jätätkö ravintolassa tippiä tarjoilijalle? perustele vastauksesi
Kommentit (142)
jätetään taivastelut ja annettaisiin tyhmälle tietoa haluavalle vastauksia, jooko? Ihan oikeasti en ole tiennyt, että pankkikortilla maksaessa on ihan yleistä antaa tippiä (siellä kaupan kassalla kun olen töissä, eikä siellä noin vain höyläillä ylimääräisiä). Enkä ole tiennyt, että ne tipit lyödään oikein kassaan, koska olen ajatellut, että nekin menevät vain yrityksen kirjanpitoon ja verotettavahan nekin on jne.
Edelleen. Monesti baareissa ihmiset höyläävät yli sen summan. Tämä on ollut mahdollista joskus myös kaupoissa. Meillä esimerkiksi voi höylätä korttia 50€:n verran ilman ostoksia, juurikin sillä 0 alv kohdalla.. JA kyllä se on ihan laillista. Esimerkkinä kerran mies maksoi juomansa käteisellä, huomasi että hänellä ei ole tippiin rahaa, hän antoi kortin ja sanoi että höylää 40€ joista itsellesi 5€.
Mutta luotolla tai visa electronilla ei voi höylätä käteistä.
10€ on aika yleinen tippi meillä isoihin tilauksiin. Joskus olen tarjoillut koko yön yhteen päytään ja sain heiltä illan päätteeksi 300€ tippiä yhteensä. Eikä kukaan luullut maksulliseksi jos sitä ehdotatte.
Ammatinvalintakysymys.
minäkin annan tippiä aina kun muistan. Olen kuitenkin tässä ketjussa ihmetellyt vain tuota logiikkaa, miksi sitä tippiä annetaan. Jos perustelu on se, että kiitetään hyvästä palvelusta niin miksei se koske kaikkia aloja. Ja toisaalta onko tarjoilija hyvä asiakaspalvelija vain tipin toivossa. Eikö sen hyvän palvelun pitäisi tulla ilman tippiäkin.
Ja nuo kukat ja suklaarasiat ovat asia erikseen. Silloinhan muistetaan erityisesti jotain itselle tärkeäksi tullutta henkilöä /yritystä, ei anneta rahaa ventovieraalle, jolle on yhden kerran sanonut ruokatilauksen ja joka on yhden kerran toivottanut hyvää ruokahalua.
Näin ajattelee entinen ja nykyinen asiakaspalvelija (ja se joka ihmetteli noita kassajärjestelmiä).
jätetään taivastelut ja annettaisiin tyhmälle tietoa haluavalle vastauksia, jooko? Ihan oikeasti en ole tiennyt, että pankkikortilla maksaessa on ihan yleistä antaa tippiä (siellä kaupan kassalla kun olen töissä, eikä siellä noin vain höyläillä ylimääräisiä). Enkä ole tiennyt, että ne tipit lyödään oikein kassaan, koska olen ajatellut, että nekin menevät vain yrityksen kirjanpitoon ja verotettavahan nekin on jne.
Edelleen. Monesti baareissa ihmiset höyläävät yli sen summan. Tämä on ollut mahdollista joskus myös kaupoissa. Meillä esimerkiksi voi höylätä korttia 50€:n verran ilman ostoksia, juurikin sillä 0 alv kohdalla.. JA kyllä se on ihan laillista. Esimerkkinä kerran mies maksoi juomansa käteisellä, huomasi että hänellä ei ole tippiin rahaa, hän antoi kortin ja sanoi että höylää 40€ joista itsellesi 5€. Mutta luotolla tai visa electronilla ei voi höylätä käteistä. 10€ on aika yleinen tippi meillä isoihin tilauksiin. Joskus olen tarjoillut koko yön yhteen päytään ja sain heiltä illan päätteeksi 300€ tippiä yhteensä. Eikä kukaan luullut maksulliseksi jos sitä ehdotatte. Ammatinvalintakysymys.
mihin se raha sitten käytännössä menee, jos se lyödään kassaan? Tai mihin se sieltä kassasta menee? Ja onhan se silti ravintolalle tuloa, josta pitää maksaa veroa (en siis puhu alv:sta vaan tuloverosta). Joskus (vuonna nakki) olin työharjoittelussa ravintolassa, jossa tipit kerättiin sellaiseen kuppiin ja sieltä sitten jaettiin jollain logiikalla henkilökunnalle. Ei niitä kassaan lyöty, vaan ne menivät henkilökunnan omaan käyttöön.
Te jotka tippaatte suomessa, jätättekö tippiä myös kampaajalle, tatuoijalle tai pizzakuskille?
pizzakuskille. Tatuoijalle olen kerran vienyt viinapullon.
pizzakuskille. Tatuoijalle olen kerran vienyt viinapullon.
Elintasomme perustuu verotettaviin palkkoihin.
Tipit edistävät veronkiertoa. Oletko koskaan kuullut tarjoilijasta, joka ilmoittaisi tippinsä verottajalle? Minä en ole.
No ei tietenkään jos säkin oot tolla asenteella liikenteessä.
Et taida työkses myöskään tarjoilla?
Toivottavasti sitten vähintään käyttäydyt ravintolassa siivosti, et juoksuta tarjoilijaa, kysele typeriä tai vaadi erityishuomiota.
Suomessa ei kuulu tapoihin jättää tippiä.
kun maksan aina kortilla
Tuossa vastauksessa ei ole mitaan jarkea.
niin ei ole mitään järkeä? Pyydetäänkö tarjoilijaa höyläämään itselleen kortilta tippiä vai miten tämä käytännössä onnistuu?
kyllä. juuri näin se onnistuu.
jos huono palvelu, niin sit voin olla jattamatta
Itsekin tarjoilija :) Ja suomalaiset ei tosiaankaan jätä tippiä, kuten vastauksista ilmenee. Ehkä 1/10 jättää tippiä hyvänä päivänä. Ei siis kannata pelätä, että joku oikeasti tipeillä rikastuisi...
En siis odota, että asiakas olisi velvollinen tippiä jättämään. Itse olen alani valinnut :D
Kannattaa muuten muistaa, että niin se metsä vastaa kun sinne huudetaan; mukavat asiakkaat saa parempaa palvelua ;) Tokikaan en "haastaviakaan" asiakkaita ikinä huonosti palvele, mutta turha juoksetus harvoin on tarpeellista.
jata, mutta kotimaassani vahintaan 15%.
Paitsi joskus tosi harvoin kohdalle sattuu vittumainen asiakaspalvelija, joka sitten jaa ilman tippia.
Esim sairaalassa hoitajalle 20 euron antaminen tuntuisi todella oudolta. Mutta itse ole esim. muistanut hoitohenkilökuntaa kukilla/suklaalla/herkkukorilla jne.
Jos saisin tietää joku sairaalassa antaisi rahaa hoitajille "palvelusta" ja nämä ottaisivat sen vastaan nostaisin tästä kyllä haloon.
Todellakin tuomittavaa toimintaa.
10€ on aika yleinen tippi meillä isoihin tilauksiin. Joskus olen tarjoillut koko yön yhteen päytään ja sain heiltä illan päätteeksi 300€ tippiä yhteensä. Eikä kukaan luullut maksulliseksi jos sitä ehdotatte.
Ammatinvalintakysymys.
Hei miten ilmoitat tipeistä saadun tulon verotuksessa? Ja kun palvelun tuottaminen korvausta vastaan on myös arvonlisäveron alaista niin miten tämä kuitissa olevan alv:n ullkopuolella maksettava tippi ilmoitetaan? Ovatko kaikki tarjoilijat toiminiminä alv rekisterissä tätä varten?
Jos tuntipalkka on yllä sanottu 7 euroa tunti ja saa illan päätteksi 300 euroa tippinä niin silloinhan suurin osa palkastasi tulee tästä tipistä?
Jos puolentoista tonnin laskun päälle putkimies haluasi hyvin tehdyn työn vastikkeeksi 300 kuitin ohi kouraan niin olisiko se normaalia kohteliaisuutta vai harmaata taloutta?
Eikai nyt tarjoilijoilla ole muita suurempaa oikeutta vaatia osaa palkastaan maksettavaksi käteisellä pimeästi niinkuin useimmiten nämä tipit menevät!
Kuinka paljon Suomessa ravintolassa olisi sopiva tippi? Jossain ulkomailla tapana on 15-20% mutta se kyllä näkyy myös ruokalistan alemmissa hinnoissa.
Jos listassa sanotaan että pälvelu sisältyy hintaan niin paljonko esim. 2 hengen illallinen viinipullolla n. 100 euroa laskuun on sopivaa laittaa jotta henkilökunta kokee saaneensa kiitosta?
En ole koskaan tätä pohtinut mutta miten Suomessa ravintola-alalla on tippirahat tapana jakaa? Saako laskun tuonnut tarjoilija ne suoraan itselleen vai jaetaanko tippejä niin että muukin illan palveluun osallistunut henkilökunta saa osansa, esim. keittiö?
No joku toinen asiakashan voi ehtiä varastamaan sen? Joku ääliö siis.
Ja sitä korttia höylätessä annetusta tipistä ihmettelen kyllä sen verran että miten ihmeessä siinä maksuvaiheessa tiedätte että saako hyvää palvelua vai käyttekö sitten erikseen lähtiessä höyläyttämässä sen korttinne uudelleen sitä tippiä varten? Minulle ei ole kyllä ikinä tullut mieleenikään mikään tipin anto...
eikä aina vaan näitä omaan napaan tuijottelijoita; "kun en minäkään saa niin olkoon muutkin ilman!!"
vanhana asiakaspalvelijana ihan lämmitää mieltä tuollainen ajattelutapa :)