Onko lapsesi kysynyt koskaan mitään noloa julkisella paikalla...
tyyliin: Miksi tuolla sedällä on niin iso maha tms? millaisessa tilanteessa ja mitä kommentoit lapselle?
Kommentit (113)
Veljeni opittua juuri puhumaan, oli pääsiäis-aika. Kävelimme jossakin kaupungilla ja pysähdyimme automaatille ja taaksemme tuli mies kera tuuheiden tummien viiksien. Veljeni siinä sitten tokaisemaan äidillemme että "Kato, tetällä on mämmiä naamassa" Nauratti muuten!! Ja nauratti sitä äijjääkin. Äitiä ei vaan naurattanut, vaan aika kyllä oli punanen sen päivän väri.
aikaa isäni veljentyttären. Tomera 3-v neitokainen mittaili minua katseellaan ja tapaili sanoja.
"Pul-pul-pullukka."
Isoäitimme: "Mikä pullukka? Oletkos sinä se pullukka?"
Tyttö: "Ei ku terkku on pullukka!"
Olin tosiaan hieman pyöristynyt. :D
Linja-autossa pieni tyttö seisoo äitinsä vierellä ja tokaisee, että "äiti sun pimppi haisee" (oisko äiti saanut seksiä, hionnut toosa tai tulehdus ym) Väsynyt äiti, ilmeisesti töistä tulossa pienen tytön kanssa ja lapsi kyseli "äiti arvaa mitä" useaan otteeseen. Äiti ei jaksanut ja tyttö kajautti kovaan ääneen, että "näin viime yönä kun imit isin pippeliä" Mulle on sanottu nuorena, kun olin kaupan kassana: perhe tuli kassalle, ihastelin vauvaa ja isompi muksu mukana, muksu alkoi tivata, onko sinulla lapsia? Sanoin, ei ole. Lapsi siihen, että "miksi et ole synnyttänyt"? Oli jotain 5-vuotias ehkä... Oma tyttäreni kyselee julkisella paikalla, miksi äidiltä tulee pyllystä verta ja on karvoja jne...
3 v kysyi Alkossa, että onko tossa 100 prosenttia? Voi taivas, että nolotti. En edes tajua mistä sellaisen sai päähänsä, että prosentit nimenomaan liittyi siihen puljuun :D
Samaa ihmettelisin minäkin, että mitäs noloa lasten kanssa alkossa käymisessä on? Taitaa todella olla alkoholin kanssa ongelmaa, jos lasten vieminen kauppaan tuntuu nololta.
ja kaikeasta kiinnostunut lapsi. "Äiti, miksi tuolla naisella on niin iso masu, onko siellä vauva?" "Sattuuko se kun se vauva tulee ulos pimpsasta?"
(Tämä nyt tuli ekana mieleen, esimerkkejä olisi kyllä vaikka kuinka.)
Mulla on näissä tilantessa sellainen etu, että asumme maassa jossa muut ihmiset puhuvat eri kieltä kuin minä ja lapseni eli voin rauhassa vastailla yhtään nolostumatta. ;)
ja kaikeasta kiinnostunut lapsi. "Äiti, miksi tuolla naisella on niin iso masu, onko siellä vauva?" "Sattuuko se kun se vauva tulee ulos pimpsasta?" (Tämä nyt tuli ekana mieleen, esimerkkejä olisi kyllä vaikka kuinka.) Mulla on näissä tilantessa sellainen etu, että asumme maassa jossa muut ihmiset puhuvat eri kieltä kuin minä ja lapseni eli voin rauhassa vastailla yhtään nolostumatta. ;)
olen silti opettanut lapseni olemaan kommentoimatta ihmisten ulkonäköä julkisti ja noin muutenkaan. Se on ruma tapa.Meneppä käymään suomessa niin saaat hävetä.
Tuttu joka asui myös ulkomailla, antoi lapsensa kanssa kommentoida mitä sattui ja kommentoi itse myös. Suomessa sitten 5v laukoi mitä sylki suuhun toi. Äiti sitten opettamaan, et näistä asioista puhutaan vaan kotona. Kerart ratikassa sitten poika isoon ääneen kuulutti sormella osoitaen, äiti tuosta nenästä sitten taatusti jutellaan kotona.
-80 luvulla Tampereela kulki paljon punkkareita. Isäni oli kerran bussissa jossa oli myös äiti pikkupojan kanssa. Bussiin tuli punkkari ja poika oli noussut oikein penkille seisomaan ja isoon ääneen kailottanut; äiti, kato hammaspeikko. Kanssamatkustajat oli röhähtäneet nauruun, "hammaspeikko" oli jäänyt seuraavalla pysäkillä pois.
Tutun tosi pienikokoinen tyttö oli 3 vuotiaana kaupassa vaarin kanssa. Tyttö oli pitänyt kärryjen laidoista kiinni istuessaan kyydisä. Vaari oli ajanut liian lähelle hyllyä jolloin sormiin sattui jäätyään hyllyn ja kärryn väliin. Pienikokoisella lapsella oli kova ääni ja kailotti kunnolla: ai saatana vaali, kato mihin niitä källyjä oikein lykkäät.
Ystävän pojalta oli 3v neuvolassa kysytty,e ttä poltetaankos teilä tupakkaa? Tomara vastaus oli, että ei, mutta viinaa kyllä juodaan.
Oma poikani 5 vuotiaana piti kovasti muurahaisista ja nimesi kaikki muurahaiset Ville-nimisiksi. Astuin kerran yhden muuahaisen päälle ja poika isoon ääneen kailotti jota koko naapurusto raikui: äiti sa tapoit villen, sä tapoit mun kaverin. Ja juu , asuttiin tuolloin suomessa.
KYLLÄ ON!
Viimeksi eilen kaupassa kirkkaalla äänellä: "Äiti pierasiksä?"
Musliminaisen burkhassa nähtyään lapsi kysyi onko se kummitus. Nainen kuuli ja nauroi ja vastasi lapselle ettei ole kummitus :)
TyTtö on kysynyt mm. Miksi tuon mustan tädin kädet onkin valkoiset? (miksi tummaihoisella on vaaleat kämmenet?) Ja että onko tummaihoinen ollut savusaunassa kun on muuttunut ihan mustaksi.
Kävin hakemassa peruukin. Lapset tiesivät, että ostan sellaisen.
Menin hakemaan lapsia päiväkodista. Poikani huusi kaikkien kuullen pihan toisesta päästä, että "Äiti, onks sulla nyt se uusi peruukki?".
Kaljuuteen liittyi surullinen puolensakin. Kun kerroin asiasta lapsille, poikani aloitti kamalan huudon: "Äiti, älä ota niitä lääkkeitä, pyydä lääkäriltä toisia lääkkeitä, jos susta tulee kalju, sä et ole enää nätin näköinen."
Mitäs sille syövälle voi?
Mä käytän peruukkia aina oman "sairauteni" takia, kaikki tutut ja lapset ja päiväkotikaverit sen tietää. Mitäs häpeilemistä siinä on? Silloin tosin vähän surettaa kun jotkut lapset saattavat kuullessaan säikähtää että minulla on syöpä. No, siihen auttaa tietysti selitys. :)
Kerran bussipysäkillä vieressä seisoi tummaihoinen mies ja hetken ihmeteltyään 3v tytär kysyi, että "miksi tuo setä on maalattu?".
Ja samainen tytär kysyi lähikaupan juomaosastolla: "onko sulla isi tarpeeksi kaljaa kotona?". Ja taas sai hävetä. Juominen osuu pääosin viikonloppuihin ja silloinkin se on melko vähäistä.
Tämä ei tapahtunut julkisella paikalla, mutta kuitenkin hauskuutti, kun tytär sanoo äidilleen: "minäkin haluan isona tuollaiset tissit, jotka ovat napaan asti" :D
(nyt jo aikuinen, edelleen sanavalmis ja energinen)kysyi -80-luvun lopussa täpötäydessä bussissa kun tuli näitä tolppamainoksia makukondomeista: "äiti mikä on kondomi?"ja minä selitin että laitetaan pippelin päälle kun ei haluta lapsia ja blaablaa...vaan tyttöpä ei tähän tyytynyt vaan hetken hiljaa oltuaan kysyi jatkokysymyksen:" MIKS SEN PITÄÄ MAISTUA JOLTAIN??"
OMG, kaikki tuijottivat mua hyyyvin kiinnostuneina myös kuulemaan vastauksen :P
kadulla käveli musliminaisia burkhissaan, niin poika 6v kysyi kuuluvalla äänellä, "onks noi äiti niitä pyhiä naisia?", mummoja nauratti ja minä ihmettelin, että mistä edes keksi tuollaista kysyä.
Tyttö 4v, muutenkin kova hölisemään, on kaupassa monesti kertonut muille kuinka äiti piereskelee ja kuinka isi suuttuu, jos ei osteta sille kaljaa - juo ehkä yhden saunakaljan viikossa.
Pidettiin leikkimökin maalaustalkoot ja tyttö sitten sai maalia naamaansakin ja naureskeltiin, että voi voi, pitää mennä pesemään naama. Tuli sittn kauppajonossa taakse tummaihoinen mies (harvemmin näkee täällä päin), niin tyttö alkaa nauramaan ja kailottaa: "setä ei oo muistanut pestä naamaansa!" HÄVETTI!!!
ja maha oli edelleen niin valtava, että oli kuin viimeisillään raskaana. 4 vee totesi "te saatte kyllä ison vauvan".
Tässä oli kuulijoina sellaset 20 tyyppiä kerhossa :-)
muutama vuosi sitten pikkuveljeni silloin ehkä 4v oli leikkinyt ulkona ja oli tosi likainen naama. Äiti sitten sanoi, ettei ihmisten ilmoille voi lähteä, noin mustalla naamalla vaan se pitää ensin pestä. Lähtivät sitten liikenteeseen ja vastaan tuli tummaihoinen poika. Pikkuveljeni kysyin katkeruutta tihkuvalla äänellä, että "mitenkät mutta naama tuolla titten on?!"
Oon monesti miettinyt, että jos lapsi vaan yksinkertaisesti ihmettelee jotain asiaa, ni onko se oikeasti noloa, se on noloa, jos lapsen käytökseen ei puutu. Kuten tuo mamma, joka piiloutui lehden taakse, kun poika huutaa jotain tyyliin, tuu äiti kattomaan, miten valtava mies... Loiventaa kummasti lasten kysymysten "tehoa", jos vanhempi suhtautuu rauhallisesti ja vastaa asiallisesti lapsen kysymykseen. Ja voihan sitä kohteelta myös pyytää anteeksi.
Meidän lapset ei toistaiseksi ainakaan ole kommentoineet isommin kenenkään ulkonäköä, tosin harvoin mekään itse kommentoidaan. Kaikki tummempi ihoiset ihmiset on kiinalaisia tai afrikkalaisia, mutta ei olla vissii liikuttu tarpeeksi julkisilla paikoilla, kun niitäkään eivät ole kovaan ääneen kommentoineet. Ollaan myös opetettu lapsille, että pojilla ei oo vauvan piilopaikkaa mahassa, eli myöskään sedillä ei oo. Saattaisivat tosin sitten kysyä, että onko sillä sitten kivekset. :) Ja onko sekään oikeasti noloa?
Noloa mun mielestä on, jos pikkulapset kiroilee tai nimittelee ihmisiä.
Mutta kiistämättä nuo kysymykset on hauskoja. :) Kertoo tosin enemmän siitä, miten suoria ja aitoja lapset on.. Ja miten me aikuiset monesti ahdistutaan lapsen luonnollisiin asioihin liittyvistä kysymyksistä. Ja mun mielestä ihan turhaan. Kyllähän moni isompikin pohtii mielessään vaikka sitä, miten vauva voi mahtua ulos "pimpistä", miksi sitten ei lapsi? Ja kun lapselle vastaa heti, voi välttyä siltä neljä kertaa kovemmalla äänellä toistetulta kysymykseltä.
Mä oon töissä alkossa ja sinne kerran tuli semmonen parivuotias poika, joka suunnisti välittömästi kirkkaiden luo ja alkoi huutaa: VIINAA, VIINAA, VIINAA, OSTETAAN NAMINAMI VIINAA!! Aiti seisoi naama punasena, ja mulla oli naurussa pidättelemistä
kun poika käveli edellä. Kääntyi ja osoitti taakseni ja kuuluvalla äänellä totesi: 'Äiti, kato suomalainen!' Katsoin taakseni ja takanani oli tummaihoinen mies, joka onneksi naureskeli pojan kommentille. Joo, asumme maalla, eikä täällä ole kuin pari maahanmuuttajaa - ei tummaihoisia. Eli poika oli tietysti ihmeissään :D
Eilen tehtiin hampurilaisia ja samainen poika, nyt 5v sanoi: 'Mä en sitten syö sitä välilihaa!!!' XD Tarkoitti hampurilaisen pihviä.
Illalla iltarukouksien jälkeen totesi: 'Kiitos, kun olet äiti luonut mut'.
:) On ne IHANIA!!!
Olin nuori tyttö, ja paikalla oli myös ihania, ikäisiäni poikia. Sanoin lapsille, että pysykää paikoillanne ja katsokaa pienimmän perään, käyn äkkiä vessassa. Tuo pienin huusi kauempana olevalle kaverilleen: "hei ootetaan täs, kun Leena käy paskalla!"
Olisin voinut vajota maan alle, vieläkin hävettää, vaikka tapahtumasta on 30 vuotta aikaa.
"mitäpä siinä äiti voi, kun sanoa, "niinpä näkyy menevän..."
Ihanko totta? Et sitten ole sen vertaa sivistynyt, että opettaisit lapsellesi hieman yleissivistystä. Tummaihoisiahan ei kutsuta neekereiksi. Yhtään älykkyyttänne aliarvioimatta.
- mustaihoisen miehen ehkä 2,5-vuotiaana nähtyään: setä on ruosteessa
- uimahallin saunassa 3-vuotiaana huomattuaan, että toinen lapsi leikkii jo löylykauhalla: no, jos en saa tota kauhaa niin voin mä soittaa myös mun pippelillä (leikki aina, että kauha oli kitara, tällä kertaa venytti sitten pippeliä ja soitteli sitä ja lauloi fröbelin palikoita...)
- ehkä 4-vuotiaana poika tokaisi bussissa, kun oltiin sovittu koko perheen leffaillasta sateisella syyssäällä: ihanaa, voidaan mennä kotiin ja vaan löhötä sohvalla ja rakastella ja herkutella!
- kierosilmäisestä uudesta leikkipuistotuttavuudesta tämän äidin aikana: äiti, tässä on mun uus kaveri Olavi, sen silmät kattoo sinne tänne!
3 v kysyi Alkossa, että onko tossa 100 prosenttia? Voi taivas, että nolotti. En edes tajua mistä sellaisen sai päähänsä, että prosentit nimenomaan liittyi siihen puljuun :D
Samaa ihmettelisin minäkin, että mitäs noloa lasten kanssa alkossa käymisessä on? Taitaa todella olla alkoholin kanssa ongelmaa, jos lasten vieminen kauppaan tuntuu nololta.
aika vähän täällä olet, ollut jos et tunnista ;-/
kaupassa kovalla äänellä: ÄITI, MIKÄ TÄÄLLÄ OIKEIN HAISEE PASKALLE?
Kaikista eniten kuitenkin häpesin itseäni, kun en voinut lakata nauramasta!
Meillä käytetään tosi siivoa kieltä eikä koskaan kiroilla, mutta tuo paska minulta lipesi pari päivää sitten hermostuksissani..
Nauroin vain vedet silmissä ja mieskin häpesi:D