Onko muiden lapsilla hyönteisfobiaa? Meidän 4v tyttö on hysteerinen
kun näkee esim. hyttysen. Kirkuu ja huutaa ja tahtoo ulkoa sisälle. Tiedän että tuo menee jo ihan yli. Ei ole tietoa mistä alkoi, viime kesänä ei ollut moista, mutta nyt on koko kesän ollut ja tuntuu pahenevan vaan. Pelkää kärpäsiäkin ihan hirveästi vaikka on monta kertaa selitetty ettei ne tee mitään pahaa, puhuttu miten pieniä ne on ja että hyönteiset pelkää sinua vielä enemmän kuin sinä niitä ja että sinä pystyt tappamaan hyönteisen, mutta hyönteinen ei pysty tekemään sinulle mitään pahaa. Silti pelkää ihan kamalasti! Koskaan ei ole esim. ampiainen pistänyt häntä, joten ei voi johtua siitä.
Mitenhän pelkoa saisi lievitettyä? Olen rauhoitellut, ottanut syliin jne... Pelko vaan pahenee.
Kommentit (24)
Esim. jos kärpänen lentää sisällä, tyttö lamaantuu ihan täysin, ei osaa tehdä mitään, kyyristyy vain istumaan ja odottaa, että joku häätää kärpäsen pois. Ja meidänkin tyttö on pelännyt ja inhonnut lentäviä hyönteisiä pienestä asti. Nykyään hän pelkää niitä enimmäkseen sisällä, mutta kyllä ulkonakin, jos esim. kimalainen lentää kohti. Tyttö katselee mielellään Ruohonjuuritasolla-ohjelmia ja lukee lasten ötökkäkirjoja, mutta ei ne pelkoa ole lieventäneet. Kyllä mä uskon pelon helpottavan vaikka murrosikään mennessä ilman mitään terapioita ja diagnooseja.
tuossa on varmaan se, että lasta ei pakoteta kohtaamaan pelkäämiään asioita. Varovasti tutustumalla, ensin vaikka kirjoista, pelottavat jutut tulevat tutummaksi.
Minäkin ehdotan, että haette lapsille tarkoitettuja ötökkäkirjoja kirjastosta. Lukekaa kuitenkin ensin joitakin satukirjoja, joissa on lempeitä ötököitä! Myöhemmin voi sitten katsella kauempaa kärpäsiä. Kohta kärpäsen voi toivottavasti antaa kävellä kädelläkin.
Sitä että lapsi ei pelkää kaikkia hyönteisiä, voi käyttää hyväksi. Tutkikaa näitäkin ja katsokaa samalla yhtäläisyyksiä lasta pelottaviin lentäviin hyönteisiin.
Enpä osaa sanoa muuta kuin, että älä missään nimessä ala vähättelemään pelkoa (vaikuttaa kyllä silä, että otat sen vakavissasi).. Hae ammattiapua, jos tuntuu, että pelko menee "sairauden puolelle"..
Itselläni hillittömän kauhun laukaisi aina se pörinä, jota kakki astetta isommat ötökät pitävät..on melko karmivia muistoja siitä, kun jouduin istumaan autossa, jossa oli paarma/ampiainen/kärpänen.. Huusin vain suoraa huutoa niin pitkään, että auto pysäytettiin ja ötökkä päästettiin ulos.. Kerran yritin hypätä liikkuvasta autosta (tuolloin olin ehkä n. 9v).. Mikään sanallinen rauhoittelu ei ainakaan minuun tehonnut, koska en kuullut muuta kuin sen pörinän (tai en ole varma kuulinko, olin yleensä niin paniikissa, etten muista mitään, mitä ympärillä tapahtui/puhuttiin..)
Aikuistuessani olen saanut pelon jotenkuten hallintaan.. Vieläkin tosin pörinä saa aikaan tutun kouristuksen mahanpohjassa ja syke nousee.. Enkä edelleenkään kykene olemaan suljetussa tilassa minkään pörisevän kanssa..:/ (ja jännä ilmiö: hiuksiani ei koskaan ole voinut leikkoa trimmerillä, koska sen ääni saa saman kauhun aikaiseksi..)
Suurin osa kesästä vietetty sisällä :/
Aivan hysteerinen kaikkea lentäviä ötököitä kohtaan. Mikään ei auta, tyttö leikkii yksin sisällä kun muut ulkoilee!