Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

Vierailija
23.07.2010 |

Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.

Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.

Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.

Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.

Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.

Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.

Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.

Kommentit (421)

Vierailija
341/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi nykyään valtaosa 1- ja 2-luokkalaisista on ip-kerhoissa.

Vierailija
342/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

häntä ja anna myös vapautta päättää itse miten iltansa viettää, ilman mitään vastuuta muista. Niin ja anna sitä aikaa esikoiselle, hän on vielä pieni ja tarvitsee äitiä. Kohta tyttö on jo iso ja lähtee kotoa. Sitten ehkä huomaat, että olisi ollut antoisampaa joskus viettää ilta sen lapsen kanssa jutellen ja ollen, kuin koirien kanssa metsässä. Oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkia kysymyksiä en kyllä muista, mutta tässä jotain.

Tytön kanssa puhuminen: Juttelin asiasta tytön kanssa ja hän oli aluksi ihan ihmeissään, että miksi minä epäilen, ettei hän jaksa valvoa kotona, kun olen koirien kans lenkillä. Kerroin sitten, että olen alkanut huolestumaan, että tämä jokailtainen lapsenvahtina oleminen on liian rankkaa ja vannotin, että saa ja pitää sanoa, jos ei halua jäädä iltaisin tänne. Tyttö sanoi, että ei häntä haittaa, että hän varmaan muutenki lukisi siihen aikaan, kun saa rauhassa lukea. Sanoi kyllä, että silloin on vielä kivempaa, jos on hänellä kaveri täällä yökylässä, kun saavat supatella keskenään tyttöjen juttuja. Tuosta sitten rivien välistä luin, että onkohan kuitenki yksinäinen täällä, kun olen pois.

KAVERIT: Meillä on useinki, lähes viikottain, tytön kavereita yökylässä. Sen sijaan tyttö on todella harvoin missään, viimeksi on ollut huhtikuussa. Ei ole halukas menemään, viihtyvät ennemmin täällä meillä. Luulen yhtenä syynä olevan koirat, joista tytön kaverit tykkää ihan hirveesti. Ja lisäksi kaverit nauttii kovasti, kun saavat leipoa meillä. Leivotaan lähes tulkoon joka kerta, kun on yökyläläisiä.

AIKA: Tunnustan, että en vietä juurikaan kahden kesken aikaa esikoisen kanssa. Käyn töissä 4pvä/vko (ti-pe) ja pienet ovat silloin hoidossa 8,5t. Esikoinen on koulun jälkeen yksin / kaverin kanssa kotona. Nyt olen kesälomalla, mutta kesäkuussa esikoinen joutui olemaan koko työssäoloaikani kotona. Oli hänellä kyllä lähes joka päivä puolet ajasta täällä kaveri /kavereita. Ja kävi pyörällä usein kaupungilla kuluttamassa aikaa, esim. elokuvissa, kirjastossa, uimassa jne. Vapaapäivinä meillä 2 nuorinta nukkuu päiväunet ja silloin yleensä pelaan isompien kans jotain lautapeliä tai sitten touhutaan jotain arkijuttuja. Varmasti on totta, että esikoinen kaipais ihan kahdenkeskisiäkin juttuja. Sisarus suhteet on tosi lämpimät ja hyvät ja 12-v leikkii pikkusiskon kans vielä täyttä päätä kotileikkejä ym :)

KOIRAT: Kuten olen ehkä jo tuonut esiin, ne ovat meille Perheenjäseniä. Totta kai viime tipassa lapset menee ilman muuta koirien edelle, mutta tällä hetkellä en koe, että minun pitäisi valita joko tai. Toinen koira on kääpiökokoinen, sen ulkoilutuksen voisi hoitaa esikoinenki. Mutta toinen on noutaja ja vaikka onkin erittäin koulutettu yksilö (ennen eroa kisasin sen kanssa mm. agilityssä), niin en päästä esikoista sen kanssa pihaa pidemmälle. Isoa koiraa ei kuitenkaan 12-vuotias voi hallita, jos tiukka paikka tulee.

Olen lähes koko yön vain pyörinyt ja miettinyt tätä asiaa. Odotan, että maanantai tulisi nopeasti, että asia selviäisi. Minusta meillä on asiat olosuhteisiin nähden mahdottoman hyvin, mutta voinhan tosiaan olla sokea oman lapseni suhteen. En sitä kiellä.

KOTITÖISTÄ muuten tuli mieleen, että meillä ne tehdään koko perheellä, yhdessä. Ja sitten aina otetaan palkaksi jäätelöt / paistetaan lettuja / haetaan elokuva tmv. Meillä on perjantaina siivouspäivä ja kaikki sen tietää, ja kaikki osallistuu. Ihan se kuopuskin. Päivittäiset, kuten pyykit ja astioiden pesu, hoidan minä. Esikoisen hommana on viedä roskapussi tarvittaessa.

Ap

Vierailija
344/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo alle 10-vuotiaana selviää vaikka mistä. Itse jäin koko päiväksi hoitamaan muutaman kuukauden ikäistä vauvaa 8-9-vuotiaana, kun äiti lähti viemään pikkuveljeäni ambulanssilla sairaalaan, silloin 70-luvulla. Lämmittelin äidinmaidonvastikkeet, syötin ja vaihdoin pissavaipat, no big deal. Ja oli ylpeä kun osasin.

Ainoa mitä mietin, on tuo lapsenvahdinnan jokapäiväisyys. Se saattaa kyllä stressata tyttöäsi. Muuten on ihan normaalia, että perheessä kaikki osallistuvat yhteisiin hommiin kykyjensä mukaan

Vierailija
345/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi oli 10 kun hoitorutiini alkoi?

Itse olin ns. kiltti tyttö, enkä edes olisi osannut vastata rehellisesti jos aikuinen olisi minulta lapsena kysynyt asiaa, johon tiesin halutun vastauksen etukäteen. Olisin vastannut sitä mitä vanhempani olisivat halunneet kuulla. Ja näin teinkin.

Koko se lapsuuteni maailmankuva muodostui siitä mitä vanhemmat olivat mieltä. Jos he ajattelivat että pystyn johonkin niin totta kai silloin pystyin. Vasta aikuisena olen tajunnut kuinka kohtuuttomia minulta on vaadittu.

Toivottavasti ap.n asiat selviävät oikeudenmukaisella tavalla.

Vierailija
346/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jotkut väittävät että perheessä kaikilla samat säännöt ja sama kasvatus.

Tämä eikoskaan pidä paikkaansa. Eihän esim. nuo pienimmät joudu hoitamaan toisia kakaroita jo lapsena. OJoten miten voi koskaan olla sama kasvatus kenelläkään 2 samankaan perheen lapsilla?

jo pelkästään syntymäjärjestys ratkaisee paljon.

vai aiotko ap laittaa piankin sen 6v hoitamaan serkkujaan? 4 vuoden päästä laitat sen hoitamaan 1v, 3v ja 5v serkkujaan kuten laitoit esikoisen hoitamaan joka päivä lapsiasi.

Joka tekee lapsia, hoitaa ne its. tai palkkaa nille hoitajan. lastenhoito on raskasta työtä. sopiva palkka on noin 50 euroa tunti.

Vierailija
347/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä paitsi todennäköistä on, että esikoinen hoiti jo pienemmässsä mittakaavassa paljon nuorempana kuin 10v. tuskin jäi ensimmäistä kertaa silloin 10-vuotiaana hoitamaan nukkuvia lapsia.

Eli ap, laitat ensi kerralla sen 6v hoitamaan muita, laittamaan ruoat ym

ja jos jätät heidät vielä yksin, teet selväksi, ettäjokainen on vastuussa vain itsestään. 12 v ei ole vastuussa pienemmisstään.

3v on tarpeeksi iso olemaan vastuussa itsestäänn ennemmin kuin 12 hoitamaan muta.

Vierailija
348/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kysynut esikoiselta kun aloit tehdä noita muita, että tykkääkö hän lapsista ja tykkääkö ilmaiseksi hoitaa pienempiää ja tehdä enemmän kotitöitä ksoka aiot tehdä paljon kakaroita, niin silloin hänen ei kuulu niitä hoitaa.

ja kukaanlapsi ei voi tiettää mitä lastenhoito on, joten hän ei ole voinut noita kakaroita haluta.

täten kaikenlainen toisten hoitaminen kuuluu olla vapaaehtoista ja palkattua.

Vierailija
349/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sinun pentusi eivät heti nukahda ei vittu tarkoita etteikö muiden lapset voisi nukahtaa.

Voi kuule ystävä pieni minäpä kerron sinulle jymyuutisen:LAPSET OVAT ERILAISIA

Meillä lapset 1v,3v,8v ja 10 v ja iltatoimien jälkeen kyllä nuo pienemmät ovat unten mailla 5 minuutin sisällä.

Vittua kelpaa viljellä, kyllä siinä on pienillä lapsilla korvissa pitelemistä. Tämä vittuilija on ennenkin näillä voimasanoilla kertonut av.lla pyhät lastenkasvatusniksinsä.

Vierailija
350/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aidosti olen kiinnostunut tilanteestasi ja mielestäni et ole tehnyt ap mitään väärää. Kiinnostaisi kuulla mitä sinulle sanottiin ja millainen linjan ls otti tässä asiassa.

Vierailija
351/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

302 onko 3-vuotias sinusta alakoululainen??

Sitäpaitsi nykyään valtaosa 1- ja 2-luokkalaisista on ip-kerhoissa.

Kysymys on todellisesta turvallisuudesta ja lasten kokemasta turvallisuuden/turvattomuudentunteesta.

Sama asia. Ei 3-vuotias ole sen enempää vaarassa tuona lyhyenä aikana 12-veen seurassa kuin alakoululainen yksin tai muiden alakoululaisten seurassa. Tai koe suurempaa turvattomuutta.

Vierailija
352/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsemppiä!

Vierailija
353/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kävi?

Vierailija
354/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimukseen, johon varmaankin osaat kertoa linkin?

Vierailija
355/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin tulla hoitamaan sun lapsiasi ihan koska vaan, jos lupaat maksaa tuon 50€ tunti! Sopii kyllä mulle...

Vierailija
356/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastattiin myös aikuisen vastuuta. Se oli näin nuoremman sisaren näkökulmasta myös hyvin harhauttavaa! En koskaan tiennyt ketä totella ja kuka oli kukakin ja missä roolissa.

Siskolle se pomottajan rooli jäi päälle ja se myös rikkoi aikuisena meidän välimme.

Nyt kun itselläni on lapsia, pidän visusti huolen siitä, että perheessä aikuiset ovat aikuiset ja kaikki lapset lapsia.

Vierailija
357/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkia kysymyksiä en kyllä muista, mutta tässä jotain...

Ap

Voin kuvitella, ettei ole helppoa, mutta yritä nyt ottaa ihan rauhassa! Odotan esikoistani ja laskettuaika on parin viikon päästä ja unelmoin siitä, että osaisin olla juuri kaltaisesi äiti. Kaikki järjestyy ihan varmasti!

Vierailija
358/421 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri jokailtaisuus on kamalinta tuossa. Pari kerta aviikossa voisi ollakin ok. Hyvä, että joku sen ilmoituksen teki, niin saat pohtia tätä ja tytärtäsi ja suhdettanne. Voisit myös laittaa isää enemmän vastuuseen!

Vierailija
359/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kävi?

Vierailija
360/421 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi mennyt, olisi syöksynyt kirjoittamaan jo viideltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä