Ylisotkuiset kodit!
Olen nyt lapseltani kuullut, että tosi monilla on kotona ihan hirveän sotkuista. Ei ole niinkuin mitää järjestystä missään, eikä koskaan siivota.
Siis, että tyyliin..roskia pitkin lattioita, banaanin kuoria, viikon vanhoja tiskejä jne?
Lapseni on 10-vuotias ja jo kolmesta perheestä tullut tuollainen tieto.
Meillä ei olla mitenkään siivousfriikkejä ja olenkin ajatellut, että pitäisi siivota useammin, kun on oikeaa likaa, sotkua jne, mutta että
...lapseni on kertonut, että tuollaisia koteja on ihan lähelläkin monia, joissa eletään, kuten niissä SIIVOUSOHJELMISSA?
Itse aina luulin, että ne on jotenkin keksittyjä ja tekemällä tehtyjä juttuja, mutta lapsi on kertonut, että samalta monessa kodissa näyttää!!
Täytyy olla pää sekaisin äidiltä, jos ei siivoa? Ovatko nuo niitä samoja perheitä, mistä täitä tulee kouluun, kihomatoja tarhaan jne..vai mitä ihmettä??
Kommentit (89)
Lapsia EVVK onko jonkun vieraan kotona sotkuista vai siistiä. Lapset eivät edes huomioi tuollaisia seikkoja vaan vasta aikuistena alkaa välittää tuollaisesta "mitä muuta ajattelee ulkonäöstäni / vaatteistani / asuntomme sotkuisuudesta / you name it.
sohvalla, tai lapset eivät syö. Syy on siinä kun katsoo tuota keittiön pöytää ja sen alusta päivittäin. Sohva olisi jo päivässä ihan karmea.
Vaatteita ei heitetä lattialle siitä yksinkertaisesta syystä että ne eivät sinne kuulu!
Joo ja meillä on sotkuista ja jopa likaistakin aina. Säännöistä huolimatta ja päivittäisestä siivoamisesta. En todellakaan näe järkeä opettaa lisää sotkemista kun ei nykyiselläänkään pysy aisoissa tämä sotku.
vanhimmat lapset 11v ja 10v tosiaan välillä ihmettelevät kavereiden koteja, että miten lapset saa jättää vaatteita lattioille, syödä ruokaa muualla kuin keittiössä, sänkyjä ei pedata ja päiväpeitto on jossain sängyn alla kuukausia..
jos lapset kyseenalaistavat vaatteiden jättämisen lattialle tai muualla kuin keittiössä syömisen!
Ihan oikeasti, on tuon ikäisillä lapsilla aika ankeaa kototna, jos on noin selkärankaan mennyt oppi esim. syömisestä. Miksi ihmeessä esim. olohuoneessa sohvalla ei saisi napostella? Mitä haittaa on satunnaisesti lattialle heitetystä vaatteesta?
Teillä on nyt mammat menneet puurot ja vellit sekaisin. Tuo sekaisin ja sikaisin on tärkeä erottelu.
Jos on sikainen koti, niin silloin on niin pahoja elämänhallintaongelmia, että on syytäkin puhua lastensuojelun kanssa.
Sikaiseksi kodiksi ei pääse sillä, että teinit jättää välipala-astiat keittiön pöydälle tai kalsarit on olohuoneen lattialla.
Sikaisen kodin saa aikaiseksi sillä, että ei siivoa kahteen vuoteen mitään. Jättää roskapussit viemättä ulos tai jättää roskat ylipäätään niihin paikkoihin missä ne syntyvät. Sikainen koti on sellainen missä valtaosa ruoasta on homeessa. Sikainen koti on sellainen missä ihan joka pinta on tahmainen.
Ei tuo moralisointi auta yhtään sekaisten ja sikaisten perheiden tilannetta. Joku täällä sanoikin kivasti, että antaa lastensa kyläillä näissä sotkuisissa kodeissa, koska ei se ole lapsen syy, jos vanhemmat ovat syystä tai toisesta kyvyttömiä hoitamaan kodin siisteyttä.
Itselläni oli sotkuinen lapsuudenkoti, äiti mikään siivousintoilija, isä oli siistimpi. Toinen veljeni on tarkempi siivousjutuissa, tai ainakin innokas kommentoimaan toisten sotkuja, toinen veli on hyvinkin boheemi. Itselleni siivous ja järjestyksenpito myös vaikeaa, joskus ollut masennustakin, mutta ei se ole ainoa syy. Haluaisin pitää vähän siistimpänä paikkoja, että kehtaisin kutsua kavereita kylään, mutta ei se vaan onnistu, kun kämppä täynnä omaa ja miehen tavaraa, josta hän eri suostuisi luopumaan.
Meille on tulossa ensimmäinen lapsi ja pakkohan tässä on skarpata, silti jännittää arjen sujuminen ja neuvolan kotikäynti!
Oma koti tuntuukin taas ihan siistiltä :)
Kuten joku tuossa aikaisemmin hauskasti sanoikin, mun siivousyritykseni ovat kuin yrittäisi kolata lunta lumisateessa. Meillä käyvät vieraat tietävät ilmoittaa jo 3-4 päivää etukäteen, että ovat tulossa käymään. Ovat ilmeisesti päätyneet siihen ratkaisuun, kun tietävät mun silloin yrittävän ihan tosissani saavan kämpästä ihmisasumuksen näköistä. Mulla on kaksi koiraa, joista lähtee käsittämättömät määrät karvaa. Mikään asia tai esine tässä taloudessa ei säästy koirankarvoilta. Mä olen vain nostanut käteni pystyyn sen asian edessä.
Ihan turhaa rahanmenoa, sotkua ja vaivaa koko eläimistä. En ymmärrä, kun jotkut paapovat koiria kodeissaan sisällä. Karsein haju on koirankuolainen, karvainen auto/koti.
Koti on koti ja eläintarha erikseen.
[i Täytyy olla pää sekaisin äidiltä, jos ei siivoa? Ovatko nuo niitä samoja perheitä, mistä täitä tulee kouluun, kihomatoja tarhaan jne..vai mitä ihmettä??
[/quote]
Ainoa tuttuni, jolla on vakava mielenterveysdiagnoosi, siivoaa ilman lääkitystään "hullun lailla". Että silleen siivousintoilijat...
kun niissä sillä siisti-ohjelmissa, eikä häiritse yhtään. Tiskit on olohuoneen pöydällä+muilla pöydillä, sieltä haetaan aina se astia mitä tarvitaan, ja tiskataan se. En edes muista koska olisi kaikki tiskit tiskattu. Jätesäkkejä sielä täällä, roskaa ja ruuantähteitä myös, ovat yleensä siihen asti, että ovat homeessa ja haisevat, tai niistä tulee niin paljon kärpäsiä, että on pakko heittää pois. Meillä on myös eläimiä, joista osa paskoo ja kusee sinne tänne, ja lisäksi heinää ja purua on aina joka paikka täynnä. Lattialla on usein niin paljon pyykkiä ja tavaraa, ettei voi kävellä astumatta niiden päälle.
Meillä ei ole lapsia, joten älkää olko huolissanne.. Me ollaan vaan molemmat vähän sellasia hälläväliä tyyppejä. Joskus sotku ahdistaakin, mutta kun kämppä on tällaisessa kunnossa, se on monen viikon työ siivota, Kerran ollaan siivottu kunnolla kun muutettiin - enää ei muuteta
Ainoa tuttuni, jolla on vakava mielenterveysdiagnoosi, siivoaa ilman lääkitystään "hullun lailla". Että silleen siivousintoilijat...
Imuroidaan kerran viikossa kesäisin. Talvella valitettavasti yleensä harvemmin. Imuroidaan myös aina kun on vieraita tulossa. Silloin myös pestään lattiat.
Tavarapinoja tai vaatepinoja on valitettavasti tasoilla, mutta niitä puretaan aina ennen kuin on vieraita tulossa. Joskus muulloinkin.
Tiskit laitetaan päivittäin kyllä koneeseen ja pyykkiä pestään koneellinen päivässä tai vähintään joka toinen päivä. Aamupuuron rippeet tai leivän kannat jää yleensä iltaan asti pöydälle. Samoin likaiset astiat.
Meillä ei ole koskaan ollut täitä, eikä myöskään matoja.
Monella mittapuulla meillä on sotkuista, mutta pidetään huoli siitä, että aina on kaapissa puhtaita vaatteita ja astiat myös puhtaita.
Miksikö ei siivota? Mies on masentunut ja minä ylityöllistetty. Olen liian väsynyt siivotakseni. Silloin kun on useamman päivän loma, lähetän yleensä miehen lasten kanssa pois kotoa muutamaksi tunniksi ja siivoan rauhassa.
Heti kun vaan varaa on, palkataan siivoaja. Vielä ei valitettavasti sitä ylellisyyttä meille suoda, mutta parin vuoden sisällä varmasti kyllä. Sitä odotellessa on vaan koitettava pitää yllä edes siedettävää asumusta.
Edelleenkään en ymmärrä että lapsesi kyläilee paikoissa joista et tiedä "mitään". No, jokainen tavallaan. Mutta enpä heti uskoisi kaikkia lasten juttuja tosiksikaan.
et miltä näyttää vai??? ennen kuin voit päästää leikkimää!?
lelut kerätään iltaisin, mutta kas, silti on sekasotku seuraavana päivänä. Pöytä ja pöydänalus muruja täynnä, lelut pitkin poikin, vaatetta siellä täällä.
Mieheni on tarkka tuosta imuroinnista ja moppauksesta, mutta yksi sottapytty muuten. Aina on hammastahnat roiskittu joka ikinen ilta pitkin pesualtaan reunoja (rosteria niin näkyy hyvin...) ja kaakeleita, älkää kysykö että miten... Kahvit kun keittää, niitä poroja on lisäksi pöydillä ja lattioilla. Astioita jos huuhtelee ennen koneeseen laittoa, hana on takuulla niin täysillä, että ne kastike- ja ruokajämät on seinäkaakeleissa ja tiskipöydällä. Lapsen vaatteet ripotellaan tuoleille, pöydille, lattioille. Jos hakee takkapuita, roskat tulee ovelta takalle asti. Jos vie tuhkat ulos, tuhkaa on takanedus täynnä.
En vaan ehdi kävellä perässä ja siivota kaikkea. Enkä edes halua olla "lapsenvahti" aikuiselle koko ajan...
Ja sitten mies suuttuu jos huomauttaa asiasta. Kun mikään ei kelpaa, ja mitään ei muka osaa tehdä... Välillä tulee mieleen, että onkohan osallistuva mies sittenkään paras vaihtoehto...
kun niissä sillä siisti-ohjelmissa, eikä häiritse yhtään. Tiskit on olohuoneen pöydällä+muilla pöydillä, sieltä haetaan aina se astia mitä tarvitaan, ja tiskataan se. En edes muista koska olisi kaikki tiskit tiskattu. Jätesäkkejä sielä täällä, roskaa ja ruuantähteitä myös, ovat yleensä siihen asti, että ovat homeessa ja haisevat, tai niistä tulee niin paljon kärpäsiä, että on pakko heittää pois. Meillä on myös eläimiä, joista osa paskoo ja kusee sinne tänne, ja lisäksi heinää ja purua on aina joka paikka täynnä. Lattialla on usein niin paljon pyykkiä ja tavaraa, ettei voi kävellä astumatta niiden päälle. Meillä ei ole lapsia, joten älkää olko huolissanne.. Me ollaan vaan molemmat vähän sellasia hälläväliä tyyppejä. Joskus sotku ahdistaakin, mutta kun kämppä on tällaisessa kunnossa, se on monen viikon työ siivota, Kerran ollaan siivottu kunnolla kun muutettiin - enää ei muuteta
Todella ällöttävää, eikä ollenkaan tervettä.
Tottakai lapsiperheessä on sotkua. tälläkin hetkellä omien lasteni huoneet ovat "pommin jäljiltä". mutta kun lapsille on terotettu että siivoavat huoneensa itse niin ne myös tekevät.
Oon sen verran huoleton äiti että mua ei sotku haittaa tippaakaan. KUNHAN ON PUHDASTA. Eli meillä siivotaan paljonkin. Imuroidaan 2krt viikko ja pestään 1 krt + tarvittaessa. Tiskivuori voi olla päivällä kaoottinen, mutta joka ilta on keittiö aamua varten siisti.
Meillä 2 vaippaikäistä pienemmät, eikä todellakaan ole päivisin aikaa mennä perässä ja keräillä kaikkea. Päivällä meillä saattaa olla PISSA vaippoja olohuoneen lattialla tai sohvalla kun on pitänyt juosta toisen perään kesken vaipan vaihdon ja saattaa jäädä sitten siihen. Ei ne kuitenkaan seuraavaan päivää siinnä loju, vaan kerätään kun keretään. Ulkopuolisen silmin meilläkin on varmasti tooodella paskasta, vaikka puhdasta meillä kuitenkin on!
lelut kerätään iltaisin, mutta kas, silti on sekasotku seuraavana päivänä. Pöytä ja pöydänalus muruja täynnä, lelut pitkin poikin, vaatetta siellä täällä. Mieheni on tarkka tuosta imuroinnista ja moppauksesta, mutta yksi sottapytty muuten. Aina on hammastahnat roiskittu joka ikinen ilta pitkin pesualtaan reunoja (rosteria niin näkyy hyvin...) ja kaakeleita, älkää kysykö että miten... Kahvit kun keittää, niitä poroja on lisäksi pöydillä ja lattioilla. Astioita jos huuhtelee ennen koneeseen laittoa, hana on takuulla niin täysillä, että ne kastike- ja ruokajämät on seinäkaakeleissa ja tiskipöydällä. Lapsen vaatteet ripotellaan tuoleille, pöydille, lattioille. Jos hakee takkapuita, roskat tulee ovelta takalle asti. Jos vie tuhkat ulos, tuhkaa on takanedus täynnä. En vaan ehdi kävellä perässä ja siivota kaikkea. Enkä edes halua olla "lapsenvahti" aikuiselle koko ajan... Ja sitten mies suuttuu jos huomauttaa asiasta. Kun mikään ei kelpaa, ja mitään ei muka osaa tehdä... Välillä tulee mieleen, että onkohan osallistuva mies sittenkään paras vaihtoehto...
Oletpa kiittämätön!Miehesi tekee kotitöitä ja sä valitat, ettei tee just niin, kun sä haluat!!!Voi mitä haaskausta tollanen mies tollaselle valittah´jalle, jolle ei mikään riitä paitsi minä itse...Herää!!!!
ovat aivan törkeitä sottapyttyjä.
Eteisessä on varmaan 40 paria kenkiä sikinsokin. Lattialla on hiekkaa, mutaa, likaisia sukkia, epämääräisiä kassikasoja, lasten epämääräisiä hattuja/hanskoja tai ties mitä ja löyhkä on aivan hyh hyh.
Saahan nuo siivottua, mutta se valkoinen seinä! Tai se seinä joka kai joskus on ollut valkoinen, mutta nykyisellään niin pinttyneen paskainen ja siinä on suorastaan ties mitä möykkyjä kiinni.
Tämä oli vasta eteinen.
Keittiö on sanoin kuvaamaton!! Paskaa, paskaa joka puolella. Ei vaan niitä likaisia astioita ja ruuantähteitä vaan joka hemskutin paikka on pinttyneen lian peitossa. Seinistä on saatu listatkin rikkinäisiksi tai aivan raavituiksi.
Ikkunoista tuskin näkee ulos. Vessa.. no vessa.. se haisee ja on ihan samaan verrattavissa kuin esim. eteinen ja keittiö. Juu ja se sama paskavana kiertää koko asunnon.
Asuvat vielä vuokralla, niin kiva luovuttaa sellanen pommi, jossa seinät täynnä pinttynyttä paskaa. Niin ja ovet myös, ovat jotakin ruskean/mustan/oranssin/harmaan sekotusta nykyisin myös (valkoiset ja uudet olivat)
Ja tiiän ettei lähde puhtaaksi, kun kerran vein lapsen juuri siivouksen jälkeen. Sain kuulla tilitystä kuinka rehkinyt aamusta asti pesten ovia, lattioita jne jne. Ihan samannäköitä oli ja leuhkasi edelleen.
Kaikkien muiden ongelmien lisäksi oli tosi kiva saada paskainen kilometrinpäähän lemuava lapsi.
Oli sitten mt- ongelmaa, työttömyyttä tai ihan mitä vaan, niin siihen paskaan en ole enään pitkään aikaan lastani lähettänyt. Häpesin niin silmät päästäni joka kerran jälkeen. Nyt ei tarvi enään hävetä eikä kuulla miten minun tai lapseni syy on esim. heidän lapsensa ongelmat. Oikeastaan siihen vedin lopullisen stopin, kun isä syyttää omaa lastaan omien lastensa ongelmista.. taitaa ne ongelmat olla vähän jossain muualla.
Ja en ole mikään katkera exä, jätin se tumpion mooonta vuotta sitten ja annoin elää omaa paskaista elämäänsä ihan itsekseen.
Silti ei ole paskaista! Minua henk.koht. oksettaa perheet, joissa on esim. eläinten jätteitä pitkin poikin, viikon tiskit kasassa, lattialla luoja ties mitä. Meillä pestään lattiat kerran viikossa, imuroidaan vähintään kahdesti viikossa ja vessan pesen 2-3 kertaa viikossa. Tiskit n. 2-3 päivän välein koneeseen, pyykit samoin. Tavaraa meillä riittää ja esim. vaatteita on nytkin varmaan jokaisella tuolilla mitä asunnosta löytyy ;). Kirjoja myös! Mutta sitä paskaa en kestä...enkä pölyä.
En ainakaan muista niin tapahtuneen. Mutta mun oman kaverin koti on tosi likainen. On roskia siellä sun täällä, parvekkeella roskapusseja. Koira sotkee, lapset sotkee ja varmaan aikuisetkin. Pölyjä ei ole pyyhitty aikoihin. Vessanpöntöt on saastaiset ja lavuaarit sekä käsipyyhkeet. Keittiö kaapinovet ja kaakelit on roiskeita täynnä.
Mä ne siellä kauheesti kylässä käy, inhottaa. Hygieniasta ne kyllä huolehtii ja ovat mukavia, mutta koti on tosi likainen.
kodista sanonut, että siellä oli sotkuista, likaista - ja että siellä haisi. Oli synttäreillä yli vuosi sitten. Täytyi siis olla aika erikoista, kun tuosta oikein mainitsi. Onhan joka talossa joskus epäjärjestystä ja sotkuakin, kunnes taas siivotaan.
Musta on varsin tavallista ja normielämää, että joka viikko siivotaan: to-pe imurointi, pölyt, luutuaminen. Siinä välissä meillä imuroin monet kerrat koiran- ja kissankarvoja, lähinnä alakerrasta. Vessat tietysti siivoan ainakin kerran viikossa. Tiskikone ja pesukone ja kuivaaja pyörii. Kyllä nämä aina hoituu. Vaikka olen masennuksesta kärsinyt itse jotakuinkin 10-11 vuotta, en ole tainnut koskaan jättää viikkosiivousta tekemättä.
Miehelle sanoin juuri, että nyt kun on lomalla, saa toki siivota mun kanssa yhdessä;-D. Mulla on lomaa 2 viikkoa, siivoamiseen menevä aika siis lyhenee ja vie loma-aikaa vähemmän;-D.
että on todella siistiä, joten älä yleistä.