Ylisotkuiset kodit!
Olen nyt lapseltani kuullut, että tosi monilla on kotona ihan hirveän sotkuista. Ei ole niinkuin mitää järjestystä missään, eikä koskaan siivota.
Siis, että tyyliin..roskia pitkin lattioita, banaanin kuoria, viikon vanhoja tiskejä jne?
Lapseni on 10-vuotias ja jo kolmesta perheestä tullut tuollainen tieto.
Meillä ei olla mitenkään siivousfriikkejä ja olenkin ajatellut, että pitäisi siivota useammin, kun on oikeaa likaa, sotkua jne, mutta että
...lapseni on kertonut, että tuollaisia koteja on ihan lähelläkin monia, joissa eletään, kuten niissä SIIVOUSOHJELMISSA?
Itse aina luulin, että ne on jotenkin keksittyjä ja tekemällä tehtyjä juttuja, mutta lapsi on kertonut, että samalta monessa kodissa näyttää!!
Täytyy olla pää sekaisin äidiltä, jos ei siivoa? Ovatko nuo niitä samoja perheitä, mistä täitä tulee kouluun, kihomatoja tarhaan jne..vai mitä ihmettä??
Kommentit (89)
Kukaan ei ole törmännyt samaan kuin minä?
ap.
Ei, äidillä ei välttämättä ole pää sekaisin. Hän saattaa olla luonteeltaan vain täysin erilainen kuin sinä. Ei, täit eivät tule likaisista hiuksista, ne eivät viihdy liassa. Ei, kihomadot eivät sikiä liasta, vaan joku tartunnan saanut on rapsutellut peräaukkoaan ja sitten koskettanut jotain pintaa/ ihmistä.
Ok?
ap.
joista et tiedä "mitään".
No, jokainen tavallaan. Mutta enpä heti uskoisi kaikkia lasten juttuja tosiksikaan.
Syynä on se etten jaksa. Mä olen täysin uuvuksissa ja väsynyt. Jaksan just ja just pyörittää ns. normaalia arkea; lasten hoitoa ja ruokaa pöytään sekä pyykkiä pestä. Ulkoisesti ei musta välttämättä uskoisi, että meillä on kotona tosi paskasta. Tämän hetkinen perhe/ elämäntilanne vie vaan yksinkertaisesti niin paljon energiaa, ettei mitään jaksa eikä pysty tekemään. Ystäville olen sanonut, että apua otetaan vastaan jos sitä tarjotaan. Toistaiseksi kukaan ei ole tarjonnut.
ole koskaan kuullut enkä nähnyt tuommosta olevan. Paitsi näissä sillä siisti-ohjelmissa.
Samaa ihmettelin, mutta uskottava se on.
Itse tekisin heti ls-ilmoituksen, jos tietäisin, että joku lapsi joutuu elämään tuollaisen keskellä!
Ja nuo lapset ovat vuokrataloissa asuvia ongelmaperheiden lapsia tai mt-ongelmaisten lapsia ja heitä on paljon.
Turha siinä on luonteeseen tai muuhunkaan vedota, jos perusasioista ei huolehdita!
luona. Tunnen lapset ja olen tavannut heidän vanhempansa. Usein olen jutellut puhelimessa, ja usein kylälyt vielä varmennetaan vanhempien kesken, että sopiiko ne. en silti tiedä millaista heillä on kotona, usein jätän lapsen pihalle ja juttelen hetken vanhempien kanssa ja samoin toisin päin. Kyllä 10 v jo sen verran voi liikkua.
alkaa häiritä vasta kun niissä näkyy uutta kuhisevaa elämää tai ne haisevat. Yleensä ne ruuanjämät kyllä kuivuu nätisti, joten ihan sama kun olis rusinoita kulhossa olkkarissa.
Kaveri taas ei saa unta, jos tiskipöydällä on yksikin tiskaamaton astia (vaikkapa vaan yksi vesilasi, niin se estää unentulon). Se on hänen luonteensa, minä olen erilainen.
Lapsilla aina puhtaat vaatteet päällä ja menestyvät koulussa ja sosiaalisissa ympyröissään. Mielenterveysongelmia meillä ei ole kellään.
Meitä ei vaan pikkuseikat hetkauta.
parikin paikkaa, missä on lähes niiden ohjelmien mukaista. Ei vaan jakseta ja saada aikaiseksi siivota ja tavaraa kertyy pinoihin ja uusiin pinoihin. Sitten kun joskus siivotaan, niin samanlaista on jo seuraavana päivänä. Luonteestakin tosi paljon kiinni. Toisia ei häiritse yhtään.
ei ole lapsia, mutta juuri semmoiselta on näyttänyt omassa asunnossani, kun olin masentunut. Tyyliin siivosin puolen vuoden välein joten kuten ja tosiaan ei ollut tyhjää kohtaa lattialla. Lapsuudenkodissani oli myös aina sotkuista, mistä mua kiusattiinkin, en tiedä miksi, vanhemmat kävi kyllä töissä jne mutta riitelivät paljon ja olihan se lamakin silloin. Eli ei vaan jaksa siivota. Toivottavasti lapsesi ei juoruile sitä muille, siitä tosiaan voidaan kiusata.
Mä olen sanonut, että en ole mikään hotellin pitäjä, joten jos ei jaksa yhtään pitää huolta siivosta niin eletään sitten kaikki paskassa.
No ei sentään. Siivoan kyllä sitten kun sotku alkaa kyllästyttää mutta mikä hemmetin naisen osa se on siivota. Kaikki syyllistää perheen äitiä mutta miehestä ei sanota mitään!
Lapsilla aina puhtaat vaatteet päällä ja menestyvät koulussa ja sosiaalisissa ympyröissään. Mielenterveysongelmia meillä ei ole kellään.
Meitä ei vaan pikkuseikat hetkauta.
joka monesti, kun silmä vältää tyhjentää keittiön roskiksen sisällön pitkin lattioita. Pyrin kyllä korjaamaan roskat heti, mutta jos just silloin joku tulee hakemaan lapsia, niin onhan täällä roskia lattialla. Tai jos jätetään koira yksin ja unohdetaan sulkea keittiön ovi, niin taatusti on levitetty roskat.
Tiskejäkin saattaa olla pesualtaassa. Ei kuitenkaan viikon vanhoja, mutta mistä se lapsesi tietää, että ne on viikon lojuneet tiskialtaassa?
Lasten huoneessa on monesti kaaos, kun levittävät lelut lattialle.
Nytkin lattia on täynnä koiran karvoja ja muuta pientä roskaa mitä koira on lattialle silpunnut. Lapset heittelee vaatensakin lattialle, vaikka tuhat kertaa on ollut puhe, että ne laitetaan likapyykkikoriin.
Kuinka siistiä täällä olisikaan, jos asuisin yksin, eikä olisi koiraa.
Meillä tuo siivous on vähän niinkuin kolaisi lunta lumisateessa.
Eikä näillä helteillä jaksa koko ajan keräillä roskia, imuroida ja luututa.
Miksi syyllistät vain äitejä? Miksi kodin siistinäpito on vain äidin taakka?
Ja toisekseen, en usko 10-vuotiaan kykyyn arvioida asuntojen siisteystasoa.
Ihan "sillä siisti"-ohjelmaan sopivia koteja on oikeasti olemassa. Koteja, joissa vieraillessakin inhottaa istua tahraiseen tuoliin.
En jaksa käsittää miten ihmiset jaksavat asua vuodesta toiseen moisessa paskatunkiossa.
Yleensä ne ruuanjämät kyllä kuivuu nätisti, joten ihan sama kun olis rusinoita kulhossa olkkarissa.
Ja ok, masentaa ja eniten vituttaa kaikki ja mies sotkee vielä enemmän kuin minä. Ratkaisuna siivooja käy kerran viikossa. Ei ehdi kertyä niin jumalatonta kaaosta kuin ennen. Saattaa silti joku rusina jossain olla ;)
että ei siivota koskaan. Totuus on kuitenkin että joka päivä pyörii tiskikone kaksi kertaa, imuroidaan kerrasta kahteen päivässä, lattiat pestään viikotain... Silti meillä ei ole koskaan siistiä. Mun pitäisi vaan siivota ja siivota koko ajan jotta olisi. Perheen koulutus on vielä kesken..
Itse en kovin usein edes viitsi kyläillä veljeni luona (viimeksi viime kesänä) vaikka samassa kaupungissa asutaan ja muuten yhteyttä pidetään. Mutta kun hänen kotonaan ei tiedä mihin istua eikä kahvia ainakaan uskalla juoda..
Puhutko nyt tavaroista, vai ruuan tähteistä, jotka lojuvat viikon missälie?
Minä en nyt puhu leluista tai tavaroista, vaan jostakin ihan muusta.
ap.