Asiantuntija varoittaa: Valmistajat heikentävät elintarvikkeiden laatua ja nostavat hintoja
Toi on ollut nähtävissä jo pitemmän aikaa, nytkö vasta ns asiantuntijat ottavat kantaa asiaan.
Kommentit (31)
Lidlissä on törmännyt näihin tuotteisiin
On kyllä huomattu. Harvoin ostan eineksiä, mutta olen välillä tykännyt ostaa saarioisten kasvisgrahampiirakoita, mutta viimeksi ne olivat jo ihan ala-arvoista ja pieniä. Yhdessä ei ollut täytettä yhtään. Vessapaperin laatu on myös heikentynyt huomattavasti.
Ei riitä enää että joulukinkku pumpataan täyteen suolavettä
Suklaassahan tätä on tosiaan nähty jo iät ajat, halvempaa rasvaa sekaan.
K-Menu vessapaperi on edelleen samanhintaista, mutta kolmikerroksinen paperi on muutettu ohueksi kaksikerroksiseksi viikon sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Suklaassahan tätä on tosiaan nähty jo iät ajat, halvempaa rasvaa sekaan.
Älä osta halpissuklaita. Laadusta kannattaa maksaa ja syödä vähemmän. Suklaan kohdalla tämä on ollut aina näin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten puhututti shrinkflaatio eli tuotepakkausten pienentyminen. Nyt esiin on noussut ilmiö nimeltä cheapflaatio.
Cheapflaatio-termi tulee englanninkielen sanasta cheap eli halpa ja inflaatiosta, joka tarkoittaa hintojen nousua.
Cheapflaatio tarkoittaa, että elintarviketuotteen reseptiä muutetaan niin, että jokin ainesosista vaihdetaan halvempaan ja usein huonolaatuisempaan vaihtoehtoon. Samaan aikaan tuotteen hinta kuitenkin nousee.
Kuluttaja siis menettää kahdesta päästä, sekä hinnasta että laadusta.
Shinkflaation vahteja löytyy ainakin Atlantin toiselta puolelta. He siis harrastuksena vahtivat asiaa ja varoittavat, jos joku tuote on kärsinyt shinkflaation. En tiedä onko Suomessa jotain kanavaa tälle? Facebook?
Cheaplaatiota olisi ainakin mukava seurata, koska se on vaikeampaa huomata itse kaupassa. Joskus pussissa lukee, että uusi parempi resepti, mutta useimmiten huomaa vasta mausta, että joku on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
K-Menu vessapaperi on edelleen samanhintaista, mutta kolmikerroksinen paperi on muutettu ohueksi kaksikerroksiseksi viikon sisällä.
Ja siis hylsy on isontunut, eli paperia vähemmän rullassa.
Markkinatalous. Tätä se on se ihanan upea kapitalismi! Tulosten maksimointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaassahan tätä on tosiaan nähty jo iät ajat, halvempaa rasvaa sekaan.
Älä osta halpissuklaita. Laadusta kannattaa maksaa ja syödä vähemmän. Suklaan kohdalla tämä on ollut aina näin.
Ei kannata. Samaa paskaa se 10€/pala "artesaani" suklaakin on nykyisin. Ainakin ne joita myydään suomen kauppakeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
K-Menu vessapaperi on edelleen samanhintaista, mutta kolmikerroksinen paperi on muutettu ohueksi kaksikerroksiseksi viikon sisällä.
Ei välttämättä ole enää samanhintaistakaan. Ostin aiemmin Cittarista ison säkin, jossa oli seitsemän 8 rullan pakettia. Nyt huomasin että säkissä oli vain viisi pakettia, mutta hinta pysynyt ennallaan.
Oon huomannut. Ostin Finduksen pakasteruuan. Ihanat lohkopotut oli vaihdettu halpoihin pyttipannu pottuihin. Ja hirmuisesti oli laitettu parsaa, josta en tykännyt. Ilmeisesti runsas parsan määrä korvasi hyvät lohkoperunat.
Tätä on tehty jo 2020-2024, kaikki ovat huomanneet asian.
Sinkkuna olen tyytyväinen että suuret pakkauskoot pienenee, ei minulla ole perhekokoisille pakkauksille tarvetta
Keskusliikkeet tosin ovat ne jotka korottavat hintoja ja tekevät valtavaa tulosta. Kartellit toimivat.
Vähän aikaa sitten puhututti shrinkflaatio eli tuotepakkausten pienentyminen. Nyt esiin on noussut ilmiö nimeltä cheapflaatio.
Cheapflaatio-termi tulee englanninkielen sanasta cheap eli halpa ja inflaatiosta, joka tarkoittaa hintojen nousua.
Cheapflaatio tarkoittaa, että elintarviketuotteen reseptiä muutetaan niin, että jokin ainesosista vaihdetaan halvempaan ja usein huonolaatuisempaan vaihtoehtoon. Samaan aikaan tuotteen hinta kuitenkin nousee.
Kuluttaja siis menettää kahdesta päästä, sekä hinnasta että laadusta.