3-v näki verta mun siteessä (menkat)
Jouduin selittelemään mistä kyse.
Miten muut olette selittäneet?
Kommentit (30)
ihmeessä lapsille pitää ylipäätään lässyttää, että pisu ja masu ja pipi jne? Miksei voi sanoa pissa, maha, sattuu?
Miksi ihmeessä lapsille pitää ylipäätään lässyttää, että pisu ja masu ja pipi jne? Miksei voi sanoa pissa, maha, sattuu?
Tämähän se jutun pointti oli! :D Teillä varmaan puhutaan peniksestä, virtsasta, vaginasta? ;)
No, eiköhän jokainen perhe toimi omalla tavallaan tässä asiassa :)
Miksi ihmeessä lapsille pitää ylipäätään lässyttää, että pisu ja masu ja pipi jne? Miksei voi sanoa pissa, maha, sattuu?
Tämähän se jutun pointti oli! :D Teillä varmaan puhutaan peniksestä, virtsasta, vaginasta? ;)
No, eiköhän jokainen perhe toimi omalla tavallaan tässä asiassa :)
noille on ihan vakiintuneita muitakin ei lässytys- nimiä, joita myös aikuiset käyttävät, jos et ole kuullut.
vaan, että aikuisilla naisilla tulee joskus pimpistä verta. Silloin tarvitaan tällaista. Lapsi kysyi, sattuuko se verentulo, ja vastasin, että ei. Ei siitä sitten enempää. Lapsi 4 v.
Mä en levittele mun verisiä siteitä lasten nähden, vaan hoidan vessatoimet omassa rauhassa.
Eipä ole koskaan tarvinnut selitellä Mä en levittele mun verisiä siteitä lasten nähden, vaan hoidan vessatoimet omassa rauhassa.
No teidän perheessä sitten niin. Meillä on avoimet ovet siihen asti, kunnes lapsi osaa itse hoitaa kaikki vessa-asiat pyyhkimiseen asti. Ideannamme se, että vanhemmat näyttävät nyt mallia miten vessassa toimitaan.
En siis tunkenut veristä sidettä lapseni nenän eteen, vaan hän tuli uteliaana kurkkaamaan mitä äiti touhuaa.
ap
Mä oli ihan ihmeissäni silloin 11v. kun menkat alkoi, ja vatsa oli tosi kipeä. En nyt tarkoita tietenkään, että 3v:lle kerrotaan kauheista kivuista, mutta mä sanoisin ainakin että vatsaan vähän sattuu (ja kipulääkkeellä helpottaa), sehän useimmiten on totuus. Itse olen lapsilleni kertonut ihan miten asia on, verta tulee naisesta säännöllisesti. Ja kertonut asian liittyvän lasten saantiin.
Mä en levittele mun verisiä siteitä lasten nähden, vaan hoidan vessatoimet omassa rauhassa.
Kysyi "mikä on toi" (tai jotain sinnepäin) ja vastasin että se on äidin side - ihan kuin pikkuvaippa - ja että äiti käyttää sitä aina välillä kun tulee verta. Se ei ole ollenkaan vaarallista vaan hyvä juttu ja että sitten kun sinä olet iso tyttö sinullakin tulee välillä verta.
Lapsesta se oli älyttömän hauska ja ihana idea että saa olla joskus ihan samanlainen kuin äiti. ;-)
Iän mukaisesti vaan selitetään. En tiedä ehkä omassa selityksessäni oli jo vähän liikaakin selitystä kun kyseessä oli tyttö (pojalle ei olisi tietty tullut kerrottua että hänellä joskus tulee verta myös vastaavasti...). Toisaalta tiesin että lapsi oli vaiheessa jossa kaikki sellainen jota äiti/isä tekee on hienoa ja se että itse saa olla samanlainen on vielä hienompaa.
Toisaalta meillä on ollut hankalampiakin asioita kerrottavana ja mietittävänä että miten kerrotaan joten tämä ei tuntunut edes ongelmalliselta. Meillä tämän lapsen isoveli kuoli kohtuun rv25 ja on haudattu sukuhautaan joten enemmänkin tällaisia ollaan aikoinaan pohdittu että miten selittää iän mukaisesti lapselle tällainen asia ilman että tulee pelkotiloja kun kuitenkin yhdessä ollaan käyty haudalla ihan siitä asti kun lapsi on ollut vauva.
Tosi hyvä ap että selitit, olis tosi hämmentävää ja kummallista vältellä tuollaista kysymystä jollain "kerron sitten kun olet isompi" -jutulla.