jätätkö ravintolassa tippiä tarjoilijalle? perustele vastauksesi
Kommentit (142)
Siis kortilla maksaessa tippihän on erittäin helppo antaa. Siinä on valmiiksi kohta sillekin. Kohtaan extra voi kirjoittaa tipin määrän ja summata uuden totaalin.
Entisenä tasokkaan ruokaravintolan toimitusjohtajana tiedän myös sen, että aika paljon tarjoilijat ja baarimestarit saavat tippejä. Ainakin minun johtamassani paikassa tarjoilijat ymmärsivät, että mitä paremmin palvelee asiakkaita, sitä paremmin tulee tippiä. Oppivat myös katsomaan hyvän palvelun mallia muilta paremmin tippiä saavilta työkavereiltaan.
Eikä se ravintolahenkilökunnan taulukkopalkka Suomessakaan mikään kovin kummoinen ole, vaikka ilta-, yö- ja pyhälisistä tulee kuitenkin oma osansa.
eiköhän se ole työnantajan velvollisuus huolehtia työntekijöiden palkoista.
kun maksan aina kortilla
Tuossa vastauksessa ei ole mitaan jarkea.
niin ei ole mitään järkeä? Pyydetäänkö tarjoilijaa höyläämään itselleen kortilta tippiä vai miten tämä käytännössä onnistuu?
Monta kertaa ainakin minulle on sanottu että höylää itsellesi vaikka 10€..
aika tyhmä kun en ole tuota tajunnut. Tai siis kyllä tietysti olen tajunnut, että vain noin se voi toimia, mutta en ole tajunnut, että näin oikeasti tehdään. Itse olen kaupan kassalla töissä, eikä siellä pysty noin vain höyläämään ylimääräistä pankkikortilta. Ravintolassa ilmeisesti siis pystyy. Mitenkäs se siinä kuitissa sitten näkyy?
Perustelu: Ei kukaan minullekaan jätä tippiä, vaikka asiakaspalvelutyössä olenkin.
Suomessa palkat on mitoitettu niin, että tippiä ei kuulu antaa. Jos sitä annetaan, niin annettakoon tasapuolisesti kaikille ammattiryhmille.
Kun tää on aina tätä. Kun joku joskus vaan jotain mutta ei kukaan koskaan mitään.
Missään ravintolassa ei sisälly tippi siihen ruoan hintaan! Mistä he*vetistä te tuon olette repineet??
Se raha minkä te siitä ruoasta maksatte (ja senkin naama norsun sukupuolielimellä, valittaen "emmekö voisi saada jotain alennusta"), menee sille ravintolalle 100%:sti!Tuntipalkka perus tarjoilijalle on vähän päälle 7€.
Tottakai työkokemus tuo lisää tuohon, mutta tiesittekö että tarjoilijat ja muut ravintola-alalla olevat tekevät suhteellisen paljon ylitöitä ja ilta ja yötöitä? Persnahasta se palkka oikeasti revitään.
Lisäksi saamme kuulla valitusta niistä hinnoista, joille _me_ei_voida_mitään_!!!!!!!!!Mutta kyllä, tippaan aina kun saan hyvää palvelua. Ja jos näen että on harjoittelija vuorossa, tippaan sitäkin enemmän koska usein he saavat liikaa pa*kaa niskaan kaiken maailma urpoilta.
jos ta ei maksa teille niistä riittävästi palkkaa, niin se on ihan niiden ja teidän välinen ongelma. ei asiakkaan tarvii almuja jaella.
kun maksan aina kortilla
Tuossa vastauksessa ei ole mitaan jarkea.
niin ei ole mitään järkeä? Pyydetäänkö tarjoilijaa höyläämään itselleen kortilta tippiä vai miten tämä käytännössä onnistuu?
aika tyhmä kun en ole tuota tajunnut. Tai siis kyllä tietysti olen tajunnut, että vain noin se voi toimia, mutta en ole tajunnut, että näin oikeasti tehdään. Itse olen kaupan kassalla töissä, eikä siellä pysty noin vain höyläämään ylimääräistä pankkikortilta. Ravintolassa ilmeisesti siis pystyy. Mitenkäs se siinä kuitissa sitten näkyy?
Siihen höylätään ne ylimenevät rahat. Monesti kun asiakkaat haluavat käteistä varsinkin baareissa.
Ja nyt harmittaa, kun kaikki eivät vain sääli ja sure sinun pientä palkkaasi.
Miksei tippi kuuluisi kaikille muillekin asiakaspalvelutyössä työskenteleville jos se kuuluu sinullekin? Esitä yksikin pätevä perustelu.
P.s. En ole asiakaspalvelutyössä enkä tarvitse tippiä, mutta en voi sietää näitä kateellisia kiusauskommentteja vailla perusteluja!
Siis kortilla maksaessa tippihän on erittäin helppo antaa. Siinä on valmiiksi kohta sillekin. Kohtaan extra voi kirjoittaa tipin määrän ja summata uuden totaalin.
missä on valmiiksi kohta sille? Siellä kassajärjestelmässä vai? Okei, en ole tiennytkään. Lähinnä tarkoitin tuota asiakkaan kannalta, että miten se asia ilmaistaan ja missä vaiheessa. Pitääkö se mainita jo siinä vaiheessa kun pyytää laskun vai siinä vaiheessa kun antaa kortin?
No olen vissii sitten ihan pihalla näistä tippi jutuista. Silloin markka-aikana ja kun käytin enemmän käteistä saatoin jättää tarjoilijalle vaihtorahat, jos vaikka lasku oli 78mk, annoin 80mk. Mutta että 10€. Mun mielestä se on aika paljon. Tämä nyt on vaan minun mielipide.
Ei me tosin käydäkään missään luksus paikoissa syömässä, ihan tolla Rosso-linjalla.
[/quote]
Missään ravintolassa ei sisälly tippi siihen ruoan hintaan! Mistä he*vetistä te tuon olette repineet??
Se raha minkä te siitä ruoasta maksatte (ja senkin naama norsun sukupuolielimellä, valittaen "emmekö voisi saada jotain alennusta"), menee sille ravintolalle 100%:sti!Tuntipalkka perus tarjoilijalle on vähän päälle 7€.
Tottakai työkokemus tuo lisää tuohon, mutta tiesittekö että tarjoilijat ja muut ravintola-alalla olevat tekevät suhteellisen paljon ylitöitä ja ilta ja yötöitä? Persnahasta se palkka oikeasti revitään.
Lisäksi saamme kuulla valitusta niistä hinnoista, joille _me_ei_voida_mitään_!!!!!!!!!Mutta kyllä, tippaan aina kun saan hyvää palvelua. Ja jos näen että on harjoittelija vuorossa, tippaan sitäkin enemmän koska usein he saavat liikaa pa*kaa niskaan kaiken maailma urpoilta.
jos ta ei maksa teille niistä riittävästi palkkaa, niin se on ihan niiden ja teidän välinen ongelma. ei asiakkaan tarvii almuja jaella.
vaan osoitus hyvästä palvelusta.
Kohteliaisuutta, U know?
Mutta jos köyhällä ei ole varaa niin miksi käyt(te) siellä ravintoloissa syömässä?
Missään ravintolassa ei sisälly tippi siihen ruoan hintaan! Mistä he*vetistä te tuon olette repineet?? Se raha minkä te siitä ruoasta maksatte (ja senkin naama norsun sukupuolielimellä, valittaen "emmekö voisi saada jotain alennusta"), menee sille ravintolalle 100%:sti! Tuntipalkka perus tarjoilijalle on vähän päälle 7€. Tottakai työkokemus tuo lisää tuohon, mutta tiesittekö että tarjoilijat ja muut ravintola-alalla olevat tekevät suhteellisen paljon ylitöitä ja ilta ja yötöitä? Persnahasta se palkka oikeasti revitään. Lisäksi saamme kuulla valitusta niistä hinnoista, joille _me_ei_voida_mitään_!!!!!!!!! Mutta kyllä, tippaan aina kun saan hyvää palvelua. Ja jos näen että on harjoittelija vuorossa, tippaan sitäkin enemmän koska usein he saavat liikaa pa*kaa niskaan kaiken maailma urpoilta.
vaan osoitus hyvästä palvelusta. Kohteliaisuutta, U know? Mutta jos köyhällä ei ole varaa niin miksi käyt(te) siellä ravintoloissa syömässä?
miksei kassatädille anneta tippiä hyvästä palvelusta? Eikö se olisi kohteliasta? Ja onko huono palvelu sitten hyväksyttävä sillä perusteella, että tippiä ei tarvitse antaa? Jos tarjoilijalla on huono päivä, saako hän kohdella asiakasta tylysti jos vain ajattelee, että tänään en tarvitse tippejä keneltäkään.
Muualla jätän, esim. nykyisessä kotimaassani USAssa
missä on valmiiksi kohta sille? Siellä kassajärjestelmässä vai? Okei, en ole tiennytkään. Lähinnä tarkoitin tuota asiakkaan kannalta, että miten se asia ilmaistaan ja missä vaiheessa. Pitääkö se mainita jo siinä vaiheessa kun pyytää laskun vai siinä vaiheessa kun antaa kortin? [/i
jätetään taivastelut ja annettaisiin tyhmälle tietoa haluavalle vastauksia, jooko? Ihan oikeasti en ole tiennyt, että pankkikortilla maksaessa on ihan yleistä antaa tippiä (siellä kaupan kassalla kun olen töissä, eikä siellä noin vain höyläillä ylimääräisiä). Enkä ole tiennyt, että ne tipit lyödään oikein kassaan, koska olen ajatellut, että nekin menevät vain yrityksen kirjanpitoon ja verotettavahan nekin on jne.
Ja nyt harmittaa, kun kaikki eivät vain sääli ja sure sinun pientä palkkaasi.
Miksei tippi kuuluisi kaikille muillekin asiakaspalvelutyössä työskenteleville jos se kuuluu sinullekin? Esitä yksikin pätevä perustelu.
P.s. En ole asiakaspalvelutyössä enkä tarvitse tippiä, mutta en voi sietää näitä kateellisia kiusauskommentteja vailla perusteluja!
Ja olen tehnyt työtä nykyisen palkkani eteen. Ja voin kulta pieni kertoa sen, että se ei ole pieni. Luultavasti suurempi kuin sinulla.
Ja kyllä kultaseni, tippaan aina kun saan hyvää palvelua. Jos jotain asiakaspalvelijaa ei tipata, ja nyt siis puhun myyjistä, en sihteereistä jne, kannattaa heidän katsoa peiliin ennenkuin valittaa.
Jopa veljeni, joka on huonekalujen myyjä, saa tippiä.
Eli jos saan hyvää palvelua, tippaan. Joskus kaupan kassaakin. Riittääkö se hyvä palvelu perusteluksi kultaseni?
niin jätän tippiä. Jos huonoa, niin en jätä. Jos olen saanut poikkeuksellisen hyvää palvelua tai henkilö on ollut erityisen hyväntuulinen/aurinkoinen, josta huokuu iloisuus, niin olen jättänyt aina ihan kirjallistakin palautetta työntekijän nimellä.
Kyseiset paikat joissa itse jätän tippiä:
-taksikuskille
-baarimikolle
-portsarille
-ravintolan kassalle
-tarjoilijalle
-voi olla joku muukin, ei juuri tule mieleen.
Itse olin aikoinaan baarimikkona eikä se palkka kummoinen ollut. Ja iltalisä on 0,99 senttiä tunti, kaupan kassalla se on n. 4,5 euroa/tunti.
Esimerkiksi baarissa jos jättää heti aluksi tippiä esim 5-10 euroa, niin baarimikko muistaa sinut ja ei tarvitse loppuiltana jonotella vaan saat aina jonon ohi monessa paikassa. Jossain paikoissa tuovat pöytään, vaikka se ei olisi kyseisessä baarissa normaalia. (itse todettu monta kertaa) Jos käy samassa paikassa usein ja aina muistaa portsaria, niin pian pääset aina jonon ohi. Isäni oli taksikuski, joten siitä on jäänyt tuo taksikuskille tipin antaminen. Summa on yleensä pari euroa, jolla saa kahvikupin.
Monilla aloilla olisi myös aihetta antaa tippiä, mutta kun ei rahan kanssa pelata ollenkaan, niin se on käytännössä mahdotonta. Esim sairaalassa hoitajalle 20 euron antaminen tuntuisi todella oudolta. Mutta itse ole esim. muistanut hoitohenkilökuntaa kukilla/suklaalla/herkkukorilla jne.
Veinpä viime jouluna lähikaupan työntekijöille joulukukkaset ja bussikuskia muistin viimevuonna ruusukimpulla ja hierontalahjakortilla. Lähikaupan työntekijät ovat aina aurinkoisia ja iloisia ja hiljaisempaan aikaan jaksavat aina rupatella ja kysellä kuulumisia. Bussikuskia muistin, koska minulta hävisi lomapakko helsingin reissulla ja piti päästä pienen lapsen kanssa kotiin. Itku kurkussa selitin tilanteen kuskille ja pyysin, että pääsisin kotiin lapsen kanssa ja lupasin, että voin päätepysäkillä maksaa matkamme, kun mies tuo rahaa. Bussikuski suostui, mikä ei kovin yleistä täällä ole. :)
WT:ä. " Ku en mäkään saa, niin ei muukkaan".
Juu ja annan tippiä rafloissa.
Ja nyt harmittaa, kun kaikki eivät vain sääli ja sure sinun pientä palkkaasi. Miksei tippi kuuluisi kaikille muillekin asiakaspalvelutyössä työskenteleville jos se kuuluu sinullekin? Esitä yksikin pätevä perustelu. P.s. En ole asiakaspalvelutyössä enkä tarvitse tippiä, mutta en voi sietää näitä kateellisia kiusauskommentteja vailla perusteluja!
Ja olen tehnyt työtä nykyisen palkkani eteen. Ja voin kulta pieni kertoa sen, että se ei ole pieni. Luultavasti suurempi kuin sinulla. Ja kyllä kultaseni, tippaan aina kun saan hyvää palvelua. Jos jotain asiakaspalvelijaa ei tipata, ja nyt siis puhun myyjistä, en sihteereistä jne, kannattaa heidän katsoa peiliin ennenkuin valittaa. Jopa veljeni, joka on huonekalujen myyjä, saa tippiä. Eli jos saan hyvää palvelua, tippaan. Joskus kaupan kassaakin. Riittääkö se hyvä palvelu perusteluksi kultaseni?
kaupassa kassahenkilö ottaa tipin vastaan? Meillä ei saa ottaa rahaa omaan taskuun kassalla vastaan. Jonkun kukan tms lahjan ehkä, mutta jos jotain rahaa kannat sieltä kassalta pois, pitää olla vähintään joku kirjallinen todistus ja muutama todistajan allekirjoituskin.
Ei kyllä ihan varmasti ole kiinni mistään peiliin katsomisesta siinä, että ihmiset eivät anna tippiä muualla kuin ravintolassa. Joo yksittäiset tapaukset (kuten sinä) mutta yleisenä käytäntönä ei kyllä milloinkaan.
hyvää ja ruoka erityistä. Silloin voin hiukan pyöristää ylöspäin. Suomessa tarjoilijoilla on tuntipalkka ja eihän se kummoinen ole, mutta toisaalta eipä nuo kaupankassat tai siivoojat tai muutkaan vastaavat perusduuneissa kummoistakaan palkkaa saa. En ymmärrä, miksi tarjoilijan pitäisi saada välttämättä enemmän. En anna ylimääräistä lähikaupan kassallekaan.
Ulkomailla tippaan, mutta sekin ärsyttää. Ihan tolkuttomia ne tipit virallisesti pitäisi olla. Parempi, että saisivat tuntipalkkaa normaalisti ja tippaus tulisi vain spesiaalitapauksessa.
Perustelu: Ei kukaan minullekaan jätä tippiä, vaikka asiakaspalvelutyössä olenkin.
Suomessa palkat on mitoitettu niin, että tippiä ei kuulu antaa. Jos sitä annetaan, niin annettakoon tasapuolisesti kaikille ammattiryhmille.