Ylisotkuiset kodit!
Olen nyt lapseltani kuullut, että tosi monilla on kotona ihan hirveän sotkuista. Ei ole niinkuin mitää järjestystä missään, eikä koskaan siivota.
Siis, että tyyliin..roskia pitkin lattioita, banaanin kuoria, viikon vanhoja tiskejä jne?
Lapseni on 10-vuotias ja jo kolmesta perheestä tullut tuollainen tieto.
Meillä ei olla mitenkään siivousfriikkejä ja olenkin ajatellut, että pitäisi siivota useammin, kun on oikeaa likaa, sotkua jne, mutta että
...lapseni on kertonut, että tuollaisia koteja on ihan lähelläkin monia, joissa eletään, kuten niissä SIIVOUSOHJELMISSA?
Itse aina luulin, että ne on jotenkin keksittyjä ja tekemällä tehtyjä juttuja, mutta lapsi on kertonut, että samalta monessa kodissa näyttää!!
Täytyy olla pää sekaisin äidiltä, jos ei siivoa? Ovatko nuo niitä samoja perheitä, mistä täitä tulee kouluun, kihomatoja tarhaan jne..vai mitä ihmettä??
Kommentit (89)
Jos et halua päästää lasta sinne, älä päästä. Muutoin muiden ihmisten kodit eivät kuulu sulle. Jos on hirveästi aikaa pohtia asiaa, niin esim. harrastuksen aloittaminen voi auttaa.
Meillä mies myös varsinainen sottapytty, niin kuin 18:kin. Eläisi varmaan vaikka minkälaisen p:n keskellä. Kerää kamaa eikä luopuisi niin mistään. Aikani jaksoin siivota, mutta nyt tökkii. Jos haluaisin, että meillä olisi jatkuvasti siistiä, siivoaisin koko ajan.
Se, että toinen on erilainen tässä(kin) asiassa ihan tosissaan syö parisuhdetta. Keljuttaa.
Lapsille pyrin kuitenkin opettamaan, että pitävät tavarat oikeilla paikoilla. Kasvatustehtävää kuitenkin syö se, että isä näyttää huonoa esimerkkiä.
Toisaalta, liian siisti ja tip top järjestyksessä oleva pikkulapsiperheen koti ei ole aina tavoiteltava sekään.
aamulla kun lähden töihin on suht siisti koti.
lapset menevät kouluun omia aikojaan ja myös tulevat. Yleensä kavereiden kera. Syövät välipalaa ja touhuilevat omiaan.
Neljältä kun tulen, koti on kuin kaatopaikka, pöydällä lojuu margariinipurkkeja ja avattuja jugurttikuppeja. lehtiä ja leluja on jo ulko-ovella. kai tästäkin pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus!
[/quote]
Täytyy olla pää sekaisin äidiltä, jos ei siivoa? Ovatko nuo niitä samoja perheitä, mistä täitä tulee kouluun, kihomatoja tarhaan jne..vai mitä ihmettä??
[/quote]
Ei siivoaminen ole yksistään äidin tehtävä, eikä voi kuvitella että äiti taukoamatta kulkee perässä ja siivoaa toisten jälkiä. Kyllä meillä hetkittäin voi olla todella sekaista juuri em syystä. Kihomato- ja täi- kysymykseen saitkin jo vastauksen.
Eikä tullut mieleesikään, että lapsi vähän liiottelisi..?
Kuten joku tuossa aikaisemmin hauskasti sanoikin, mun siivousyritykseni ovat kuin yrittäisi kolata lunta lumisateessa. Meillä käyvät vieraat tietävät ilmoittaa jo 3-4 päivää etukäteen, että ovat tulossa käymään. Ovat ilmeisesti päätyneet siihen ratkaisuun, kun tietävät mun silloin yrittävän ihan tosissani saavan kämpästä ihmisasumuksen näköistä. Mulla on kaksi koiraa, joista lähtee käsittämättömät määrät karvaa. Mikään asia tai esine tässä taloudessa ei säästy koirankarvoilta. Mä olen vain nostanut käteni pystyyn sen asian edessä.
lapset menevät kouluun omia aikojaan ja myös tulevat. Yleensä kavereiden kera. Syövät välipalaa ja touhuilevat omiaan.
Neljältä kun tulen, koti on kuin kaatopaikka, pöydällä lojuu margariinipurkkeja ja avattuja jugurttikuppeja. lehtiä ja leluja on jo ulko-ovella. kai tästäkin pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus!
Muutama kouluikäinen saa kämpän nopeasti sen näköiseksi kuin ei olisi ikinä siivottu.
En luottaisi 10-vuotiaan arvioon "viikon tiskeistä".
Siivoan kun jaksan, mutt aina ei ole tosiaankaan putipuhdasta. Sairastan masennusta, joten työelämä vie mehuja aika tavalla ja sit ei jaksa joka päivä imuroida. Mutt ei meillä koskaan ruoantähteitä ole missään, keittiön haluan pitää siistinä. Lähinnä lasten leluja, lehtiä, vaatteita saattaa joskus lojua lattiolla.
Mies ei saa tiskejä koneeseen, ei banaaninkuorta lattialta, ei sukkiaan tuolilta.
En ole mieheni piika. Jos tuo on hänen elämäänsä niin olkoon.
Kihomatoja ei tarvitse erikseen viedä tarhaan. ne munat muhivat siellä jumppapatjoissa ja pehmoleluissa.
perheen hygienian ja siivouksen kanssa.
Ja miten niin pää on sekaisin äidiltä? Kai se on nyt on muunkin perheen asia siivota ja pitää järjestystä yllä?
Ja olen itsekin käynyt siellä. Lattoilla ei voi kävellä ilman ettei kävelisi ihan järkyttävän pöly ja murumäärän päällä. Likaisia vaatteita lojuu joka penkillä ja pitkin lattioita. Keittiön pöydän vahakangas on puolen sentin tahman peitossa jne.
On niillä lapsetkin likaisia, sekä naamaltaan että vaatteiltaa. Tytöllä aina hiukset takussa. Annan silti lasten olla kavereita keskenään sillä ei ole lasten vika ettei vanhemmat osaa tai jaksa.
Muutama kouluikäinen saa kämpän nopeasti sen näköiseksi kuin ei olisi ikinä siivottu.En luottaisi 10-vuotiaan arvioon "viikon tiskeistä".
edes omia sotkujaan...?
Meillä oli lapsuudenkodissa aina paikat tiptop. Äiti on jopa fanaattinen siivoamisen suhteen, on säännölliset siivouspäivät joista ei tingitä, ja niin edelleen. Me muut kyllä tajusimme että äitillä menee pahasti yli, mutta opimme kuitenkin, että kun korjaa sotkut heti niin sitä paskaa ei kerrykään vuoriksi ja läjiksi saakka.
Itse otan kodinhoidon paljon rennommalla kädellä, mutta likaista meillä on hyvin harvoin. Kun talossa oli koira, imuroin usein (kerran tai parikin päivässä). Lapset tietävät jo pienestä pitäen, että omat sotkut siivotaan ja viimeistään päivän päätteeksi lelut ja vaatteet kasataan omille paikoilleen. Ruokia ei tiputella ja jos jotakin roiskuu lattialle, niin se siivotaan heti pois.
Tietty lasten touhut vaatii vanhemmilta paljon työtä ja seuraamista, mutta mun mielestä äiti ei ole mikään kotitalouskone joka tekee kaiken lastensa puolesta - ja kuten tässä ketjussakin on ilmennyt, liika paasaaminen ei ole edes lasten etu!
Opettakaa ne lapsenne siisteiksi, pääsette helpommalla.
terkuin eräs yh
kolme ihmistä. Lisäksi vihaan siivoamista! Lapsuuskotini oli putipuhdas, äiti siivosi ja pakotti meidätkin siivoamaan. Nykyään siivoan vain, jos on pakko... Siskostani tuli samanlainen siivousfriikki kuin äidistä.
yleensä pyykkihuolto on se kriittinen piste ja kotieläimet
Siis joku ihan oikeasti nipottaa tuollaisesta? :D eiköhän jokainen saa elää miten haluaa:D mulla tuossa lattialla koiran kuset ollut kolmatta päivää, pyyhe heitetty tosin päälle. Lastenhuoneessa pissavaippoja joka paikassa. Siivotaan sitten kun jaksaa tai tulee vieraita kylään:D vittu että on nipoa.
tuollaisiin Alibi-koteihin. On vain ajan kysymys, milloin elämänhallinnaltaan rajoitteinen perheenjäsen alkaa ammuskelun tai muun riehumisen, enkä halua antaa tällaista mallia lapsilleni. Kyllä saastaiset kodit ovat aina oireita joistain vakavista ongelmista. Riittää, kun katsoo Alibin kuvia kodeista, joissa on tapahtunut veritekoja. Ei sellaisissa kämpissä asu täysipäistä väkeä.
mutta liat eivät ole lojuneet paikallaan montaa päivää...
Siivoan siis joka päivä. Mies on tosi sotkuinen eikä välitä siisteydestä. Ei imuroi koskaan, ei pese vessoja jne. Eli siivous on täysin minun harteillani. Miehen työhuone on täynnä tavaraa. Ei siellä voi imuroida tai pölyjä pyyhkiä kun ei ole tyhjää pintaa missään. Nyt mylläsi takkahuoneenkin, kun en ollut vahtimassa. Siirsi sohvat keskelle huonetta ja työnsi muut huonekalut (sohvapöytä ja tv-taso) pois tieltä ja jätti ne just siihen, mihin jäi, jotta sohvat tuli hänelle mieleiselle paikalle. Huoneessa ei mahdu kulkemaan, kun sohvapöytä ja toinen sohva tukkii tien. Itse pitkillä koivilla harppaa sohvapöydän yli. Levitti toisen sohvan tyynyt lattialle, jotta voi paremmin katsella valkokangasta (hankki sen ja videotykin). Ottaa päähän! En pääse edes imuroimaan... Ja olen nalkuttava ja ymmärtämätön akka, kun asiasta valitin. Niin, ja repi verhot siinä sivussa alas, kun oli tarttunut johonkin huonekaluun! Siellä nekin lojuu nyt lattialla.
Vanhin poika (3,5-vuotias) on tullut isäänsä. Ei vain saa huonettaan siistiksi enkä jaksa raivata sitä kuin kerran viikossa. Syö niin sottaisesti, että lattia tuolinsa alta on aivan muruissa ja ruoassa ja tahroissa. En enää imuroi edes joka päivä tuolin alustaa, kun menee hermot, jos koko ajan kyttäilee. Imuroin koko keittiön ja pöydän alusen joka toinen päivä. Lattiat pesen vain kerran viikossa, tosin tuolin alustan pyyhin imuroinnin jälkeen.
En jaksa siivousta, vaikka pidänkin siisteydestä. Juuri nyt meillä on puhtaat pyykit keskellä portaikkoa levitettynä (mies tarvitsi ammetta vauvan kylvetykseen, joten heitti vaatteet lattialle), sänky petaamatta, kahden isomman lapsen huoneet aivan järkyttävässä kunnossa, aamupalatarpeet vielä pöydällä jne. Tiskit siivoan pöydältä aamuisin ja iltaisin, joten päivisin allas saattaa olla täynnä.
Kerran viikossa meillä on siistiä noin päivän. Maksimissaan. Sitten jo on sotkua... Ja totta, olen vähän masentunut tämän siivouksen suhteen ja päättänyt, että en siitä stressaa. Kun vieraita tulee, teen vähän isomman raivauksen eli se olisi tarkoitus tehdä tänään, koska vieraita tulee sekä tiistaina että torstaina. Viime perjantaina olen viimeksi siivonnut kunnolla
(imurointi, tavarat paikoilleen, vessan pesu jne).
Voisi kuvitella, että jos joku siistin kodin kasvatti olisi tullut kylään esim. tänään, olisi ehkä vähän pelästynyt. Mutta edelleenkin vakuutan, että lika ei ole monen viikon tai edes yhden viikon vanhaa, vaikka siltä näyttäisikin. Priorisoin vain oman kotonaoloni muuhunkin kuin ainaiseen siivoamiseen.
Siis joku ihan oikeasti nipottaa tuollaisesta? :D eiköhän jokainen saa elää miten haluaa:D mulla tuossa lattialla koiran kuset ollut kolmatta päivää, pyyhe heitetty tosin päälle. Lastenhuoneessa pissavaippoja joka paikassa. Siivotaan sitten kun jaksaa tai tulee vieraita kylään:D vittu että on nipoa.
siis kyllähän tuollaisessa asunnossa on jo kamala hajukin jos koiran kuset on monta päivää pitkin lattioita ja pissavaippoja joka paikassa... oksennus tulisi jo eteisessä kurkkuun. Sinänsä uskottavan oloisesti kirjoitettu ja tuo vitun käyttö kruunasi avautumisen! :-D
eläinten ruokiin tulee koppakuoriaisia, jos ei joka päivä vaihda...
sidonnaista. Meillä on monessa kohtaa lyöty yli, lapset voivat kasvaa ihan onnelliseksi, vaikka vanhemmat ei oliskaan kontrollifriikkeinä desinfioimassa kaikkea. Eniten tällä palstalla ihmetyttää kuinka kapeakatseisia ihmiset on. sen oman oikean luullaan olevan maailman ainut oikea. Paljon tärkeämpää olis olla armollinen itselleen ja toisille.
Meillä on usein tosi sotkuista, (mutta ei kylläkään kovin likaista) koska aikaa on rajallisesti ja mieluummin teemme jotain hauskaa yhdessä kuin ylläpidämme tavaroiden järjestystä. Lapsuudenkotona äidille oli kaikki kaikessa siisti koti ja kunnollinen perheenäitiys kasvimaineen ja mehumaijoineen. Siihen hänen energiansa sitten menikin- meille lapsille ei jäänyt aikaa, en muista mitään hauskaa yhdessäoloa hänen kanssaan kun hän siivosi, järjesti, siivosi ja sitten halusikin jo levätä
Poikamme kävi kaverinsa luona ja sanoi ettei ruokapöytää oltu varmaan pyyhitty koskaan kun oli niin muruja ja roskaa täynnä. Niin se meilläkin joskus siltä näyttää kun kaikki ovat syöneet jotain murustavaa esim näkkileipää. Eikä lautanen leivän alla paljoa auta kun murut leviää.
Viikon vanhoja tiskejä???? Helposti on meilläkin tiskipöytä sen näköinen ettei muutamaan päivään olisi kukaan mitään sille tehnyt muttei tarvitse siinä olla kuin aamupalan ja aamuruuan tiskit niin johan lattialle meinaa levitä. En vain ole heti aamusta jaksanut konetta tyhjentää jotta likaiset saisi tilalle.
Meillä on joskus portaat täynnä tavaraa kun ovat matkalla yläkertaan eikä lapset ole kehoituksista huolimatta ottaneet omiaan mukaan ja vieneet paikalleen.
Lasten huoneessa on karsean kokoinen "maja" jonka ympäriltä joutuu loikkimaan että taaperon saa nukkumaan.
On meilläkin tytön kaveri sanonut että meillä on sotkuista mutta siihen olen kommentoinut että niinhän sitä joskus on. Kaveri on ainoa lapsi joten eroa löytyy jos on yksi tai neljä lasta niinkuin meillä on.
Jos haluaisi ettei kukaan kommentoisi siisteydestä saisi olla kokoajan puunaamassa ja tavaroita paikalleen laittamassa. Haluan myös nauttia auringosta ja ulkoilmasta hyvän kirjan kera.