Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 42v ja odotan neljättä lastani rv13 - miksi ympäristö paheksuu/suhtautuu kummallisesti?

Vierailija
15.07.2010 |

Tämä lapsi on vähintään yhtä toivottu ja suunniteltu kuin isommatkin. Asiasta puhuttiin kauan ja sitä pohdittiin pitkään, itse yritystä oli takana reilu puoli vuotta. Isommat lapset on 9, 7 ja 5 vuotiaat. Odotan itse innoissani aikaa, että saan olla kotona vauvan kanssa: isommat käy sitten koulua tai eskaria päivisin ja iltapäivät on meillä yhteistä, kauan kaivattua aikaa. Kotona aion olla ainakin sen 3 vuotta. Työni ei häiritse lomien suunnittelua tai arkisten harrastusten pyörittämistä.

Henkisesti olen varautunut siihen, että oma jaksamiseni esim yövalvomisten suhteen on varmaan erilaista kuin nuorempana. Ja että jatkossakin tulee varmaan asioita ja tilanteita, joissa huomaa olevansa "vanha" äiti. Mutta niin olkoon, tämä on ollut meidän unelma ja haave, joten ihmetyttää vähän kun ympäristössä ollaan niin "järkyttyneitä", ja osa jopa suoraan kauhistelee. Miksi?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisillä vaan on tapana kauhistella. Minä olen olut mm liian nuori, liian opiskelija, liian työtön, elämä mennyt hukkaan, tulevaisuus pilattu, minusta ei ikinä tule mitään, lapsia on liian paljon... ja nyt viidennellä kerralla olen em lisäksi varmaan liian vanhakin.

Itsellemme me tätä perhettä rakennamme, eikä sen arvostelu todellakaan kuulu muille!

(olen siis tullut äidiksi 18- 20- 23- 28 vuotiaana, ja nyt 35- vuotiaanan odotan 5. lastani)

Vierailija
2/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin onhan tuo ikävä kuulla, että noin on suhtauduttu. Sain kuopukseni ollessani 43-vuotias, ja koin kyllä saavani runsaasti kannustusta. Tunnen useita yli 40-v lapsen saaneita. Luontohan sen lopulta päättää milloin niiden toimitus loppuu..

Ole ylpeä, muista että sinä tunnet perheesi tilanteen parhaiten. Onnea raskauden johdosta!

P.S. mulla on ollut rankkaa ihan kaikkien lasten kanssa, vaikka esikoisen sain 23-vuotiaana. Ei se ole iästä kiinni pelkästään. Yövalvomiset tekee hulluksi nuoremmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat varmaan kateellisia tai kuuluvat siihen suomalaisten enemmistöön, että kaikkea vähänkään poikkeavaa paheksutaan. Odotathan jo sentään neljättä lasta ja olet suhteellisen iäkäs odottaja, siinähän sitä on jo kovasti ihmeteltävää niille joilla ei ole muuta elämää kuin arvostella toisia :D

Neuvoni on: toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan kaikki arvostelut.

Vierailija
4/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyn kakkoseen.varmasti vain kauhistelemisen tarpeesta kauhistellaan. meille on lapset syntyneet olessani 19-20-21-26-28-30

nyt olen 33v ja liki2v yritystä takana seuraavaan ihanuuteen..

kyllä minäkin saan kuulla kylillä kaikenlaista...eniten spekulaatioita että TAAS se on raskaana..

jaksuja!! hienosti se sujuu :)

Vierailija
5/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vauvauutiset on aina ihania! Jospa jotkut tuttavasi onkin kateellisia? Tai ärsyyntyvät ajatuksesta, voisiko heilläkin olla vielä vauva? Tmv. Taikka sitten jotkut vain paheksuvat kaikkea vähänkin normeista poikkeavaa.

Vierailija
6/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mäki pikkusen ihmettelisin jos mun äiti (vaan muutaman vuoden sua vanhempi) ilmottais et se on raskaana...

Eihän se kelleen kuulu mut et kai sä nyt tosissas voi ihmetellä et MIKS ihmiset on pikkusen järkyttyneitä...?

Vierailija
7/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrä, miksi ihmiset järkyttyy, kun joku, vaikka jo 40 v täyttänyt, saa vauvan.

Vierailija
8/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun tulee sinun puolesta jo paha mieli

Vierailija
9/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kun itse juuri 22 vuotiaana 3 lapsen äitinä päätin,että ei lapsia yli 25 vuotiaana..no,se päätös pyörrettiin..siihen aikaan yli 30:set oli muka vanhoja..ja höpö höpö.elämä opettaa.

40:nen EI ole vanha jos vaan itse haluaa,jaksaa ja luontokin suosii. ei pitäs olla ongelma kellekkään muulle:)

veikkaan,että jos vielä haluamamme määrä lapsia saadaan,olen seuraavan syntyessä 34,ja siihen 3-4 lisää (jolloin lapsia olis 10-11) olen väistämättä yli 40:nen..

Vierailija
10/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä noiden lasten äitinä et ole ollut kovin nuori äiti esikoisenkaan syntyessä. Ystäväsi lienevät itsesi ikäisiä ja osa heistä ehkä jo isompienkin lasten äitejä?

Olen itse lähes kuin sinä: 42v ja lapset 8,7 ja 4. Meidän lapset ovat tässä. On ollut monta työlästä vuotta kasvattaa lapset tähän pisteeseen ja nyt kun jo alkaa helpottaa, en suin surminkaan aloittaisi taas alusta. Jos ystäväni, jolla olisi samanikäiset tai vanhemmat lapset kuin minulla (äidin iästä riippumatta), ilmoittaisi minulle olevansa raskaana, onnittelisin, mutten varmastikaan enää ylitsevuotavasti. Minua harmittaisi, että en saattaisi ehkä jatkossa viettää aikaa ystäväni kanssa kahden, koska vauva tulisi viemään hänen aikaansa. Ehkä perheinä emme pääsisi yhteisille reissuille yhtä helpolla kuin ilman vauvaa jne. En siis lainkaan olisi kateellinen, ihmettelisi tms. vaan miettisin ainoastaan itsekkäästi sitä, että vauva ikäänkuin estää siirtymisen "isompien" lasten vanhempien väliseen ystävyyteen.

Vierailija
11/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä omaan arvoonsa moiset ällistelijät ja taivastelijat. Meitä on paljon yli neljäkymppisenä äidiksi tulleita!

Vierailija
12/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä noiden lasten äitinä et ole ollut kovin nuori äiti esikoisenkaan syntyessä. Ystäväsi lienevät itsesi ikäisiä ja osa heistä ehkä jo isompienkin lasten äitejä? Olen itse lähes kuin sinä: 42v ja lapset 8,7 ja 4. Meidän lapset ovat tässä. On ollut monta työlästä vuotta kasvattaa lapset tähän pisteeseen ja nyt kun jo alkaa helpottaa, en suin surminkaan aloittaisi taas alusta. Jos ystäväni, jolla olisi samanikäiset tai vanhemmat lapset kuin minulla (äidin iästä riippumatta), ilmoittaisi minulle olevansa raskaana, onnittelisin, mutten varmastikaan enää ylitsevuotavasti. Minua harmittaisi, että en saattaisi ehkä jatkossa viettää aikaa ystäväni kanssa kahden, koska vauva tulisi viemään hänen aikaansa. Ehkä perheinä emme pääsisi yhteisille reissuille yhtä helpolla kuin ilman vauvaa jne. En siis lainkaan olisi kateellinen, ihmettelisi tms. vaan miettisin ainoastaan itsekkäästi sitä, että vauva ikäänkuin estää siirtymisen "isompien" lasten vanhempien väliseen ystävyyteen.

Mun ystäväpiirissä on kaikki tulleet vähän vanhemmalla iällä äidiksi. Niin kuin itsekin. Yhdessä ollaan oltu puolison kanssa kohta 20 vuotta, mutta haluttiin ensin vähän kokeilla uraa ja kaikkea - ulkomaankomennusta jne. Kipinä perheen perustamiseen syttyi sitten varttuneemmalla iällä. Samoin on käynyt monille ystävilleni. Ehkä he tosiaan miettivät että "nyt se taas vajoaa siihen vaippa- ja syöttöruljanssiin" :-)

Mutta täytyy kyllä tunnustaa, että ystäväni ovat onneksi sen verran sivistyneitä ja fiksuja, että harva heistä on (ainakaan suoraan päin naamaani) asiaa kauhistellut. Sen sijaan oma äitini esim totesi ettei aio vaihtaa enää ainuttakaan vaippaa ja työpaikallani alaiseni kysyi että olenko varma ettei lapsella ole mitään downia tai vastaavaa..??!! Miehen töissä oli (paras) työkaveri sanonut ettei kai oikeesti enää noin monen vauvan jälkeen ja tuossa iässä voi vahinkoja käydä.

t.asp

Vierailija
13/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

41-vuotiaana 6. vauvan saanutta paheksuttiin ja kauhisteltiin sen takia, kun hänen vanhin tyttärensä, silloin 19-vuotias oli jo saanut lapsen. Eli äiti oli jo mummo itsekin ja homma meni vähän "väärässä järjestyksessä". Lisäksi ikäeroa edelliseen sisarukseen tuli 12 vuotta. Lisäksi mummo joutui/sai hoitaa tuota ainoaa tyttärenlastaan pitkiäkin aikoja, joten vauva siihen saumaan ei ihan hyvä juttu...

Lisäksi heillä on maatila raskaine töineen ja lisäksi noista isommista lapsista yhdellä on erittäin vaikeita mt-ongelmia, joihin äitiä tarvitaan myöskin..

Eli katsottiin, että on liian suuri taakka yhdelle ihmiselle. No, hengissä ovat kaikki ja viime näkemältä ihan hyvässä kuosissa. Ei kai kukaan voi väittää, että helppoa olisi, mutta ihan oma valinta...

Vierailija
14/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallisena tai kamalana, että yli 40-vuotiaalla on vauva. Päin vastoin, vauvahan on hieno asia, ihan kuin nuoremmillakin äideillä. Paljon onnea vain! Itse olen 34, 4. lapseni 8kk.

Vierailija
15/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..väestönräjähdykseen on aivan liikaa..

Vierailija
16/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallisena tai kamalana, että yli 40-vuotiaalla on vauva. Päin vastoin, vauvahan on hieno asia, ihan kuin nuoremmillakin äideillä. Paljon onnea vain! Itse olen 34, 4. lapseni 8kk.

Vierailija
17/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on kuitenkin myös 3 muuta lasta hoidettavana. Oletko miettinyt että olet 60v kun kuopuksesi tulee täysikäiseksi?

Paljon onnea kuitenkin, rohkea valinta!

Ihan samalla lailla ihmetellään 42v odottajaa kuin 18v odottajaakin. Se on jotain joka poikkeaa odotetusta.

Vierailija
18/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä nuoret "pimut", joille 40 odottaja on vanha. Ihmetyttää lähinnä, että tähänkö he nuoruutensa käyttävät, siis lapsien tekoon, tällä palstalla surffailuun ja taivasteluun.

Itse tuossa iässä vietin reipasta opiskelija elämää ja reissasin pitkin maailmaa.Parikymppisenä ei todellakaan tällaiset palstat kiinnostaneet tai vauva asiat ylipäätään.

Nyt voin nauttia äitiydestä ja minulla on varaa siihen. Aika tärkeä pointti sekin. Voin tarjota lapsilleni monenlaista tässä elämässä. Eipä tarvitse juosta kirppareita tai muutenkaan venyttää penniä. Järkevää rahankäyttöä toki kannatan.

Vierailija
19/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä nuoret "pimut", joille 40 odottaja on vanha. Ihmetyttää lähinnä, että tähänkö he nuoruutensa käyttävät, siis lapsien tekoon, tällä palstalla surffailuun ja taivasteluun. Itse tuossa iässä vietin reipasta opiskelija elämää ja reissasin pitkin maailmaa.Parikymppisenä ei todellakaan tällaiset palstat kiinnostaneet tai vauva asiat ylipäätään. Nyt voin nauttia äitiydestä ja minulla on varaa siihen. Aika tärkeä pointti sekin. Voin tarjota lapsilleni monenlaista tässä elämässä. Eipä tarvitse juosta kirppareita tai muutenkaan venyttää penniä. Järkevää rahankäyttöä toki kannatan.

Mut en mä sillä että musta ap olis jotenkin ikäloppu tmv. Mutta onhan toi nyt jo aika ikä alkaa vauvoja tekeen.

Mua on kiinnostaneet vauva-asiat 14-vuotiaasta asti, koskaan ei oo mitkään reissaamiset tai ryyppäämiset kiinnostaneet. Mä tulin äidiksi suunnitellusti 18-vuotiaana ja mä nautin äitiydestä ja mulla on varaa siihen. Se et jollaki muulla ei ole varaa tai halua tai kykyä siinä iässä ei tarkota et kellään ei oo. Opiskeluni oon opiskellu ja työpaikkakin on. En käy kirppareilla enkä venytä penniä, mä laitan palkastani säästöön 800e/kk, en mä toki myöskään mikään tuhlari oo.

Enkä mä minkään muun takia oo sitä mieltä ettei 42v ehkä oo ihan ideaalinen lastentekoikä kun ihan fysiikan kannalta. Mä en haluu lapsia enää 30v jälkeen. Näin ajattelen nyt, voi toki olla et sit haluunki vielä, riippuu monta teen ennen sitä ikää, mut en todella oo tekemässä lapsia enää 35->

Vierailija
20/42 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vielä 15 ehdin. Enkä ole ennenkään pykännyt lapsia :) T. 15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme