Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mummo tajuamaan... (lapsen unirytmeistä)

Vierailija
22.07.2010 |

Meidän 3 vee poika on koko pienen ikänsä ollut iltauninen ja vastaavasti aamuvirkku. Kuten myös isänsä, tämän sisarukset, äiti, mummo jne. Noin puolet mieheni sukulaisista ovat enemmän tai vähemmän aamuvirkkuja. Itse olen toinen ääripää, iltavirkku ja äärimmäisen aamu-uninen. (Kaverit kiusaavatkin meitä, miten ihmeessä olemme saaneet lapsen tehtyä, kun olemme aina toinen nukkumassa). Pojan aikaiset aamuheräilyt eivät siis ole ongelma kenellekään... paitsi vanhemmilleni, äidilleni varsinkin.

Joka kerta, kun poika on heillä yökylässä, tälle yritetään pitää jonkinlaista unikoulua. Lasta valvotetaan illalla niin myöhään kuin suinkin ja sitten ollaan tyytyväisiä, kun tämä nukkuu aamulla tavallista myöhempään (totta kai, kun on raukka niin väsynyt). Nyt, kun hän on alkanut jättämään päiväunia pois, hänet laitetaan silti ehdottmasti päiväunille, että hän jaksaisi sitten illalla valvoa mahdollisimman myöhään. Harmi vaan, ettei tämä toimi: poika kyllä jaksaa valvoa illalla vähän myöhempään, mutta herää aamulla silti aikaisin, kun on kerran nukkunut pitkät päiväunet.

Mulla alkaa hermot mennä tämän asian kanssa. Miten saada äitini tajuamaan, että ihmiset nyt vain ovat erilaisia. Ei se, että hänen lapsensa (eli minä ja sisarukseni) ovat kaikki olleet iltavirkkuja aamutorkkuja tarkoita, että se olisi ainut oikea unirytmi lapsille. Joo, olisihan se minustakin mukava, jos poika nukkuisi aamuisin pidempään, mutta tunnen mieheni ja hänen perheensä tarpeeksi hyvin tietääkseni sen olevan turha toivo.

Miten saada äitini tajuamaan?!? Mulla alkaa mennä hermot. Taas äiti piti mulle luennot unikoulusta ("Eikö ne neuvolassa sano mitään tuosta aamuheräilystä?!?") kun toi poikaa yökylästä. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja/ ideoita?

Kiitos :)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin se kommentti WT_perheitten tukiverkoista. Mutta asiaan. Ei kai tuossa tilanteessa auta muu kuin vain selittää tämä asia mummille niin monta kertaa että tajuaa, jos se on teille tärkeää. Mutta kysynkin että jos lapsi ei kovin usein yövy mummilassa, niin haittaako se että totutusta rytmistä poiketaan?

Vierailija
22/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapset eivät ole asiasta sinällään kärsineet. Ovat iltaisin niin väsyneitä, että silmät vain menevät umpeen tai saavat kauheita raivareita, jolloin mummin on pakko laittaa heidät nukkumaan. Aamulla nousevat sitten sen klo 6, vaikka kuinka on laitettu myöhemmin nukkumaan...

Kun lapset alkoivat olla aina vaan mummilassa yökyläilyn jälkeen kiukkuisia, tajusi mummikin eikä enää sillä tavalla väkisin siirrä nukkumaanmenoa. Tosin ei edelleenkään laita ajoissa, vaan siis silloin, kun on ilmiselvää, että lapsi on väsynyt.

Ihan teille muille, joilta puuttuu läheiset välit isovanhempiin ja muutenkin tämä paljon puhuttu turvaverkko: isovanhempien suhde lastenlapsiinsa on hyvin ainutlaatuinen, ja on mielettömän upeaa, että lapsi saa myös oman perheen ulkopuolelta hyväksyntää, ihailua ja rakkautta sekä turvallisia aikuisia iloitsemassa lapsen elämän merkkipaaluista. Ymmärrän, että teitä suoraan sanottuna v**uttaa, kun jollakin tämä toimii ja teillä ei. Mutta se ei oikeuta noihin idioottimaisiin kommentteihin. Noloja olette.

Missä ihmeen kuplassa kehotetaan, että lapsi ei saa vierailla isovanhempien luona ilman vanhempiaan, kun on kolmevuotias? Meidän lapsi aloitti juuri tuolloin yökyläilyt ihan omasta pyynnöstään ja suuttui, kun ekan kerran oltiin koko perhe yökylässä. Halusi olla mummin kanssa kaksistaan. :) Nyt lapsi on neljävuotias ja on ollut tämän vuoden aikana yökylässä mummilassa kuusi kertaa ja serkkujen luona kaksi kertaa. Ihan hirveästi kinuaa päästä uudelleen. Eli joillakin isovanhemmilla on mielettömän tärkeä rooli lapsen elämässä ilman että vanhemmat jotenkin laiminlöisivät lapsiaan. Meillä on kaikkiin sukulaisiin tosi läheiset välit, kyläilemme viikottain, joten yökyläilytkään eivät niin outoja siksi ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei siis niinkään se, että mummolassa lapsella olisi eri rytmi (vaikkakin väkisin) vaan se, ettei äitini voi millään hyväksyä poikaa sellaisena kuin hän on, aamuvirkkuna. Pojan unirytmi pitäisi väkisin saada muutettua hänen tahtonsa mukaiseksi. Jos tämä muutosvaatimus koskisi vain niitä yökyläilyjä, asia ei olisi ongelma (muutoin kuin seuraavat pari päivää, kun pojan rytmi on sitten ihan sekaisin).

Äitini mielestä pojan "väärä" unirytmi on suuri ongelma, jonka täytyy häiritä myös meidän elämäämme (mutta kun ei häiritse muuta kuin silloin, kun hän ottaa tämän suuren ongelman puheeksi). Poika herää todella aikaisin, kyllä, mutta usein hänen isänsä on silloin jo hereillä. Sukuvika siis. En vaan jaksaisi jatkuvasti vääntä äitini kanssa samasta asiasta ja kuulla voivotteluja siitä, miten raskasta MINULLA on tuollaisen aamuvirkun kanssa. Olen yrittänyt rautalangasta vääntää äidille, että MINULLA tai miehelläni ei ole mitään ongelmaa pojan unirytmin kanssa. Pelkään, että kohta poika ymmärtää olevansa mummon mielestä jotenkin virheellinen, kun ei raukka jaksa illalla valvoa "tarpeeksi" myöhään ja kun hän herää liian aikaisin. Yleensä perheissä on ongelmana se, ettei lapsia saada ajoissa nukkumaan, mutta se ilmeisesti olisi sitten äitini mielestä parempi vaihtoehto...

ap, jonka lapsi on "virheellinen"

Vierailija
24/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vie sitä kersaas sinne yöks jos on noin vaikeeta.

Ei se lapsi rikki mene jos sen karran ku mummolla on ollut menee rytmit eri tavalla.

Taidat olla niitä äitejä, jonka lapsen pitää just tasan tarkkaan mennä teidän kaavan mukaan.

Uskomatonta, että tostakin voi tehdä ongelman.

Vierailija
25/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti, ymmärsit mistä on kysymys :) Mä toivon vaan, että äitinikin tajuaisi, ettei voi väkisin muuttaa lapsen rytmiä. Pojalla on tosiaan aina unirytmit ihan sekaisin mummulavierailujen jälkeen, mutta koska äitini ei itse kärsi tästä, hän ei tajua asiaa (Pitäisi varmaan jättää poika sinne viikoksi, niin näkisivät unikoulunsa seuraukset, mutta sitä en voisi tehdä).

Mua on myös häirinneet monet kommentit tässä keskustelussa. Aivan kuin se olisi jotenkin huono asia, että lapsilla on todella läheiset välit isovanhempiensa kanssa ja että meillä on turvaverkot kunnossa. Mutta ymmärrän, että kaikilla ei valitettavasti ole asiat näin hyvin ja katkeruus siitä purkautuu sitten tällä tavalla.

ap, joka tietää myös sen, millaista on olla ilman turvaverkkoja

Vierailija
26/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vie sitä kersaas sinne yöks jos on noin vaikeeta.

Ei se lapsi rikki mene jos sen karran ku mummolla on ollut menee rytmit eri tavalla.

Taidat olla niitä äitejä, jonka lapsen pitää just tasan tarkkaan mennä teidän kaavan mukaan.

Uskomatonta, että tostakin voi tehdä ongelman.

Ongelma ei ole nyt se, että mummolassa lapsella olisi eri rytmi kuin kotona (paitsi että pojan unirytmit ovat sitten aina ihan sekaisin). Ongelma on se, että äitini ei voi millään hyväksyä, että poika on aamuvirkku, ei iltavirkku. Ja hänen mielestään tämän asian pitäisi ehdottomasti muuttua ja hän tuo tämän hyvin selkeästi ilmi. Mutta kun lapsi ei vaan suostu muuttumaan, kuten ei miehenikään (jossa hänessäkin on siis jotain "vikaa"). Se on vähän sama, kuin jos äitini alkaisi pitää meteliä siitä, että pojalla on ruskeat silmät, kuten isällään eikä siniset kuten minulla ja hänellä (jos tämä esimerkki selventäisi ongelmaa). Pojassa on siis äitini mielestä jotain "vikaa", kun hän on erilainen kuin hän ja minä sisaruksineni. Ja tuo "vika" pitäisi ehdottomasti korjata, vaikkei se häiritsekään ketään muuta kuin häntä.

ap, joka alkaa olla väsynyt tähän jankkaamiseen

Vierailija
27/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvon ap:lle.

Taas näitä ihmisiä,että mielipiteistä ja vielä erilaisita loukkaannutaan.

Ota pipo pois ap ja mee nukkumaan niin jaksat herätä nicojessicajasminin kanssa aamulla aikaisin.

Vierailija
28/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa nyt tämäkin sitten selväksi.

Vierailija
29/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herää todella aikaisin, esim. aamuviiteen mennessä niin miksi ette PIKKUHILJAA yrittäisi myöhäistää nukkumisrytmiä?

Vierailija
30/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten pöljää porukkaa täällä taas on :( Ap olen sinun kanssasi samaa mieltä ja ymmärrän pointtisi täysin. Älä välitä näistä katkerista ja kateellisista mammoista. Kyllä minuakin ottaisi päähän tuollainen lapsen valvottaminen ja ymmärtämättömyys. Sinun sijassasi yrittäisin vielä nätisti puhua mummolle ja jos ei auta, niin vähentäisin yökyläilyjä.

Vierailija
31/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi nyt on kerran kuussa tai muutaman kerran vuodessa yökylässä, niin mitä sillä on väliä, vaikka menisi nukkumaan muutaman tunnin myöhemmin?

Ja miksi sun äidin pitää hyväksyä lapsen aamuvirkkuus? Hyväksyy tai ei, hän kuitenkin herää sen lapsen kanssa yökyläaamuna.

Jos taas lapsi nukkuu mummulassa jotenkin poikkeuksellisen paljon, niin sitten varmaan on syytäkin kuunnella äitisi ajatuksia sopivasta rytmistä.

Vierailija
32/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nää vastaukset. Ap on selittänyt asiansa ihan ymm'rrettävästi mut joku tekee tahallaan nmoita idioottivastauksia ja naureskelee sitten kun toiset tosissaan koettaa selittää...

Vierailija
33/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska myos omat lapseni heraavat aamulla aina samaan aikaan vaikka valvoisivat yli puolen yon. mutta toisaalta mietin, onko tuo nyt oikeasti niin iso ongelma etta sita kannattaa kauheasti pohtia suuntaan tai toiseen? luultavasti koko porukan vahiten joustava jasen on juuri tuo mummo, ihmiset vanhemmiten tuppaavat korostamaan luonteenpiirteitaan ihan arsytykseen asti, ja muutoksia lienee turha odottaa. jos lapsi ei itse karsi asiasta, antaisin koko homman olla. mummo valvottakoon sitten hiukan lasta silloin talloin, se ei liene pohjattoman vaarallista. ainakin meidan lapset simahtavat lopulta itsestaan ja todella "pakolla" valvottaminen lienee kaytannossa mahdotonta (jos ei nyt ihan kidutukseen asti menna, enka usko siita olevan ap:n tapauksessa kyse).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme