Te, joilla on kotona siistiä...
kertoisitteko, mitä teette milloinkin ja kuinka usein, siis siivouksista ja sellaisista.
Meillä on aina pieni kaaos, tahroja ja pölyä siellä täällä. En vain saa aikaa riittämään ja kaikkia naruja pidettyä käsissäni.
Antakaa minulle valmis aikataulu, josta yrittää pitää kiinni.
Tuhannet kiitokset!
Kommentit (10)
mutta tutut väittää että meillä on siistiä. Mä pakotan miehen ja lapsetkin osallistumaan. Mies tykkää imuroida tekee siis sitä ja lapset osaa viedä tavaroita paikoilleen.
Vaikea auttaa mutta helpointa on kun tavaroille on oma paikka ja hyvät siivousvälineet helpottaa myös.
Tahtoisin tosiaan jonkun aikataulun, josta yrittää pitää kiinni (aikataulun, joka jollakin lastensa kanssa aikaa viettävällä ihmisellä toimii.)
-kerran viikkoon imuroin & luuttuan lattiat & pesen
vessat
-joka päivä siivoan keittiön aina ruokailujen jälkeen
-pölyjä pyyhin n.2-3 kertaa viikossa
-joka ilta järjestelen päivän aikana levitetyt tavarat omille paikoilleen
loppujen lopuksi näihin hommiin ei mene edes kovin paljon aikaa kun tehokkaasti tekee ja tosiaan viikon mittaan pikkusiivouksia niin ei pääse isoja sotkuja edes syntymään
että jokaiselle tavaralle on oltava oma paikka.
Meillä mies hoitaa päivittäin astiat tiskikoneeseen ja laittaa ruuan. Se helpottaa huomattavasti, siis jo noin aikataulullisestikin. Hänen vastuullaan ovat myös nurmikon leikkuu yms. pihatyöt.
Mä siivoan myös keittiön aina ruokailun jälkeen, imuroin nopsasti silloin myös rikkaimurilla suurimmat pois.
Poika, 5 v, hoitaa oman huoneensa tavarat, siivoan sen muutoin kerran viikossa.
Imuroin tarpeen mukaan, yleensä kahdesti viikossa, pölyjä pyyhin pitkin viikkoa.
Vessat pesen pari kertaa viikossa, mutta kuivaan hanat ja tasot aina samalla kun teen omia iltatoimia. Näin ne pysyvät aina siistin näköisinä.
Jotain tavaraa vien aina paikoilleen, kokatessani siivoan keittiön samalla, vessassa asioidessani pyyhkäisen sieltä. Ns. "vie mennessäs, tuo tullessas" toimii. Kolme lasta ja aina on muuten siistiä, paitsi lastenhuoneissa hyvin usein legot lattialla :)
Imuroin ja pesen lattiat lähes joka päivä kun tulen töistä, varsinkin näin kesäisin. Pölyt pyyhin 1-2 krt viikossa. Koskaan en ole kerännyt turhaa rojua, vaan kaikelle on oma paikkansa ja kaikki säilytetään kaapeissa/sellaisissa säilytyspaikoissa että tavarat ei näy.
Monet ihmettelee miten jaksan pitää kodin näin siistinä, mutta minä en pysty elämään sotkuisessa tai likaisessa kodissa. En ole koskaan pystynyt, eikä tilanne muutu jatkossakaan.
tavaransa leikkien jälkeen. Tiskit suoraan koneeseen, samoin pöydät pyyhitään heti kun paskaa ilmestyy.
Yleissiistiä siis koko ajan, kun kaikki hoitaa osuutensa ja silloin ei tarvitse ikinä tehdä mitään suursiivousta johon menee koko päivä vaan imuroinnissakin menee vain max 10min.
joka toinen viikko. Muuten imuroidaan pari kertaa itse. Taloudessa 2 lasta ja 2 aikuista.
pydän pyyhintä, astiat koneeseen ym.
Sitten pölyjen pyyhintä ja imurointi kerran viikossa. Vessan ja kylppärin pesu myös joka viikko. Matot ravistellaan ja moppaus joka toinen viikko samalla vaihdetaan lakanat. Pyykin pesu lähes joka ilta. Lapset laittaa itse tavaransa paikoilleen leikkien jälkeen.
- joltain lapsettomalta ;)