Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan työ vanhainkodissa, mitä sisältää?

Vierailija
19.07.2010 |

Nyt en tartte vastaukseksi ryöppyä siitä miten kurjaa ja inhottavaa se on vaan ihan konkreettisesti mitä tehtäviä pääasiassa. Tai vastaavasti mitä tekee lähihoitaja kehitysvammaisten parissa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista asukkaiden tarpeista huolehtiminen: pesut, syöttäminen, ulkoiluttaminen, seurustelu, ihonhoito, lääkitys. Helvetin raskasta työtä, hatunnosto sen jaksajille, minä en jaksanut.

Vierailija
2/14 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaipan vaihto, vaatteiden pukeminen, siirrot ja siirtymisissä avustaminen ja ohjaaminen. Muutenkin yleisen voinnin seuraaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodissa huolhditaan ihan yleisestä vanhusten hyvinvoinnista. Aamu-ja iltapesut. Ruokailu, viriketoiminta yms. Lääkkeiden jakaminen ja antaminen. Vaatehuollosta ja muusta hygieniasta huolehtiminen. Ihan arkisia juttuja.

Ja juurikaan paljoa ei eroa vammaisten parissa tehtävä työ. Tosin heidän kanssaan tulee osata myös kommunikoida, kaikki eivät puhu. Mutta hyvin arkista työtä tämäkin. Tosin molemmissa on paikka kohtasia juttuja, ne selviää sitten työtä tehtäessä.

Vierailija
4/14 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perushoidosta. Lisäksi jakaa lääkkeet ja antaa ne, mittaa verensokerit ja antaa tarvittaessa injektiot ihon alle, antaa tarvittaessa happea ja hoitaa limanimut jne. Riippuu paljon siitä millaisessa paikassa on töissä. Asuntolassa on enemmän ohjausta. Työ ei ole niin raskasta kuin vanhainkodissa kokemukseni mukaan. Hyvin itsenäistä työtä ja jokainen päivä on erilainen. Suosittelen.

Vierailija
5/14 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hekään eivät kaikki puhu mm. afasia/ataksia/als-potilaat, tai sitten dementikot jotka puhuvat mitä sattuu. Anteeksi pilkunviilaukseni ;)

Useimmissa vanhainkodeissa/palvelutaloissa/vuodeosastoilla tehtävät ovat samoja; niistä asioista huolehtimista mitä teet itsekin normaalisssa elämässä; syöt, juot, pissit, kakit, pyyhit pyllyn, käyt suihkussa, föönaat tukan, laitat papiljotit, viikkaat vaatteita, petaat vuoteen, ulkoilet, luet lehden. Monissa näissä asioissa vanhukset ja vammaiset tarvitsevat apuasi, eli näitä asioita teet heidän puolestaan. Lisäksi jaat lääkkeet ja annat ne heille, hoidat mahdolliset haavat, huolehdit potilaan ruokailusta peg-letkun kautta jos hänellä sellainen on tai hoidat trakeostomoitua potilasta, käytät kommunikaattoria/kirjaintaulua tms potilaan kanssa joka ei kykene puhumaan, ainoa mitä hän pystyy tekemään saattaa olla silmien räpäyttäminen.

Paljon on ihan perushommaa, mutta paljon on työpaikka-, tehtävä- ja potilaskohtaisiakin tehtäviä.

Vierailija
6/14 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä. On todella uupunut ja loppu. Rakastaa työtään ja vanhuksia, mutta työolot on tehty sietämättömiksi. Eli liian vähän henkilökuntaa.

Yössä on vain perus-/lähihoitaja osastoa kohti. Kaveri laskenut, että noin 60 kertaa yössä käännettävä vanhukset yhteensä. Valmiiksi annostellut lääkkeet, jotka osa sylkee ulos. Sängyistään karkailevat vanhukset, vessassa käyttämiset. Osa kakkii ja pissii lattioille.

Dementoitunut vanhus on kuin lapsi. Isompi vain ja työ on fyysisesti raskasta. Syötöt, pesut ja vanhukset raapivat ja potkivat. "Vitun huora, ime vittua", on jokapäiväistä. Koska vanhus on jo niin letaali, että vajoaa tälle tasolle. Joku oksenstaa ja sylkee.

Haavanhoitoa, peräpuikkoa, emätinpuikkoa, vaipanvaihto, pesua..syöttämistä. Ulkoilua monikaan ei saa, koska lisäkäsiä ei palkata.

Ihmisarvoiseen elämään oikeus, mutta päättäjät eivät tajua.

Vierailija
7/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti se on aika kivaa. Yleensä aina korostetaan tuota pyllypuolta, mutta paljonko sitä itse pyllynsä pyyhkimistä miettii.

Onneksi voi valita työpaikan jossa työskentelee, itseään ei kannata polttaa loppuun paikassa jossa on huonot olot, mukaviakin paikkoja on.

Minun aina särähtää korvaan tuo vanhus muuttuu lapseksi jälleen, sitä hän ei tee, hänellä on aina pitkä elämän kokemus takana.

Vierailija
8/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti se on aika kivaa. Yleensä aina korostetaan tuota pyllypuolta, mutta paljonko sitä itse pyllynsä pyyhkimistä miettii. Onneksi voi valita työpaikan jossa työskentelee, itseään ei kannata polttaa loppuun paikassa jossa on huonot olot, mukaviakin paikkoja on. Minun aina särähtää korvaan tuo vanhus muuttuu lapseksi jälleen, sitä hän ei tee, hänellä on aina pitkä elämän kokemus takana.

Dementoitunut vanhus ei ole enää se sama persoona. Hän on muuttunut täysin. Ei ole mitään iloista vanhuutta, korkeintaan niillä onnekkailla, jotka säästyneet dementialta ja korkeintaan liikkumisongelmia. Kitkuttelevat kotonaan ja sukulaiset tai kunnan kotisairaanhoito piipahtavat silloin tällöin. Se on ehkä armeliampaa, kuin maata vihanneksena laitoksessa ja paskoa allensa, kiroilla ja sylkeä.

Olin nuorena TET-harjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla ja näin kyllä kaiken.

Ihminen, joka vuosikymmenet huolehtinut itsestään ja muista, muuttuu vihannekseksi, joka ei osaa sanoa mitään, ehkä kiroilla. Syötetään ja vaipat vaihdetaan, silloin olet lapsi taas. Mutta suunta on vain alaspäin ja olet muiden armoilla!

Tessin mukainen palkka, eli 3-vuorotyössä noin 1800-2000 euroa brutto.

Vierailija
9/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti se on aika kivaa. Yleensä aina korostetaan tuota pyllypuolta, mutta paljonko sitä itse pyllynsä pyyhkimistä miettii. Onneksi voi valita työpaikan jossa työskentelee, itseään ei kannata polttaa loppuun paikassa jossa on huonot olot, mukaviakin paikkoja on. Minun aina särähtää korvaan tuo vanhus muuttuu lapseksi jälleen, sitä hän ei tee, hänellä on aina pitkä elämän kokemus takana.

Dementoitunut vanhus ei ole enää se sama persoona. Hän on muuttunut täysin. Ei ole mitään iloista vanhuutta, korkeintaan niillä onnekkailla, jotka säästyneet dementialta ja korkeintaan liikkumisongelmia. Kitkuttelevat kotonaan ja sukulaiset tai kunnan kotisairaanhoito piipahtavat silloin tällöin. Se on ehkä armeliampaa, kuin maata vihanneksena laitoksessa ja paskoa allensa, kiroilla ja sylkeä.

Olin nuorena TET-harjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla ja näin kyllä kaiken.

Ihminen, joka vuosikymmenet huolehtinut itsestään ja muista, muuttuu vihannekseksi, joka ei osaa sanoa mitään, ehkä kiroilla. Syötetään ja vaipat vaihdetaan, silloin olet lapsi taas. Mutta suunta on vain alaspäin ja olet muiden armoilla!

jos sinä olet ollut viikon tetissä et todella ole kaikkea nähnyt.

Usko vaan vanhus ei ole lapsi, eikä häntä tule lapsena kohdella.

Vierailija
10/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miksi me tätä työtä teemme. Arvostamme myös sitä ihmistä ja hänen elämänkokemustaan dementiasta huolimatta. Teemme sitä ihan omasta tahdosta suurinosa. Ja ymmärrän myös sinunlaisia joille ala ei sovellu. Palkkauksesta en ole koskaan itse keskustellut. Tulen toimeen ja se riittää. Teen työtä josta nautin.

Vierailija
11/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tosin olen sairaanhoitaja ja meillä lähihoitajat ei koske lääkkeisiin).

-Aamun aluksi jaetaan asukkaat joista huolehditaan päivä, yleensä saa noin seitsemän asukasta, jos on työharjoittelijoita yms ehkä saa vain kuusi, jos aamuvuorosta puuttuu väkeä voi olla kaksi hoitajaa hoitamassa 21 asukasta.

-Diabeetikolle aamuinsuliinit

-Käyn vanhukset läpi huone huoneelta, tunnen heidät joten yritän mennä sen mukaan kuka herää ensin.

voi olla esim seuraavanlaista, tämän lisäksi joka huoneesta vien roskat, petaan sängyt ja pidän yleisestä siisteydestä huolta:

-kokonaan vuoteeseen hoidettava asukas, jonka kuivitan ja vaihdan päivävaatteisiin

-asukas, joka pystyy jonkin verran auttamaan itse siirroissa yms, käytän paljon nostureita yms, kuivitan ja puen

-Rollaattorilla kulkeva asukas jonka vien vessaan ja autan pukemisessa ja pesuissa

-dementikko joka osaa itse hoitaa hommat ohjattuna

-Apuvälinein WCssä käytettävä ja täysin puettava asukas, jolla myös haavahoidot

-Asukas jolle vain petaan sängyn ja annan lääkkeet

siinä vaiheessa kun kaikki ovat aamupalapöydässä

jaan aamulääkkeet, olen myös useimmiten mukana jakamassa ruokaa.

Syötän 2-3 asukasta, vien osan takaisin huoneisiin lepäämään, osa jää katsomaan telkkaa tms. Wc:ssä käyttämistä, kuivittamista, jossain välissä käyn itse syömässä. Joko tässä välissä tai lounaan jälkeen käytän jonkun asukkaista suihkussa.

Sitten onkin aika saada asukkaat taas lounaalle, eli ylös ja tuoleihin, taas lääkkeet, ruoat, syötöt. Lounaan jälkeen vessatuksia, suurin osa levolle. Jos en ehtinyt aikaisemmin, niin syön tässä välissä. Jos on aikaa, voin pelata jonkun vanhuksen kanssa korttia, lukea tai viedä parvekkeelle. Kirjaan jos on jotain erikoista tapahtunut.

Aika lailla tällainen on peruspäivä ilman mitään ihmeellisyyksiä. Vanhuksilla on puhelimet huoneissaan joten omaiset harvoin soittelee yms meille, lääkärikin käy harvoin. Lisätyötä aiheuttaa lähinnä sairauskohtaukset yms.

Tykkään työstäni vaikka aika listalta kuullostaa. Jos oikeasti haluaa olla ihminen ihmiselle, niin sen 10 minuutin 'oman ajan' (=aamutoimet)aikana jokaisen vanhuksen kanssa voi saavuttaa tosi kiva yhteyden tai sitten hoitaa kokonaan ihmisen yli.

Vierailija
12/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leimaisi minut vanhustyön inhoajaksi!

Se on tärkeätä ja kaikki me ansaitsemme arvokkaan vanhuuden!

Nämä ovat omien ystävieni kertomuksia ja en voi todellakaan epäillä, että joku valehtelisi! Mitä syytä on valehdella???

Jos olet kunnalla töissä vaikeasti dementoituneiden kanssa, voit kohdata tämän. Jossain palvelutalossa on toisin, koska vanhukset ovat virkeämpiä ja oma-aloitteisia.

Ehkä lähihoitajan koulutuksen omaavalta ei voi olettaa, että ymmärtäisi, mitä on lapsen tasolla oleva vanhus! Tämä ei ole ilkeilyä vanhuksia kohtaan vain ainoastaan teitä! Jos vanhus on menettänyt todellisuuden tajunsa, kakkii ja pissii allensa, ei enää kommunikoi (kiroilemalla vain) ja on syötettävä, hän on lapsen tasolla. Tästä on laajasti kirjallisuudessa ja ei halvenna vanhusta millään tavalla, normaalia elämää, johon suurin osa meistä valitettavasti päätyy.

Jokainen ihmien on arvokas, oli vanhus, vammainen, psyykkisesti sairas jne. Kaikilla meillä on oikeus ihmisarvoiseen elämään ja sitä peräänkuulutin tuolla viestillä. Ilmeisesti ei mennyt perille.

Vierailija
13/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vanhus taantuisi, hän on kuitenkin aikuinen ja sellaisena häntä tulee kohdella. Sama asia on kehitysvammaisten kohdalla. Henkinen ikä voi olla mikä tahansa, mutta ihmistä kohdellaan aikuisena jos hän on aikuinen. Tämä on yksi tärkeistä asioista, jonka lähihoitaja ja muu vastaavan tasoisen koulutuksen saanut hoitajaa tietää.

Vierailija
14/14 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vanhus tarvitsee apua päivittäisissä perustoiminnoissa ja esim. hygieniasta huolehtimisesta ei tee hänestä lapsen tasolla olevaa. Vain ihminen, jolla ei ole oikeaa kokemusta vanhustyöstä, voi noin naurettavan väitteen kirjoittaa, rakkaani. Ja tosiaan viikon TET-jakso ja "ystävien kertomukset" ovat melko huono perusta väittää tuollaista.

Vaikka vanhus taantuisi, hän on kuitenkin aikuinen ja sellaisena häntä tulee kohdella. Sama asia on kehitysvammaisten kohdalla. Henkinen ikä voi olla mikä tahansa, mutta ihmistä kohdellaan aikuisena jos hän on aikuinen. Tämä on yksi tärkeistä asioista, jonka lähihoitaja ja muu vastaavan tasoisen koulutuksen saanut hoitajaa tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä