Pahoitin vanhemman sukulaisnaisen mielen, kun tokaisin "ei me tarvita mitään jyväsäkin kantajaa"
Ja tämä oli vastauksena siihen kun ko. rouva oli tuumannut, että kyllä meidän pitä vielä poika tehdä tyttöjen (2 kpl) jatkoksi.
He ovat itse maanviljelijäsukua, kaikki 3 lasta jatkaneet viljelijöinä/karjankasvattajina.
Minä ja mieheni taas olemme aivan muulla alalla.
Tämä kaikki kääntyi nyt siihen, että minä olen turhantärkeä kaupunkilainen, joka ei ymmärrä maaseutukulttuurin päälle.
Kommentit (51)
Tuttavallani on maatila. Heillä oli ennestään tyttö ja toista odotettiin. Kun toinen, joka myöskin sitten oli tyttö, syntyi niin tuttavani sai lähes aina kommenttia, että kyllä maatalossa pitää poika olla jne. Ihan kuin ne tytöt, jos joskus haluavat jatkaa tilaa eivät voisi olla yhtä hyviä viljelijöitä kuin pojatkin. Eniten ottaa tuttavan puolesta päähän, kun tiedän, että yrittivät sitä lasta jonkin aikaa eikä se ihan heti tullut, niin sitten saa vielä kommenttia, että olisi pitänyt olla poika.
Siis tyttö jatkaa, veikkaisin että ei kovin moni? Ja vielä sekin että mistä löytää mies joka haluaa tulla vaimonsa taloon maanviljelijäksi? Ei varmaan helppoa sekään.
Jos nainen on maanviljelijä, ei hänen puolisonsa tarvitse samaa ammattia ottaa. Saa olla hammaslääkäri tai kirvesmies, mitä tahansa. Nainenhan sitä tilaa viljelee, ei mies. Ei miesmaanviljelijän vaimon tarvitse luopua omasta työstään ja ryhtyä tilalle apulaiseksi, miksi ihmeessä miehen pitäisi? Aika moni nainen jatkaa tilanpitoa vanhempiensa jälkeen, äkkiseltään mieleen tulee 8 tällaista tapausta. Ja heistä 3:lla on myös veljiä.
Ja ihan ollaan kalenteri päivitetty! Mites te siellä? onko sitä tilaa aina jatkettava oman suvun? eikö sitä voi myydä? Vai onko se joku "juttu" että pakko vaan pysyä suvussa. Antakaan niille lapsille valinnanvapaus omaan elämään. Sääliksi käy pojat jos niitä vaan halutaan maata viljelemään, ei muuten. Toivottavasti saatte paljon tyttöjä!!
Ei nykypäivänä ole pakko jatkaa tilalla, mutta ihmeen usein siitä tilanpidosta tappelevat niin pojat kuin vävytkin. Nainen maanviljelijänä on ihan yhtä osaava kuin mies, mutta kaupungista naitu miniä ei yleensä kestä sitä, että joutuu oikeisiin töihin. Sukutila on asia, jonka ymmärtää vain sukutilalla elävä. Kun asuntona on vuokrakaksio lähiössä, sossu maksaa elämisen eikä tiedä oman saati lastensa isän nimeä niin on varmasti vaikea ymmärtää niitä, jotka tietävät pihansa jokaisen rakennuksen historian ja tietävät sukuhaudan kivessä oman nimensä paikan jo eläessään. Sinäkin voit ostaa maatilan ja opetella siellä elämään. Lastenlastesi lapset voivat sitten puhua sukutilasta. Tosin ei tmä kaikilta onnistu: maa ei elätä laiskoja. Jos tila on ollut samalla suvulla satoja vuosia, kertoo se myös ahkeruudesta ja älykkyydestä, tyhmä saa tilan katoamaan parissa vuodessa.
Asutaan omakotitalossa ja ei tää meille mikään pyhättö ole, varmaan myydäänkiin joskus kun jää liian isoksi. Lapset muuttaa omilleen. Yrittäjiä ollaan että se siitä laiskuudesta, mutta lapsia ei olla tehty sen vuoksi että niiden pitäisi meidän elämäntyötä jatkaa, ne saa päättää itse. Ainiin, sukuhautakin on, jopa kaksi. Sinänsä mulle ihan sama missä mä makaan kun kuolen onko isänpuolen sukuhauta vai äidinpuolen vai saanko ihan oman leposijan. Mutta joo, vähän kyllä säälittää kun teidän pitää niin voukata tosta sukupuolesta, onneksi ei ole niitä ongelmia. Lapset on tehty sen takia että ne on haluttu, sukupuolesta viis!
Nähtävästi oma yritystoimintasi on sellaista, että se ei naiselle sovi lainkaan, jos kerran pidät maanviljelyä asiana, jota nainen ei voi tehdä.
yhtä tökeröltä kuin se, jos sukulainen sanoisi häissä sulhaselle, että ei kai sulhanen aio loppuelämäänsä yhtä naista paneskella.
Tuttavallani on maatila. Heillä oli ennestään tyttö ja toista odotettiin. Kun toinen, joka myöskin sitten oli tyttö, syntyi niin tuttavani sai lähes aina kommenttia, että kyllä maatalossa pitää poika olla jne. Ihan kuin ne tytöt, jos joskus haluavat jatkaa tilaa eivät voisi olla yhtä hyviä viljelijöitä kuin pojatkin. Eniten ottaa tuttavan puolesta päähän, kun tiedän, että yrittivät sitä lasta jonkin aikaa eikä se ihan heti tullut, niin sitten saa vielä kommenttia, että olisi pitänyt olla poika.
Siis tyttö jatkaa, veikkaisin että ei kovin moni? Ja vielä sekin että mistä löytää mies joka haluaa tulla vaimonsa taloon maanviljelijäksi? Ei varmaan helppoa sekään.
Jos nainen on maanviljelijä, ei hänen puolisonsa tarvitse samaa ammattia ottaa. Saa olla hammaslääkäri tai kirvesmies, mitä tahansa. Nainenhan sitä tilaa viljelee, ei mies. Ei miesmaanviljelijän vaimon tarvitse luopua omasta työstään ja ryhtyä tilalle apulaiseksi, miksi ihmeessä miehen pitäisi? Aika moni nainen jatkaa tilanpitoa vanhempiensa jälkeen, äkkiseltään mieleen tulee 8 tällaista tapausta. Ja heistä 3:lla on myös veljiä.
Ja ihan ollaan kalenteri päivitetty! Mites te siellä? onko sitä tilaa aina jatkettava oman suvun? eikö sitä voi myydä? Vai onko se joku "juttu" että pakko vaan pysyä suvussa. Antakaan niille lapsille valinnanvapaus omaan elämään. Sääliksi käy pojat jos niitä vaan halutaan maata viljelemään, ei muuten. Toivottavasti saatte paljon tyttöjä!!
Ei nykypäivänä ole pakko jatkaa tilalla, mutta ihmeen usein siitä tilanpidosta tappelevat niin pojat kuin vävytkin. Nainen maanviljelijänä on ihan yhtä osaava kuin mies, mutta kaupungista naitu miniä ei yleensä kestä sitä, että joutuu oikeisiin töihin. Sukutila on asia, jonka ymmärtää vain sukutilalla elävä. Kun asuntona on vuokrakaksio lähiössä, sossu maksaa elämisen eikä tiedä oman saati lastensa isän nimeä niin on varmasti vaikea ymmärtää niitä, jotka tietävät pihansa jokaisen rakennuksen historian ja tietävät sukuhaudan kivessä oman nimensä paikan jo eläessään. Sinäkin voit ostaa maatilan ja opetella siellä elämään. Lastenlastesi lapset voivat sitten puhua sukutilasta. Tosin ei tmä kaikilta onnistu: maa ei elätä laiskoja. Jos tila on ollut samalla suvulla satoja vuosia, kertoo se myös ahkeruudesta ja älykkyydestä, tyhmä saa tilan katoamaan parissa vuodessa.
Asutaan omakotitalossa ja ei tää meille mikään pyhättö ole, varmaan myydäänkiin joskus kun jää liian isoksi. Lapset muuttaa omilleen. Yrittäjiä ollaan että se siitä laiskuudesta, mutta lapsia ei olla tehty sen vuoksi että niiden pitäisi meidän elämäntyötä jatkaa, ne saa päättää itse. Ainiin, sukuhautakin on, jopa kaksi. Sinänsä mulle ihan sama missä mä makaan kun kuolen onko isänpuolen sukuhauta vai äidinpuolen vai saanko ihan oman leposijan. Mutta joo, vähän kyllä säälittää kun teidän pitää niin voukata tosta sukupuolesta, onneksi ei ole niitä ongelmia. Lapset on tehty sen takia että ne on haluttu, sukupuolesta viis!
Nähtävästi oma yritystoimintasi on sellaista, että se ei naiselle sovi lainkaan, jos kerran pidät maanviljelyä asiana, jota nainen ei voi tehdä.
Ja sä vedit siitä herneet nenuun! Mutta kertoo tietty paljon sustakin että kaikki muut kuin maanviljelijät on sossupummeja :)
Sinustako Sohlbergit, Fazerit, Ingmanit ja vaikka Tuomiset on säälittäviä siksi, että yritystoimintaa on kyetty harjoittamaan sukupolvesta toiseen?
kahden tytön tai kahden pojan jälkeen kysellään tehdäänkö vielä tyttö/poika, en näe sitä loukkauksena.
Mä kyllä taas näen aika loukkauksena juuri tuon, että lapsia tehdään. Ihan kuin se onnistuisi nappia painamalla. Oma kokemus on se, että ne jotka puhuvat noin eivät tajua edes kuinka onnekkaita he ovat mikäli heillä on eläviä ja terveitä lapsia haluttu määrä.
AP:n kysymykseen: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Ei mikään ihme, että maaseutu tyhjenee, jos ei sielä naisia yhtään arvosteta. Ehkä miehet sielä tulevaisuudessa hankkivat poikiensa synnyttäjät thaimaasta tai jostain... Se vasta tekisi hyvää maaseudun fennomanialle :)
Se nyt vain on sellainen homma että mies on se suvunjatkaja vanhemmille ihmisille. He kun ajattelevat edelleen että nainen vaihtaa sukua kun hän menee naimisiin, poikahan pitää oman sukunimensä ja näin ollen pitää myös sukunsa ja jatkaa sitä.
Ei tuo ole arvostuksesta mielestäni kiinni.
Ja kaupunkilaisten nyt on vain turha lähteä arvostelemaan maalla asuvien tapoja ja muuta. Homma nyt kuitenkin kulkee eritavalla täällä kuin teillä siellä. Ehkäpä niiden miesten ei tarvitsisi niitä thaikkuja tänne tuoda jos arvon feministijumalattaret alkaisivat arvostaa miehiään, eivätkä kotkottaisi tyhjänpäiväisistä asioista.
Sinustako Sohlbergit, Fazerit, Ingmanit ja vaikka Tuomiset on säälittäviä siksi, että yritystoimintaa on kyetty harjoittamaan sukupolvesta toiseen?
Sä luet nyt just sen mitä sä itse haluat. Voin kertoa sulle myös sen että kaikki noiden sukujen lapset ja lapsenlapset jne. eivät ole noissa lafkoissa töissä. Osakkaita voivat olla, mutta ei kaikki tee töitä niissä.
Ja ne on osakeyhtiöitä aika moni, jopa sä voit niillä tukiaisillas ostaa osakkeita heidän firmoista jos mieles tekee.
ei tartte olla noi herkkiä! ihan nasevasti sanottu ap:lta, mutta varmasti otti nokkiinsa!
Se tilan jatkaminen on vaa semmonen juttu, että suvus sitä jatketaa tai sitte ei ollenkaa. ihan vaa siitä syystä, että a)maatilan ostaminen on käsittämättömän kallista, oma lapsi sen saa joskus jopa vain lahjaveron hinnalla b)yleensä tilan alueella on myös se oma talo, joten eläkkeelle jäävät vanhemmat haluavat siinä asua edelleen ja se on hankalaa, jos tila myydään ulkopuoliselle.
Ihan oikein sanottu! Olen itse kokenut tuota samankaltaista. Maalle naitu. Kun toinen lapsemme syntyi,poika,ensimmäinen tyttö,niin anoppini tokaisi että vanhempasi varmaan ovat nyt onnellisia kun tuli poika eikä toista tyttöä ???Kääk. Kun esikoinen syntyi niin hän sanoi että vanhempani ovat varmaan pettyneitä kun tyttö syntyi. Jessus. En koskaan ymmärtänyt tätä ideaa. Vanhempani eivät ikinä ajatelleet näin. Ja tämä anoppi oli siis aito paljasjalkainen maalainen.
Kyllä voin kokemuksesta sanoa että joka maajussin kanssa elää niin kovilla on.
Sä luet nyt just sen mitä sä itse haluat. Voin kertoa sulle myös sen että kaikki noiden sukujen lapset ja lapsenlapset jne. eivät ole noissa lafkoissa töissä. Osakkaita voivat olla, mutta ei kaikki tee töitä niissä. Ja ne on osakeyhtiöitä aika moni, jopa sä voit niillä tukiaisillas ostaa osakkeita heidän firmoista jos mieles tekee.
että ne kaikki maalaistalon lapset jäävät sitä yhtä ja samaa tilaa viljelemään?Koeta muuten ostaa Sohlbergin A-osakkeita. Opit jotain perheyhtiöistä :-)
Asutaan omakotitalossa ja ei tää meille mikään pyhättö ole, varmaan myydäänkiin joskus kun jää liian isoksi. Lapset muuttaa omilleen.
Yrittäjiä ollaan että se siitä laiskuudesta, mutta lapsia ei olla tehty sen vuoksi että niiden pitäisi meidän elämäntyötä jatkaa, ne saa päättää itse.
Ainiin, sukuhautakin on, jopa kaksi.
Sinänsä mulle ihan sama missä mä makaan kun kuolen onko isänpuolen sukuhauta vai äidinpuolen vai saanko ihan oman leposijan.
Mutta joo, vähän kyllä säälittää kun teidän pitää niin voukata tosta sukupuolesta, onneksi ei ole niitä ongelmia. Lapset on tehty sen takia että ne on haluttu, sukupuolesta viis!