoisella vastasyntyneellä. Ovat siis yleisesti ottaen reilua kokoa.

Meillä tyttö syntyessään 48cm, mutta koko 50 meni pari ekaa kuukautta. Siis yli sen pituuden. Koko 56 pari seuraavaa kk. Ja mun mielestä liian isot vaatteet oli vauvalla tosi hankalia. Ne 50-senttisetkin ekat viikot isoja. Ja ihan pienellä tosiaan kietaisubodyt on parhaita (ekat 2-4kk), mutta kyllä ne paidat on ihan ok sitten isommalla. Ainakin kesällä helpompia.

Potkarit ja puolipotkarit ei mun mielestä olleet käytännöllisiä. Olivat sirolla tytöllä aina jotenkin ihan vinkuralla. Ja jalat eivät pysyneet sukkaosissa. Sitten housut+erilliset sukat ei oikein ihan pienellä toimineet, kun sai aina potkittua sukkansa pois. Tähän auttoi socks-on nimisten sukanpitimien hankkiminen. Pitivät sukat siis paikallaan. Mutta ihan alussa mun mielestä tytölle oli kätevintä ja mukavinta pitää body+sukkahousut+hame/mekko. Sukkahousut pysyivät paljon paremmin paikallaan kuin puolipotkarit. Ja niissä ei ollut valtavaa jalkateräosaa, eli jos pisti sukan siihen päälle, niin ei ollut yhtä mykkyrää. Lisäksi ovat joustavat, mukavat ja pitkä käyttöikä. Potkareissa ja yökkäreissä tyttö sai aina potkittua jalkansa pois niistä jalkaosista ja jalat oli sitten ristissä mahan päällä.

Toinen, mikä meillä oli oikein hyvä juttu, keksittiin n. 2-3kk:n ikäisenä vasta: unipussi! Sen kanssa vaan body yöllä ja yöt rauhottui, eikä ollut ongelmaa yökkäreistä.

Hyvät yhdistelmävaunut on tärkeä juttu. Ja auton turvakaukalo on meilläkin ollut tarpeellinen, vaikkei omaa autoa omistetakaan. Itkuhälärit on olleet turhia kerrostalokaksiossa kaupungin keskustassa. Kantoreppua tarvittu silloin tällöin. Nyt helteillä moista ei pysty äidin eikä vauvan kannalta käyttämään. Mutta koliikkilapsen kanssa kantoreppu oli aivan korvaamaton apu! Siis ihan jo kotikäyttöönkin, kun vauva ei muuten rauhoittunut/nukahtanut ja sai kuitenkin kanniskella ympäri kämppää illat pitkät.

Pinnasängyn kanssa ei ole kiire: se tuntuu kuitenkin niin suurelta vauvalle ekat kuukaudet ja tosiaan nukkumapaikaksi kelpaa vaikka äp-laatikko tai vaunukoppa.

Harsoja ollaan mekin käytetty paljon, vaikkei kestovaippoja käytetäkään: Ekaksi oli erilaiset peppupyyhkeiksi ja pukluräteiksi. Nykyään ollaan käytetty sitten ruokaliinoinakin, kun tuntuvat suojaavan paremmin kuin varsinaiset ruokalaput.

Ihan hirveästi ei kannata mun mielestä ostaa isompia kokoja valmiiksi (sanoo ihminen, jolla oli pestynä ja silitettynä vaatteet kokoon 70cm asti valmiina lipastossa odottamassa ainakin 1kk ennen laskettua aikaa). Koskaan kun ei tiedä lapsen koosta tai kasvusta. Meillä likka tulee 10kk ja nyt on vasta koko 70cm käytössä. Tai no on jonkin aikaa ollut, nyt pääasiassa siis 68-70 ja pikkuhiljaa siirtymässä 74-senttisiin. Juu, 68cm pitkähihaiset bodyt oli käytössä max kuukauden, kun sitten alkoi helteet. Kesävaatteita ostin lähinnä 74-senttisiä etukäteen, mutta osa niistä on ollut liian suuria.

Suosittelen ostamaan kokoa 56cm, se menee valtaosalle vauvoista ainakin jonkin aikaa. 62cm voi ostaa jonkin verran, sen kanssa voikin osata ennakoida vuodenaikaa. 50cm kannattaa hankkia ehkä sitten vasta vauvan syntyessä, vaikka toisaalta just niitä ainakin meillä tarvittiin heti ja se ekat 2kk. Mutta jos onkin iso lapsi, niin voi jäädä käyttämättä.

Vierailija
15/49 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos aloittajalle!

Vierailija
16/49 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa odotusta vaan sinulle ap ja muillekkin! Täällä kanssa esikoistaan odottava rv 36+1

Aluksi tulee kyllä semmoinen spurtti, että tekis mieli ostaa kaikki mahdollinen ja heti! Mutta kannattaa mieltä malttaa ja rauhassa kuukausien edetessä valmistautua! Jos et vaan malta olla ostamatta jotain aluks kannattaa käydä hiplaamassa vauvan vaatteita vaikka lindexillä ja ostaa sitten joku body tai myssy! :)

Itseki olen aika hössö ja tykkään valmistautua kaikkeen mahdolliseen, joten ihan oman mielen mukaan kannattaa ostaa tarvikkeita ja muita. Eivät ne koskaan jää "turhiksi" vaikka jäisikin käyttämättä, voit säilyttää ne seuraavalle mahdolliselle vaaville tai sitten antaa/myydä eteenpäin! Kyllä niitä joku tarvii jossain vaiheessa :)

Jos tunnet että saat mielenrauhaa ja tykkäät että on vähän kaikkea pientä, mahdollisesti tarpeellista, suosittelen ostaan tarvikkeita ihan sen mukaan! Myös rahatilannetta ja tilaa kannattaa miettiä hankintoja tehdessä!

Sukulaisilta ja naapureilta saatiin itsekkin valtavasti vaatteita ja lakanoita (äidin naapuri on ompelija teki jämä kankaista lakanoita) vaikka ei heti tuntunu, että sais mistään käytettyjä!

Kannattaa alusta saakka ruveta seuraamaan hintoja, tarjontaa ja materiaalja, kiertää kirppikset ja huuto.net:ä seurata. Kuvastot ja vauvaosastot kannattaa katsastaa ihan mielenkiinnosta jo läpitte. Netissä tutkiessa kannattaa hyvät sivut pistää heti talteen kirjanmerkkeihin, säästyy etsimisen vaivalta myöhemmin :)

Kannattaa myös alusta saakka tutkia alennusmyynnit ja loppuunmyynnit läpi, sieltä voi tehdä löytöjä vaikka ajoissa olisikin liikkeellä!

////offtopic Suosittelen lämpimästi jättään lukematta vauva aiheisia forumeita koko raskauden ajaksi jos vaan mahdollista! Niinkuin tästäkin topikista jo näki, täällä on pesiytynyt tunnevammaisia ääliöitä jotka voi viedä sinne saunan taakse.. turhaan pahoitat mieltäsi tai aiheutat itsellesi stressiä! Pysy ainakin kaukana kaikista ikävistä topiceista, ja koita pysyä rauhallisena ja ajatella positiivisia, ja varsinkin jättää muiden kommentit omaan arvoonsa!!! :)

Itse etsin tietoa muilta äideiltä, reilusti menet kysyyn vaan kaupassa, sukulaisille jne jutteleen. Myös neuvolan esitteet ovat loistavia tietopaketteja! Itse sijoitin "meille tulee vauva" lehtisen vessaan, joten mieskin on lueskellut sen jo moneen kertaan läpi, kätevää eikö! :D ////

Kuukausien vieriessä rupee se oma tietoisuuskin kasvaan kun olet aiheen tiimoilta lukenut ja tutkinut aiheita, materiaaleja ja tavaroita yms.

Itse pyysin jo rv 20 omaksi synttärilahjaksi jos vieraat halus jotain tuoda, niin pyysin vauvan vaatteita ja tarvikkeita, mitä tulikin aimo läjä :) Juuri noin viikolla 20+ kannattaa ruveta niitä hankintoja miettiin ja tekeen pikkuhiljaa, mutta kannattaa malttaa ja ostella vaan vähän kerrallaan. Ennemmin sitten rv 30+ ruveta tekeen niitä suurempia hankintoja.

Kannattaa tutustua myös kelan sivuilla äitiyspakkauksen sisältöön, siellä on kyllä niin paljon vaatteita että ei paljoo itse tarvitse hankkia jos ei välttämättä halua. Syys/talvi vauvalle kyllä jouduin hommaan lämpimämpää päälle, mutta teillä menee LA kevät/kesälle että pärjäätte varmaan vähemmällä aluksi. Ostin myös muutamat vaatteet pienestä koosta isompiin että on sitten varaa heti aluksi, eikä tarvii rynnätä kauppaan ekaan pariin viikkoon!

Tässä vähän listaa omista hankinnoista:

- Monitoimivaunut = kannattaa heti ruveta tutkiin koska vaihtoehtoja on satoja, ja kokemattomana on ihan pihalla niistä. Kannattaa ehdottomasti vertailla hintoja ja merkkejä, myös jos on oma auto tai säilytät vaunuja kotonasi, myös niiden koko ja mihin tilaan ne taittuu, kannattaa tutkia! Käytettyjä vaunuja löytyy valtavasti, eli tutkimaan ja hutkimaan!

- Turvakaukalo = tämä kannattaa ostaa uutena ihan turvallisuuden takia! Vaikkei omaa autoa olisikaan voitte joskus kulkea esim. taxilla tai jonkun kyydillä, sen takia voisin kuvitella että tämä on tosi tarpeellinen useimmille!

- Sänky = ihan oman mielen mukaan jos ei halua nukuttaa vauvaa vieressään. Me löydettiin alennuksesta ikean pinnasänky. Meillä on myös kehto ekoiksi kuukausiksi missä itse oon nukkunu aikoinaan, eli tunnearvoa! :)

- Hoitopöytä ja hoitoalusta (johon saatavilla myös pestäviä päällisiä) = jotkut pitää turhana, itse koin että jos pari vuotta vaihdan vaippoja, teen sen ergonomisesti ja siististi, ja muualle alustaa meillä ei ole mahdollista sijoittaa, joten aikani etsittyä löysin huuto:netistä halvan ja hyvän pöydän vain 30e:lla!

- Vaippoja = Meillä ruvetaan kestovaippaileen, ja lyhyille reissuille yms vierailuille käytämme kertakäyttöisiä. Kestovaippailuun kannattaa tutustua kunnolla, koska tuntuu että tässä aiheessa on paljon opittavaa! Kestovaipat on kalliita (yksi pakkaus n. 20e) ja tarvitset näitä noin 10-20kpl. Eli näitä voi ruveta ajoissa jo hankkimaan! Pienintä kokoa en ostaisi montaa, mutta kannattaa tutkia malleja, M koko voi hyvinki sopia pienemmällekkin.

- Tutteja ja tuttipulloja = ostin muutamia että on sitten varaa käyttää jos tarvis, näitä saa sitten tarpeen mukaan ihan vaikka ruokakaupasta ostettua lisää!

- Lääkekaapin sisältöä = Itsellesi Panadoolia, paljon muuta et voikkaan käyttää!

Vauvaa varten hankimme muutamia tarvikkeita, ehkä osan turhia mutta oman mielenrauhan takia parempi sitten olla varalla näitä, D-vitamiinia, Cuplaton:a koliikkiin, Sinkkivoidetta, Vauvaöljyä, Vauvanpesunestettä, Talkkia, kosteuspyyhkeitä, Bepanthenia, Suolaliuosta nenään, Valmiiksi myös särkylääkettä liuoksena ja peräpuikkoina, taipuisa kuumemittari (korva/otsa mittari vähän turhan kallis hankinta minusta alkuun) ja lääkehiiltä.

- Harsoja = Tulee äitiyspakkauksessa, mutta oman harkinnan ja tarpeen mukaan kannattaa hankkia lisää. Veljen tyttö käytti uniriepuna vuosia, jotan meillä varaudutaan käyttään niitä! Kestovaippailuissa käteviä, myös kaikkeen muuhun!

- Lakanoita yms = kannattaa olla muutamat varalle niin ei joudu peseen kauheella hopulla niitä, voit joutua vaihtaa pariinki kertaan päivässä. Muutamat huovat ostin talven varalle, myös vauvalle omia pieniä pyyhkeitä ja pesurättejä ostin jonkin verran. Lahjaksi saatu hupullinen pyyhe on kuulemma kätevä!

- Pinnasänkyä ajatellen = ostimme muutamat kivat lakanat, (mummu halusi ostaa kunnon pinkit röyhelölakanat :D) mitäs sitten jos se onkin poika vaikka tyttöä ne ennusti... Ostimme myös patjan suojuksen, ja lahjaski saimme ainakin 5:t pinnasängyn pehmusteet, joista valitsimme käyttöön keltaiset, joihin kuuluu sängyn päälle tuleva kehikko johon saa ripustettua saman sarjan pitsiverhon.

- Vanna = jotkut kokee että tarpeeton, itse saimme lahjaksi, ja koen että tulee oleen tarpeellinen. saa pidettyä hygieenisempana kuin esim. lavuaaria

- Puuha-alusta = ostin käytettynä kaverilta, saa nähdä tuleeko tarpeeseen :)

- Vaatteet = tässä se suurin ostosalue! Kannattaa harkiten ostaa, koska äitiyspakkaus, lahjaksi saadut, käytetyt vaattet tulevat varmasti täyttään kaappeja! Nyt lähempänä h-hetkeä pessyt ja valinnut vaatteita, huh huh että niitä joutu pistään jo kiertoonkin, sen verta tullu kerättyä niitä! Jonkin verran itsekkin ostanut, ja mummu tietty, joten nyt niitä käyttöön laittaessa harmitteleekin että olis voinut jättää ostamatta.. mutta ei kaikkea tietenkään on se niin ihanaa ostaa niitä pikkiriikkisiä, kuitenki se vauva-aika on niin nopeasti ohi, että kannattaa ottaa kaikki ilo irti! :D Kannattaa muuten ostaa minirisk pesuainetta ja huuhteluainetta (tai jotain muuta mietoa ja hajusteetonta) ja pestä vauvan vaatteet ja tekstiilit niillä aina, näin säästyt mahdollisilta iho-ongelmilta heti alkuunsa.

Muista pestä kaikki saamasi vaatteet ja teksiilit, niin uudet kuin vanhat!!!

Itse suosin bodyjä, kietaisubodyjä, sukkahousuja, housuja,sukkia. Hattuja kannattaa ostaa jonkin verran, alushousuja en ostanut, ostin vähän pitempiä "trikoita" joita voi sit pitää vaikka vaipan päällä. Jonkin verran sukkia ja yövaatteita. muutamat samettiset takit ja housut. (aivan pakko oli, niin ihania) kerrospukeutumista ajatellen fleeceä, pitkiä ja lämpimiä potkupukuja, äitiyspakkauksessa tuli toppahaalari, töpsykkäät käsille ja jaloille, kunnon toppahattu ja kypärämyssy.

Näistäkään ei ole vielä käytännön tietotaitoa mutta eiköhän se kohta! :)

- Matkasänky = paljon reissaavana, varsinkin kun toinen mummu asuu 300km päässä, tämä tullaan vielä hankkimaan! Oli vaan loppu vauvatalo johannasta se mitä halusin, joten menee myöhemmäksi tän hankinta.

- Samoin myöhemmin tullaan ostaan matkarattaat!

- Itselle heti raskauden alkuun = Raskausmonivitaamini (ei a-vitamiinia), D-vitamiinia talveksi jos monivitamiinissa ei ole tarpeeksi samoin kalkkia, Omega-3, maitohappobakteereja, saatat myös tarvita närästylääkettä pitkin raskautta :P

Itse huomaisin tarpeelliseksi vichyn raskausarpi rasvan, rupea heti sitä käyttään jos koet tarpeelliseksi!

Toivottavasti tästä sekavasta viestistä oli jotain apua! ^_^

Kivaa syksyn odotusta kaikille!

Vierailija
17/49 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni jäi käyttämättä myös kaikki t-paidat yms. sillä ovat tosi hankalat pienellä vauvalla, kun rullautuvat ylös. Bodyt parhaimmat. Samaten ylisöpöt minikokoiset farkut yms. joita tuli hankittua "edustustilaisuuksiin" jäivät käyttämättä, sillä niiden kova kangas ja kiristävät vyötärönauhat ja kovat nepit olivat tosi luotaantyöntäviä sitten kun se pehmoinen nyytti oli olemassa. Itse en tykännyt toisaalta myöskään potkuhousuista, siis sellaisista haalarityyppisistä housuista, joissa on ikäänkuin sukat valmiina. Joko ne olivat aina liian isoja, jolloin henkselit valuivat niissä koko ajan tai sitten viikon päästä liian pieniä, jolloin housut jäivät liian lyhyiksi ja kiristivät. Parhaita olivat mun mielestä talvivauvalla pitkähihaiset bodyt ja ihanan pehmeää kangasta olevat, samettimaiset velour-pöksyt ja erilliset sukat. Vaatteiden koosta: meillä jäi käyttämättä kaikki kokoa 50 olevat vaatteet, kun vauva oli 55cm pitkä syntyessään. Ja kokoa 56 olevat vaatteet menivät päälle ehkä pari viikkoa... eli tositosi paljon vaatteita meni ihan hukkaan. Tuota 50 kokoa ei kannata ostaa kuin pari bodyä ehkä varalle, koska niin moni vauva on isompi jo syntyessään. Ja meidän liikkuvaiselle vauvalle leikkimatto oli ihan ehdoton hankinta. Oppi kääntymään 2 kk ikäisenä, joten on tosiaan ollut kovassa käytössä, kun siinä tykännyt pöngertää melkein alusta asti. Harsoista: meillä ne on ihan suurkulutuksessa, sillä käytämme niitä pyllypyyhkeinä, puklurätteinä, vaihtoalustoina reissussa, ruokailurätteinä jne. Erilaiset harsot eri tilanteisiin (värilliset ruokailuun ja tavalliset kakkaharsoiksi esim. jne.)

Ollaankohan sileunsisaria sillä olen täysin samaa mieltä kanssasi!

Meillä ei puklailllut, joten suuren määrän rättejä myin käyttämättöminä pois ja muutamaa, joita en myynyt, käytin kuivatessa vauvaa, pyyhe tuntui taipeissa ja nivusissa liian paksulta kuivaamaan.

Vierailija
18/49 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienot vaunut, pari kantoliinaa, vauvan amme, trip trap tuoli ja yksi emman hoitoalusta sekä tietenkin voiteita, talkkia, kesto ja kertavaippoja.

Nyt kolmannelle ei enää hankita vaunuja -- olleet kahdella ihan turhat. Mitään sittereitä ei olla koskaan tarvittu tai hoitopöytiä eikä omaa sänkyäkään ennen Jollaan menoa.

Lapsi on nukkunut vieressä (imetys käy huomaamatta) ja vaipat on vaihdettu sylissä, kylvetetty isossa kylpyammeessa useammin kuin tuossa vauvan ammeessa ja vuoden, puolentoista ikäisinä meillä on isot kävelevät lapset siirtyneet omiin jolla-sänkyihinsä. Kantoliinassa ovat majailleet alkutaipaleensa ja parvekkeella vanhoissa hirvitysrattaissa. Vaunut oli ihan turhat -- kömpelöt ruhjakkeet vaikka oli 900 euron trendikkäät menopelit.

Vaihdoimme pian kolmipyöräisiin, alas laskettaviin juoksurattaisiin, joilla oli paljon enemmän käyttöä. lapset on halunneet olla niissä noin 8 kk iästä lähtien ja on muuten työntäjälle helpompaa!

Tosi vähällä tavaralla pärjää -- oikeastaan vauva tarvitsee syliä, tissiä ja vaatteita :) me ollaan sitten käytetty rahojamme vaikka aika ekstensiiviseen matkailuun niiden vauvojen/lasten kanssa mieluummin.

Vierailija
19/49 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen kaiholla tuota ihanaa aikaa kun esikoista odotettiin (myös kolmekymppinisinä) ja kaikki oli uutta ja jännää. Nyt mieli halajaa vielä iltatähteä jos vain mies suostuisi, kaikki vauvatavarat kuitenkin jo annettu pois joten itsekin pitäisi kaikki hankinnat tehdä uudelleen.

Itse hankkisin:

-pinnasänky, sellainen josta saa laidan laskettua alas ja pohjaa säädettyä eri korkeuksille. Helpottaa valtavasti yöimetyksiä kun vauva voi nukkua "sivuvaunussa" vanhempien vuoteen vieressä.

-kaukalo+ratasyhdistelmä, siis sellainen kaukalo jonka saa napsautettua rattaisiin kiinni. Olisi helppoa vauvan nukkuessa kaukalossa kauppaan ym meno kun ei tarvitse aina irrotella kaukalosta=vauva herää. Tätä meillä ei ole ollut mutta jos vielä yhden vauvan saan niin tällaiset rattaat hankin.

-Vaunuja en hankkisi ollenkaan vaan kunnon rattaat jotka saa makuuasentoon, näihin hankkisin pehmeän kantokopan. Ja siis kaukalo sopisi tähän samaan settiin ks yllä.

-Hoitopöytä-amme-yhdistelmä oli mielestäni hyvä, siis hoitopöydän kansi sivuun nostettava ja alla oli amme jossa tyhjennysletku. tykkäsin koska korkealla pöydällä helpompi vaihtaa vaipat, pukea, hieroa ym kuin esim sängyn päällä. Mitään lipastohoitopöytää en ostaisi, ennemmin hoitotaso pesukoneen päälle (jos ei pesutornia).

-Kantoliina on pienen kanssa hyvä, varsinkin jos on vatsavaivaa. Itselläni oli BabyBundler, tykkäsin. Isommalla käytössä ollut sitten Ergo-reppu.

-Rintapumppu ollut mulla tarpeellinen juttu, samoin itkuhälytin (mökillä, mummolassa).

-Vaatteista, pienimpiä vain vähän. Omani eivät ole 56 kokoa käyttäneet 2vkoa kauempaa, kuopus aloitti suoraan koosta 62, pitkiä olleet jo syntyessään.

-Rasvoja, talkkeja ym en ole käyttänyt juurikaan, ei kannata etukäteen hankkia. Pienimmät vaipat menee vain hetken joten niitä vähän. Tuttipulloja sekä korvikepurkkeja peri ihan varmuuden varalle,koskaan ei voi tietää.

-Ä-pakkauksessa on mukana vain yhdet lakanat joten ainakin yksi setti varalle lisää, sekä niitä harsoja tietysti. Mä ainakin olen käyttänyt niitä paljonkin, puklu- ja imetysräsyinä, reissussa vaipanvaihtoalustana, pyllypyyhkeenä, aurinkosuojana ymym. Nykyään siivouksessa ja muutama on pikkutyttömme nukkeleikeissä merkittävässä roolissa;)) Toimii muuten myös pashanvalutuksessa;)

Vierailija
20/49 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se paras ennakkohankinta, vaikka tokihan niitä saa kaupasta/apteekista myöhemminkin. Meillä vauva oli tukossa jo ihan kotiuttamispäivänä ja pikkuniistäjä ja keittosuolatipat auttoivat välittömästi, onneksi oli yksi ystäväni minua etukäteen valistanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän