Olen raskaana ja lääkäri laittoi minulle
lähetteen paksusuolen tähystykseen. Nyt mietin uskallanko mennä, onko tästä vaaraa raskaudelle. Olen vasta viikolla 7, joten keskenmenon riski on muutenkin suuri. Lähete oli kiireellisenä.
En haluaisi ottaa pientäkään riskiä! Lääkäri sanoi ettei tästä ole vaaraa..
Mitä olette mieltä?
Kommentit (33)
Ja ap:n oireet sopii täysin haimasyöpään, samoin sekin, että kokeissa ei ole mitään selvinnyt. Haimasyöpähän ei edes yleensä näy normaalissa ylämahan ultraäänikuvauksessa, vaan tarvitaan magneettikuvausta.
ollessani raskaana. Olin jo kyllä jossain puolen välin tietämillä, mutta kuitenkin. En edes ajatellut mitään riskejä, vaikka kauhea hysteerikko olenkin. Enemmän olisi varmaan ollut riski siitä diagnosoidusta colitis ulcerosasta.. Sitä sullakin varmaan epäillään tai crohnin tautia. Juuri jos on ripulia, mahd. verenvuotoa peräsuolesta, laihtumista jne.
Eli totta kait menet sinne. On inhottava toimenpide, varsinkin kun et voi mitään lääkitystä ottaa. Voin kyllä kertoa, että inhottavaa se on vaikka saisi esilääkitystäkin..
VAIN keskenmenoa. Pelkään tietenkin terveyteni puolesta myös. Ja pelkään sitä mahdollisuutta että synnytän tämän lapsen, joka jää sitten ilman äitiä. Mutta tietenkin tässä päällimmäisenä ajattelee sitä lasta, kuten jokaikinen äiti. Ja minulla ei tarvinut nähdä kuin nuo kaksi viivaa raskaustestissä, kun jo rakastuin. Tämä kaikki on vain niin uutta ja pelottavaa, ilman pelkoa terveydestäkin...
Hei,
Haluan kirjoittaa Sinulle muutamia rauhoittavia sanoja. Tuntui hurjalta lukea tätä keskustelua. Olen itse menossa pian synnyttämään. Koko alkuraskauden minulla oli ripuli, jota tutkittiin ja mitään ei selvinnyt. Samat tutkimuksetkin lopulta suositeltiin, mutta sitten ripuli hävisi ja tutkimukset peruttiin, koska olin jo viikoilla 19. Edes rautalääkitys tai paluu laktoosilliseen ruokavalioon ei tuonut ripulia takaisin, vaan tuli se klassinen raskauden ummetus. Nyt aivan raskauden lopulla vatsa on ollut löysällä, ja sekin kuuluu asiaan. Tunnen ihmisiä, joilla alkuraskaus oireillut aina siten, että maha ollut sekaisin. Eli voi olla ihan herkitymistäkin eri ruoka-aineille. Kun vko 12 ohi, alkuraskauden keskenmenoriski merkittävästi pienempi. Mikäli laihdut jatkuvasti käy tutkimuksissa ennenkuin vatsa on kovin iso. Colitis ulcerosaa voi tutkia myös ulostenäytteestä ja verinäytteistä. Minulla arvot oli ok, joten en koskaan päätynyt menemään raskauden aikana tähystykseen.. vauva voinut hyvin ja on kohta valmis syntymään. Onnea odotukseen!
Hei, Haluan kirjoittaa Sinulle muutamia rauhoittavia sanoja. Tuntui hurjalta lukea tätä keskustelua. Olen itse menossa pian synnyttämään. Koko alkuraskauden minulla oli ripuli, jota tutkittiin ja mitään ei selvinnyt. Samat tutkimuksetkin lopulta suositeltiin, mutta sitten ripuli hävisi ja tutkimukset peruttiin, koska olin jo viikoilla 19. Edes rautalääkitys tai paluu laktoosilliseen ruokavalioon ei tuonut ripulia takaisin, vaan tuli se klassinen raskauden ummetus. Nyt aivan raskauden lopulla vatsa on ollut löysällä, ja sekin kuuluu asiaan. Tunnen ihmisiä, joilla alkuraskaus oireillut aina siten, että maha ollut sekaisin. Eli voi olla ihan herkitymistäkin eri ruoka-aineille. Kun vko 12 ohi, alkuraskauden keskenmenoriski merkittävästi pienempi. Mikäli laihdut jatkuvasti käy tutkimuksissa ennenkuin vatsa on kovin iso. Colitis ulcerosaa voi tutkia myös ulostenäytteestä ja verinäytteistä. Minulla arvot oli ok, joten en koskaan päätynyt menemään raskauden aikana tähystykseen.. vauva voinut hyvin ja on kohta valmis syntymään. Onnea odotukseen!
Oikeesti mieti hetki asiaa.
Jos sinä jo laihdut ni miten vauvalle käy, saako tarpeeksi ravintoa, vitamiinit??
Ihanko itse päättelit että ripuli ja laihtuminen viitaisi haima syöpään.
Ja haimasyöpä on yhdyssana.
otettu huomioon syövän mahdollisuutta? Paljonko olet laihtunut / missä ajassa?
raskauden kanssa. hoitamattomat suolistosairaudet, infektiot, kasvaimet ovat todellinen riski raskauden jatkumiselle. Miksi tuollaisella suolella hankkiuduit ylipäätään raskaaksi. Olis kannattanut hoitaa itsensä ensin kuntoon. Tsemppiä, ja toiv ei löydy mitään vakavaa.
Ei se ripuli ja vatsakivut pelkästään, mutta se, että olet laihtunutkin ilmeisesti huomattavasti. Ap, jos paksunsuolen tähystyksessä ei mitään selviä, olisi ilman muuta syytä tehdä vatsan viipalekuvaus.
toinen lääkäri.
Haimasyövän oireet on laihtuminen, ylävatsakivut, selkäkivut ja ripuli.
Luin juuri haimasyövästä ja kone heitti tämän luettavaksi.
Toki voi sopia moneen muuhunkin.
Mutta vastataan nyt tämän verran:
Itselläni on Colitis Ulcerosa, ja kyllä laihtuminen kuuluu taudinkuvaan. Jos ripuloi monta kertaa päivässä ja varoo syömisiään sen ja kipujen takia, niin laihtuuhan sitä.
ap pelkää muuta kuin keskenmenoa, mikä ei ole lainkaan järkevää hänen itsensä kannalta.