Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomalle viikoksi, 6kk vauva kotiin?

03.07.2010 |

Hei, auttakaa minua ja kertokaa onko hyvä/viisasta jättää 6,5kk ikäinen vauva hoitoon viikoksi koska olemme lähdössä ulkomaille lomalle? vauva menisi mummulle hoitoon missä tottunut käymään päivittäin. isä jää kotia, mut on töissä päivät ja iltoisin rakennuksella, joten se ei kerkiä monesti vauvan kanssa olemaan. vauva jää nyt ensimmäistä kertaa yöhoitoon. on tottunut kylläkin olemaan mummulla hoidossa muutaman tuntia päivässä jos on ollut menoa johonkin. olemme naisporukalla lähdössä mut mieltäni askarruttaa "unohtaako" vauvani minut viikossa? voinko rauhallisin mielin lähteä lomailee?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(meillä tosin nyt 8kk ikäinen lapsi)ja neuvolan täti sanoi, että ilmanmuuta voi lähteä jos lapsi viihtyy esim, niiden isovanhempien kanssa hyvin:) syksyllä/talvella olisi tarkoitus lähteä miehen kanssa reissuun KAHDESTAAN. :)ajatella.

Vierailija
62/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaankaan lastenpsykologi tai kasvatustieteen asiantuntija...

(meillä tosin nyt 8kk ikäinen lapsi)ja neuvolan täti sanoi, että ilmanmuuta voi lähteä jos lapsi viihtyy esim, niiden isovanhempien kanssa hyvin:) syksyllä/talvella olisi tarkoitus lähteä miehen kanssa reissuun KAHDESTAAN. :)ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaisjärkeä ja äidinvaistoa. Ei osata ajatella omaa nokkaa ja mielihyvää pidemmälle, vaan tavoitellaan omaa mielihyvää lapsen kustannuksella. Ei osata ajatella että on vielä vuosia aikaa reissata kavereiden kanssa, vaan halutaan heti-mulle-kaikki-nyt :(

Lapsi on pieni vähän aikaa ja psyykkisesti tarvitsee yhtä turvallista ihmiskontaktia koko ajan turvallisen kiintymyssuhteen muodostamiseen. Mutta mites tämän selität näille pikkupimuille. Sorge. Oon joo kyyninen ja ilkeä, muuta vuosien varrella näitä on niin nähty. Siis ap lähtee ja toteaa reissun jälkeen että ihan hyvin meni eikä vaavi vierastanu ja ihmettelee mitä katkerat tädit selittää... Ihmiset haluaa nähdä asiat itsensä kannalta parhain päin. Turha näille urpoille on mitään lätistä.

Vierailija
64/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias muistaa vanhempansa n. päivän. Tuon ikäinen unohtaa sinut siis vuorokaudessa, ja suhteen palauttaminen vie aikaa jos aiot viikon olla pois. Olette kyllä aika outo perhe lapselle, jos äiti heiluu viikon jossain eikä isäkään aio lasta hoitaa... huh huh.

Vierailija
65/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluatte asiantuntijatietoa niin lukekaa lapsipsykologiaa ja lapsen kehityksestä!

Ei neuvolan tädit ole kaikkitietäviä, hehän sanovat vain OMAN mielipiteensä ja heitä on kyllä moneen junaan! jutut voi myös mennä aivan ristiin..

Kyllä nyt on vaan niin että alle 1-vuotias on todella pieni olla viikon ilman äitiä. Sama juttu 8kk tai jopa 1-vuotiaalla.

Paria yötä voisi ajatella tuonikäisen kanssa.

sitäpaitsi neuvolan täti ei tunne lastasi,sinä tunnet.

Vierailija
66/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jätti minut, esikoisensa, juuri 1-vuotta täyttäneenä mummolle viikoksi ja lähti isäni kanssa reissuun. Tällä välin unohdin vanhempani, opin kävelemään ja pidin mummoani ainoana turvana, kun palasivat. En suostunut syliin enkä halunnut edes katsoa vanhempiani, olivat minulle vieraita.

Äitini kärsii omantunnon tuskia asiasta vieläkin, eikä jättänyt meitä kolmea koskaa sen jälkeen, ennen kuin oltiin teini-ikäisiä.

Itse olen joskus miettinyt, vaikuttiko asia jotenkin minuun. Ainakin olen aina potenut kummallista yksinäisyyden tunnetta, millä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, olenko yksin vai en. Olen jotenkin sisältä ikuisesti yksinäinen ihminen. Voihan se olla, ettei liity tapahtumiin mitenkään, mutta voi myös liittyä

Vierailija
67/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne ketjuun. Hyvää iltaa sinnekin vaan.

Vierailija
68/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi käydä edes mielessä jättää 6kk:n ikäinen kuin pakon edessä... Itsellä vauva nyt 5kk ja edes esikoista, 5v., en mielellään jättäisi viikoksi. Mulle asia on lapsilähtöinen. Esikoinen sentään osaa laskea ja tajuaisi asian varmaan, kun selitettäisiin. Kaipaisi silti meitä ja me lasta.

Tottakai vauvan hoitaminen on raskasta ja välillä sitä haaveilee, että saisi olla vaan itsekseen muutaman päivän, mutta ei anna joku sisällä periksi sellaista, että dumppaisin vauvan jonnekin päivätolkulla. Itse ikävöisin, mutta aikuisena pystyisin kuitenkin ratianalisoimaan tilanteen jotenkin, mutta miten pieni ihminen sen kokisi. Kyllähän vauvallakin on tunteet ja kiintymys ensisijaiseen hoitajaansa!

Vierailija
69/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli puolivuotias, kun jäi mummille viikoksi. Vanhemmat menivät etelään lepolomalle. Käsittääkseni tämä esikoinen oli työläs hoidettava. Vauva kuitenkin oppi mummolassa kävelemään sen lomaviikon aikana! Ystäväni olivat ihan ihmeissään, kun pikkuinen käveli heidän palatessaan.

Eivät kuitenkaan kertoneet, että teosta olisi seurannut mitään vahinkoa.

Muistan toisenkin tapauksen, omasta vauvahierontaryhmästäni. Ryhmän vauvat olivat noin parin kuukauden ikäisiä. Yksi äiti kertoi lähtevänsä miehen kanssa etelään lomalle viikoksi ja vauvan aikoivat jättää mummon hoiviin. En tiedä, mitä heille nyt kuuluu, mutta en oikeasti usko, että tuosta on mitään vaaraa.

Itse en kuitenkaan olisi pystynyt jättämään noin pientä viikoksi. Sydäntä raastoi pienempikin ero.

Vierailija
70/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin on pakko sanoa, että en voi mitenkään ymmärtää kuinka joku voi jättää 6 kk:n ikäisen vauvan viikoksi. Kuten joku edellinenkin kirjoitti, niin itse en jättäisi edes 5-vuotiasta viikoksi hoitoon.

Olin kaksi yötä poissa kotoa, kun meidän kuopus oli 1 v 7 kk ja hänestäkin ilmeestä huomasi, että oli hämmentynyt kun palasin kotiin. Hän puhui tuossa iässä jo tosi paljon ja kommunikoi puheella hienosti, mutta vaikka hänelle oli monta kertaa poissaoloni aikana puhuttu äidistä ja siitä että äiti tulee takaisin, niin silti oli palatessani hämmentyneen oloinen. Ja lapsi oli kuitenkin isänsä kanssa kotona, ei edes missään mummolassa hoidossa.

Yhdeksi yöksi voisin tuonikäisen jättää tutulle hoitajalla, mutta en missään nimessä edes kahdeksi yöksi, viikosta nyt puhumattakaan.

Vierailija
71/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi oli 1v8kk. Se oli karseaa. Työhöni kuuluu periaatteessa velvollisuus matkustaa, jos käsketään, mutta olin siihen asti hoitanut asian niin, että kävin esim. Saksassa päiväseltään. Sitten tuli tuo reissu, jonne oli pakko mennä.

Oli se karsea. Itse kaipasin lasta niin paljon, että aloin itkeä lentokentällä, kun olivat miehen kanssa vastassa. Tyttö oli iloinen, mutta voin kuvitella, kuinka koville se oli ottanut. Vaihdoin työpaikkaa tuon jälkeen, koska kävi ilmi, että vastaavia ja pidempiäkin reissuja on tulossa, kun työt ulkoistettiin Intiaan ja siellä olisi pitänyt käydä säännöllisesti "manageeraamassa".

Vierailija
72/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi suositella matkaa lapsen itsensä vuoksi. Tarvitsee sinua juuri nyt ja sinä ja isä olette hänelle kaikki. Tiedätkö, että ko. ikäinen lapsi ei enää edes yhden vuorokauden eron jälkeen muista äitiään ja vuorovaikutussuhde alkaa ikään kuin alusta.

Malta hetki mieltäsi. Meillä menty yö/per ikävuosi periaatteella.

Vierailija
73/75 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin mamma uskoo tai on nähnyt tai luulee tai joku terkkari neuvoo. Jos ap haluaa faktaa niin tosiaan kirjallisuutta on ja netistäkin löytyy. Näistä asiantuntijoistakin voi olla montaa mieltä ja on monia asioita mistä he itsekin ovat montaa mieltä mutta tässä niitä harvoja aiheita jossa kukaan ei poikkea linjasta. On se kumma että jollain äidillä on pokkaa olla eri mieltä ja pistää vielä oma lapsensa koekaniiniksi. Huhhuh.

Myös siitä ettei kaupan tavallista lehmänmaitoa voi antaa 3kk ikäisille ovat kaikki asiantuntijat samaa mieltä. Kuinka moni mamma väittää vastaan ja kokeilee omalla vauvallaan? En ole kuullut että kukaan. Miksiköhän? No siksi että tämän ohjeen noudattaminen ei vaadi katseen nostamista omasta navasta!!

Ja ihanko oikeasti te ette tiedä että traumoja on monenlaisia. Niitä jotka ilmenevät välittömästi tapahtuman jälkeen, sekä niitä jotka ilmenevät vasta aikuisena esim. parisuhteeseen suuntautuvina ongelmina ja joita tavallinen pulliainen ei edes välttämättä osaa suoraan yhdistää johonkin tiettyyn tapahtumaan/tapahtumiin - mutta ne asiaa tutkineen asiantuntijat ovat sen tehneet ja yhtäläisyyksiä löytäneet ja sen pohjalta suosituksensa antaneet.

Vierailija
74/75 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalle etelään ja puolivuotias siksi aikaa hoitoon. Huh huh!

Mä kun olin pieni, isäni teki työtä jossa joutui reissaamaan paljon ja pitkiä aikoja kerrallaan. Kun hän oli viikon messumatkalla, en enää tuntenut isää hänen kotiin tullessaan, vaan roikuin pelokkaana äidin kaulassa. Ja äidin kanssa oltiin joka ilta käyty kattomassa isän kuvaa, josta osasin sanoa että isä se siinä. Ovesta astui kuitenkin vieras mies sisään. Ja ikää mulla oli jo 2 v.

Meillä lapset ei ole ikinä olleet yötä hoidossa, ennen kuin esikoinen oli siinä iässä, että alkoi yökyläilyt kavereiden kanssa. Nuorin on vajaa 2 v, eikä ole hänkään ikinä ollut yötä hoidossa.

Mä olen ollut työreissulla (1 yö poissa) ja pari kertaa 24 h pikkujouluristeilyllä ilman lapsia, mutta ihan lomalle en ikinä lähtisi niin, että lapset jää hoitoon. Ja esikoinen on sentään jo 13v!

En vois sanoa ikinä lapsille, että äiti ja isä se tästä lähtee mukavalle lomalle ulkomaille, jäähän sinä tänne mummolaan odottelemaan! Muistan kun ite olin pieni, äiti ja isä kävi parilla muutaman päivän reissulla niin, että jäin mummolaan hoitoon. Olipa todella paska fiilis, ja kova ikävä äitiä. Siispä meillä lähtee lomalle koko perhe tai ei kukaan.

Vierailija
75/75 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ihme hiippareita. Mun poika oli 6kk ja oli viikon mummolassa, kun olimme lomalla ja kaikki meni hyvin. Nyt on melkein 40 v ja kolmen lapsen onnellinen isä. ei saanut mitään traumoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän