Jos äiti eroaa kirkosta ja lapsi kastettu, voiko lapsi mennä rippikouluun?
Olen pidempään ajatellut eroavani kirkosta. Lapset on kastettu. Jos äiti eroaa kirkosta säilyykö kummit ja voiko lapsi käydä halutessaan rippikoulun kun on kastettu vauvana vaikkei vanhemmat kuuluisikaan kirkkoon?
Kommentit (32)
Vanhemmat voi olla vaikka hinduja, mutta jos lapsi kuuluu kirkkoon, niin voi mennä rippikouluun.
Ripille päästessään lapsi sitoutuu seuraamaan Jeesusta.
eli eroa ihan rauhallisinmielin,jos siltä tuntuu.
niin lapset jäävät srk:n jäseniksi. Eli lapset eivät automaattisesti eroa mukana.
Eli jos eroat kirkosta, lapsesi ei tarvitse osallistua esim. uskontotunneille, mutta voi toki luvallasi niin tehdä. 15-vuotiaana voi liittyä suostumuksellasi kirkkoon ja siten päästä käymään rippikoulu. Mutta siis ei kuulu kirkkoo, vaikka olisi kastettukin, jos sinä et kuulu.
vaan kysyi onko hänen lapselleen vielä sekin valinta mahdollinen.
Miksi haluat lapsesi rippikouluun? Ripille päästessään lapsi sitoutuu seuraamaan Jeesusta.
Itse olen eronnut kirkosta ennen lapsen ripille pääsyä ja lapsi kävi normaalisti rippikoulun ja konfirmoitiin.
lapsensa käyvän rippikoulun, vaikka perhe ei ole uskossa. Tuntuu oudolta.
Ripille päästessään lapsi sitoutuu seuraamaan Jeesusta.
t. ripille päässyt
lapsensa käyvän rippikoulun, vaikka perhe ei ole uskossa. Tuntuu oudolta.
Minä myös aion erota kirkosta, kunhan perhekerhoikä on lapsilla ohi. Lapset saa kuitenkin pysyä kirkon jäseninä, koska saavat sitten itse päättää, haluavatko riparille. Itse en olisi jättänyt sitä väliin, koska kaikki kaveritkin sen kävivät.
Ihmeellisiä nämä uskovaisten kommentit. Eihän se äidin/isän vakaumus mitään lapsen kannalta merkitse. Lapsihan voi jopa tulla uskoon leirillä, eikö sen pitäisi uskovaisten kannalta olla pelkästään hyvä asia?
kun emme muutkaan perheessä kuulu kirkkoon. Reiluinta on että saa itse halutessaan 15-vuotiaana käydä rippikoulun ja liittyä kirkkoon. Annan toki luvan jos haluaa mennä. Mun mielestä 15-vuotias on kypsempi päättämään asiasta kuin vastasyntynyt ;)
Lapsi kuuluu sihen uskontokuntaan, mihin äitikin
Eli jos eroat kirkosta, lapsesi ei tarvitse osallistua esim. uskontotunneille, mutta voi toki luvallasi niin tehdä. 15-vuotiaana voi liittyä suostumuksellasi kirkkoon ja siten päästä käymään rippikoulu. Mutta siis ei kuulu kirkkoo, vaikka olisi kastettukin, jos sinä et kuulu.
eikös se mene niin, että jos lapsikin eroaa kirkosta, niin uskontotunneilla ei tarvii käydä. ap:n tapauksessa lapsi ilmeisesti jäisi seurakuntaan.
Lapset eivät automaattisesti eroa samalla kuin äiti. Heidät täytyy erottaa erikseen, jos niin halutaan. Uskontotunnille on mentävä, jos lapsi itse kuuluu kirkkoon. Rippikoulun voi käydä, vaikkei kuuluisi kirkkoon. Mutta konfirmoitavan täytyy olla kastettu ja kirkon jäsen. Alle rippikouluikäistä ei voi kastaa, jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Voi olla isäkin se vanhempi, jota lapsi seuraa asiassa. Mutta silloin on äidiltä oltava tähän suostumus.
Lapset eivät automaattisesti eroa samalla kuin äiti. Heidät täytyy erottaa erikseen, jos niin halutaan. Uskontotunnille on mentävä, jos lapsi itse kuuluu kirkkoon. Rippikoulun voi käydä, vaikkei kuuluisi kirkkoon. Mutta konfirmoitavan täytyy olla kastettu ja kirkon jäsen. Alle rippikouluikäistä ei voi kastaa, jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Voi olla isäkin se vanhempi, jota lapsi seuraa asiassa. Mutta silloin on äidiltä oltava tähän suostumus.
lapset on kastettu, ja halutessaan saavat valita ev.lut uskonnon isompana jos haluavat. Emme kotona uskontoa tuputa, mutta emme ole kieltäneet osallistumasta pk:n uskonto-opetukseen.
Mielestäni kuuluu yleissivistykseen tietää jotakin valtauskonnosta, siis ainakin vielä ev.lut kristinuskon on suomessa valtauskonto. Siksi lapset saavat pk:ssa osallistua uskonto-opetukseen.
Itse koen että on turha kuulua kirkkoon jos ei itse koe olevansa uskovainen. Haluaisin vain että lapset pääsevät halutessaan rippikouluun jos haluavat. Ja kummit ovat meille tärkeitä ihmisiä lasten elämssä.
Ap
mutta voithan tarjota vaihtoehdoksi myös Prometheus-leiriä. Tai kenties lapsesi haluaa käydä molemmat leirit?
"Mitä Prometheus-leirillä viikon aikana tapahtuu?
Jokainen leiri on aina hiukan eri näköinen: teemojen painotuksiin vaikuttavat leirien ohjaajat ja apuohjaajat sekä myös leiriläisten omat taipumukset ja toiveet. Viikon aikana käsitellään erilaisia kiinnostavia ja tärkeitä teemoja esimerkiksi päihteitä, tulevaisuutta, yhteiskuntaa, ympäristöä ja ihmissuhteita. Aiheita käsitellään pääasiassa keskustelemalla, mutta leirillä voidaan väitellä, leikkiä, piirtää, näytellä, tanssia, laulaa tai vain nauttia kauniista kesäpäivästä. Oikeita vastauksia ei ole, vaan jokainen saa muodostaa oman mielipiteensä - kaikkia kuunnellaan. Lisäksi viikkoon kuuluu tietenkin leirielämää: saunomista, iltanuotioita, yhdessäoloa ja tunnelmointia. Leirin aikana toisilleen vieraat ihmiset muuttuvat läheisiksi, joskus jopa elinikäisiksi ystäviksi.
Leireillä sana keskusteleminen tarkoittaa jotain aivan muuta kuin koulussa ja lisäksi leireillä on monia erilaisia keskustelutapoja. Leireillä asioista puhutaan välillä koko leiriyhteisön kesken, pienryhmissä ja joskus pareittainkin. Toisinaan keskusteluihin voi mukaan hypätä leirin kokki tai kutsuttu vierailija. Leirikeskusteluissa voidaan jakaa kokemuksia ja ajatuksia, fiilistellä tai selvittää omaa elämää ja maailmaa. Keskusteluun voi osallistua omalla tavallaan. Toiset kuuntelevat suurimman osan ajasta ja kommentoivat harvemmin, kun taas toisilla puhuminen on luonteva tapa ajatella. Kaikki tavat ovat yhtä hyviä kunhan muistaa keskustelijana huomioida kaikki muut. Hedelmällisimmillään keskustelussa luodaan jotain aivan uuttaa kaikesta siitä mitä keskustelijoilla on mielessään jo ennestään.
Leirin päätöspäivänä järjestetään Prometheus-juhla, jonne myös ystävät ja sukulaiset ovat tervetulleita. Juhlassa esitetään leirillä valmisteltua ohjelmaa ja jaetaan leiriläisille todistukset osallistumisesta.
Erilaisuus ja syrjintä
Kuka on erilainen? Mikä on normaalia? Mikä on stereotypia? Assosiaatiotesti. Pitääkö kaikkea suvaita? Mitä muut minusta ajattelevat? Koulukiusaamissimulaatio. Alakulttuurisketsit. Ovatko leirillä olijat keskenään samanlaisia?
Päihteet ja riippuvuus
Onko tupakointi siistiä? Onko kahviriippuvuus vaarallista? Entä suklaa? Mitä tehdä kun kaveri juo liikaa? Onko pakko juoda ollenkaan? Päihdeongelmapysäkit.
Ympäristö
Missä haluaisit asua? Onko luonto tärkeää? Mitä olet valmis tekemään ympäristösi eteen? Demokraattinen metsänkaato. Ydinvoimaväittely. Luonnonsuojelu. Viherpesu. Kuluttajan valinnat.
Ihmissuhteet ja seksuaalisuus
Millainen on hyvä ihmissuhde? Mitä on rakkaus? Entä seurustelu, ystävyys, kaveruus? Miten puhua seksistä? Yksinäisyys. Ihmissuhdekartta. Katoaako romantiikka?
Yhteiskunta ja vaikuttaminen
Mikä on yhteiskunta? Miksi sellaisia on? Miten minä siihen liityn? Kuka voi vaikuttaa? Demokratiaa ja anarkiaa! Kaikki boikottiin? Eriarvoisuuskuuri. Miksi on lakeja ja sääntöjä - tai ikärajoja?
Tulevaisuus
Mitä aika on? Voiko tulevaisuutta ennustaa? Kannattaako unelmoida? Entä pelätä? Minne maailma on menossa? Tulevaisuuspolku. Ennustaminen ja horoskoopit. Tulevaisuuspuuro.
Maailmankuvat ja -katsomukset
Mitä voimme tietää? Mikä on totuus? Ketä kannattaa uskoa? Mikä on oikein? Onko Jumalaa olemassa? Onko kuoleman jälkeen elämää? Kohtalo. Piirrä maailmankuvasi. Tynnyri-ihminen."
http://www.protu.fi/leirit/teemat.html
vaan lapsi pitää erikseen erottaa kirkosta.. Mutta miksi erottaa, jos kerran pitää rippikouluun päästä?
Voin suositella ERITTÄIN lämpimästi!
Aivan ihana kokemus.
joka kyseli miksi kirkkoon kuulumaton haluaisi lapsensa käyvän riparin:
meidän perhe uskoo kristinuskon mukaisesti, mutta kirkon nykyinen linja ei miellytä. en mitenkään voi laittaa niin suurta rahasummaa sellaisen järjestön tukemiseen, joka syrjii ihmisiä sukupuolensa tai sukupuolisen suuntautumisensa vuoksi.
mutta sakramentit ovat silti meille tärkeitä.
siinäpä sitä syytä.
Itse liityin kirkkoon ja minut kastettiin rippikoulun yhteydessä. Vanhempani erosivat kirkosta ennen syntymääni, ja itse halusin ehdottomasti rippikouluun että saan kirkkohäät :)
Vanhempien lupa tarvitaan, mutta ei ole mikään iso juttu tuo kirkkoon liittyminen