Jätätkö 2-vuotiastasi hetkeksikään ulos yksin?
Jättääkö taapero hetkiseksi yksin riskillä, vaiko päästellä itse housuun?
Tätä pohdin kun pihalla ollessamme tuli yllättäen itselle pakottava tarve heti vessaan ja 2v:lla leikit kesken. Tiedän entuudestaan, että jos kesken raahaa sisälle, tulee hurja huuto, uhmakohtaus ja ilman perusteellista pudistelua vielä kilo hiekkaa sisälle. Ja siis hätä niin pakottava että en olisi ehtinyt pudistelemaan huutopotkuraivarilasta. Katsoin viisaammaksi antaa lapselle puhelimen ja avaimet jotka häntä kiinnostavat, juoksin 15m sisälle katsoen vielä ennen wc:tä, että lapsi istuu maassa tutkien puhelinta. Tein hätähädän ja suunnilleen housut kintuissa jo kuikuilin ikkunasta että lapsi näkyy edelleen ja on paikallaan, jollei olisi ollut, olisin varmaan sännännyt ulos housut kintuissa. Onneksi pysyi paikallaan ja sain tilanteen hoidettua ja huijattua leluilla vielä kännyn ja avaimetkin sovulla takaisin. Nyt, kivittäkää ja kertokaa arvon mammat kuinka olisi pitänyt toimia?
Kommentit (21)
aidattu alue, josta ei pääse kuin naapurin pihalle korkeintaan. Sekin on aidattu, joten pitemmälle ei sitten enää pääse. Kuuntelen kyllä touhuja tarkalla korvalla ja menen katsomaan, jos kuuluu jotain epäilyttävää tai jos ei kuulu mitään.
Tosi paljon pihasta ja lapsesta kiinni, voiko jättää edes hetkeksi. Minusta tuo sinun tilanteesi kuulostaa siltä, että noin piti tehdä ja mikäs siinä - kaikki meni hyvin. Toki jos olisi vaikka joku toinen aikuinen tai pihalla isompi lapsi, niin pyytäisin katsomaan perään sen sekunnin, että juoksen itse vessaan.
Nyt 4-vuotiaan saatan jättää hetkeksi kun käväsen sisällä tmv.
Meillä on kuitenkin joki vieressä, joten en ikinä jättäisi pihalle. Hädän sattuessa raahaan huutavan uhmiksen sisälle ja siivoan hiekat yms. kun tulen vessasta.
Kiukutelkoon ihan niin paljon kuin haluaa mutta pihaan tuon ikäinen ei yksin ole jäänyt.
-3:n äiti-
Kerran olen jättänyt pariksi minuutiksi, mutta silloinkin oli vahtimassa luotettava 10 v isoveli.
JA TEHNYT VAIKKA HOUSUIHIN SIINÄ MATKALLA JOS EN OLISI VESSAAN EHTINYT
Mutta asummekin helsigissä kerrostalossa ja ulos mennään aina yhdessä puistoon tm. Jos olisi omakotitalo ja aidattu piha, niin voisin varmaan siksi aikaa jättää, jos käyn nopeasti sisällä. Mutta silloinkin varmaan nappaisin kainaloon mukaan.
Olen huomannut, että ihmiset ovat niin erilaisia. Itselläni on kolme lasta, mutten siltikään ole muuttunut löyhemmäksi perää katsomisen suhteen.
Mä olen vähän ylihysteerinen mamma ja vahdin liikaakin, mutta mielestäni aina parempi niin.
8v isosiskon kanssa olen antanut olla hetken pihalla, että pääsen vessaan. Silloinkin isosiskon pitää istua hiekkalaatikolla ihan veljen vieressä ja leikittää tätä.
Ei kai se vessahätä iske niin yhtäkkiä, ettei mitään ennakkomerkkiä olisi.
Voisin jättää aidatulle alueelle, jossa ei ole mitään vaaran mahdollisuutta. Sen verran on noita tapahtunut, että tuonikäinen on lähtenyt yksin ties mihin ja satuttanut itsensä kun on ollut vahtimatta, että en jättäisi vahtimatta, enkä edes kotona anna olla vahtimatta, vähintään pitää olla kuuloyhteys ja käyn katsomassa vähän väliä jos leikkii huoneessa yksin.
Paljon riippuu pihasta millainen on ja lapsesta kuinka virkeä sekä siitä pystyykö WC:stä näkemään pihalle tai kuulemaan mitä siellä tapahtuu. Omaani en pystyisi jättämään kun pihasta pääsisi monelle vaaralliselle tielle ja lapsi niin vilkas, vaikka mun vessassa käynnit ei kestä kuin minuutin olinpa isolla tai pienellä tarpeella kun teen heti ja sitten nopea käsinpesu ja pois.
kun oli kaksivuotiaamme kanssa pihalla ja mies alkoi roudata puutarhakalusteita takapihalta ja kun tuli takaisin etupihalle (n. puoli minuuttia) niin lapsi oli kadonnut etupihalta!! Mies juoksi naama valkoisena sisälle missä imetin kuopusta ja huusi, että poika on kadonnut.
Juoksin ulos vauva viltiin kietaistuna ja aloimme päättöminä juosta ympäriinsä shokissa ja sitten poika löytyi viereisestä puskasta.
Tämä oli kamala kokemus ja opetus miehelleni, joka ei enää jätä sekunniksikaan lasta yksin..
Omalle kerrostalon pihalle en jättäisi, mutta isovanhempien luona on aidattu, pieni piha johon voisin jättää vessakäynnin ajaksi. Ja olen jättänytkin, kun olen hakenut sisältä jotain tms. Tyttö on leikkinyt hiekkalaatikolla sen aikaa, ulko-ovi on ollut auki. Pidemmäksi aikaa en yksin jättäisi.
Tyttömme on tosin todella rauhallinen tapaus, joten ollaan säästytty monelta murheelta.
Olen antanut 2v:n leikkiä pihassa siskojen kanssa. 4 ja 7v sisarukset.
Meillä sisältä näköyhteys melkein koko pihaan ja ovet on auki.( talvella eri asia) eli kuulen ja nään tapahtumat melkein koko ajan. Jos äänet hetkeksikin katoavat menen huutamaan että missä ovat. yleensä ovat leikkimökin sisällä ja äänet siksi hävinneet.
meillä suojaisa piha.
Totuushan on se että vaikka vahtisit haukkana vieressä et pysty estämään kaikkia onnettomuuksia. Asioita vain tapahtuu..
Riippuu tottakai paikasta, lapsesta jne..
Mutta saattasin juuri tuollasen nopeen asian hoitaa, jos olisi turvallinen paikka jne.
Nyt 6v ja 7v voivat olla lähipuistossa tai kavereiden pihalla keskenään, puhelin mukana
Asumme kerrostalossa maan tasalla ja meillä on n. 20 neliön minipiha. Pihaa rajaa n 1 m korkea muuri, ja portti on niin jäykkä että aikuisenkin vaikea saada auki ja sen verta tiivis ettei parivuotiaskana sen ali pääse. Pihalla ei ole mitään missä voisi loukata itseään (paitsi kompastumalla leluun).
Joten joo, välillä jätin 2-vuotiaan siksi aikaa kun käväisin pissalla tai hakemassa kukille kasteluvettä. Tosin silloinkin lapsi yleensä odotti oviaukossa kun tulin takaisin.
Nyt nuo on jo vanhempia, joten uskaltaa paremmin, mutta kyllä mä edelleenkin tasasin väliajoin kurkin, mitä touhuavat. Ovat nyt 7- ja 5-vuotiaita. Meillä on aidattu piha, joka ei ole tielle päin ja asumme pikkukylässä.
olisi se lapsi voinut tutkia niitä avaimia ja kännyä siinä vessan lattiallakin... ja lapsiperheessä hiekkaa tulee,ei voi mitään
Meillä iso omakotitalon takapiha, josta pääsee naapureiden pihoille (ei olisi niin vaarallista jos sinne ehtisi). Jos lähtisi etupihalle, saisi pitkään kävellä pientä tietä ennenkuin pääsisi isommalle tielle. Pieni tie on umpikuja, jossa usein leikkiviä lapsia, eli autoilijat tietää varoa.
Asumme omakotitalossa. Suojainen takapiha. joskus olen hetkeksi jättänyt. En ikinä pitkäksi aikaa. Olen saattanyt käydä vessassa tai hakea juotavaa sisältä.
puolustuksena sanoisin, ettei lähes kolme vuotiaani ikinä lähde pihalta pois. on niin äidin poika, että hyvä jos siihen terassille jää. Mutta varmasti jottain vaiheessa lähtee seikkailemaan.
pitäisi kai oikeasti haukkana vahtia.