Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mummo tajuamaan... (lapsen unirytmeistä)

Vierailija
22.07.2010 |

Meidän 3 vee poika on koko pienen ikänsä ollut iltauninen ja vastaavasti aamuvirkku. Kuten myös isänsä, tämän sisarukset, äiti, mummo jne. Noin puolet mieheni sukulaisista ovat enemmän tai vähemmän aamuvirkkuja. Itse olen toinen ääripää, iltavirkku ja äärimmäisen aamu-uninen. (Kaverit kiusaavatkin meitä, miten ihmeessä olemme saaneet lapsen tehtyä, kun olemme aina toinen nukkumassa). Pojan aikaiset aamuheräilyt eivät siis ole ongelma kenellekään... paitsi vanhemmilleni, äidilleni varsinkin.

Joka kerta, kun poika on heillä yökylässä, tälle yritetään pitää jonkinlaista unikoulua. Lasta valvotetaan illalla niin myöhään kuin suinkin ja sitten ollaan tyytyväisiä, kun tämä nukkuu aamulla tavallista myöhempään (totta kai, kun on raukka niin väsynyt). Nyt, kun hän on alkanut jättämään päiväunia pois, hänet laitetaan silti ehdottmasti päiväunille, että hän jaksaisi sitten illalla valvoa mahdollisimman myöhään. Harmi vaan, ettei tämä toimi: poika kyllä jaksaa valvoa illalla vähän myöhempään, mutta herää aamulla silti aikaisin, kun on kerran nukkunut pitkät päiväunet.

Mulla alkaa hermot mennä tämän asian kanssa. Miten saada äitini tajuamaan, että ihmiset nyt vain ovat erilaisia. Ei se, että hänen lapsensa (eli minä ja sisarukseni) ovat kaikki olleet iltavirkkuja aamutorkkuja tarkoita, että se olisi ainut oikea unirytmi lapsille. Joo, olisihan se minustakin mukava, jos poika nukkuisi aamuisin pidempään, mutta tunnen mieheni ja hänen perheensä tarpeeksi hyvin tietääkseni sen olevan turha toivo.

Miten saada äitini tajuamaan?!? Mulla alkaa mennä hermot. Taas äiti piti mulle luennot unikoulusta ("Eikö ne neuvolassa sano mitään tuosta aamuheräilystä?!?") kun toi poikaa yökylästä. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja/ ideoita?

Kiitos :)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sanot hänelle, että lapsi tulee seuraavan kerran yökylään vasta, kun hän lupaa olla "unikouluttamatta" tätä. Näin minä ainakin toimisin.

Vierailija
2/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonikäisen paikka ole mummolassa yökylässä vaan kotona öisin!

Äidilläsi on oikeus (kyllä, luit aivan oikein) nukkua aamulla pitkään ja hänellä on myös oikeus toimia siten, että tuo on mahdollista! En ymmärrä vanhempia, jotka eivät itse hoida lapsiaan, jos se hoitaminen muille on vaikeaa tai hankalaa.

Joten äitisi on oikeassa: hän saa nukuttaa tai valvottaa lasta ihan niin kuin itse tahtoo, omassa kodissanhan on eikä lapselle siitä kipua tule, jos päiväunille mennään tai illalla valvotaan myöhään. Kaiva herne pois nenästäsi ja mieti, miksi ihmeessä et itse hoida lastasi myös öisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sanot hänelle, että lapsi tulee seuraavan kerran yökylään vasta, kun hän lupaa olla "unikouluttamatta" tätä. Näin minä ainakin toimisin.

Vierailija
4/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsi nyt niin usein siellä mummolassa ole, että tuosta tarvii mitään ongelmaa tehdä? Eläkää oma elämäänne (teidän perheen elämää) ja antakaa sen mummun olla...

Vierailija
5/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten äitisi on oikeassa: hän saa nukuttaa tai valvottaa lasta ihan niin kuin itse tahtoo, omassa kodissanhan on eikä lapselle siitä kipua tule, jos päiväunille mennään tai illalla valvotaan myöhään. Kaiva herne pois nenästäsi ja mieti, miksi ihmeessä et itse hoida lastasi myös öisin!

mä olen kyllä sitä mieltä, että isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta valvottaa lasta ja yrittää väkisin muuttaa hänen rytmiään. Kyllä lapsen toistuva väkisinvalvottaminen on yhdenlaista henkistä väkivaltaa - ei susta varmaan itsestäsikään ole kivaa, jos joudut valvomaan, vaikka haluaisit nukkua. Sulla, toisin kuin pienellä lapsella, on kuitenkin ymmärrystä käsitellä sellaista asiaa, että aina ei pääse nukkumaan juuri silloin, kun väsyttää.

Jos mummo ei voi ollenkaan tinkiä siitä, että hänen on saatava nukkua aamulla myöhään, niin parasta varmaan on, ettei lapsi käy mummon luona yökylässä.

-2

Vierailija
6/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kyllä sitä mieltä, että isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta valvottaa lasta ja yrittää väkisin muuttaa hänen rytmiään. Kyllä lapsen toistuva väkisinvalvottaminen on yhdenlaista henkistä väkivaltaa -

-

että se väkisinvalvottaminen on henkistä väkivaltaa myös vanhemman tai kenen tahansa muunkin harjoittamana, ei pelkästään isovanhempien.

-2

Vierailija
7/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonikäisen paikka ole mummolassa yökylässä vaan kotona öisin!

Äidilläsi on oikeus (kyllä, luit aivan oikein) nukkua aamulla pitkään ja hänellä on myös oikeus toimia siten, että tuo on mahdollista! En ymmärrä vanhempia, jotka eivät itse hoida lapsiaan, jos se hoitaminen muille on vaikeaa tai hankalaa.

Lapsi tosiaankin haluaa itse yökylään ja isovanhemmat haluavat hänet luokseen yökylään. En todellakaan ole tyrkyttämässä lapsiani heille, en päivä- enkä yöhoitoon. Äiti tietää kyllä, että poika herää aamulla aikaisin, mutta se ei hänen yöuniinsa vaikuta: Aamuvirkku(!) isäni näet herää pojan kanssa.

Mutta kiitos hyvistä neuvoistasi :) Nytpä sitten kiellän kokonaan yökyläilyt ja yritän keksiä, miten kertoa asia vanhemmilleni ja pojalle. Mutta enköhän keksi jonkun keinon. Tärkeintähän on kuitenkin se, että lapsi on yönsä kotona, viis siitä mitä hän itse haluaa... (Pojalle mummola on maailman mahtavin paikka, pappa suurin idoli ja koskaan ei olla yhtään ikävöity kotiin)

ap

Vierailija
8/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonikäisen paikka ole mummolassa yökylässä vaan kotona öisin! Äidilläsi on oikeus (kyllä, luit aivan oikein) nukkua aamulla pitkään ja hänellä on myös oikeus toimia siten, että tuo on mahdollista! En ymmärrä vanhempia, jotka eivät itse hoida lapsiaan, jos se hoitaminen muille on vaikeaa tai hankalaa. Joten äitisi on oikeassa: hän saa nukuttaa tai valvottaa lasta ihan niin kuin itse tahtoo, omassa kodissanhan on eikä lapselle siitä kipua tule, jos päiväunille mennään tai illalla valvotaan myöhään. Kaiva herne pois nenästäsi ja mieti, miksi ihmeessä et itse hoida lastasi myös öisin!

Lapsi tosiaankin haluaa itse yökylään ja isovanhemmat haluavat hänet luokseen yökylään. En todellakaan ole tyrkyttämässä lapsiani heille, en päivä- enkä yöhoitoon. Äiti tietää kyllä, että poika herää aamulla aikaisin, mutta se ei hänen yöuniinsa vaikuta: Aamuvirkku(!) isäni näet herää pojan kanssa. Mutta kiitos hyvistä neuvoistasi :) Nytpä sitten kiellän kokonaan yökyläilyt ja yritän keksiä, miten kertoa asia vanhemmilleni ja pojalle. Mutta enköhän keksi jonkun keinon. Tärkeintähän on kuitenkin se, että lapsi on yönsä kotona, viis siitä mitä hän itse haluaa... (Pojalle mummola on maailman mahtavin paikka, pappa suurin idoli ja koskaan ei olla yhtään ikävöity kotiin) ap

Ja olisit heti kertonut, että olet miehesi kanssa eronnut ja lapsi siksi tarvitsee isoisää miehen malliksi. Lapsi ei kuole siihen, että on öisin kotona, paitsi tietty teillä WT-perheissä, joissa turvaverkko on omaa perhettä tärkeämpi.

Vierailija
9/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsi nyt niin usein siellä mummolassa ole, että tuosta tarvii mitään ongelmaa tehdä? Eläkää oma elämäänne (teidän perheen elämää) ja antakaa sen mummun olla...

Joo, eipä poika siellä kovin usein yökylässä olekaan (satuneesta syystä), mutta kun on tuo päiväunille "pakkonukuttaminenkin". Ja äitini muistaa ottaa tuon nukkumisasian puheeksi tämän tästä. Itselle tulee sellainen olo, että lapseni on jotenkin "viallinen", kun hän sattuu olemaan aamu- eikä iltavirkku... :(

Enkä tosiaankaan haluaisi tämän asian takia kieltää pojan mummolavierailuja, hän kun nauttii niistä niin kovasti. Ja mummo ja pappakin tuntuvat nauttvat, kun vähän väliä kyselevät, milloin poika taas tulisi heille.

ap

Vierailija
10/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kyllä sitä mieltä, että isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta valvottaa lasta ja yrittää väkisin muuttaa hänen rytmiään. Kyllä lapsen toistuva väkisinvalvottaminen on yhdenlaista henkistä väkivaltaa - ei susta varmaan itsestäsikään ole kivaa, jos joudut valvomaan, vaikka haluaisit nukkua. Sulla, toisin kuin pienellä lapsella, on kuitenkin ymmärrystä käsitellä sellaista asiaa, että aina ei pääse nukkumaan juuri silloin, kun väsyttää. Jos mummo ei voi ollenkaan tinkiä siitä, että hänen on saatava nukkua aamulla myöhään, niin parasta varmaan on, ettei lapsi käy mummon luona yökylässä. -2

Ei hyvää päivää! Eivät isovanhemmat ole mitään vanhempien orjia, joiden on pakko hyppiä käskyjen mukaan. Jos lapsesta on vaivaa isovanhemmille, on parempi, että lapsi ei mene ollenkaan yökylään (mikä hauska termi, öiset kyläilyt ne vasta tärkeitä ihmissuhteita ovatkin)

Vierailija
11/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa erittäin pitkin hampain lapsia yökylään, koska hän haluaa nukkua aamulla pitkään ja iltapäivällä ottaa torkut. Lopetimme kyläilyt siihen, kun mies meni hakemaan 3v ikäistä kotiin ja tämä löytyi pihalta, mummo oli vielä klo 9.30 nukkumassa...

Vierailija
12/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi herää ennen aamukuutta niin sitten voisi vähän yrittää lykätäkin nukkumaanmenoa.

Vierailija
13/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisit heti kertonut, että olet miehesi kanssa eronnut ja lapsi siksi tarvitsee isoisää miehen malliksi. Lapsi ei kuole siihen, että on öisin kotona, paitsi tietty teillä WT-perheissä, joissa turvaverkko on omaa perhettä tärkeämpi.

On tää niin mahtava palsta :)

Joo, ei olla mieheni kanssa erottu vaan ihan onnellisesti naimisissa. Ja mieheni on muuten se, joka aamuisin herää pojan kanssa minun jäädessäni nukkumaan. Mutta lapsella on lähipiirissä myös muitakin miehen malleja, kuten pappa ja vaari. Ja se, että meidän perheellä on todella läheiset välit isovanhempien kanssa on mielestäni yksinomaan hyvä asia. Kaikilla ei ole yhtä hyvät turvaverkot kuin meillä, tiedän sen.

Meillä määräävät vanhemmat, eivät lapset. En vain näe mitään syytä sille, miksi poika ei voisi nin halutessaan (ja isovanhempien niin halutessa) mennä yökylään. Paitsi tuo pakkovalvottaminen ja -nukuttaminen äitini toimesta.

ap, joka sai juuri tietää olevansa yh-wt-mamma - vain koska lapset viihtyvät hyvin mummolassa :)

Vierailija
14/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kyllä sitä mieltä, että isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta valvottaa lasta ja yrittää väkisin muuttaa hänen rytmiään. Kyllä lapsen toistuva väkisinvalvottaminen on yhdenlaista henkistä väkivaltaa - ei susta varmaan itsestäsikään ole kivaa, jos joudut valvomaan, vaikka haluaisit nukkua. Sulla, toisin kuin pienellä lapsella, on kuitenkin ymmärrystä käsitellä sellaista asiaa, että aina ei pääse nukkumaan juuri silloin, kun väsyttää. Jos mummo ei voi ollenkaan tinkiä siitä, että hänen on saatava nukkua aamulla myöhään, niin parasta varmaan on, ettei lapsi käy mummon luona yökylässä. -2

Ei hyvää päivää! Eivät isovanhemmat ole mitään vanhempien orjia, joiden on pakko hyppiä käskyjen mukaan. Jos lapsesta on vaivaa isovanhemmille, on parempi, että lapsi ei mene ollenkaan yökylään (mikä hauska termi, öiset kyläilyt ne vasta tärkeitä ihmissuhteita ovatkin)

että jos mummo ei halua tinkiä yöunistaan, niin parempi, kun lapsi ei mene yökylään. Tästä olemme ihan samaa mieltä.

En ole sitä mieltä, että isovanhemmat ovat vanhempien orjia, mutta en ole myöskään sitä mieltä, että isovanhemmat voivat toimia lasta hoitaessaan ihan oman mielensä mukaan välittämättä tuon taivaallista esim. lapsen rytmistä.

Tottahan isovanhemmilla on oikeus kunnon yöuniin, mutta niin on lapsellakin. Ei lasta saa valvottaa väkisin aikuisen unien tähden. Tuollaisessa tilanteessa, jossa isovanhemmat yrittävät sorvata lapsen unirytmiä oman mielensä mukaiseksi, käy todennäköisesti niin, että kaikki nukkuvat huonot yöunet. Isovanhemmat voivat aina tehdä sen valinnan, että eivät ota lasta luokseen yökylään.

-2

Vierailija
15/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti nro 2. Tunnut olevan ainut, joka on tajunnut, mistä on kyse. Ehkä mä ilmaisen itseäni jotekin epäselvästi,tai jotain...

Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että meillä isovanhemmat olisivat joitain "vanhempien orjia", joilla ei olisi lainkaan oikeutta omaan elämään tai yöuniin. Lapsemme menevät (yö)kylään isovanhempien luo vain silloin, kun se näille varmasti sopii. Yleensä se on juuri äitini, joka ehdottaa yökyläilyä. Itse pyydän isovanhempia hoitoavuksi vain silloin, kun sitä ehdottamasti tarvitaan. Vanhempani siis ihan vapaaehtoisesti ottavat aamuvirkun pojan luokseen.

Onko vanhemmillani - ennen kaikkea äidilläni - siis mielestänne ihan oikeasti oikeus väkisin puuttua lapsen unirytmiin? Toki heidän ei tarvitse noudattaa normaali nukkumaanmenoaikoja, jos lasta ei nukuta, mutta mielestäni lasta ei myöskään saisi väkisin valvottaa. Ja kun kyse on todellakin siitä, että äitini ei voi hyväksyä sitä, että poikani on erilainen kuin hänen lapsensa ovat olleet. Hänen mielestään aamuvirkusta on mahdollista tehdä iltavirkku, koska sellainen on hänen mielestään "oikeanlainen" ihminen. Minun poikani, mieheni, anoppini, kälyni jne. ovat siis äitini mielestä jotenkin "viallisia" ja heidän pitäisi muuttua. Miten saada äitini tajuamaan, että ihmiset nyt vain ovat erilaisia ja että hänen lapsenlapsensa nyt sattuu olemaan tällainen "erilainen lapsi".

ap

Vierailija
16/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakin olisi jotain ajatuksia, ideoita jne. koskien alkuperäistä ongelmaa: Eli miten saada äitini tajuamaan, että ihmisillä on erilaisia unirytmejä ja että 3-vuotias poikamme on "terve" vaikka onkin aamuvirkku?

ap

Vierailija
17/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herää esim. viideltä, niin kyllähän sitä voisi hivenen muuttaa. Jos taas 6-7 aikoihin, niin sitten on jo eri juttu.

Vierailija
18/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten ei lasta mummolaan.

Tai sitten täytyy kestää että mummi hoitaa jollain tapaa väärin.

On se aina kumma, hoitoapu kyllä kelpaa, mutta sitten nuristaan hoitotavoista.

Vierailija
19/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on sinun päänsärkysi jos mummi haluaa laittaa myöhempään nukkumaan?

Vierailija
20/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä sitten kiellän kokonaan yökyläilyt ja yritän keksiä, miten kertoa asia vanhemmilleni ja pojalle. Mutta enköhän keksi jonkun keinon. Tärkeintähän on kuitenkin se, että lapsi on yönsä kotona, viis siitä mitä hän itse haluaa... (Pojalle mummola on maailman mahtavin paikka, pappa suurin idoli ja koskaan ei olla yhtään ikävöity kotiin) ap

Voi mikä marttyyri :-). Kaiva nyt ne herneet nenästäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi