Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylisotkuiset kodit!

Vierailija
26.07.2010 |

Olen nyt lapseltani kuullut, että tosi monilla on kotona ihan hirveän sotkuista. Ei ole niinkuin mitää järjestystä missään, eikä koskaan siivota.

Siis, että tyyliin..roskia pitkin lattioita, banaanin kuoria, viikon vanhoja tiskejä jne?

Lapseni on 10-vuotias ja jo kolmesta perheestä tullut tuollainen tieto.

Meillä ei olla mitenkään siivousfriikkejä ja olenkin ajatellut, että pitäisi siivota useammin, kun on oikeaa likaa, sotkua jne, mutta että

...lapseni on kertonut, että tuollaisia koteja on ihan lähelläkin monia, joissa eletään, kuten niissä SIIVOUSOHJELMISSA?

Itse aina luulin, että ne on jotenkin keksittyjä ja tekemällä tehtyjä juttuja, mutta lapsi on kertonut, että samalta monessa kodissa näyttää!!

Täytyy olla pää sekaisin äidiltä, jos ei siivoa? Ovatko nuo niitä samoja perheitä, mistä täitä tulee kouluun, kihomatoja tarhaan jne..vai mitä ihmettä??

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kolme lasta, jotka opetettu siivoamaan jälkensä ja ei miestäkään sotkemassa, niinku monilla vaikuttaa ;) vanhimmat lapset 11v ja 10v tosiaan välillä ihmettelevät kavereiden koteja, että miten lapset saa jättää vaatteita lattioille, syödä ruokaa muualla kuin keittiössä, sänkyjä ei pedata ja päiväpeitto on jossain sängyn alla kuukausia..en itse välitä miten kaverini elävät ja oma lapsuudenkotini oli sotkuinen, sellaista en halunnu omille lapsille. Jokainen tyylillään, mutta jos tuntuu ettei jaksa siivota, niin ehkä siivoojan palkkaamnen helpottaisi omantunnon ongelmiin, jos sellaisia on. Mustakin sotkuinen koti on merkki piilevästä masennuksesta, mutta toisaalta mun tyylinen friikkisiivoaminen on mennyt överiksi sekin.

Vierailija
42/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Kyllä näitä "sikaisia" perheitä löytyy. Lapset valitettavasti joutuvat kärsijöiksi tai heidät jopa opetetaan siihen, että on ok että on likaista. Jos tilanne on jatkuva, tulisi sukulaisten/naapureiden tehdä lastensuojeluilmoitus. Tiedän tapauksen jossa niin on tehty. Lasten hyvinvointi ja terveys oli uhattuna.

En näe (teko)syyksi elämäntilannetta (esim väsymys tai paha olo), että ei jaksa/viitsi siivota. Kun on lapsia, täytyy heidän edut laittaa aina etusijalle.

Siivoamisesta voi tehdä koko porukan "jutun". Pikkulapsetkin yleensä nauttivat kun saavat puuhastella aikuisten kanssa yhdessä. Meillä ainakin velvoitetaan lapset keräämään omat lelunsa ja kun siivouspäivä koittaa, kaikki kantavat kortensa kekoon, oli se kivaa tai ei.

Valitettavan usein, naiset ottavat siivousvastuun pelkästään itselle. On koko perheen asia huolehtia että ympäristö on siisti ja turvallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ihmetellyt sitä, millaisista perheistä tulevat lapset, jotka kiinnittävät huomiota tällaisiin asioihin!?

Ei lasten kuulu sellaista huomata. Muksut leikkivät omissa maailmoissaan mielikuvitusleikkejä, touhuavat ulkona tmv. eivät tuijota toisten lattioita!

Onkohan kyseessä hieman ylihygieeniset kodit, joista nää kersat tulee. Ja pitäisi huomioida se että ylihygieeniset tilat ovat niitä jossa bakteeristo vahvistuu ja se aiheuttaa sitten ne nykyajan ongelmat (allergia, astma..).

Ja ei, tämä ei ole puolustuspuhe ihmiseltä jonka koti on törkyinen.

Vierailija
44/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkua syntyy nopeammin kuin mitä kerkeän siivoamaan.Meillä on toki siistiäkin, ehkä kerran päivässä, mutta se ei kauaa säily.Sitäpaitsi sotkua on niin erilaista.Meillä asuu naapurustossa esim. yksi monilapsinen perhe, jonka lapset on monesti kommentoineet meidän perheen sotkua, ja sotkua on heidän mielestään jo se jos lastenhuoneessa on lelut levällään, ja leikit kesken.Minä taas en sitä sotkuna näe.Lapsemme, ja me aikuisetkin olemme tavallista luovempia ja taiteellisia.Mielestäni liika nipotus on este luovuudelle.En halua vanhana muistyella että ainoa aikaansaannokseni oli siisti koti jota voin valokuvista muistella.Mieluummin katselen lasten ja itseni aikaansaamia käsitöitä, askarteluja ym.

Vierailija
45/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ihmetellyt sitä, millaisista perheistä tulevat lapset, jotka kiinnittävät huomiota tällaisiin asioihin!? Ei lasten kuulu sellaista huomata. Muksut leikkivät omissa maailmoissaan mielikuvitusleikkejä, touhuavat ulkona tmv. eivät tuijota toisten lattioita! Onkohan kyseessä hieman ylihygieeniset kodit, joista nää kersat tulee. Ja pitäisi huomioida se että ylihygieeniset tilat ovat niitä jossa bakteeristo vahvistuu ja se aiheuttaa sitten ne nykyajan ongelmat (allergia, astma..). Ja ei, tämä ei ole puolustuspuhe ihmiseltä jonka koti on törkyinen.

vertailla näkemäänsä. Meidän 10-v oli yökylässä taloudessa, missä ei siivota. Tiedän sen, tunnen äidin. Lapsi tuli kotiin,istui olohuoneessamme ja sanoi: Ihanaa kun meillä on näin siistiä. Häntä oli ällöttänyt lika ja haju. Ja kaikki kamat meni pesuun saman tien. Syynä lukematon joukko kissoja, jotka pissailevat mysö muualle kuin hiekkalaatikkoonsa. Enkä nyt syyllistä tämän perheen äitiä (hänellä ei ole miestä), on varmasti muutakin puuhaa kuin siivota taloaan. Minulle henk koht on ihan saman millaisessa läävässä asuvat. Mutta turha väittää, etteivät lapset osaisi arvioida tällaisia asioita itsenäisestikin. Varmaan monessa törkykodissa syynä on juuri lemmikit ja etenkin ne kissat. En ole vielä kissatalouteen törmännyt, jossa se pissan haju ei leijailisi. Varmaan siihen oma nokka turtuu.

Vierailija
46/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä erottaa toisistaan

- sotkuinen koti

- likainen koti

Meillä voi olla sotkua muttei saastaa.

Olen käynyt sellaisissa kodeissa joissa todellakin on niin likaista että sukat tarttuilee lattiaan kiinni.

Ruokapöytä on pinttyneessä liassa samoin pöydän alunen. Tiskivuori pysyy päivästä toiseen.

Olen nähnyt molemmat ääripäät, paskan keskellä elämisen sekä ylihygieenisyyden. Mielestäni on normaalia jotai noiden ääripäiden välistä.

Ylihygieenisessä kodissa äiti ei saanut rauhaa jos yksikään astia oli pöydällä. Kaikki laitettiin samantien astianpesukoneeseen. Missään ei tahran tahraa ja perheessä useita lapsia.

Vieraiden lasten on vaikea leikkiä kummankaan ääripään kodissa. Toisessa paska tarttuu tamineisiin ja toisessa ei mihinkään voi koskea ettei tule sotkua.

Vierailija
47/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iso tiskikone täyttyy kahdesti päivässä.

Eli jo puolen päivän tiskit tiskipöydällä saattaa näyttää lapsesta viikon tiskeiltä.

Vierailija
48/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

havahtunut tähän, että ihmiset elävät järkyttävissä sikoläteissä. Jotain kertoo se, että asuntoja on käyty katsomassa muuttoa varten, eivätkä ihmiset viitsi siivota edes esitelläkseen asuntoaan. Ja kyllä niitä elukoitakin kuhisee näissä kämpissä, muutimme sitten paskaisimpaan asuntoon, jonka olen n nähnyt (jossa asui perhe kaiken lian keskellä, viikko meni pelkästään heidän jälkiensä siivoamiseen) ja ilmeni, että asunnossa on vaikea tuholaisongelma. No, ei kai sen kaiken lian alta paljoa erota, syökö samalla jotain ötökänmunia aamupuurossaan...

Vierailija
49/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kissatalouteen törmännyt, jossa se pissan haju ei leijailisi. Varmaan siihen oma nokka turtuu.

käyn välillä hoitamassa kaverin kissoja kun perhe on muualla ja uskaltaisin väittää että siellä ei haise. Minun nenään tuo lemu tuntuisi kyllä sillä en ole siihen tottunut. Tyhjennän paakut aamuin illoin, 3 kissaa.

Minun nenän mielestä koirat tuo asuntoon semmoisen mukavan lemun että tuntuu paljon epäsiistimmältä kuin onkaan. Pieni asunto ja koira on karmea yhdistelmä :(

Vierailija
50/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe (teko)syyksi elämäntilannetta (esim väsymys tai paha olo), että ei jaksa/viitsi siivota.lelunsa ja kun siivouspäivä koittaa, kaikki kantavat kortensa kekoon, oli se kivaa tai ei.

Vierailija
51/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "ei tiedä mitään" kodeista, joissa lapsi kyläilee.

Minulla esimerkiksi on esikoinen nyt menossa yläasteelle. On tähän asti ollut koko 6 vuotta samalla luokalla eli samojen luokkakavereiden kanssa. Asumme rauhallisella, pienellä okt-alueella, jonka lapset aloittavat koulun pikkukoulussa, mistä sitten yhtenäisenä luokkana siirtyvät eteenpäin isoon kouluun. Lapsella on valtaosa luokkakavereista tuttuja jo eskarista asti. Olen ollut lapsen kavereiden vanhempien kanssa tekemisissä siis 6-7 vuotta, asumme noin kilometrin halkaisijan kokoisella alueella. Tapaan osaa vanhempia enemmän, esim. nuorempien sisarusten kautta (pk-kavereita jne.), osaa vähemmän, mutta itsestäni tuntuu, että kaikki ne perheet, joissa lapseni vierailee, ovat tuttuja. Tästä huolimatta en itse ole kyläillyt kuin kahdessa näistä kodeista, yhdessä usein ja toisessa kerran.

Miksi vanhempien pitäisi vierailla lasten kavereiden kodeissa??? Teettekö te todella tupatarkastuksia ennen kuin päästätte lapsenne kylään kaverille?

Vierailija
52/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhimmat lapset 11v ja 10v tosiaan välillä ihmettelevät kavereiden koteja, että miten lapset saa jättää vaatteita lattioille, syödä ruokaa muualla kuin keittiössä, sänkyjä ei pedata ja päiväpeitto on jossain sängyn alla kuukausia..

jos lapset kyseenalaistavat vaatteiden jättämisen lattialle tai muualla kuin keittiössä syömisen!

Ihan oikeasti, on tuon ikäisillä lapsilla aika ankeaa kototna, jos on noin selkärankaan mennyt oppi esim. syömisestä. Miksi ihmeessä esim. olohuoneessa sohvalla ei saisi napostella? Mitä haittaa on satunnaisesti lattialle heitetystä vaatteesta?

Vierailija
53/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja malli tulee täysin lapsuudesta. Heidän perheessään oli melko raskaita vaiheita, ja ilmeisesti osittain sen vuoksi siisteys lipsahti käsistä. Valitettavasti tämä vain periytyi kaverilleni täysin. Hän itse ja lapset ovat aina siististi pukeutuneita, mutta tuntuu etten kauhean mielelläni mene käymään, koska ällistys siisteystasoa kohtaan näkyy varmasti naamasta. Luulin, että kaverini olisi muuttanut tapojaan kun sai lapsia, ettei lasten tarvitse elää paskassa, mutta ei.

Likaisia vauvanvaippoja joka puolella, tiski- ja ruokapöytä pursuaa likaisia astioita, ruuanjätteitä kuivunut joka puolelle, lattiaan liimautuu jalat kiinni tahman ja murujen vuoksi, sekalaista tavaraa pursuaa joka puolelta. Vessaan kun menee niin on kuin ydinpommin jäljiltä. Siellä se seuraava sukupolvi kasvaa uskoen, että tämä on normaali kodin järjestys. :(

Vierailija
54/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelin, mutta uskottava se on.

Itse tekisin heti ls-ilmoituksen, jos tietäisin, että joku lapsi joutuu elämään tuollaisen keskellä!

Ja nuo lapset ovat vuokrataloissa asuvia ongelmaperheiden lapsia tai mt-ongelmaisten lapsia ja heitä on paljon.

Turha siinä on luonteeseen tai muuhunkaan vedota, jos perusasioista ei huolehdita!

Lapset eivät paljoa perusta kavereittensa kotien siivosta...

Ja miksi ihmeessä ilmoittaisit lastensuojeluun? Miksei sitten samantien mielenterveystoimistoon? Pelkkä kodin siivottomuus ei ole riittävä syy.

Itse olen tavannut vuosien varrella useitakin talouksia, joissa siivoaminen on tärkeysjärjestyksessä se viimeinen. Perheissä esim. aika on mennyt lasten harrastusten parissa, jolloin kotiin ei olla enää pystytty investoimaan" aikaa siivoukseen.

Meillä siivouksen taso on vuosien varrella vähitellen laskenut, ja nyt olemme saavuttaneet "pohjan". Tilaa on vähän, eikä kaikelle tavaralle tunnu enää löytyvän säilytyspaikkaa (perheessä 2aikuista, 2 murkkuikäistä, leikki-ikäinen ja vauva). Itse ahdistun tilanteesta, mutta kun... lääkäri kielsi minulta siivoamisen terveydellisistä syistä. Nyt odotan elokuun alkua, että voisin selvittää saisimmeko kaupungin kautta apua siivoukseen (maksullista). Omat keinomme alkavat olla jo käytetty (isot lapset tekevät osuutensa, itse pyykkään, mies tekee ruuat pääsääntöisesti), joten apu olisi tervetullutta. Mutta kun kukaan ei halua auttaa, arvosteleminen on ilmeisesti paljon hauskempaa. Ja kuka nyt haluaisi parantumattomasti sairaan luokse muutenkaan...

Vierailija
55/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kissatalouteen törmännyt, jossa se pissan haju ei leijailisi. Varmaan siihen oma nokka turtuu.

käyn välillä hoitamassa kaverin kissoja kun perhe on muualla ja uskaltaisin väittää että siellä ei haise. Minun nenään tuo lemu tuntuisi kyllä sillä en ole siihen tottunut. Tyhjennän paakut aamuin illoin, 3 kissaa.

Minun nenän mielestä koirat tuo asuntoon semmoisen mukavan lemun että tuntuu paljon epäsiistimmältä kuin onkaan. Pieni asunto ja koira on karmea yhdistelmä :(

Meillä on pieni asunto, kissa ja koira. Kissa ei ole ikinä pissannut muualle kuin laatikkoon, joka siivotaan päivittäin, joten meillä ei kissanpissa haise. Ja mitä tuohon koiraan tulee, se on pieni eikä siitä lähde lainkaan karvaa (eikä kuolaa) ja koira pestään joka toinen viikko, joten eipä tuokaan mitään hajuja tai sotkua tänne aiheuta ;)

Vierailija
56/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käyttää hyvää kissanhiekkaa. Esim. puupelletit tuoksuu pissasinakin puulta. Ja joo kyllä tunnistan kissanpissan hajun, välillä pissaa pääsee hiekka-astian alle ja silloin sen kyllä haistaa.

t. 4 kissaa

aina ihmetellyt sitä, millaisista perheistä tulevat lapset, jotka kiinnittävät huomiota tällaisiin asioihin!? Ei lasten kuulu sellaista huomata. Muksut leikkivät omissa maailmoissaan mielikuvitusleikkejä, touhuavat ulkona tmv. eivät tuijota toisten lattioita! Onkohan kyseessä hieman ylihygieeniset kodit, joista nää kersat tulee. Ja pitäisi huomioida se että ylihygieeniset tilat ovat niitä jossa bakteeristo vahvistuu ja se aiheuttaa sitten ne nykyajan ongelmat (allergia, astma..). Ja ei, tämä ei ole puolustuspuhe ihmiseltä jonka koti on törkyinen.

vertailla näkemäänsä. Meidän 10-v oli yökylässä taloudessa, missä ei siivota. Tiedän sen, tunnen äidin. Lapsi tuli kotiin,istui olohuoneessamme ja sanoi: Ihanaa kun meillä on näin siistiä. Häntä oli ällöttänyt lika ja haju. Ja kaikki kamat meni pesuun saman tien. Syynä lukematon joukko kissoja, jotka pissailevat mysö muualle kuin hiekkalaatikkoonsa. Enkä nyt syyllistä tämän perheen äitiä (hänellä ei ole miestä), on varmasti muutakin puuhaa kuin siivota taloaan. Minulle henk koht on ihan saman millaisessa läävässä asuvat. Mutta turha väittää, etteivät lapset osaisi arvioida tällaisia asioita itsenäisestikin. Varmaan monessa törkykodissa syynä on juuri lemmikit ja etenkin ne kissat. En ole vielä kissatalouteen törmännyt, jossa se pissan haju ei leijailisi. Varmaan siihen oma nokka turtuu.

Vierailija
57/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi siis kyläilee kodeissa, joissa et itse ole koskaan käynyt? Tunnetko edes lastesi kavereiden vanhemmat?

Vierailija
58/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan jaksa joka välissä keräillä kakaraoiden ja itseni heittelemiä tavaroita paikoilleen. Meille tulee siistiä vartin tehosiivouksen jälkeen, mitä ei ehkä moni uskoisi kun pinnallisesti näyttää kaaokselta.

Vierailija
59/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat koulukavereita.

ap.

Vierailija
60/89 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, äidillä ei välttämättä ole pää sekaisin. Hän saattaa olla luonteeltaan vain täysin erilainen kuin sinä.

Ei, täit eivät tule likaisista hiuksista, ne eivät viihdy liassa.

Ei, kihomadot eivät sikiä liasta, vaan joku tartunnan saanut on rapsutellut peräaukkoaan ja sitten koskettanut jotain pintaa/ ihmistä.