Tirlittan, muistaako kukaan?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Olin 6-vuotias, kun sain Tirlittanin lahjaksi. Se tuntui aika erikoiselta kirjalta, mutta palasin siihen vuosien mittaan yhä uudelleen. Myöhemmin aloin ymmärtää sitä myös eräänlaisena taiteilijan elämäkertana. Siitähän on tehty TV-elokuvakin joskus 60-70 -lukujen vaihteessa, joka kuvastaa aikansa estetiikkaa.
Höpsis. Elokuva on vuodelta 1958.
Anteeksi, käytin väärää termiä. Elokuvaa en ole nähnytkään, vaan tarkoitin vuoden 1969 versiota televisioteatterin tulkinnasta.
Vierailija kirjoitti:
TV-elokuvassa Jaana Saarinen oli Tirlittan ja Elsa Turakainen luuvalonainen.
Siis oliko se elokuva se mistä kaikki alkoi Salkkareissa?
Meillä koulussa esitettiin ala-asteella näytelmänä. Olin Luuvalo.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, ja on ollut mielestäni aika outo. Samoin kuin Pessi ja Illusia. Äiti niitä vouhotti ja pakotti lukemaan. En ymmärtänyt, enkä omille lapsille lukenut.
---
Minusta taas kauniita joskin surumielisiä, molemmat. Omalla tavallaan hämyisen erikoislaatuisia kyllä, mutta itselleni tuo on ollut vain plussaa kun paljon lukevassa perheessä kaipasi välillä muutakin kuin peruskertomuksia. Nämä ovat tuttuja jo lapsuudesta (80-luvulla), mutta toki iän myötä olen löytänyt enemmän nyansseja.
Vierailija kirjoitti:
Tirlittan Nattirlit
Se on Nattilrit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Olin 6-vuotias, kun sain Tirlittanin lahjaksi. Se tuntui aika erikoiselta kirjalta, mutta palasin siihen vuosien mittaan yhä uudelleen. Myöhemmin aloin ymmärtää sitä myös eräänlaisena taiteilijan elämäkertana. Siitähän on tehty TV-elokuvakin joskus 60-70 -lukujen vaihteessa, joka kuvastaa aikansa estetiikkaa.
"Yleisradio esitti vuonna 1969 näytelmästä Maija-Liisa Sutisen ohjaaman televisioversion, jossa Tirlittania näytteli Jaana Saarinen." Miksi tuo ei mielestäsi ole tv-elokuva? Elokuva = "elävää kuvaa" sisältävä kuvallinen tallenne. Wikipedia: "Elokuva on tallenne, jota esitettäessä liikkuva kuva äänitteineen muodostaa taiteellisen tai dokumentaarisen kokonaisuuden. Elokuva-sanalla voidaan viitata myös elokuvataiteeseen, elokuvateollisuuteen tai elokuva-alaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on myös televisio-elokuva vuodelta 1969, pääosassa on Jaana Saarinen.
Muistan kirjan kannen kuin eilisen päivän. Kirja oli kiehtova mutta pelottava. Ihailin Tirlittanin hiuksia.
Minullakin oli lapsena Tirlittan - kirja. Pidin myös outona.