jätätkö ravintolassa tippiä tarjoilijalle? perustele vastauksesi
Kommentit (142)
"tippiä" annetaan paremmista alennuksista ja tällä on kyllä ihan toinen nimikin....
Olen baarimestari Ja olen tehnyt työtä nykyisen palkkani eteen. Ja voin kulta pieni kertoa sen, että se ei ole pieni. Luultavasti suurempi kuin sinulla.
Ja kyllä kultaseni, tippaan aina kun saan hyvää palvelua. Jos jotain asiakaspalvelijaa ei tipata, ja nyt siis puhun myyjistä, en sihteereistä jne, kannattaa heidän katsoa peiliin ennenkuin valittaa.
Jopa veljeni, joka on huonekalujen myyjä, saa tippiä.Eli jos saan hyvää palvelua, tippaan. Joskus kaupan kassaakin. Riittääkö se hyvä palvelu perusteluksi kultaseni?
Peruste löytyy edeltä. Tipit ovat verotonta harmaata taloutta, eikä sitä pidä tukea.
Jos ilta on mennyt aivan putkeen ja tarjoilijan kanssa synkkaa loistavasti, jätän vitosen tai kympin tippiä hänelle. Tätä tapahtuu alle kerran vuodessa.
Se hinta jonka maksatte ruuasta/juomasta menee yritykselle, ei siitä eritellä tippi osuutta työntekijöille. Tietenkin palkka maksetaan, mutta ei tarjoilijan palkka ole todellakaan mikään hyvä. Itse olen töissä ravintolassa jossa on kolme kerrosta. Ei se kovin helppoa ole ravata niitä kerroksia edes takaisin.
Rossossa???
Olen ollut siellä joskus syömässä ja säälitti kyllä katsella kun tarjoilita ravaavat kivisiä rappusia :/
tarjoilijoille, enkä muillekaan. Jos eivät palkallansa pärjää ja ilman tippiä tee töitänsä kunnolla, niin vaihtakoot töitä.
Jos tarjoilija nyt jostain syystä olisi aivan käsittämättömän ihmeellinen, niin mielestäni oikea väylä on välittää kehut esimiehelleen/työnantajalleen ja työnantajan pitäisi hoitaa työläiselleen parempi palkka siitä hyvästä, että henkilö on poikkeuksellisen hyvä työssään. Mikäli työnantaja ei tätä tee, kuten tietysti ei juurikaan tee, ei sekään ole asiakkaan ongelma.
Joskus hamassa 80-luvun puolivälissä vielä oli tapana noita tippejä joskus antaa, mutta siitä ei ollut sen ihmeemmin hyötyä, joten miksi vaivautua.
Jos tippi lyödään kassaan, missä vaiheessa/miten se päätyy sille tarjoilijalle, jolle se on tarkoitettu?
Käteisenä ymmärrän että raha annetaan suoraan käteen, mutta miten nää pankkikortilla maksut?
Yleensä kassamyynnit tulee firman tuloksi, joten onko teillä jokaisella oma koodi, minkä lyötte kassaan ja sitä kautta saatte tippinne palkan yhteydessä? Vai otatteko te kassasta sen rahan, jonka asiakas on höyläyttänyt varsinaisen laskun lisäksi?
Koska tippi lyödään kassaan myynniksi, niin työnantaja maksaa siitä veron, joten onko tippi "työnantajan lahja työntekijälle"?
Suomessa tarjoilijan palkalla elää ja hinnoissa on valmiiksi palvelumaksu.
Ulkomailla jätän, jos se on maan tapa.
Aiemmin jätin kun olin rikkaampi mutta nykyisin maksan tasan tarkkaan sen mitä tilaankin. Ihan sama onko tapa vai ei, ei mulla ole varaa enää moisiin yleellisyyksiin.
jättää tippiä, kun saadaan kaikille kympin minimituntipalkka.
Tippi on tavallaan osa maailmanlaajuista ravintolakulttuuria mutta sen määrän voi ja tuuleekin suhteuttaa vallitsevaan palkkatasoon. Muutama symboolinen lanttikin osoittaa, että on nautinut ruokailustaan ja haluaa jakaa hyvää mieltään myös henkilökunnalle.
Lounasravintoloissa en yleensä tippaa.
asiaan kuuluvaa silloin, kun palvelu on ollut hyvää. Juu, saavathan tarjoilijat Suomessa palkkaa, mutta palkka on pieni.
Itse menen ravintolaan nauttimaan ystävien seurasta ja hyvästä ruuasta. Kokkia lienee kiittäminen hyvästä ruuasta, siihen ei tarjoilijalla ole osaa eikä arpaa.
Minulle riittää että hän kantaa minulle ruuan pöytään, en kiinnitä tarjoilijoihin minkäänlaista huomiota. Kunhan asiallisesti käyttäytyy, se riittää. Mitä vähemmän pyörii turhaan ympärillä, sen parempi :)
Jos ruokaa saa odottaa, oletan sen yleensä johtuvan siitä että keittiössä on ruuhkaa - en niinkään hitaasta tai laiskasta tarjoilijasta. Vain kerran olemme saaneet ystävien kanssa aivan luokatonta palvelua ravintolassa. Ruoka tuli tooooosi hitaasti, juomat unohdettiin kokonaan. Osa porukasta odotti jälkiruokaansa (jäätelöä!) tunnin... Kun olimme odottaneet laskua ½h tämän farssiksi kääntyneen ruokailun päätteeksi, sanoimme puoliksi tosissamme että jos se lasku ei kohta tule, poistumme maksamatta. Parkkimittarit paukkui ihmisillä yli ja ihan pikkuisen alkoi pinna kiristyä. Silti meni vielä vartti.
Nooh, puolustukseksi sanottakoon että ravintola oli auennut vasta viikkoa aikaisemmin. Tarjoilijat olivat hyvin nuoria, varmaan juuri valmistuneita tms. eivätkä esim. osanneet käyttää kassaa... :-/ Siellä sitten söhläsivät keskenään ja asiakkaat olivat helisemässä.
asiaan kuuluvaa silloin, kun palvelu on ollut hyvää. Juu, saavathan tarjoilijat Suomessa palkkaa, mutta palkka on pieni.
En sano että tarvitsee tippiä jättää kenellekkään, hyvän mielen saan kun asiakas kiittää tai mainitse saaneensa hyvää palvelua. Yleensä kun muistetaan sanoa vaan niistä negatiivisistä asioista..
Sen vaan tahdon sanoa että kokoo ravintola-ala on palkkakuopassa. Vaikka saamme 9-10 euroa palkkaa on kaikki muut lisät/ etuudet yms tosi huonoja verrattuna muihin aloihin. Esimerkkinä lisät. Minulla on joka neljäs lauantai vapaa ja lauantailta ei saa mitään ylimääräistä lisää kuten esim kaupanalalla alkaa illalla sunnuntaipalkka tai hoitoalalla lauantailisä. Samoin iltalisä on alle euron tunti kun taas kaupalla 4,5 euroa.
Kyllä minäkin haluaisin viettää viikonloppuja perheeni kanssa..
Ja niille, jotka sanovat että miksi en vaihda alaa, voin sanoa että minulla ei valitettavasti ole koulutusta muulle alalle. Ja on kai tämä parempi kuin jäädä työttömäksi??
Alalla on sen takia nuoria töissä, kun palkka ei viiteen vuoteen nouse edes eurolla tunti --- kun on niin hyvin neuvoteltu sopimus. Työnantajat eivät nosta palkkaa peruspalkkaa korkeammalle. Kyllä kaikki vaan kieroon katsoo jos menee lisää palkkaa pyytämään.. Ja siinähän se on, että ravontola-ala kun ei ikinä mihin kään lakkoon mene.
Jos tippi lyödään kassaan, missä vaiheessa/miten se päätyy sille tarjoilijalle, jolle se on tarkoitettu?
Käteisenä ymmärrän että raha annetaan suoraan käteen, mutta miten nää pankkikortilla maksut?
Yleensä kassamyynnit tulee firman tuloksi, joten onko teillä jokaisella oma koodi, minkä lyötte kassaan ja sitä kautta saatte tippinne palkan yhteydessä? Vai otatteko te kassasta sen rahan, jonka asiakas on höyläyttänyt varsinaisen laskun lisäksi?
Koska tippi lyödään kassaan myynniksi, niin työnantaja maksaa siitä veron, joten onko tippi "työnantajan lahja työntekijälle"?
Meillä on kassassa ainakin ihan näppäin "tippi", jolla voi kuittinumeron kanssa "nostaa" kassasta käteiseksi tipit.
Suomessa vain jos olen saanut erityisen hyvää ruokaa ja palvelua (mikä on valitettavan harvinaista).
Suomessa satunnaisesti. Riippuu esim. laskun summasta (onko helppo pyöristää), sen hetkisestä rahatilanteesta (sekä lompakossa että tilillä ;), palvelun tasosta...
Silloin harvoin kun raskin käydä ravintolassa syömässä, en jätä tippiä. Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Ulkomailla saatan jättääkkin paikasta riippuen. Siellä tarjoilijoiden palkka on todella pieni, joten elanto koostuu suurelta osin tipeistä.
On mullakin pieni palkka asiakaspalvelutyössä, eikä ole tippejä näkyny.
Jos palvelu on moitteetonta ja kohteliasta, niin jätän yleensä 10 % tippiä. Mistään perussuorituksesta en Suomessa jätä tippiä, ulkomaat sitten eri asia.
jätättekö te itse aina tippiä myöskin esim. kampaajille tai muille palvelualojen työntekijöille?
Suomessa tarjoilijoilla on taustallaan niin aktiivinen ay-liike että en puutu heidän palkkioihinsa mitenkään. Toista se on ulkomailla, jossa tipit ovat olennainen osa tarjoilijan ansiota. Eiköhän PAM ryhdy taas lakkoon kunhan keksii jonkun syyn.
Tarjoilijat eivät myöskään ole palvelualan eliittiä. Mieluiten maksaisin tippiä asiakaspalvelijalle joka oikeasti auttaa minua palvelullaan. Tarjoilija on lähinnä viestin viejä ja ruoan kantaja. Vaativampaa asiakaspalvelua on monella alalla joita ei todellakaan tipata.
Oletteko muuten nähneet enemmän nuoria, vai vanhoja tai keski-ikäisiä tarjoilijoita? Tarjoilijat ovat usein parikymppisiä kaikkitietäviä nuoria, jotka vaihtavat myöhemmin alaa. Tämäkään ei luo kuvaa että ammatti olisi rautaisten ammattilaisten käsissä. Toisaalta nuoret tarvitsevat paljon rahaa elämiseensä.. Mutta minä en silti anna tippiä.