Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis eikö joillekin saa kesäloman aikana soittaa (puhelimella)?

Vierailija
14.07.2010 |

Pariin tällaiseen tuttuun/kaveriin/sukulaiseen törmännyt, ja aina jaksaa hämmästyttää.

Yrität kesäaikaan soitella kuulumisia tai muuten vaan ja vastaus on (live/tekstari): me ollaan nyt lomalla, soitellaan parin viikon päästä.

Ja kyse ei ole siis ollut ulkomaanlomista, vaan siitä että ovat/mies on jäänyt kesälomalle ja nyt ollaan virallisesti kesälomalla, kotona tai muualla Suomessa.

Enkä ole soitellut mitenkään turhan usein, siitä ei ole kysymys...

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, joille ei tahdo löytyä aikaa. Toisille sitä riittää ihan hyvin. Ystävän kannattaa mennä itseensä ja miettiä, miksi hänelle ei löydy aikaa.

tässä keskustelussa on kyllä tullut ilmi, että monilla tuo käytäntö koskee näköjään ihan kaikkia ystäviä.

Vierailija
62/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittaa saa parin viikon päästä, niin eiköhän se koske kaikkien ystävien lisäksi sukulaisiakin. Erikoinen ratkaisu!

Olen samaa mieltä monen muun kirjoittajan kanssa, että loma on pitkä eikä voi olla mahdollista, ettei siinä olisi mukavia taukoja, jolloin voisi esim. hetken jutella ystävän tai sukulaisen kanssa. Tai sitten koko loma on pelkkää suorittamista.

Itse vastailen kyllä puhelimeen, jos suinkin ehdin, mutta joskus on vain niin kiire, että menee useampi päivä, ja silloin saatan laittaa tekstiviestin ystävälle, että soittelen esim. ensi viikolla, kun on enemmän aikaa. Ihan hyvä ratkaisu mielestäni. Kukaan ei voi loukkaantua eikä minun tarvitse pälpättää puhelimeen, jos olemme perheen kesken reissussa. Mutta en todellakaan etukäteen päätä, että en vastaa puhelimeen lomallani. Minulle loma on myös aikaa, ja silloin varsinkin ehdin niitä ystävyyssuhteitakin hoidella. Se ei tarkoita, että notkuisin puhelimessa tuntitolkulla. En yleensäkään puhu puhelimessa paljon mutta iltaisin saatan puhua yhden pitkän puhelun (30 min). Päivisin en yhtään tai ihan lyhyitä. Jotenkin tuntuu, että ne, jotka sulkevat puhelimensa lomaksi, eivät arjessa rajoita puhumistaan eli puhelin on heille ongelma. Siihen puhutaan koko ajan eikä keskitytä perheeseen. Siksi lomilla on oltava ehdoton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rauha laskeutuu joskus klo 23.00 jälkeen, sitten olen hetken itsekseni ja nautin rannan rauhasta. Puolenyön jälkeen ryhdyn soittelemaan kavereille, joille olen päivällä joutunut laittamaan viestiä, että en ehdi nyt. Vuorokaudessa on todella 24 tuntia aikaa, on vain itsestä kiinni, miten ne käyttää. Panostan kavereihin valtavasti ja olen siksi valmis soittamaan heille koska tahansa, kun minulla on aikaa.

Harmi, että tuohon aikaan niin moni tuttu on nukkumassa tai bilettämässä, he sanovat, että ei nyt ole aikaa. Miksi pitää elää niin rajoitetusti, että soitellaan vain päivällä? Ihme tekosyitä, ovat seuraavana päivänä lähdössä huvipuistoon tai töihin, eivät muka jaksa yöllä puhua.

Vierailija
64/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joskus on aloituksia siitä että minulla ei ole sosiaalista elämää ja kavereita ...

Vierailija
65/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariin tällaiseen tuttuun/kaveriin/sukulaiseen törmännyt, ja aina jaksaa hämmästyttää. Yrität kesäaikaan soitella kuulumisia tai muuten vaan ja vastaus on (live/tekstari): me ollaan nyt lomalla, soitellaan parin viikon päästä. Ja kyse ei ole siis ollut ulkomaanlomista, vaan siitä että ovat/mies on jäänyt kesälomalle ja nyt ollaan virallisesti kesälomalla, kotona tai muualla Suomessa. Enkä ole soitellut mitenkään turhan usein, siitä ei ole kysymys...

perheen kanssa kun olen lomalla. Ja jos olemme reissussa, olemme yleensä perhetuttujen tai sukulaisten luona ja olisi todella epäkohteliasta puhua puhelimessa jonkun sellaisen kanssa jota voin nähdä vaikka joka päivä kotona ollessani.

jos taas emme ole tuttujen luona, olemme retkeilemässä, siis kalastamassa jne ja jos puhelin on jäänyt päälle, en kyllä edes vastaa siihen vaan laitan viestin että puhutaan joskus toiste.

No kaikki lähipiirissä tietää tästä, joten et ole kukaan minun läheisistäni, he eivät nimittäin ota noin helpolla itseensä asioita.

Vierailija
66/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joskus on aloituksia siitä että minulla ei ole sosiaalista elämää ja kavereita ...

ei mene kaiken muun edelle. Kun olen lomalla, on suurin osa kavereista lomalla ja kaikki tietää, että nyt ei kannata soitella ja juoruilla, nyt nautitaan erilaisesta elämästä. Sitähän loma on, irtiotto arjesta. Ei ole tarvetta koko ajan raportoida kavereille, että tänään tehtiin sitä ja tätä.

Vierailija
67/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan kyllä nimenomaan "pyhittää" arki-illat perheelle, enkä töiden jälkeen jaksaisi puhua ystävien kanssa puhelimessa. Silloin haluan viettää aikaa lasteni kanssa, jotka ovat olleet koulussa ja päiväkodissa. Lomalla vastaan puhelimeen jos satun kuulemaan, että se soi ja on aikaa jutella. En ymmärrä, miksi tämä asia on niin mustavalkoinen.

Vierailija
68/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän loma on, irtiotto arjesta. Ei ole tarvetta koko ajan raportoida kavereille, että tänään tehtiin sitä ja tätä.

Juuri niin kuin edellinen sanoi: ei tämä ole mikään mustavalkoinen juttu. Lähinnä ihmetyttää se ehdottomuus, että lomallani en ystävilleni (eikä kai sukulaisillekaan) juttele, koska olen heistä lomalla ja vietän perheeni kanssa laatuaikaa.

Itse hoidan ystävyys- ja sukulaisuussuhteita kaiken aikaa vähän kerrallaan. Joskus arjen keskellä on niin kiire, että siirrän ystävälle soittoa viikolla tai jopa kahdella. Joskus taas lomalla reissaamme, ja silloin tulee siirrettyä puhelua. Mutta en todellakaan ota lomaa ystävistäni ja sukulaisistani vaan päin vastoin, jos lomalla on aikaa, saatamme lähteä perheet yhdessä rannalle tai kutsua kylään tai muuta vastaavaa. En eristäydy lomallakaan, vaikka perheen kanssa ollaankin tiiviisti yhdessä. Ja iltaisin on aikaa puhua, kun lapset nukkuvat. Ihan joka ilta se parisuhdekaan ei tarvitse hoitoa vaan mies esim. lukee tai käy itsekseen veneretkellä ja silloin minä saatan soittaa puhelun. :)

Vierailija
69/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä sitä, että kaikkien pitäisi toimia samalla tavalla. itse pidän kyllä pitkin lomaakin yhteyksiä ystäviini. Näemme heitä perheen kanssa yhdessä sekä tapailen ystäviäni/soittelen heidän kanssaan itsekseni.

Mutta, minulla on ystäviä, jotka taas haluavat lomallaan rauhoittua perheen kesken. pitäisikö minun tosiaan ottaa itseeni, koska he toimivat eri tavalla kuin minä? Yksikään ystävyyssuhteeni ei ole niin heikko, että se kaatuu vaikkemme pariin viikkoon olisikaan tekemisissä! Miksei jokainen saisi tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu? Ei tämä nyt oikeasti ole niin vakava asia!!

Vierailija
70/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä oli puhelimet äänettömällä ja tietokoneita ei matkassa.

Huiii kauhea. Vetikö nyt joku herneet nenään ja loukkaantui ikihyviksi. Olemme aina viettäneet mahdollisimman "virikkeettömän" loman. Joskus tekee terää pitää kaikki aikaa vievät vempeleet kiinni. Rauhoittaa sielua mukavasti ja pitää melusaasteet pois.

Jos joku siitä loukkaantui, niin loukkaantuja ottakoot vastuun omista tunteistaan. Minä en ala aiheesta huonoa omaatuntoa kärsimään. On meidän perheen ratkaisu viettää muutama viikko vuodessa ilman puhelimia, tietokoneita ja televisiota.

Tai sitten meillä on fiksuja ystäviä ja kukaan ei ole vielä tästä suuttunut.

Vierailija
71/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen kanssa kun olen lomalla. Ja jos olemme reissussa, olemme yleensä perhetuttujen tai sukulaisten luona ja olisi todella epäkohteliasta puhua puhelimessa jonkun sellaisen kanssa jota voin nähdä vaikka joka päivä kotona ollessani. jos taas emme ole tuttujen luona, olemme retkeilemässä, siis kalastamassa jne ja jos puhelin on jäänyt päälle, en kyllä edes vastaa siihen vaan laitan viestin että puhutaan joskus toiste. No kaikki lähipiirissä tietää tästä, joten et ole kukaan minun läheisistäni, he eivät nimittäin ota noin helpolla itseensä asioita.

tämänkin vastaajan kohdalla ihmettelen, eikö siellä sukulaisvierailulla olla hetkeäkään omassa rauhassa ja ollaanko siellä kalastamassa ja retkeilemässä tosiaan viikkotolkulla? Jos meille tulisi sukulaisia /tuttuja muutamaksi päiväksi kylään, en kyllä todellakaan pistäisi pahakseni jos vieraat pariin puheluun vastaisivat, jos muuten ollaan yhdessä 24/7. Jos taas ollaan vain päiväseltään käymässä, miksei voi sanoa sille soittajalle, että soitellaan seuraavana päivänä tai illemmalla?

Ja ei, minä en ota itseeni, jos joku ystävä/tuttu näin tekisi. Tosin tuttavapiiriini ei tietääkseni kuulu ketään, joka näin ajattelisi. Jos joku kuitenkin näin tekisi, en todennäköisesti sitä sen kummemmin jäisi ihmettelemään, mutta tässä keskustelussa hämmästyttää tuo jonkun muunkin mainitsema ehdottomuus. IRL tällainen ehdottomuus ei ehkä tulisi niin selvästi ilmi kuin tällä palstalla.

Mikä siinä on, ettei tällaista monen mielestä omituista käytäntöä ei saa ihmetellä? Heti kommentoidaan "en enää ihmettele, että ystäväsi eivät halua pitää yhteyttä kun olet tuollainen jankkaaja". Minä ainakin rehellisesti vain ihmettelen, miten aikataulutettuja joidenkin lomat ovat, jos ei yhteen puheluun ole LOMALLA aikaa.

Vierailija
72/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille ne ystävät ole tarkeimpiä kun oma perhe.

Arkena ei ehdi olla oman perheen kesken niin paljoa että lomalla sitten pitää missata kaverit kokonaan jotta saa olla rauhassa perheen kanssa! Eli elämään mahtuu työ ja sen jälkeen perhe. Kohta ei ole ystäviä jotka soittelevat kuulumisia, niin se vaan menee. Jokainen älyllinen ihminen tajuaa jos vastaa puhelimeen ja sanoo "Olen juuri anoppilassa/mökillä/torilla/grillaamassa, soittelen sinulle myöhemmin kun on parempi hetki". Ei siihen vaadita mitään "olen lomalla ja soitan kun arki alkaa" -viestejä. Mutta tulipahan taas todistettua av-mammojen periaatteet asiassa kuin asiassa: joko tai. Onneksi itselläni on sitten pullat niin hyvin uunissa että lomalla ollessa on aikaa rentoutua sekä perheen kanssa, sukulaisten kanssa, yksin ilman perhettä sekä vielä ystävien kanssa ilman perhettä. Ja jopa tehdä remonttia kotona! Me taidetaankin olla miehen kanssa aika supertehokkaita!!!!

Ja olen kyllä yhä vieläkin sitä mieltä että olen tosiaan supermamma. Mulle ei tuota vaikeuksia olla perheen kanssa sekä hoitaa ystävyyssuhteita ihan yhtä aikaa. Se ei tarkoita sitä että koko ajan puhuisin puhelimessa jonkun kaverin kanssa tai mies puhuisi puhelimessa koko ajan. Tälläkin lomalla olemme tehneet asioita perheen kanssa (mökkeilimme viikon) jonne tuli muutamaksi päiväksi myös sukulaisia, kolme viikkoa olemme remontoineet sekä samalla iltaisin olemme grillanneet kavereiden kanssa puolin ja toisin, edessä on vielä mun risteily parhaan ystäväni kanssa ilman perheitä mukana sekä miehen lyhyt reissu omien kavereiden kanssa. Miten ihmeessä voi olla oikeasti niin vaikeaa hoitaa sekä ystävyyssuhteita sekä olla perheen kanssa? En ymm´ärrä en, mutta minähän olenkin supermamma joka hoitaa toisella kädellä kaiken mahdollisen!Ja sekin on kumma miten joku veti siitä herneen nenään, taitaa ärsyttää se että itse ei pysty samaan!! :)

Vierailija
73/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä on niin erilaisia ihmisiä.

toiset haluaa varmaan olla ilman puhelinta lomalla, varsinkin jos työ on sellainen jossa joutuu aina vastaamaan puhelimeen.

muistan kun itselläni oli tuollainen työ, hyvä että jaksoin iltaisin vastata omaan puhelimeeni.

Vierailija
74/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit ja ystävyys = arki

perheen kanssa olo = loma.

Eli että on jotenkin arkista ja vaivalloista vaihtaa kuulumisia kaverien kanssa, siksi niistä pitää saada vapaata ja lomaa.

Minusta kaverien kanssa juttelukin on ihanaa ja rentouttavaa, kenties minulle on sitten osunut tavallista mukavampia kavereita ;-)

Jos on ns. tilanne päällä (menossa lentokoneeseen, konsertissa tai pelaan lasten kanssa jalitsua), osaan kyllä panna kännyn äänettömälle ja soittaa myöhemmin takaisin. Tai sanoa, että just nyt en ehdi jutella, saanko soittaa tunnin päästä uudestaan?

Mutta kuten tässä moni on jo sanonutkin, luulisi että pitkän kesäloman aikana olisi jokunen heti aikaa kiinnostua sosiaalisesta elämästäkin.

Vai onko kenties niin, että joku on niin "tossun alla", että pelkää siipan loukkaantuvan, kun hän menee vartiksi verannalle juorumaan kaverinsa kanssa?

Vierailija
75/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämänkin vastaajan kohdalla ihmettelen, eikö siellä sukulaisvierailulla olla hetkeäkään omassa rauhassa ja ollaanko siellä kalastamassa ja retkeilemässä tosiaan viikkotolkulla?

Yleensä näillä sukulaisvierailuilla nyt vain sattuu olemaan niin paljon tekemistä ja juteltavaa, että sillä parin päivän vierailulla on omaa aikaa nukkuessa. Ja kyllä. Retkeilemässä olemme viikkoja, yleensä kaksi jos vain sää sallii eikä kukaan sairastu.

Jos meille tulisi sukulaisia /tuttuja muutamaksi päiväksi kylään, en kyllä todellakaan pistäisi pahakseni jos vieraat pariin puheluun vastaisivat, jos muuten ollaan yhdessä 24/7. Jos taas ollaan vain päiväseltään käymässä, miksei voi sanoa sille soittajalle, että soitellaan seuraavana päivänä tai illemmalla?

Vastasin tuohon sukulaisjuttuun jo ylempänä. Ja omasta mielestäni on vain kohteliasta olla räpättämättä siihen puhelimeen silloin kun on jonkun luona käymässä. Jos on ollut joku tärkeä soittaja (kuten päällikkö työpaikaltani), silloin menen ulos puhumaan asiat. Useimmiten kavereilla ja tuttavilla ei ole mitään tähdellistä asiaa, siksi laitan viestin että palataan asiaan, kunhan olemme kotona. Jos on päivän vierailu, en todellakaan vastaa puhelimeen, en edes niihin viesteihin sen isännän/emännän läsnäollessa.

Mikä siinä on, ettei tällaista monen mielestä omituista käytäntöä ei saa ihmetellä? Heti kommentoidaan "en enää ihmettele, että ystäväsi eivät halua pitää yhteyttä kun olet tuollainen jankkaaja". Minä ainakin rehellisesti vain ihmettelen, miten aikataulutettuja joidenkin lomat ovat, jos ei yhteen puheluun ole LOMALLA aikaa.

En ole sanonut ettei sitä saisi ihmetellä. On näillä tutuillanikin paljon outoja tapoja. Meidän lomat eivät ole aikataulutettuja. Lomat ovat rentoutumista varten ja siinä puhelimessa saa lässyttää arkena ihan tarpeeksi. Ei ole siitä ajasta kiinni, vaan siitä että haluamme irti arjesta, edes sillä että ei tarvitsisi olla luuri korvassa koko ajan.. Siellä retkeilemässä ja kalastamassa ollessa tarkoituksemme on nauttia luonnosta ja hiljaisuudesta. Siksi emme todellakaan vastaa puhelimeen. Toki meillä puhelin on mukana, mutta sammuksissa ja käyttö on vain hätätilanteita varten. Itse en ymmärrä miksi pitäisi olla kokoajan tavoitettavissa. Ja miksi kukaan ei ihmettele sitä että kännykästä on tullut noin elintärkeä laite?

niin eli sinäkin kuulut loppujen lopuksi niihin, jotka eivät vastaa puhelimeen jos on oikeasti jotain muuta tekemistä. Tässä ihmeteltiinkin niitä, jotka eivät vastaa loma-aikana puhelimeen vain siksi että on loma-aika. Ei muuta tekemistä tai syytä.

Ja miksi sitä välimuotoa on niin vaikea kuvitella? Ei luuri korvalla koko lomaa tarvitse olla jos pari kertaa vastaa siihen puhelimeen.

Vierailija
76/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli helpompaa.

Sai joskus olla rauhassa siltä tyhjän läpättämiseltä.

Vierailija
77/77 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämänkin vastaajan kohdalla ihmettelen, eikö siellä sukulaisvierailulla olla hetkeäkään omassa rauhassa ja ollaanko siellä kalastamassa ja retkeilemässä tosiaan viikkotolkulla?

Yleensä näillä sukulaisvierailuilla nyt vain sattuu olemaan niin paljon tekemistä ja juteltavaa, että sillä parin päivän vierailulla on omaa aikaa nukkuessa.

Ja kyllä. Retkeilemässä olemme viikkoja, yleensä kaksi jos vain sää sallii eikä kukaan sairastu.

Jos meille tulisi sukulaisia /tuttuja muutamaksi päiväksi kylään, en kyllä todellakaan pistäisi pahakseni jos vieraat pariin puheluun vastaisivat, jos muuten ollaan yhdessä 24/7. Jos taas ollaan vain päiväseltään käymässä, miksei voi sanoa sille soittajalle, että soitellaan seuraavana päivänä tai illemmalla?

Vastasin tuohon sukulaisjuttuun jo ylempänä.

Ja omasta mielestäni on vain kohteliasta olla räpättämättä siihen puhelimeen silloin kun on jonkun luona käymässä. Jos on ollut joku tärkeä soittaja (kuten päällikkö työpaikaltani), silloin menen ulos puhumaan asiat. Useimmiten kavereilla ja tuttavilla ei ole mitään tähdellistä asiaa, siksi laitan viestin että palataan asiaan, kunhan olemme kotona. Jos on päivän vierailu, en todellakaan vastaa puhelimeen, en edes niihin viesteihin sen isännän/emännän läsnäollessa.

En ole sanonut ettei sitä saisi ihmetellä. On näillä tutuillanikin paljon outoja tapoja.

Meidän lomat eivät ole aikataulutettuja.

Lomat ovat rentoutumista varten ja siinä puhelimessa saa lässyttää arkena ihan tarpeeksi. Ei ole siitä ajasta kiinni, vaan siitä että haluamme irti arjesta, edes sillä että ei tarvitsisi olla luuri korvassa koko ajan..

Siellä retkeilemässä ja kalastamassa ollessa tarkoituksemme on nauttia luonnosta ja hiljaisuudesta. Siksi emme todellakaan vastaa puhelimeen. Toki meillä puhelin on mukana, mutta sammuksissa ja käyttö on vain hätätilanteita varten.

Itse en ymmärrä miksi pitäisi olla kokoajan tavoitettavissa.

Ja miksi kukaan ei ihmettele sitä että kännykästä on tullut noin elintärkeä laite?