En sitten päässyt sitä sosiologiaa opiskelemaan :(
Lappiin, Joensuuhun ja Tampereelle olisin päässyt, mutta en Helsinkiin.
Täällä mä nyt itken.
Olen ihan helvetin tyhmä ja idiootti kun kuvittelin, että tajuaisin jotain.
Suutari pysyköön lestissään.
T. Imbesilli
Kommentit (37)
Olin laittanut hakemuksen, mutta en sitten mennyt pääsykokeeseen. Turkuun hain.
Täältä ainakin voi lueskella kokeen tehtävät: http://www.yhteiskuntatieteet-yhteisvalinnat.fi/sosiologia/valintakoete…
Mä oon opiskellut Tampereella yhteiskuntatieteitä ja moni vanhempi opiskelija kävi Helsingistä käsin opintoja tekemässä (käyhän ihmisiä Tampereelta myös Hesassa töissä ja varmaan toisinkin päin -ei se matka nyt niin pitkä ole).
Mutta opiskele tosiaan avoimessa nyt kun ei opintopaikka auennut. Voit tehdä myös kieli ja sivuaineopintoja niin paljon kuin sielu sietää etukäteen valmiiksi tutkintoa varten. Mä itse ajattelisin niin, että oikeastaan olisi fiksumpaa tehdä sivuaineet avoimessa silloin ne ainakin varmasti kelpaavat missä tahansa yliopistossa tutkinnon osaksi täydentämättä. Ja kun on perusopinnoista asti mukana opiskelukavereiden kanssa sitten oikeasti yliopistossa pääsee paremmin juttuihin mukaan. (Tosin monihan on tehnyt ainakin ne perusopinnot kun on niin vaikea päästä sisään ja ehkä muutenkin). Mutta ymmärrän kyllä, että jos haluaa lukea nimenomaan sosiologiaa niin tämä ei huvita. En tiedä voiko useampaan yliopistoon hakea mutta itse kyllä tilanteessasi ensi vuonna hakisin myös muualle kuin Helsinkiin jos se mitenkään järjestettävissä. Kirjatentteihin nyt varmasti ainakin pääsisit.
Tuskin syksyllä hakua sosiologiaan on, yleensä vaan harvoihin aineisiin on haku kaksi kertaa vuodessa.
Siitäkin vielä muistuttaisin, että yhteiskuntatieteet ovat niin monipuolisia ja monitieteisiä, että joskus voi olla niin, että esim. jollakin sosiologilla ja sosiaalipolitikolla tai sosiaalipsykologilla voi olla enemmän yhteistä keskenään kuin kahdella sosiologilla. Jäin vain hiukan miettimään sitä kun kirjoitit, että haluat ehdottomasti opiskella juuri sosiologiaa että miksi näin (itse olen opiskellut melkein kaikkia näistä yliopisto sosi-alkuisista oppiaineista ja myös naistutkimusta, jossa oli paljon myös tätä puolta ja oma kokemukseni on se, että vaikka painotuseroja on niin esim. gradun voi lähes laitoksella kun laitoksella tehdä mistä aiheesta vaan vaikka se olisin ehkä vähän enemmän naapuriteteenalan jttuja) ja duunikentällähän nämä tyypit sitten mittelevät samoista töistä myös pitkälti. Ei noihin muihinkaan tosin helppo ole päästä sisälle joten ei se kauheasti tilannetta helpottane.
niillä on huonot palkat
Jos todella haluat, niin ehkä voit vielä hakea noihin muihin yliopistoihin
Ymmärrän masennuksen, mutta aina voi yrittää uudestaan, eikä nämä muiutaman kuukaudet nyt niin pitkiä ole :)
ja ensi vuonna Lappiin, Joensuuhun tai Tampereelle (, jonne junalla 2 h Hgistä). Kannattaa pyrkiä kohti sitä, jonka tuntee omakseen!
*Lohduttaa ja halaa, ojentaa puoliksi syötyä mehujäätä*
Olet fiksu nainen ja olet oikeilla jäljillä. Usko itseesi, älä anna periksi. Ei suurimmat sankaritkaan saaneet kaikkea valmiina, unelmien eteen pitää nähdä vaivaa.
Näin meitä testataan ja koetellaan unelmien kestävyyttä.
Ensi keväänä uudestaan, silloin pääset sisälle. Varmasti. Trust me, I know.
Kuinka se onnistuisi opiskella niin kaukana?
Onko syksyllä muka uudet valinnat?
Lasten koulut ovat täällä
Kuinka se onnistuisi opiskella niin kaukana? Onko syksyllä muka uudet valinnat?
he voivat käydä koulua uudessa asuinpaikassasi
uusiin pääsykokeisiin.
Ja olenhan mä kyllä varasijalla, mutta tuskin sieltä niin kovin moni hyvin menestynyt peruuttaa..
Miksi peruuttaisi?
Onko tosiaan syksyllä uudet pääsykokeet?
Onko täällä muita, jotka eivät olisi päässeet ensimäisellä yrittämällä?
Käytännössä ei montaa kertaa tartte käydä siellä Tamperella. Ja sitten voit vuoden päästä jo anoa siirtoa Helsinkiin.
Ei sitä niin vaan "haeta siirtoa Helsinkiin".
Nyt vaan keräät itsesi. Jos olet päässyt varasijalle, olet menestynyt valintakokeessa hyvin, et vain tarpeeksi hyvin. Ensivuonna uusin asein.
Suurin osa Helsingin yliopistoon, tiedekuntaan kuin tiedekuntaan, hakeneista ei pääse sisään. Vain pieni osa sisään päässeistä on ensikertalaisin.
Eka kerta on monesti sellainen kevätretki. Toisella kerrala tiedät mitä on tulossa, olet henkisesti etulyöntiasemassa ensikertalaisia ajatellen.
Tsemppiä!
Käytännössä ei montaa kertaa tartte käydä siellä Tamperella. Ja sitten voit vuoden päästä jo anoa siirtoa Helsinkiin.
Taisit mainita lapsista. Tässä on aika hyvä syy, että pääsis vaihtamaan ja sitä puollettais. Tai ainakin voisit aloittaa Treella ja sit, jos ei tunnu sopivalta, niin lopeta ja hae uudelleen, jos vaihtokaan ei onnistu.
Tsemppiä :)
Tampereella tenteissä tai avoimessa yliopistossa. Kun sitten ensi kerralla pääset sisään Helsinkiin, saat noilla korvattua vastaavat kurssit.
kun ei ole sinne hakenutkaan. Olisi päässyt pisteidensä perusteella jos olisi hakenut.
Ensi vuonna uudestaan!
Taisit mainita lapsista. Tässä on aika hyvä syy, että pääsis vaihtamaan ja sitä puollettais. Tai ainakin voisit aloittaa Treella ja sit, jos ei tunnu sopivalta, niin lopeta ja hae uudelleen, jos vaihtokaan ei onnistu.
Tsemppiä :)
Ei ole olemassa vaihto-oikeutta yliopistosta toiseen, eli pääsykokeiden kautta se vaihtokin tehdään.
Joskus se vielä onnistaa, kyllä sä pystyt siihen!
Tampereelle taisi pisteraja olla vain 0,5 p alempi kuin Helsinkiin... Turkuun oli kolmanneksi korkein. Kaikkiin sosiologian hakukohteisiin haettiin samalla kokeella yhteishaun vuoksi.
Koska hakijat voivat valita yhteishakuunsa 3 kohdetta, etelän "kolmen kopla" tullee vain vaikeutumaan lähivuosina, jos haku pysyy nykyisen kaltaisena...