Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vaatteet jotka on 100 % viskoosia hyviä, kohtalaisia vai silkkaa roskaa?

Vierailija
25.07.2010 |

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki babukankaat ovat viskooseja. Banbussa ei ole mitään pitkää kuitua. Se on heinä ja kangasta siitä saadaan selluloosan kautta.

B-A-M-B-U, bam-bu,bambu!

Vierailija
22/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trikoovaatteissa viskoosi ei pärjää hyvälle puuvillalle. Mulle on tärkeää saada pestä trikoo kuudessakympissä, ja viskoosi kutistuu jo neljässäkympissä.

Sellainen kiiltävä, silkkimäinen viskoosi, jota on juhlavaatteissa ja joissain neuleissa, taas on lähes ikuista.

Meinaat että se viskoosi kutistuu JOKA pesussa? Eiköhän se kutistu vain sen ekan pesukerran aikana kuten puuvillakin.....

Meinaan. Puuvilla kutistuu minkä kutistuu, jos on valmiiksi kutistettu, ei juurikaan. Voi heittää vaikka kuivausrumpuun. Viskoosi haurastuu vähän joka pesussa, ja se on sitten omasta venyttelykärsivällisyydestä ja tuurista kiinni, mihin suuntaan se milloinkin venähtää tai kutistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei täällä mainitse viskoosin huonoja puolia eli kuten polyesteri (jota itse kutsun pölyesteriksi) viskoosiin tulee ärsyttäviä nyppyjä. Puuvillaan ei tule koskaan mitään ja ohut puuvillapaita helteellä on paras. Sellainen ryppyinen viskoosikangas kaunis mutta siitä lähtee langat helposti rispaantumaan tai tulee keskelle vaatetta langat esiin ikävästi. Siksi itse suosin puuvillaa tai että vaate olisi edes puoliksi puuvillaa niin ei tulisi niin paljon niitä nyppyjä. Puuvillaa vaan harvoin nykyään saa :(

Vierailija
24/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näi. Vanhat puuvillalumput kierrätetään ja saadaan viskoosia, joka lienee lähes puuvillaa. Jalanjälki pienempi kuin itse puuvillalla.

Vierailija
25/39 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho ostin 78% viskoosihameen ja luulin et on ihan kuramateriaalia, mut onkin ilmeisesti ihan ok. =) kiva juttu

Vierailija
26/39 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ja kiva. Tällaista useimmat vastaukset. Käyttöominaisuuksista olisi ollut kiva tietää. Itse etsin tietoa viskoosista. Rypistyminen vaatteissa melkomoista ja ruman näköistä.

Vierailija
27/39 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viskoosi, ns. puusilkki, samat ominaisuudet kuin silkillä. Todella miellyttävä vaattemateriaalina, mattona helppo hoitoinen ja kevyt.

Ainoamateriaali silkin jälkeen joka ei aiheuta iho oireita.

Vierailija
28/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei täällä mainitse viskoosin huonoja puolia eli kuten polyesteri (jota itse kutsun pölyesteriksi) viskoosiin tulee ärsyttäviä nyppyjä. Puuvillaan ei tule koskaan mitään ja ohut puuvillapaita helteellä on paras. Sellainen ryppyinen viskoosikangas kaunis mutta siitä lähtee langat helposti rispaantumaan tai tulee keskelle vaatetta langat esiin ikävästi. Siksi itse suosin puuvillaa tai että vaate olisi edes puoliksi puuvillaa niin ei tulisi niin paljon niitä nyppyjä. Puuvillaa vaan harvoin nykyään saa :(

Nimenomaan sekoitekankaat nyppyyntyvät, vahvempi kuitu hiertää ja nyppyynnyttää pehmeämpää kuitua.

Vierailija
29/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun alkupään vastaukset ovat jo vuosia vanhoja, mutta silti pitää kysyä, että mitähän mahtavat olla ne epäorgaaniset kangasmateriaalit?

Vierailija
30/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viskoosin huonoihin ominaisuuksiin kuuluu myös se että se KUTISTUU. Peseminen on siis taitolaji, jos haluaa ettei väljästäkin kaavusta tule yhden pesun jälkeen kuristava nakkikuori.

Vierailija
31/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

piip kirjoitti:

Kiva ja kiva. Tällaista useimmat vastaukset. Käyttöominaisuuksista olisi ollut kiva tietää. Itse etsin tietoa viskoosista. Rypistyminen vaatteissa melkomoista ja ruman näköistä.

Itse laitan esim paidan illalla henkariin ja suihkuttelen sumutuspullolla kevyesti, hyvin oikenee aamuksi.

Vierailija
32/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viskoosin valmistamisprosessiss tarvitaan runsaasti kemikaaleja, joten en vertaisi kyllä "luonnonmateriaaliin". Ympäristöystävällisyydestä ei ole tietoakaan, vaikka materiaalina ihan miellyttäväntuntuinen onkin.

On se siinä mielessä ympäristöystävällinen, että halpa viskoosipaita voi kestää hyvänä arkikäytössä vuosia. Samaa ei voi sanoa esim. monesta halvasta puuvillapaidasta. 

Vierailija
33/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyocelli on myös hyvä. Ihana päällä kesällä.

Eikös se ole tehty luonnonmateriaalista.

Vierailija
34/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat nyt sekoittaa viskoosin akryyliin. Viskoosi on nimenomaan siksi hyvä materiaali, että siihen ei tule nyppyä eikä se haalistukkaan kovin nopeasti. Toisinkuin akryyli joka on yhden pesun jälkeen usein pilalla. Samaten vähääkään edullisemmat/huonommat puuvillakankaat (joista suurin osa vaatteista tehdään) menee usein nopeammin lumpuksi kuin viskoosikankaat. 

Vierailija
35/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyocelli on myös hyvä. Ihana päällä kesällä.

Eikös se ole tehty luonnonmateriaalista.

Niin on ihana. Esim. t-paidat ostan nykyään lähes aina joko viskoosista tai lyocellista tehtyinä. Ovat vilpoisia, laskeutuu nätisti, kestävät hyvin pesuja kunhan pesee alhaisessa lämpötilassa. Toki jos hikoilee kovin niin sit täytyy käyttää esim. etikkapesua, koska hienhaju ei lähde kolmessakympissä. 

Vierailija
36/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalina ok, mutta ei paras. Kutistuu helposti lähes 10%, esim marimekon viskoosimekoista lyhenee helma merkittävästi ensimmäisessä pesussa ja mekon muoto muuttuu. Mukava materiaali päällä, mutta rypistyy helposti. Riippuu kankaan laadusta, värit saattaa haalistua nopeasti.

Vierailija
37/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Materiaalina ok, mutta ei paras. Kutistuu helposti lähes 10%, esim marimekon viskoosimekoista lyhenee helma merkittävästi ensimmäisessä pesussa ja mekon muoto muuttuu. Mukava materiaali päällä, mutta rypistyy helposti. Riippuu kankaan laadusta, värit saattaa haalistua nopeasti.

Osta yhtä kokoa isompi. Tosin marimekosta ei minulla ole kokemusta. Omani ostan ihan ketjuliikkeistä, eikä ne ole kutistuneet, kun pesee alhaisessa lämpötilassa. 

Vierailija
38/39 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestävä, mukavan tuntuinen eikä halvimmasta päästä suinkaan. Usein sitä lisätään hintavampiinkin vaatteisiin koska se kestää paremmin kuin monet luonnonkuidut. Sanoisin että hyvä tai kohtalainen.

Mihin perustuu käsityksesi "kestää paremmin kuin luonnonkuidut"? Sehän ei pidä paikkaansa vaan varsinkin märkänä ei kestä. Eräästä "silkkipaidasta" neni sormi läpi hyvin helposti märkänä, mikä paljasti sen huijaukseksi.

Muuten tuntuu mukavammalta kuin tekokuidut ja sopii mielestäni varsinkin juhlavaatteisiin.

Vierailija
39/39 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up