Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauva puetaan kuin pikku-aikuinen? HM-syyskuvasto

Vierailija
26.07.2010 |

Vauvalla päällä farkut, kauluspaita ja sen päällä neule. Onkohan konttausikäiselle ihan mukavin vaihtoehto??

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin nuorten lähiöäitien keskuudessa. Eihän sitä pikku Samantha-Jessicaa voi pukea tavallisiin vaatteisiin!

Vierailija
2/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen yhtä sisustusaiheista blogia, jonka kirjoittajan lapselleen valitsemat vaatteet ihmetyttävät joskus. Esim. mielestäni nahkatakki ei ainakaan kuulosta mukavimmalta mahdolliselta vaatteelta alle vuoden ikäiselle.

Muutenkin joskus mietin sitä, miten tärkeää nykyään on pukea lapset vimpan päälle. Monella on myös tarve pukea lapset isin ja äidin tyylisuunnan mukaan. Toisaalta esteetikkona ymmärrän sen, toisaalta mieleen tulee monenlaisia kysymyksiä koskien mm. kulutusorientoituneisuutta, priorisoimista ja ylipäätään sitä, asetetaanko tyyli pienen lapsen mukavuuden edelle.

Ehkä mä ylireagoin, mutten voi olla ajattelematta, tulisko lapset toimeen hieman vähemmällä materiaalisella panostuksella. Mieleen tulee erään ystäväni työkaveri, joka joutuu jättää pienen, ikävöivän erityislapsen hoitoon "taloudellisista pakosta". ja sitten ostelee jatkuvasti uusinta uutta lapsille, käy joka toinen viikko kampaajalla ja manikyyrissä. (Hänen miehellään on siis erittäin hyvät tulot.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauluspaita ehkä epäkäytännöllinen (kun rypistyy niin helposti), mutta farkkuja ja neuleita meillä on käytetty aina syntymästä asti ja hyvin on liikuttu. Eihän vauvan farkut mitään tönkköä materiaalia ole.

Itse inhoan niitä "perinteisiä" vauvanvaatteita, kokopotkareita (ne ne vasta epäkäytännölliset onkin), haaleita värejä (esim. ällöt vaal.sin/vaalpun.) ja rumat kuviot (ankat/puput/pellet/ym.). Retrokuosit on ihan ok, mutta ne ysärikuosit --> yäk!

Vierailija
4/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä jäi vauvoilla käytämättä farkut, mekot, toppaliivi, kauluspaidat... maailman epäkäytännöllisimpiä vaatteita. Kauppa vissiin kuitenkin käy, kun niitä kovasti myydään

Vierailija
5/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauvatkin täytyy pukea muotivaatteisiin! Vauvoille paras on jotain ihan muuta, kuten vaikka juuri ne perinteiset vauvanvaatteet. Mukavuus on tärkeintä!

Vierailija
6/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on myös tarve pukea lapset isin ja äidin tyylisuunnan mukaan.

Itselläni (kuten suurimmalla osalla ihmisistä) on ihan tavistyyli, joten samaan tyyliin puen lapsenikin, koska sen tyylin vaatteet vain tuntuvat ja näyttävät minusta kivoimmilta ja omannäköisimmiltä. En edes osaisi pukea lasta muuhun tyyliin.

Vierailija
7/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nykyisinhän "lapsuus, teini, nuoruus" ei ole enää muodissa. Kaikista tehdään pikkuaikuisia. Se on tosi surullista. En toki kaipaa mitään tekosiveää valkoiset pitsikaulukset/kravatti-meininkiä, mutta ei tämä kovin kivaa katsottavaa/ostettavaa ole.

Joskus tuntuu, että lapset (ja joillekin koiratkin) ovat joyain näyttelyesineitä, joita sitten on kiva esitellä muille. Ja tässä en todellakaan puhu KAUNIISTA lastenvaateista, kuten mekoista, puvuista jne. joita vain juhliin laitetaan.

No, jokainen taplaa tyylillään (ne merkit ja status, hohhoijjaa) vaikka lapselle se voi olla aika epämukavaa...

Vierailija
8/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavakin voi olla "tyylikästä". Menepä vaikka kokeilemaan esim. juuri H&M:n farkkuja, ei niitä voi aikuisten farkkukankaaseen verrata.

Meillä on hyvin viihtynyt, en ymmärrä mitä se jotain haittaa, jos haluaa pukea vauvansa/taaperonsa/lapsensa kivannäköisiin vaatteisiin. En itsekään kulje minkään harakanpesän nököisenä, miksi lapseni?

Vierailija
9/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä tee lapsesta "harakanpesän näköistä" jos on esim. siistit collegehousut tai trikoohousut ja samantapainen paita.

Ei se minua häiritse jos joku pukee vauvastaan pikkuaikuisen, mutta se häiritsee että oikeiden vauvanvaatteiden löytäminen on työläämpää kun kaikki putiikit myyvät noita raivostuttavia farkkuja ja nahkatakkeja.

Meillä on hyvin viihtynyt, en ymmärrä mitä se jotain haittaa, jos haluaa pukea vauvansa/taaperonsa/lapsensa kivannäköisiin vaatteisiin. En itsekään kulje minkään harakanpesän nököisenä, miksi lapseni?

Vierailija
10/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsemme alkaa syksyn mittaan käyttämään vaatteita jotka on kokoa 92cm.

Ostan niitä nyt varastoon, mut se että 86cm on vielä nätin värisiä, ja mukavan "lapsellisia", niin nää 92cm on mielestäni lähellä jo hirveen näköisiä.. Kamalan värisiä, ja jos jotain kuvia esim. paidoissa, ihan kamalia kuvia.. ja kyse on kuitenkin alle 3v. vaatteista. En oikeasti tiedä mistä löytäisin kohtuuhintaisia ja kivan näköisiä lasten vaatteita...

Vierailija
11/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä tee lapsesta "harakanpesän näköistä" jos on esim. siistit collegehousut tai trikoohousut ja samantapainen paita. Ei se minua häiritse jos joku pukee vauvastaan pikkuaikuisen, mutta se häiritsee että oikeiden vauvanvaatteiden löytäminen on työläämpää kun kaikki putiikit myyvät noita raivostuttavia farkkuja ja nahkatakkeja.

Minä juuri haluaisin pukea lapseni ihaniin/käytännöllisiin vaatteisiin,mutta eihän kaupat pullistele muuta kuin college housuja!!

Vierailija
12/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

farkut myös kestävyydeltään parhaita. Pesusta toiseen pysyivät hyvinä, toisin kuin esim. colleget/trikoot, jotka haalistuivat ja nyppääntyivät käytössä (vaikka olisi ollut "laadukkaampiakin" merkkejä).

Vierailija
13/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

farkut myös kestävyydeltään parhaita. Pesusta toiseen pysyivät hyvinä, toisin kuin esim. colleget/trikoot, jotka haalistuivat ja nyppääntyivät käytössä (vaikka olisi ollut "laadukkaampiakin" merkkejä).

Vauvan pukeminen farkkuihin ja slipovereihin on ihan hullua. Ei niistä tee käytössä paljon mukavampia ohuemmat kankaat tms. Epämukavaa on, kun selkä paistaa ja housut on pinkeinä paksusta vaipasta. Ihan kuin ei ehtis myöhemminkin käyttää aikuismaisia vaatteita!

Vierailija
14/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekkalaatikolla kuivalla säälllä farkut on konttaavalle/istuvalle vauvalle paremmat kuin colleget. Toisaalta tätä ei ap varmasti tarkoittanut.

Mutta itseasiassa pistän vauvalle myös neuletakin välillä päälle, jos on viileämpi kesäilma. Se on lämpimämpi kuin huppari mutta viileämpi ja hengittävämpi kuin takki. Toki sen pitää olla semmoinen ettei estä liikkumista. Mekot on konttaavalla tytöllä hyviä, jos helma ei ole liian pitkä. ainakin meillä parhaat vaatteet on lyhyempi mekko (yleensä collegea tai trikoota), sukkahousut tarrapohjilla ja body siellä alla. Ulos mennessä heitetään neulehuppari päälle ja kengät jalkaan. Näin siis viileinä kesäpäivinä, joita nyt ei tosin ole ollut. :D

Mutta juu, ap:n kanssa olen samaa mieltä, vauvan vaatteiden tulee olla ensisijaisesti mukavia päällä ja antaa mahdolisuuden liikkumiseen.

Vierailija
15/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja! vauvan kuuluu olla vauva ei tyylikäs ei mitään muuta kun vauva. jokainen äiti pukekoot vauvansa niin kuin haluaa mutta jos vauva on puettu kuin aikuinen herää kysymys miksi? minusta on ihanaa että vauva näyttää vauvalta ja että vauvalla on pehmeät potkuhousut ja pastellivärjä, pupu-nalle kuvioita =)

hm vaatteet eivät ole ekologisesti eivätkä kemiallisesti edes vauvalle sopivia.

Vierailija
16/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis farkkuja käyttänyt sylivauvasta taaperoon ja mitään haittaa en ole käytännön tai mukavuuden kannalta huomannut. Ja lisäksi myös miellyttää omaa silmääni, voi yhdistellä lähes minkälaiseen bodyyn tahansa jne.

Mikäs ero sitten olisi farkuissa ja muissa housuissa? Ihan yhtä paljon tuolla logiikalla selkä paistaa ja housut kiristää pepusta, käyttääkö sitten collegeja vai farkkuja. Bodyhan vauvalla melkein aina on, eli kertaakaan ei ole selkä farkkujen takia paistanut. Ja itse en ainakaan yhden kokeilun jälkeen lapselleni pukenut kokopotkupukua. Hankala oli!

Ja oletko ajatellut, että lapsille tehdyissä vaatteissa on mukavuus ja mm. vaippaosan väljyys huomioitu, vaikka olisikin esim. H&M:n "pikkuaikuisvaate". Näin olen käytännössä todennut. Ei ole yksikään hangannut tai hankaloittanut liikkumista tai sylissä oloa.

Tykkään pukea lapseni omasta mielestäni kivan näköiseksi (mukavuudesta tinkimättä).

Vierailija
17/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea niissä farkuissakin on? Tosi hankalat ja epämukavat vaipan kanssa. Muitakin kivoja ja joustavia housuja on tarjolla. Meillä on ekoja farkkuja ollut vasta 3-4 -vuotiailla ja nekin resorivyötäröllä. Mieluiten kuitenkin college- ja trikoovaatteita. Ja vauvat on vauvoja, joten kivoimmaksi ja käytännöllisimmäksi olen kokenut ihan perinteiset potkuhousut.

Vierailija
18/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vaihdan heti kotona colleget tms. päälleni. Huomattavasti mukavammat varsinkin, jos joutuu paljon liikkumaan (esim. siivoamaan) ja lapsethan liikkuu lähes koko ajan.

Vierailija
19/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta itse olen kyllä käyttänyt pehmeitä vauvojen farkkuja vauvoilla, ovat olleet oikein käyttökelpoiset. :)

Vierailija
20/26 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan yleensä pelkässä bodyssa tai nyt kuumalla vain vaipassa. Tietenkin! Mutta farkut/muut housut laitan kun lähden ulos rattailla, hiekkikselle, kylään, kauppaan ym. Vaikka käytänkin lapsellani farkkuja ihan arjessakin, niin toki myös muita housuja. Muita housuja on usein paljon enemmänkin ja 1-2 farkut/koko riittää hyvin, kun eivät mene miksikään.

Kyse olikin siitä, että käytän farkkuja lapsellani, eikä ne ole epämukavat tai hankaloita elämää millään lailla. Ja ovat joissain tapauksissa myös kestävämmäksi todetut.

Varmasti pitäisi itsekin kotona farkkuja, jos olisivat yhtä mukavat kuin vauvanfarkut:) Yleensä minulla kotona mukava hame, mitä en pojalleni kuitenkaan laittaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän