Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nainen ei nostanut veteen vajonnutta 4-vuotiasta?

Vierailija
20.07.2010 |

Törkeetä toimintaa mennä hakemaan jotain muuta kun kalliit sekunni kyseessä. Tuo hakuaika saattoi olla ratkaisevaa.

Luulen että itse olisin tempaissut lapsen vedestä kainalooni ja huutanut apua ja rientänyt kohti rantaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072012064199_uu.shtml

Nelivuotias hukkui rantaveteen

Tiistai 20.7.2010 klo 05.09

Pasi Vuori yritti turhaan elvyttää elottomana löytynyttä poikaa.

ÄKKIJYRKKÄ RANTA Lamminrannan uimaranta syvenee äkillisesti - muutaman askelen päässä rannasta on jo metri vettä. (JOHN PALMéN)

RANNALLA Pasi Vuori ja Miska-poika yrittivät pelastaa nelivuotiaan. (JOHN PALMéN)

KATSO VIDEO

Näin pelastat hukkuvan oikein

LUE MYÖS

4-vuotias hukkui Forssassa

Forssalainen Pasi Vuori, 44, oli Lamminrannassa viettämässä kesäpäivää poikansa kanssa, kun vedestä nousseen uimarinaisen pyyntö havahdutti perheenisän.

- Nainen tuli luokseni yhden maissa ja sanoi rauhallisesti, että tule katsomaan, hän ei uskalla, Vuori kertaa tilannetta.

Nainen johdatti Vuoren muutaman metrin päähän rannasta ja osoitti kaislikon edustaa. Jyrkästi syvenevässä rantavedessä vesi on kirkasta, ja Vuori näki välittömästi, mistä on kyse.

Vuori sukelsi pohjaan ja nosti pikkupojan käsivarsilleen. Rannalla ollutta 13-vuotiasta Miska-poikaansa hän ohjeisti soittamaan hätänumeroon. Kello oli 13.05.

Vuori laski elottoman pojan nurmikolle ja aloitti välittömästi elvytyksen.

Paikalle saapuneet pelastuslaitoksen yksiköt jatkoivat elvytystä sinnikkäästi, mutta kello 13.40 Turun Medi-Helin lääkäri joutui toteamaan, ettei hukkuneen nelivuotiaan hyväksi ollut enää mitään tehtävissä.

Lue enemmän aiheesta tiistain Iltalehdestä.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alkoi oikein suututtamaan, kuinka avuttomia ihmiset ja näköjään etenkin naiset voi olla. Ei uskalla katsoa vaan menee hakemaan toisen, siis miehen. Poika oli niin vähän aikaa veden alla, että olisi mahdollisesti pelastunut mikäli nainen olisi itse nostanut lapsen veden alta.

Vierailija
2/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vielä enemmän kun aiheesta on lehtijuttukin.

Onko tuo jopa syyteharkinnan paikka, heittellejättö tms. Mielestäni jokaisen kansalaisvelvollisuus on auttaa hätään joutunutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi rauhallisesti....

Miksi tämä naishenkilö ei ole voinut itse auttaa poikaa?!

Vierailija
4/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo jopa syyteharkinnan paikka, heittellejättö tms. Mielestäni jokaisen kansalaisvelvollisuus on auttaa hätään joutunutta.

Nainenhan pyysi apua heti ja tuskin lopputulos olisi muuttunut, vaikka nainen olisikin hukkuneen saanut pintaan.

Vierailija
5/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä nainen ei osannut sukeltaa tai ehkä lapsi oli liian painava hänelle noutaa!

Vierailija
6/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kääntänyt kasvot ylöspäin...

Ja kyllä hädän pitäisi antaa voimia.

Vierailija
7/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen todennäköisesti kauhistui löytäessään ruumiin ja meni shokkiin tai paniikkin. Onneksi hän kuitenkin pystyi hakemaan apua.

Miten itse, jos kohtaisitte ruumiin, ette tiedä miten toimisitte!

Vierailija
8/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jossain takaraivossa ymmärrän tuota naista. Itse menen aivan hervottomaksi jos jotakin tapahtuu, en kykene toimimaan. Suoraan sanoen pelkään etten itsekään pystyisi nostamaan ruumista (jollaiseksi nainen tuon oletti) vedestä vaan hakisin jonkun muun paikalle.

Vierailija
9/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkään pienen lapsen ruumista uimarannalla. En osaa sanoa miten olisin paniikissa toiminut. Toivon että olisin mennyt nostamaan mutta vaikea sanoa. Toivottavasti en tule koskaan kokemaan tuota tilannetta mutta tällä kokemuksella on paha arvostella toisia.

Vierailija
10/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs en itse kykenisi siis lasta vedestä nostamaan tai pelottaisi liikaa.

Miksi ihmeessä pitäisi olla rauhallinen? Ja miksi se olisi mikään hyve? Paikalla oli toki kauheasti pieniä lapsia, mutta en tasan kyllä ajattelisi heidän traumojaan sillä hetkellä, kun epäilisin näkeväni ruumiin vedessä. Niin outoa käytöstä naiselta! En nyt ehkä toivo, että saa mitään syytettä, mutta toivon, että miettii itse, voisiko vastaisuudessa toimia jotenkin toisin.

Vierailija
11/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti omatunto soimaa koko loppuelämän! tuossa tilanteessa on sekunneista kiinni!!

Vierailija
12/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi järvi oli täynnä lapsia. Jos siinä tilanteessa näkee veden alla lapsen, kyllä selkäytimestä pitää sen verran tulla toimintaa, että nappaisee kiinni. Ja sehän oli tiedossa, että mies, joka lapsia valvoi oli vasta lähtenyt toisia lapsia katsomaan eli melko varmasti lapsi olisi pystytty pelastamaan. Mikään ei puolusta tuota naista vaikka apua lähtikin hakemaan (rauhallisesti). Kas kun ei soittanut miehelleen, niinkuin tämä nainen jonka autoon iski salama.

Vierailija
13/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyppää veteen auttamaan. Yrittää pitää kasvoja poissa vedestä jne. vaikkei velttoa lasta kokonaan jaksaisi nostaakaan.

Olikohan jossain aineissa vai mikä lie syynä? Toivottavasti tuo menee syyteharkintaan.

Vierailija
14/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero

Vierailija
15/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että välttämättä uskaltaisin itsekään alkaa nostelemaan vedessä lilluvaa vierasta ruumista.

Luultavimmin huutaisin apua.

Tietysti jos elävä lapsi vieressäni meinaisi hukkua osaisin ehkä tehdä jotakin mutta tosiaan jos huomaisin jonkun jo lilluvan pohjassa, tuskin koskisin.

Se on niin helppoa alkaa syyllistämään toisia mutta käsi sydämelle, voitsitko rehellisesti vannoa, että olisit itse toiminut tilanteessa viisaammin?

Vierailija
16/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hätätilanteessa. KUKAAN ei voi tietää, miten oikeasti toimii kun paniikki iskee!

Kun veden alta näkyy lapsen ruumis, yksi toimii ripeästi, nostaa lapsen ja aloittaa elvytyksen. Toinen menee hysteeriseksi, peittää kasvot käsillään ja kirkuu kykenemättä liikkumaan. Kolmas menee shokkiin ja vaikuttaa päällepäin epänormaalin rauhalliselta, kävelee rannalle ja ilmoittaa siinä tilanteessa turvalliselta vaikuttavalle ihmiselle. Kaikki nämä ovat normaaleita ihmisiä ja kaikki meistä toivoisivat olevansa tuo ensimmäinen, mutta sitä ei kukaan voi tietää ennenkuin joutuu tositilanteeseen.

Vierailija
17/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali nainen ei jätä lasta veteen lojumaan ja lähde pois.

Syytteeseen vaan ja julkinen selvitys asiasta.

Vierailija
18/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lukenut tätä aiemmin.

Voi järkytys, miten voi joku toimia noin. Tekisi mieli mennä vähän "kouluttamaan" naista! Vieläpä rauhallisesti jne. Siis voi h***tti!

Vierailija
19/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ollut parissa tilanteessa, jossa lapselle on käynyt huonosti ja kummasti sitä osaa toimia nopeasti ja tehdä pelottavia sekä ällöttäviäkin hommia kun huomaa lapsen olevan hädässä. Miten joku on voinut toimia rauhallisesti ja jättää pienen lapsen hukkuneena veteen? Karmeaa.

Vierailija
20/104 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vielä enemmän kun aiheesta on lehtijuttukin. Onko tuo jopa syyteharkinnan paikka, heittellejättö tms. Mielestäni jokaisen kansalaisvelvollisuus on auttaa hätään joutunutta.

Ehdottomaasti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän