oon ihan innoissani meidän uudesta kanista
tytölle se ostettiin, mutta olen itse hurahtanut täysin siihen. Ihana otus. Nyt on muutenkin kiva hakea sille kaikkea hyvää tuorettasyötävää ulkoa. Tulee käytyä kävelylläkin kun on kerättävä herkkuja pupulle :)
Kommentit (28)
ja se harrasti juuri tuota jakojen ympärillä kiertelyä, kosiomenoja... Oli kuitenkin siitä epätyypillinen kaniherra ettei ollut kiinni jaloissa nylkyttämässä kuten useimmat tapaamani urospuoliset kanit ovat olleet.
Toivottavasti hullaantumisesi kestää eikä hiivu vähitellen, kanikin voi elää vaikka kymmenen vuotta (meidän hermeliini elikin.) Ja se tarvitsee rakastavaa hoivaa koko ikänsä. Paljon onnea ja iloa yhteisiin vuosiinne. Kani on oikeasti älykäs ja kiintyvä eläin, joka osaa antaa takaisin rakkautta.
Itsekin olen tällä hetkellä eläinpienokaisen lumoissa, meillä on 11-viikkoinen hauvavauva.
Perustelkaapa miksi kani on hyvä lemmikki. Kiinnostaisi myös tietää miten teidän mielestänne kania tulee hoitaa ja miten siitä on ihmiselle iloa, se kun ei kuitenkaan ole samalla lailla ihmiseen elimautuva eläin kuin esim. koira.
Olen aina ajatellut, että meille ei ikinä tule kania tai muutakaan häkkieläintä lähinnä siitä syystä, että minusta on epäeettistä pitää sellaista eläintä häkissä, jolla on luonnossa todella suuri reviiri. Tämä ajatusmaailma sulkee siis pois erilaiset jyrsijät ja jäniseläimet, häkkilinnuista nyt puhumattakaan. Kissaakaan meille ei oteta, koska taajama-alueella sitä ei voi pitää vapaana. Koira on ollut ja koira tulee myöhemmin, mutta nyt voisi lemmikin hoivaviettiä tyydyttää jokin muu lemmikki.
Eli siis miksi kani olisi hyvä lemmikki? Miten kani pärjää lemmikkinä?
Hankittiin ne kuukausi sitten. Lapset oli jo pitkään ruinanneet marsua ja lopulta suostuin. En olisi uskonut miten mukavia elukoita nuo on.
Mekin haetaan ulkoa niille monenlaista tuoretta syötävää muun ruuan lisäksi.
Itselläni oli lapsena kani. Se oli meille kuin perheen jäsen ja oli kova paikka, kun se joudutiin lopettamaan. Elihän tuo melkein 10 vuotta.
Varo ettet vaan kerää mistään sellaisesta paikasta sitä tuorerehua mihin koira on tehnyt tarpeitaan. Kani voi saada matoja ja niitä matoja on tosi vaikea saada kanista pois ja ne vie kanin huonoon kuntoon.
Vaan vapaana koko ajan. Se tosin itse haluaa pitää reviirinään vain yhtä huonetta ja kyllä se mulle sopii, muualta ei tarvitse siivota kanin papanoita eikä karvoja.
Kani antaa hellyyttä ja rakkautta myös takaisinpäin nuolemalla ja tönäisemällä kuonolla tervehdyksiä. Kani on iloinen ja innostunut kun tulet sen luo ja osa kaneista viihtyy sylissäkin hyvin. Kania ei tarvitse kummemmin kouluttaa eikä se ikinä raatelisi lasta kuten koirat voivat joskus tehdä. kanit kyllä oppivat yhtä jos toista jos vaan viitsii opettaa. Ja seuraa kanista on, istu lattialle niin kani kyllä tulee pitämään sulle seuraa mielellään.
Kania voi myös ulkoiluttaa valjaissa, kynnet pitää leikata usein ja se on hiukka vaativa toimenpide ennen kuin sen oppii. Kanin ylläpitäminen ei ole kovin kallista.
Ihanteellinen lemmikki siis monin tavoin. Ei vaadi niin paljon kuitenkaan kuin koirat eikä ole niin flegmaattinen kuin kissat.
On täysin vastoin luonnon lakia vangita eläin ja laittaa häkkiin. Kanin pitäisi saada elää kanin elämää vapaana luonnossa. Kanit ei edes kiinny ihmiseen vaan näkee nämä osana luontoa "tuo otus on aina tuossa mutta se antaa ruokaa". Minun mielestäni kanin pitäminen lemmikkinä pitäisi laissa kieltää!
samalla pitäisi kieltää koirien ja kissojen pitäminen lemmikkinä. Ja mistä tiedät ettei kani kiinny? Miksei kiintyisi?
Perustelkaapa miksi kani on hyvä lemmikki. Kiinnostaisi myös tietää miten teidän mielestänne kania tulee hoitaa ja miten siitä on ihmiselle iloa, se kun ei kuitenkaan ole samalla lailla ihmiseen elimautuva eläin kuin esim. koira.Eli siis miksi kani olisi hyvä lemmikki? Miten kani pärjää lemmikkinä?
Ensinnäkin kaikille muistutus: muistattehan että lemmikkikanirotuja ja-risteytyksiä on monenlaisia ja toiset rodut ovat rennompia ja lemmikkimäisempiä kuin toiset. Lemmikkikaniksi sopii parhaiten ehkä kääpiöluppa. Itselläni on ollut ennen koiria ja täytyy sanoa että kesy kani, jonka kanssa ollaan pienestä asti oltu paljon on monessa suhteessa yllättävän koiramainen. Kani ei ole häkkieläin, häkin oven tulisi olla mielellään aina auki niin että kani pääsisi sinne asioilleen ja pois aina halutessaan.
Kanit touhuavat koko ajan jotain, pyörivät jaloissa ja ovat uteliaina työntämässä nenäänsä joka paikkaan. Niiden puuhia on hauska seurata ja esimerkiksi ruokakassien purkaminen on aina iso tapahtuma kun jänis häärää intona mukana :) Innostuessaan kani saa hepuleita kuten moni koirakin, loikkii ja pomppii ympäriinsä hullun lailla, sitä iloa on ihana katsella! Kani on hyvin seurallinen eläin ja tahtoo useimmiten olla siellä missä muutkin. Se tervehtii tökkäämällä napakasti kuonolla, kiipeää syliin, läppää käpälillä, nuolee ja kehrää(narskuttaa hljaa hampaita) tyytyväisyyden osoituksena kun sitä hellii... onhan se ihanaa nähdä kuinka onnelliseksi toinen tulee sille annetusta läheisyydestä ja hellyydestä :)Kani kiintyy omistajaansa, mutta eri tavalla kuin koira. Kanilta puuttuu täysin miellyttämisen halu/häpeän tunne, joten torumalla ym. kania ei kasvatateta,herkuilla palkitseminen toimii paremmin.
Ja tosiaan, kuten koirienkin kanssa, parhaan kaverin kanista saa kun sen kanssa ollaan pienestä asti paljon. Kannattaa ottaa kani kasvattajalta(ei eläinkaupasta) n. 8-10 viikon ikäisenä ja varmistaa että sitä on jo silloin käsitelty paljon. Urokset ovat rennompia kuin naaraat.
Meillä ei syö oikeastaan enää mitään ylimääräistä. Muutamat tuolinjalat ovat vähän kärsineet ja lattialistat mutta kaniksi pureskelee mitään tosi vähän. Oksia tuon kylläkin ulkoa sille usein.