jätätkö ravintolassa tippiä tarjoilijalle? perustele vastauksesi
Kommentit (142)
Kiitos ilmoituksestasi, välitämme tiedon poliisille pikimmiten. Tiesithän, että tuplien myyminen Suomessa on lailla kielletty? Toivottavasti ei oo vakiopaikkasi tuo Marjuska. :)
1. Piikayhteiskuntahan tämä on jo.
2. Monilla aloilla Suomessa on jo käytäntö, jossa työnantajan maksama palkka ei riitä elättämään ihmistä.
3. Vertaatko tosiaan ravintola-alaa virastoihin? Ei kuulosta hyvältä ollenkaan.
4. Tarkoitatko, että ruoan hintaa pitäisi tiputtaa että sinulla olisi varaa jättää tippiä? Älä sitten käy niissä.
Minusta tipit kuuluisivat jokaiseen palvelualaan hyvästä palvelusta. Palvelualoihin ei kuulu sairaanhoitajat, ei virastotädit, bussikuskit tai muutkaan, vaan PALVELUALAT. ;)
Pyöristän summan seuraavaan euroon. Samoin taksissa ja kampaajalla, joskus marketissakin, jos parista sentistä on kiinni.
Suomessa en anna, maksaa kaikki muutenkin liikaa.
Asun Saksassa.
ruoka on ollut hyvaa niin ei se tarjoilijan ansiota ole mitenkaan. Suomen junttimaassa alkaa olla jo bensa-asematasoa olevien ruokapaikkojen hinnoissa 20-30 euroa/ruokalaji mika on todella royhkeaa. Vaalikaa vain tuota "kansainvalista" tippikulttuuria niin saatte kohta maksaa satasia ruoasta joka ei edeleenkaan ole kehumisen arvoista. Syytakaa viela kannipaissanne tippeja suomen taksikuskeillekin, niissakin hinnoissa on "paljon" korottamisen varaa.
Tipit menevät jakoon keittiön ja tarjoilijoiden kesken, joten kokki saa osansa hyvästä kokonaisuudesta josta tippiä kuuluisikin antaa. Et selvästikään käy laadukkaissa ruokaravintoloissa, koska tunnet noin hyvin huoltoasemien hintoja. ;)
1. esimerkki: Osta kotiisi 200 grammaa naudan sisäfilettä, punaviini pullo (ruokajuoma+punaviinikastike) perunoita ja hieman tuoreita kasviksia. Tee ateria alusta loppuun asti itse kotona, äläkä käytä purkkitavaraa kuin välttämättömiin aineksiin, joita ei muuten löydy. Sitten lisää raaka-aine kustannuksiisi 25 euroa/tunti (eli jos ehdit kaiken tehdä 30 minuutissa niin lisäät 12,50) ja avot, saat suuntaa antavan arvion mitä ravintola maksaa siitä lystistä että tilaat pihvin ja punaviiniä sen kanssa.
2. esimerkki: Taksikuskit seisovat pitkän aikaa päivästä tekemättä mitään, sillä asiakkaita ei ole, mutta palkkaa heillekin pitää maksaa. +auton huoltokulut ja bensa. Vai pitäisikö mielestäsi taksikuskien tehdä töitä vain viikonloppuiltaisin, kun asiakkaita riittää koko ajan? Kulkekoot ihmiset muina aikoina busseilla yms.
Ymmärrän että tämä aihe ei kiinnosta kaikkia, mutta miettikää nyt vähän ennen kuin tänne edes kirjoitatte älyttömyyksiänne. Mielipiteet asiasta ovat ok, mutta niidenkin pitäisi olla tyylillä en jätä, koska ei ole varaa, tai kyllä, silloin kun palvelu on mielestäni ollut erityisen hyvää.
:D Eli vastauksesi olisi pitänyt olla en anna, ei ole varaa. Suomestahan tässä on puhuttu, mutta omituista että jätät Saksassa koska heilläkään ei käsittääkseni enää ole tippikulttuuria siellä, joten nytkö olet porvari kun asut siellä, mutta täällä rahat ei riitä? :D
Silloin kun asiakaspalvelu on ollut erinomaista! Olen itse ollut asiakaspalvelijana nuorempana muutamassakin paikassa ja olen saanut tippiä, on kehuttu kuinka olen piristänyt päivää iloisuudellani.
Nyt työskentelen kokkina. Se hinta minkä laitat ruokaasi ravintolassa kattaa raaka-aineet yhteen annokseen, alv, osan palkasta sekä tietenkin raaka-aineiden säilytyskulut. Jos ravintola ei tienaa hyvin, se yksi annoksesi ei kata meidän palkkaa. Ottakaahan huomioon, ettei se tarjoilija yksin pyöritä paikkaa ja tee sitä ruokaa, ei se ruoan hinta yksistään tarjoilijan palkkaan mene!
T: menestyvän ravintolan nuori kokki :)
p.s vanhoihin kultaisiin kohteliasuuksiin kuuluu niin tipin jättäminen kuin se pieni "kiitos" sana!
mieti yrityksen kannattavuutta. Yrittäjälle kuuluu laskea tulot ja menot ja ottaa yrittäjyyteen kuuluva riski. Minä haluan rahoilleni vastinetta.
Muakin kiinnostaisi vastaus tuohon kysymykseen jättävätkö tarjoilijat itse aina tippiä muille palvelualojen edustajille.
mieti yrityksen kannattavuutta. Yrittäjälle kuuluu laskea tulot ja menot ja ottaa yrittäjyyteen kuuluva riski. Minä haluan rahoilleni vastinetta.
Muakin kiinnostaisi vastaus tuohon kysymykseen jättävätkö tarjoilijat itse aina tippiä muille palvelualojen edustajille.
Minä ainakin jätän, olen siis tarjoilija. Lähikaupan tädeille olen vienyt tavara"tippejä", he kun eivät saa ottaa rahaa vastaan asiakkailta. (Yrityksen sääntö) mutta tarjoilijoita, baarimikkoja, parturia ja kukkakauppiasta saatan tipata. En joka kerta, vaan kun olen tyytyväinen palveluun. :)
tää on totta! ei työnantaja rupea erikseen palkkapäivinä miettimään minkä verran "mikko" saa tippiä ja minkä verran "maija"..
Suomessa palkat sisältyvät hintoihin.
mutta esim. USAssa kyllä aina, sillä tarjoilijoiden palkka on tippien varassa.
Kun ne eivät ole mitään almuja.
vaan osoitus hyvästä palvelusta.
almuja siitä, että joku on jaksanut nöyristellä ja tehdä työnsä juuri niin kuin se työ pitää tehdäkin, josta, juuri näillä tavoitteilla, työnantaja maksaa palkkaa.
Tippikulttuuri ei kuulu Suomeen, tippejä ei kuulu maksaa. Tippaaminen tai edes moraalinen velvoite siihen siirtää painopisteen palkanmaksusta työnantajan ohi maksettavaan harmaaseen palkkaukseen.
Kyllä se on työnantajan ja työntekijän välinen asia, paljonko siitä työstä maksetaan. Loppuosan maksaminen ei kuulu asiakkaalle.
...Riittääkö se hyvä palvelu perusteluksi kultaseni?
kullittelua! En varmana tippaisi tuollaista ihmistä.
tai muissa paikoissa missä käytätte rahaa?
Miksi ette? Eikö bussikuskitkin ole huonosti palkattuja?
Hyvästä palvelusta enemmänkin. Viimeksi jätin muistaakseni 20€, kun palvelu oli erittäin hyvää ja asiantuntevaa ja tarjoilija kertoi olevansa viimeistä päivää töissä (kun kehuin palvelua ja sanoin, että täytyy tulla pian uudestaan). Maksan usein tasarahalla kahviloissakin, kun siis käytän käteistä. Paitsi jos tippiä meinaa jäädä 5-10snt, eikä paikassa ole tippikippoa esillä, sillä niin pientä ei kehtaa jättää. Pitävät pian vittuiluna.
En maksa kaupassakaan siitä, että myyjät joutuvat "nöyristelemään" etsiessään sopivan tuotteen vaikka joskus ehkä joudun kysäisemään, saako ko. tuotetta vaikkapa muun värisenä. Se ei todellakaan ole minun asiani, jos hän "joutuu" varastosta saakka sitä etsimään vaan työnantajan ja työntekijän välinen asia.
Kun ne eivät ole mitään almuja.
vaan osoitus hyvästä palvelusta.almuja siitä, että joku on jaksanut nöyristellä ja tehdä työnsä juuri niin kuin se työ pitää tehdäkin, josta, juuri näillä tavoitteilla, työnantaja maksaa palkkaa.
Tippikulttuuri ei kuulu Suomeen, tippejä ei kuulu maksaa. Tippaaminen tai edes moraalinen velvoite siihen siirtää painopisteen palkanmaksusta työnantajan ohi maksettavaan harmaaseen palkkaukseen.
Kyllä se on työnantajan ja työntekijän välinen asia, paljonko siitä työstä maksetaan. Loppuosan maksaminen ei kuulu asiakkaalle.
Se on joko tapa kiittaa hyvasta palvelusta tai sitten maan tapa maksaa tarjoilijoiden palkka, tarkista kulloinkin mika on kaytanto. Suomessakin toimimme niin, koska se on jo tapa.
Se on joko tapa kiittaa hyvasta palvelusta tai sitten maan tapa maksaa tarjoilijoiden palkka, tarkista kulloinkin mika on kaytanto. Suomessakin toimimme niin, koska se on jo tapa.
kyse on kuitenkin vain marginaalisen ryhmän tavasta eikä maan tavasta. Asiaan pitäisi kiinnittää huomiota ja pitää huolta siitä, ettei tapa ainakaan yleisty.
jos palvelu on ollut moitteetonta, ruoka hyvää ja ympäristö viihtyisä. Silloin harvoin, kun meillä on koko perheellä yhteistä vapaa-aikaa ja varat riittävät ulkona syömiseen, ts. saamme keskinäistä "laatuaikaa", en todellakaan jää pihtailemaan muutaman lisäeuron takia. Sitäpaitsi kun tiedän, että useimmiten hyvätasoisissa ruokaravintoloissa se tippi menee yhteiseen kippoon, joka illan päätteeksi jaetaan kaikkien työvuorossa olleiden kesken, eli niin tarjoilijoiden kuin keittiöhenkilökunnan kesken, joten se on minusta helppo ja vaivaton tapa kiittää heitä, jotka antavat minulle mahdollisuuden irrottautua arjesta. Ja pyytäisin huomioimaan, että vaikka sinusta näyttäisi siltä, että se tarjoilija vain kantaa ruuat ja juomat pöytään, tekee hän paljon muutakin, mitä et tule edes ajatelleeksi. Vai kenen luulet siivoavan leikkipaikan lapsesi jäljiltä, huolehtivan siitä, että tullessasi istut puhtaaseen pöytään, etkä joudu varomaan kastiketahroja liinassa jne? Tämä siis tietysti paikoissa, joissa ymmärretään laadun päälle. Ja laatu maksaa.
mukaan oppinut jopa pyytämään tippiä. Asiaa!