Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11kk vauvan nukuttamisesta, ja heräämisestä yöllä juomaan maitoa

Vierailija
18.07.2010 |

Meillä 11kk vauva, joka nukahtaa iltaisin yöunilleen syliin. Juo maitoa pullosta, ja yleensä sen aikana nukahtaa, tai hetki maidon jälkeen. Tämä on ihan ok, mutta tulevaisuutta ajatellen, miten tuota alkaisi laittamaan omaan sänkyynsä nukahtamaan? Tai siis miten opettaisi nukahtamaan ilman syliä? Jos laittaa sänkyyn ennen nukahtamista, alkaa vain kauhea itku ja nousee sängyssä koko ajan seisomaan, nukahtamisesta ei tietoakaan. Tätä jatkuisi varmasti loputtomiin.

Toinen ongelma on se, että tuo on nyt noin kuukauden herännyt joka yö jossain vaiheessa juomaan maitoa. Vesi ei kelpaa, siitä alkaa vain kamalampi huuto. Huutaa vain, niin kauan, että saa maitoa. Ei auta silittely, unilelu, tutti, sylittely, eikä mikään muukaan, maito vain :( Ideoita?

Ajatuksena on kokeilla siirtää omaan huoneeseen nukkumaan, kun 1v tulee täyteen. Mutta ei se nyt oikein tuon yöheräilyn kanssa onnistu :/

Ja on siis nukkunut ilman yösyömistä 2kk ikäisestä. Tuo yösyöminen lähti siitä, että oli kipeänä, söi tosi vähän, ja yöllä kun heräsin, annoin sitten maitoa, kun varmasti oli nälkäinen. Ja nyt ei siitä pääse eroon :( Nälkä siis oikeasti tuskin on, syö kuitenkin iltapalaa ihan hyvin, leipäsiivun ja puuroa menee lisäksi melkein pari desiä. Ja vielä maitoa päälle +-100ml...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii nukahtamaan omaan sänkyyn kun on siihen valmis. Voit yrittää opettaa viikon pari, mutta jos ei onnistu, niin sitten taas sylittelyä. Mä en ole kokenut syliin nukuttamisessa mitään ongelmaa, mutta tiedän, että monet pitävät sitä erittäin paheksuttavana jostain syystä. Omasta mielestäni päivän paras hetki. Mulla on kaksi lasta.

Yömaidosta taas pääsee eroon niin, että sitä ei anna. Lapsi on oppinut, että kiva tapa ja nyt siinä pitää vaan olla jämäkkä. Tuon ikäisellä se on kerrasta poikki, koska nälästä ei enää ole kyse. Valitset sellaisen yön, että seuraavana päivänä ei ole ihmeitä menoja, jotta saa levättyä jos tuleekin pitkä yö. Kun alkaa huutamaan, niin pidät sylissä tai olet vieressä vaikka koko yön.

Lapset tuppaavat heräilemään öisin aika pitkään ja vaativat vanhemman apua uudestaan nukkumisessa. Näin siis esimerkiksi aina kun ovat kipeinä, on muutoksia elämässä, reissuja takana, kauhukohtauksia jne. Jos se oma huone on kaukana teidän makkarista, niin mä odottaisin muutaman kuukauden kun lapsi osaa kävellä hyvin. Hän voi sitten itse kävellä teidän väliin.

jos taas makuuhuone on samassa kerroksessa ja aika vieressä, niin kyllä siihen itkuun herää kunhan ovi on auki.

Vierailija
2/12 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vähän ajattelinkin, että muutaman yön huudolla siitä selvitään, ei muulla :/

Lapsen huone on meidän makkarin vieressä, ajattelin ekoiksi öiksi laittaa itkuhälyn varmuuden vuoksi. Ovet tietysti auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/12 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsena tuollainen yömaitoilija. Vanhemmat kyllästy yöpullon tekoon ja pisti sitten illalla jo pullon viereen. Ite sitten sen siitä nappasin kun heräsin ja nukahdin sitten uudelleen.

Vierailija
5/12 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tuon maitopullon voisikin laittaa valmiiksi sänkyyn odottamaan, mutta olisi kyllä maito jossain ihan muualla kuin vatsassa, jos antaisi itse juoda ilman vahtimista... Rakastaa ruiskia pullosta :P

Nyt on nukkunut 2 yötä heräämättä ja vaatimatta maitoaan. Ehkä ongelma onkin pian ohi ilman puuttumista siihen!! ;)

Tuo nukkumaan meno vaan on vielä. Mua se ei oikeastaan haittaa, että nukahtaa syliin, mutta hätkähtää kuitenkin aina, kun sylistä laskee sänkyyn. Ja on kovin hikistä hommaa pitää sylissä nukkumassa. Varsinkin, kun tuo ipanakin on erittäin hikoileva... :/

Eilen kokeilin tuota sänkyyn nukahtamista. Tunnin aikana laskin takaisin sänkyyn ehkä 5 sekunnin välein. Pomppasi välittömästi takaisin ylös, kuin vieteri, kun sain laitettua makuulleen. Ei huudellut tai muuta, seisoskeli vain. Sitten minun oli oikeasti jo pakko lähteä vessaan, isä tuli jatkamaan projektia. Ja välittömästi alkoi itku, ja isi-hellämieli meni ja otti syliin nukahtamaan, eli se siitä sitten. Ja todella vannotin miehelleni, että laske vaan takaisin makuulle aina, älä puhu, älä katso päin, tms. Ja ei...

Vierailija
6/12 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/12 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä please

Vierailija
8/12 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaskin vielä nukuttaa. Todettiin, että mitä järkeä siinä on, että nukahtamiseen menee 2 tuntia ilman nukuttamista ja 5 min.kun nukuttaa. Miksi turhaan taistella vaan sen takia, että noin vanhan "pitää" osata nukahtaa itsekseen. Lapsi varmaan tankkaa siitä nukutushetkestä läheisyyttä yötä varten. Ei ne teininä enää kainalossa kyhnytä.

Vierailija
9/12 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin tiukkana yritin joka yö, että pulloa et saa :) no ei onnistunut ja sitten yhtäkkiä onnistui... noilla pienillä on niin paljon eri vaiheita... tulee hampaita ja nuha vaivaa. Joskus voi kokeilla vettä ja joskus vaan suosiolla maitopullo niin kaikki saa jatkaa unia. Meillä viime syksynä nukutettiin muksu rattaisiin iltaisin... oltiin niin väsyneitä lapsen kiukutteluun ja lapsi oli itsekin ihan yli väsynyt kun oli niin kuuma kesä. Näin päästiin eroon tutistakin koska lapsi nukahti heti rattaisiin.

Sitten lapsi tottui taas nukahtamaan sänkyyn laulamalla. Nyt taas kun on kuuma niin välillä lapsi nukahtaa katsoessaan telkkaria tai rattaisiin tai omaan sänkyyn laulamalla. Meillä on tällaista. Meillä ei noudateta tiukkaa säännöllisyyttä, muutakuin iltapullon jälkeen pestään hampaat ja sitten nukkumaan...

Toiset haluaa illasta aina samanlaisen ja ei temppuja... meillä se ei onnistu koska ei jakseta kuunnella huutoa ja selvästi lapsella tälläkin hetkellä kurkkukipeä, mutta ei osaa kertoa sitä.

Lapsi 2v

Vierailija
10/12 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritettiin unikoulua kun lapsi täytti vuoden. Ekana iltana huusi puoli tuntia, tokana tunnin, kolmantena ja neljäntenä 2h. Sitten luovutin ja lapsi saa nukahtaa syliin. Juo maitopullon, antaa pullon pois, kääntyy masulleen ja alkaa tuhisemaan.

Yöllä herää useimmiten janoon, etenkin näillä helteillä. Annan vettä. Lapsi haluaisi syliin, mutta olen yrittänyt välttää sitä palvelua öisin. Menen itse lapsen huoneen sohvalle makuulleni ja laitan silmät kiinni. Lapsi tyytyy tähän ja menee itsekin makoilemaan ja nukahtaa. Mutta jos yritän lähteä pois huoneesta niin alkaa itku - lapsi haluaa nähdä äidin.

Vierailija
11/12 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on valmis???

Opetatte siihen että saa riekkua sängyssä... Ap olikin jo yrittänyt sänkyyn nukahtamista. Jatkat niin kauan kunnes lapsi oppii nukahtamaan. Varmasti menee useampi ilta takaisin laittaessa. Syliin ei kannata ottaa, sitähän lapsi hakee sillä ylös pomppimisella. Nukuttamista en pidä pahana, jos se tapahtuu niin että lapsi nukkuu sänkyyn, ei syliin... No, mut meitä on moneks ;D

Vierailija
12/12 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nykyisin ajattelen lähinnä, että jokaisessa perheessä tehdään miten heille, sekä lapselle että aikuiselle, parhaaksi sopii (kunhan kyseessä ei ole jonkun parin kk ikäisen huudattaminen).

Meillä nukutukseen alkoi mennä yhä enemmän ja enemmän aikaa, ja lisäksi lapsi alkoi heräillä ennemän öisin, joten siinä vaiheessa päätimme opettaa nukahtamaan yksin sänkyyn, ja sekä iltanukahtaminen että yöheräilyt vähenivät. Oli siis kaikkien etu. Jos lapsi taas nukahtaa 5 minuutissa nukuttamalla eikä heräile öisin (jotkut saattavat heräillä siksi että säikähtävät olevansa yksin kun nukahtaessa äiti on ollut vieressä), niin eipä kai siinä mitään suurempaa ongelmaa ole. Maidossa alkaa olla lähinnä se ongelma, että ei tee hampaille hyvää.

Entä jos jättäisitte ensin iltamaidon pois ja nukuttaisitte muuten syliin? Seuraava vaihe olisi se, että nukuttaisitte niin, että lauleskelette, silittelette yms. niin että lapsi on omassa sängyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi